hvorfor sprænger min pære hele tiden?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 03-02-10 21:10

Min Ford Mondeo fra '97 kan kun holde lys i pæren i MEGET kort tid før
den sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan
gøre for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den
IGEN skal sprænge?

Hvad kan problemet skyldes?

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-02-10 21:11

"Anders T. Nielsen" skriver:

> [...]
> den sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan
> gøre for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den

Nu skriver du "pæren", er det 1 specifik pære, eller 3 rundt om på
bilen?

Klaus

Fra : KASO

Dato : 03-02-10 21:49

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan gøre
> for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den IGEN

Spørgsmålet er: Hvad sprænger den? Er det hele bilen, den sprænger i
luften - eller... ?

(Sorry for OT)

Mere seriøst: Du skal måle, om pæren får overspænding siden den hele tiden
springer.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 04-02-10 07:44

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message
> [...]
> sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan gøre
> for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den IGEN

Hvad er "meget kort tid" for dig?
1 dag?
1 uge?
1 måned?
1 år?

Leo Havmøller.

Fra : alexbo

Dato : 04-02-10 11:09

"Anders T. Nielsen" skrev

> [...]
> sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan gøre
> for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den IGEN

Der er ikke noget problem, 3 pærer på 13 år er under normalen,.

mvh
Alex Christensen

Fra : Seth

Dato : 04-02-10 13:17

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in news:4b69d815$0
> [...]

> den sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan
> gøre for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den

På emnelinien tænkte jeg mig ellers til at du kørte Peugeot, Renault eller
Citroën.
Jeg vidste ikke Ford havde samme problem med overspænding.

Hvis det ikke er overspænding så.
Husk altid at skifte begge pærer samtidig.
Husk ikke at røre ved glasset på halogen pærer.
(Undgå også at røre ved glasset ved andre pæretyper for en sikkerheds
skyld)
Husk at bruge samme pæretype/udgave i begge sider.

Der er sikkert flere huske tips men jeg husker dem ikke lige nu og her.

_
Seth

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-10 13:46

Hej!

Anders T. Nielsen wrote:

> [...]
> den sprænger. Jeg har nu 3 ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan
> gøre for at jeg ikke spilder min tid med at skifte igen kun for at den

Har du en dårlig forbindelse på stikket til pæren? I så fald varmer det
pæren unødvendigt op, og sænker levetiden ret betragteligt.
Pres evt. stikkene lidt sammen så de sidder strammere på pæren.

Du kan også måle spændingen direkte på pæren og se om den får for høj
spænding.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 04-02-10 16:11

Tak for alle svarene.

Der er tale om en enkelt pære. Højre forlygte. Jeg registrede ikke hvor
hurtigt den sprang anden gang, men sidste gang jeg skiftede den sprang
den i løbet af 10 min.
Jeg sørger for ikke at røre ved glasset. Men jeg skifter kun den ene
side. Hvis jeg kun skifter den ene side, kan det så få pæren til at gå i
stykker?
Jeg har ikke lige udstyret eller den viden der skal til for at måle
spændingen...
Det kan vel ikke koste så meget at få tjekket hos en mekaniker? (Selv
hvis det er i kbh?)

Mvh
Anders

Fra : alexbo

Dato : 04-02-10 16:28

"Anders T. Nielsen" skrev

> Der er tale om en enkelt pære. Højre forlygte. Jeg registrede ikke hvor
> hurtigt den sprang anden gang, men sidste gang jeg skiftede den sprang den
> i løbet af 10 min.

Det vil sige at du har een pære der een gang er sprunget meget hurtigt, så
vil jeg foreslå at du prøver at skifte den, der kan jo være en fejl i pæren.

mvh
Alex Christensne

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 04-02-10 19:17

alexbo skrev:
> "Anders T. Nielsen" skrev

> Det vil sige at du har een pære der een gang er sprunget meget hurtigt, så
> vil jeg foreslå at du prøver at skifte den, der kan jo være en fejl i pæren.

Jeg er vist ikke så godt til at forklare mig rigtigt. Jeg har kørt med
den første pære i 1½ (siden jeg købte bilen. Ved ikke hvor længe den har
siddet i inden jeg købte bilen). Da den sprang satte jeg en ny pære i
(fjernede først den gamle pære;) ). Ved ikke hvor længe der gik før den
sprang, men der er gået under en uge. Måske kan der være gået 1 time...
ved det ikke. Jeg opdagede det først efter ca. en uge. Så satte jeg den
treide pære i (efter at have fjerne pære nummer 2. Den treide pære
sprang efter ca. 10 minutter.

NU håber jeg at det hele er nogen lunde klart.

Mvh
Anders ;)

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 17:35

Anders T. Nielsen skrev:

> Tak for alle svarene.
>
> Der er tale om en enkelt pære. Højre forlygte. Jeg registrede ikke hvor
> hurtigt den sprang anden gang,

Hvor pokker køber du pærer der kan sprænge flere gange?

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-02-10 08:57

Armand wrote:

> Hvor pokker køber du pærer der kan sprænge flere gange?

H4 kan du købe alle vegne

--
vh
Torben

Fra : Leif

Dato : 04-02-10 20:40

> [...]
> ødelagte pærer og jeg vil høre hvad jeg kan gøre for at jeg ikke spilder min tid med at skifte

Du har fået mange *sjove* svar på dit indlæg, så jeg vil lige prøve
med et seriøst, da jeg selv har haft samme problem med min Primera.

Efter en del måling her og der, opdagede jeg så, at selve lygten sad
lidt løs. Ikke meget, men åbenbart nok, for med en efterspænding
var sagen løst. Check også dine fjedre til at holde pærerne med.

Jeg har også prøvet nogle af de såkaldte long-life pærer med længere
holdbarhed end alm. Jeg har altid købt mærkevare så som Philips,
Osram og er endt med nogle long-life fra Wurth, der bare holder.

Bruger H1 og H7.

Har dog lige skiftet til Osram Nigthbreaker for en test, og observeret
de giver lidt bedre / mere lys. Så må jeg se, hvor længe de så holder.

Men med en mærkværdighed: Efter lidt tid blev lyset underligt skævt .
De fjedre der holder pærerne fast, var pludselig ikke stramme nok.
Det virker som om pærens flade små *fingre* plade er tykkere eller
bredere end alm. så de ikke kommer rigtig på plads.

Mvh, Leif