Økonomisk kørsel med automatgear
Fra : Kanstrup

Dato : 02-02-10 02:57

Hej alle bilkyndige

Jeg har for første gang nu fået en bil med automatgear (E91 320d
Steptronic 2006) og selvom jeg har kørt mange andre biler med samme
geartype er det først nu jeg skal gøre knæfald ved
dieselstanderen...såe derfor:

Kan I komme med tips og triks til at køre økonomisk i en bil med
automatgear som normalt ikke er gældende for en bil med manuale gear?
(dvs. rolig kørsel, kig fremad, højt dæktryk osv. er ikke relevant)

Jeg mener selv at kunne mærke at den triller længere ved speederslip,
og det kan naturligvis udnyttes. Er der andre ting? Forcerer I
gearskift ved speederslip for at holde omdrejningstallet nede?

Er en automatgearkasse af den årgang følsom for driftstemperatur når
vi snakker økonomisk kørsel - altså noget med gearoliens viskositet -
der gør at en diesel med aut. er _endnu_ mere uøkonomisk ved koldstart
end den tilsvarende med manual gear?

Giver I hurtigt gas for at nå den ønskede hastighed efterfulgt at
speederslip eller arbejder I jer stille og roligt derop?

Guldkorn kan indmeldes!

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 11:06

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Guldkorn kan indmeldes!

Guldkorn og guldkorn, i min potter er "økonometer" i instrumentbordet og ved
igangsætning og med et råddent æg mellem speeder og fod, så banker det stort
set i bund ved enhver igangsætning.

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 12:09

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Guldkorn og guldkorn, i min potter er "økonometer" i instrumentbordet og
> ved igangsætning og med et råddent æg mellem speeder og fod, så banker det
> stort set i bund ved enhver igangsætning.

Det samme gør det i min, når bilen er kold.
For mig giver det dog en bedre brændstoføkonomi (hvis man kan tale om den
slags i en 328) at komme op i fart hurtigst muligt, istedet for at fedte med
gassen.

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 12:25

KLIP

> [...]
> slags i en 328) at komme op i fart hurtigst muligt, istedet for at fedte

Så snart min skifter til næste trin, falder forbrugsmåleren dramatisk.

Jeg har en lumsk mistanke om, min potte starter i 2. trin grundet motorens
store moment.

1. trin er nemlig meget lavt og det bruger jeg kun ved sportskift.

Potten er så heller ikke opgivet til at være særlig økonomisk ved bykørsel.

Sidste tur med den, viste 14,7 km/l, så det bliver bedre og bedre.

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 13:23

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så snart min skifter til næste trin, falder forbrugsmåleren dramatisk.

Det samme gør min - medmindre jeg holder gassen nede.

> Jeg har en lumsk mistanke om, min potte starter i 2. trin grundet motorens
> store moment.

Min gør det samme, så det er nok bare en BMW ting - jeg har svjh kun 280Nm
at rutte med

> 1. trin er nemlig meget lavt og det bruger jeg kun ved sportskift.

Igen samme her - 1. bruges ved sport, eller den første tur om morgenen hvor
bilen er gennemfrossen.

Jeg havde også en idé om at den sprang 1. over, og fik det bekræftet ved at
prøve at skifte over til manuelt skift, ved et lyskryds hvor jeg holdte
stille.

> Potten er så heller ikke opgivet til at være særlig økonomisk ved
> bykørsel.
>
> Sidste tur med den, viste 14,7 km/l, så det bliver bedre og bedre.

Det er vel også OK

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 13:32

KLIP

> Det er vel også OK

Jeg har det fint med det..

Den gamle Völles rekord var en helt lige strækning igennem Sverige, hvor den
formåede at køre 10,2 km/l ... på strækningen.

Uanset hvor og hvordan jeg kører i Bimmeren i forhold til den gamle Völle,
så kører Bimmeren garanteret 50& længere på literen.

