Småture i dieselbil
Fra : Søren Fisker

Dato : 07-02-10 11:58

Hej!
Jeg var for nylig til syn med min dieselbil med aut.gear.
Jeg blev oplyst om, at de kunne konstatere, at jeg kun kørte småture i den,
og de rådede mig til at tage en frisk, lang tur, f.eks. på de tyske
motorveje (høj hastighed) en gang imellem. Nu er det jo sin sag at køre til
Tyskland og tilbage igen for at give motoren "nogle tæsk". I den anledning
har jeg 2 spørgsmål:

Spørgsmål 1: Får motoren ikke det samme ud af det, hvis jeg kører en længere
tur på de danske motorveje, men låser fast i 3 eller 4. gear, så får den jo
nogle høje omdrejninger?

Spørgsmål 2: Kan man ikke hælde et eller andet additiv i tanken, som renser
de dele,
som bærer præg af de mange småture?

Venlig hilsen Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-10 12:19

"Søren Fisker" skriver:

> Spørgsmål 1: Får motoren ikke det samme ud af det, hvis jeg kører en længere
> tur på de danske motorveje, men låser fast i 3 eller 4. gear, så får den jo
> nogle høje omdrejninger?

Det er ikke så meget høje omdrejninger, som længere tidst høj
belastning.

> Spørgsmål 2: Kan man ikke hælde et eller andet additiv i tanken, som renser
> de dele, som bærer præg af de mange småture?

Jo, hvis de kan fjerne netop det din motor "fejler".

Den er nok sodet til.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-02-10 13:31

"Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> får den jo nogle høje omdrejninger?
>
> Spørgsmål 2: Kan man ikke hælde et eller andet additiv i tanken, som

Må vi få at vide hvad problemet ved de små ture er? Så er vi fri for at
gætte på en helt masse forskelligt :)

Er bilen med partikelfilter?

Hvad er det for en bil?

--
Per

Fra : mig-selv

Dato : 07-02-10 13:37

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Må vi få at vide hvad problemet ved de små ture er? Så er vi fri for at
> gætte på en helt masse forskelligt :)

Koks og sod i motoren, grundet en ikke gennemvarm mortor.

Venligst

Mcwm

Fra : Søren Fisker

Dato : 07-02-10 17:29

> Koks og sod i motoren, grundet en ikke gennemvarm mortor.
>
>Jep -lige præcis!
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-10 17:35

"Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk> wrote in message
> [...]

Hvad er små ture?.. i km?

Kasper

Fra : mig-selv

Dato : 07-02-10 17:47

Kasper skrev:
> Hvad er små ture?.. i km?

Tommelfingerregl, driftvarm på temp.måler i bilen X 2 i tid.

Det vil sige, hvis du bruger 5 minutter på et nå normal drifttemp. kan
du lægge 5 minutter til.

Alt derunder vil JEG betegne som småture. Andre vil nok have en anden
opfattelse.

Det er så ikke så afgørende hvor mange kilometer du bruger på det

Venligst

Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-10 17:39

"Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål 1: Får motoren ikke det samme ud af det, hvis jeg kører en
> længere tur på de danske motorveje, men låser fast i 3 eller 4. gear, så
> får den jo nogle høje omdrejninger?

Du kan også blot sætte den i frigear og lægge
noget på speederen..... Det gir' næsten samme
effekt, altså at den blir' blæst godt og grundigt igennem.
I synshallerne behandler de jævnligt dieselbilerne
nogenlunde således når de måler dens 'værdier'.

Alternativt ville jeg skifte olien oftere end anbefalet i manualen
og så ellers gi' bilen et par friske køreture med mellemrum.
Eller rådfør dit værksted hvis du fornemmer et problem.

> Spørgsmål 2: Kan man ikke hælde et eller andet additiv i tanken, som
> renser de dele,
> som bærer præg af de mange småture?

Naturligvis.
Disse additiver findes alligevel næsten overalt.
Eks. Diesel Boost:
http://www.lindemann.dk/side.asp?main=1&sub=37&lev=3&mark=76