Lidt nyt i Såb-operaen
Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-02-10 19:41

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/muller-saknar-pengar-till-saab-kopet_4189949.svd

Den gode Hr Muller mangler så lige 175 Mio SEK for at kabalen går op.

Mon Henrik B står klar med slagtekniven over spare-øffe?

Derudover værgrer han sig på vanlig vis med at forklare hvem det egentligt
er der finansierer Saab.

Jeg ville ønske jeg kunne være optimist. Desværre forhindrer mit intellekt
mig i det.

Kendsgerningerne tårner sig jo op.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:47

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Den gode Hr Muller mangler så lige 175 Mio SEK for at kabalen går op.
> Derudover værgrer han sig på vanlig vis med at forklare hvem det egentligt
> er der finansierer Saab.

Men er dette ikke overhalet af denne nyhed:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2010%5c02%5c02%5c369532&SectionId=BilMotor&menusection=BilMotor;BilMotornyheter
"Ett anonymt amerikanskt fondbolag, GEM, blir en av de absolut tyngsta
makthavarna i det nya Saab. "De jobbar med 'blood financing', extremt dyra
lån till företag med noll kreditvärdighet", säger en person med erfarenhet
av fondbolaget. Samtidigt väntar en rejäl utspädning för huvudägaren, Victor
Muller..."

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 19:51

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> lån till företag med noll kreditvärdighet", säger en person med erfarenhet
> av fondbolaget. Samtidigt väntar en rejäl utspädning för huvudägaren,

Fy fassan, siger jeg bare.

mvh/Bjørn J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-02-10 19:58

Bjørn J. wrote:
> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Fy fassan, siger jeg bare.

De hollandske Spyker aktionærer skumler også:

De vurderer i forbindelse med GEM og nytegningen af en masse aktier at deres
egne aktier bliver udvandet.

--
- Frank

Fra : TL

Dato : 03-02-10 13:46

On Tue, 2 Feb 2010 19:57:47 +0100, in dk.fritid.bil "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>De hollandske Spyker aktionærer skumler også:
>
>De vurderer i forbindelse med GEM og nytegningen af en masse aktier at deres
>egne aktier bliver udvandet.

Ca. 25%, med mulighed for yderligere 8% gennem 5årige optioner, ser
det ud til.
Og hvis Saab Stryker får brug for flere penge fra GEM, så fortyndes de
naturligvis yderligere. Helt op til 75%, afhængig af aktieprisen når
pengene trækkes fra GEM.

Deter dyrt at have brug for penge, hvis man er flad.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-02-10 19:28

TL wrote:

> [...]
> pengene trækkes fra GEM.
>
> Deter dyrt at have brug for penge, hvis man er flad.

Jeg tror faktisk at Koenigsegg opdagede det samme og kom med lamme
undskyldninger hvorfor de ikke ville på galejen.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-02-10 19:55

Mogens (K) wrote:
> [...]
> dyra lån till företag med noll kreditvärdighet", säger en person med
> erfarenhet av fondbolaget. Samtidigt väntar en rejäl utspädning för

Muligvis. Tror det faktisk ikke:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010\02\02\369494§ionid=bilmotor

Læg mærke til at artiklen er opdateret 19.03 i dag.

Men det er dog ildevarslende nok at pengene skal skaffes ude i den slags
markeder.

Jeg er bange for at det er fra "asken og ilden" at komme fra GM til GEM

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-02-10 19:31

Frank Leegaard wrote:

> [...]
> slags markeder.
>
> Jeg er bange for at det er fra "asken og ilden" at komme fra GM til

Lidt om finansieringen fra TT:

Saabaffären

a.. Spyker köper alla aktier i Saab Automobile för 74 miljoner dollar, cirka
540 miljoner kronor.

a.. Betalningen sker i två omgångar. 50 miljoner dollar (cirka 360 miljoner
kronor) betalas när affären väntas avslutas i mitten av februari. Häften av
första delbetalningen är lån från Spyker vd:n Victor Mullers bolag Tenaci.
Hälften kommer från GEM Global Yield Fund Limited som i gengäld får aktier i
en nyemission.

a.. Resterande 24 miljoner dollar, cirka 175 miljoner kronor, betalas den 15
juli.

a.. GM får preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,3 miljarder
kronor, i det nya bolaget Saab Spyker Automobiles. I praktiken är det ett
lån från GM som ger utdelning i stället för ränta. Första utdelning sker
2012 och aktierna ska lösas in senast den 31 december 2016.

a.. Ett villkor för affären är att Saab får lånet från Europeiska
investeringsbanken (EIB) på 400 miljoner euro, cirka 4 miljarder kronor. Den
svenska regeringen har sagt ja till de nödvändiga statliga garantierna. Det
som återstår är att EIB ska bevilja lånet och EU-kommissionen godkänna
upplägget.

a.. Victor Muller köper genom sitt helägda bolag Tenaci Capital ut den ryske
delägaren Antonov och och löser lånen i Antonovs banker.

a.. Spyker har säkrat möjlighet till extra kapital genom ett lån hos GEM på
upp till 150 miljoner euro, drygt 1,5 miljarder kronor. GEM ska få köpa
aktier med tio procents rabatt. Det är oklart om de pengarna är inräknade i
finansieringen av Saabs affärsplan. (TT)

--
- Frank