Det har jeg det rigtig godt med, når potten har 286 hk og et moment på 580
Nm..

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 02-02-10 04:28

> Sidste tur med den, viste 14,7 km/l, så det bliver bedre og bedre.
>
> mvh/Bjørn J.

Var det ikke dig der havde en E60 535d? Så er det dæleme flot....kører
du udelukkende lange ture?

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 12:33

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Var det ikke dig der havde en E61 535d? Så er det dæleme flot....kører
>du udelukkende lange ture?

Ja, det er mig.

Nej, min kørsel er meget blandet, korte ture lokalt, længere ture
"mellemlokalt" og så de lange eks. KBH.

Der er også gået sport i det nu, da næste delmål er et gennemsnitligt
forbrug på 15 km/l..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:12

> Nej, min kørsel er meget blandet, korte ture lokalt, længere ture
> "mellemlokalt" og så de lange eks. KBH.

Men de 14,7 km/l var vel på en lang tur?
Göteborg - Malmö = 12,2 km/l (BMW 335i)

> Der er også gået sport i det nu, da næste delmål er et gennemsnitligt
> forbrug på 15 km/l..

Nu må I sku holde op !
Hvorfor fan køber i sportslige biler så??

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-02-10 19:15

Mogens (K):
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Men de 14,7 km/l var vel på en lang tur?
> Göteborg - Malmö = 12,2 km/l (BMW 335i)

> Nu må I sku holde op !
> Hvorfor fan køber i sportslige biler så??

Man skal ikke undervurdere carport-faktoren...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : CL

Dato : 02-02-10 19:44

Hans Paulin (6310) wrote:
> Mogens (K):

> Man skal ikke undervurdere carport-faktoren...

Carsten Larsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 19:32

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Men de 14,7 km/l var vel på en lang tur?
> Göteborg - Malmö = 12,2 km/l (BMW 335i)

Nope, ikke alene, men størstedelen var i glidende trafik.

Som nævnt, potte er ikke overøkonomisk i ren bykørsel med mange lyskurve.

> Nu må I sku holde op !
> Hvorfor fan køber i sportslige biler så??

Der er gået soprt i at se, hvad den kan køre i blandet kørsel med mindst
forbrug.

Bare rolig, den skal også nok prøve den modsatte vej, men ligger altså ikke
alle sammen og kører "maksimalt"..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:36

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nope, ikke alene, men størstedelen var i glidende trafik.
> Som nævnt, potte er ikke overøkonomisk i ren bykørsel med mange lyskurve.

BMW ka altså noget med brændstoføkonmi :)

> Der er gået sport i at se, hvad den kan køre i blandet kørsel med mindst
> forbrug.

A forstår det ikke

> Bare rolig, den skal også nok prøve den modsatte vej, men ligger altså
> ikke alle sammen og kører "maksimalt"..

OK, det troede jeg da

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 19:39

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK, det troede jeg da

Salig være den enfoldige..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:43

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Salig være den enfoldige..

OK - morfar

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-02-10 19:48

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - morfar

Jep, da jeg *har* overstået overgangs-/panikalderen..))

mvh/Bjørn J.

Fra : TL

Dato : 03-02-10 13:46

On Tue, 2 Feb 2010 19:11:33 +0100, in dk.fritid.bil "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>Göteborg - Malmö = 12,2 km/l (BMW 335i)

Jeg får sjældent mere end 10km/l med min 335i Coupe. Motorvej og
landevej, for det meste.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-02-10 19:06

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> Jeg får sjældent mere end 10km/l med min 335i Coupe. Motorvej og
> landevej, for det meste.

Nu har jeg ikke kørt voldsomt meget i den, så det var bare en måling, jeg
foretog over et længere stræk. Jeg vil også tro, at forbruget kommer ned på
det niveau, når jeg begynder at anvende den i daglidagen. Indtil videre
kører jeg jo Seat Leon TDI 170 FR = 14,6 km/l - målt over 87.550 km
(skal snart til service - igen)

Fra : Steen F.

Dato : 02-02-10 14:14

Kanstrup wrote:
> [...]
>
> Giver I hurtigt gas for at nå den ønskede hastighed efterfulgt at
> speederslip eller arbejder I jer stille og roligt derop?

Jeg har samme oplevelse med en kold motor/gearkasse, at den virker mere træg
pga. viskociteten. Dog har jeg en benzinbil med aut.gear.
Nogle gange lader jeg bilen stå i tomgang et par minutter (imens jeg afiser
bilen), så er olien faktisk blevet tilpas blød at gearskift mv. foregår
blødt og nemt. Det anbefales vist ikke at man man lader bilen stå i tomgang
fra koldstart, men det virker.
Og så låser jeg den i 3. gear, så den aldrig kommer over 3. de første km.
Det udvikler mere varme men også et højere forbrug.
Jeg kører morfar kørsel de første km når bilen er kold, mest for at skåne
motor og gearkasse. Ingen grund til voldsomme accelerationer når det hele er
gennemkold. Så det bliver til lagsomme accelerationer i starten, selvom jeg
er ret sikker på at hurtig op i fart og derefter cruise er mere økonomisk.

/Steen

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-02-10 06:28

On 2 Feb., 10:56, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
>
> Giver I hurtigt gas for at nå den ønskede hastighed efterfulgt at
> speederslip eller arbejder I jer stille og roligt derop?

Jeg ved ikke om en så ny og moderne bil stadig først låser turbinen
over en vis hastighed. Hvis den gør, så er det smart at sørge for at
komme op og låse så turbinen ikke glider hele tiden. I min sker det
ved 82 km/t.

Min er rent økonomisk ret ligeglad med hvor jeg holder speederen, så
oftest kommer den op i fart ret kvikt. Det er faktisk lidt irriterende
ikke at kunne gøre det store for at forbedre økonomien. At undgå
koldstarter virker, men det koster jo også at køre hele tiden...
Faktisk skal jeg køre ret råddent på motorvejen før forbruget stiger,
så længe det ikke udmunder i en højere gennemsnitsfart. Lavere
hastighed virker, men hvem gider det.

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-10 17:45

Kanstrup skriver:

> Giver I hurtigt gas for at nå den ønskede hastighed efterfulgt at
> speederslip eller arbejder I jer stille og roligt derop?

Da slæden er opgivet til 16,7 km/l, hvilket er bedre end hvad selvsamme
bil med manuelt gear kan opnå, forventer jeg at dem der har programmeret
gearet har gjort det bedre end mig, så jeg lader den ordne det hele
selv.....

Klaus

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 18:18

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> [...]
> bil med manuelt gear kan opnå, forventer jeg at dem der har programmeret
> gearet har gjort det bedre end mig, så jeg lader den ordne det hele

Så du siger bare til Golf'en at nu må den gerne smutte op på eks. 80km/t, og
så gør den det helt uden at du selv skal give gas ?

Jeg er ved at være overbevist - de der VW'er er dælme smarte

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-02-10 18:58

Hej!

Brian wrote:
> Så du siger bare til Golf'en at nu må den gerne smutte op på eks.
> 80km/t, og så gør den det helt uden at du selv skal give gas ?

Det kan biler da om ikke andet med fartpiloten. Min kan ihvertfald
genoptage en hastighed, hvis man aktiverer den uden at røre speederen.
Det nulstilles dog, når man har haft slukket for den. Og den forsøger
ikke at ramme 130km/t hvis man starter fra 0, men f.eks. 80 til 130km/t
snupper den gerne (har automatgear).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 19:45

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan biler da om ikke andet med fartpiloten. Min kan ihvertfald
> genoptage en hastighed, hvis man aktiverer den uden at røre speederen.

Jojo, det er netop meningen med en fartpilot

> Det nulstilles dog, når man har haft slukket for den. Og den forsøger ikke
> at ramme 130km/t hvis man starter fra 0, men f.eks. 80 til 130km/t snupper
> den gerne (har automatgear).

Jeps, men jeg har endnu ikke oplevet en fartpilot der kan aktiveres fra
stilstand.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-10 19:25

Brian skriver:

> Så du siger bare til Golf'en at nu må den gerne smutte op på eks. 80km/t, og
> så gør den det helt uden at du selv skal give gas ?
>
> Jeg er ved at være overbevist - de der VW'er er dælme smarte

Ja for helvede, de har sat fartpiloter i deres biler!

Jeg kan forstå at det er lige lovligt nymodens teknik for dig?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:26

> Ja for helvede, de har sat fartpiloter i deres biler!
> Jeg kan forstå at det er lige lovligt nymodens teknik for dig?

Nymodens??
Der er jo ikke engang aut. bremsefunktion i en VAG fartpilot.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-10 19:37

"Mogens (K)" skriver:

> Nymodens??

Ja, at en fartpilot sådan generalt.

> Der er jo ikke engang aut. bremsefunktion i en VAG fartpilot.

Korrekt.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:44

> Ja, at en fartpilot sådan generalt.

Jamen dog

> Korrekt.

Synd

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 19:48

> Korrekt.

Ikke helt - det kan da tilkøbes. Jeg har ihvertfald set justerværktøjet hos
VW Risskov.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 19:44

> Ja for helvede, de har sat fartpiloter i deres biler!
>
> Jeg kan forstå at det er lige lovligt nymodens teknik for dig?

Njaa, jeg har da haft et par fartpiloter - men aldrig en der lader sig
aktivere fra stilstand.

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-02-10 19:48

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> men aldrig en der lader sig aktivere fra stilstand.

Og dét ka en VAG-udgave naturligvis heller ikke

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 19:50

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Og dét ka en VAG-udgave naturligvis heller ikke

Nemlig - det er derfor jeg ikke forstod Klaus' kommentar om at lade bilen
styre det selv.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-10 20:13

Brian skriver:

> Nemlig - det er derfor jeg ikke forstod Klaus' kommentar om at lade bilen
> styre det selv.

Det var gearskifte der var tale om......

Klaus

Fra : Brian

Dato : 02-02-10 20:19

> Det var gearskifte der var tale om......

Vi kan da godt tærske lidt på den, for hyggens skyld

Gearskiftet er jo nærmest som det er, i og med at der er tale om et
spørgsmål omhandlende automatkasse.
Den del du citerede og kommenterede, var omhandlende om man skulle nå sin
ønskede hastighed stille og roligt, eller kommer derop relativt kvikt, og
"slippe" speederen for blot at fastholde farten.

Du fik så også rodet fartpiloten ind i det, men skidt med det...

/Brian

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 02:57

> [...]
> bil med manuelt gear kan opnå, forventer jeg at dem der har programmeret
> gearet har gjort det bedre end mig, så jeg lader den ordne det hele

Det er en 2006'er, og den står til 14,5.

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 11:03

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det er en 2006'er, og den står til 14,5.

Som gennemsnitligt forbrup ?

Det er det samme som min 535D.

Kan en 6-trins automatgearkasse virkelig betyde så meget (samt den nyeste
firmware) ?

mvh/Bjørn J

Fra : Armand

Dato : 03-02-10 12:54

Bjørn J. skrev:
> [...]
>
> Det er det samme som min 535D.
>
> Kan en 6-trins automatgearkasse virkelig betyde så meget (samt den nyeste

Som jeg forstår det, så er dét grunden til at VAG er endt oppe i DSG7:
At komme på linie med de manuelle gearkasser omkring forbruget!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-02-10 17:10

Armand skriver:

> Som jeg forstår det, så er dét grunden til at VAG er endt oppe i DSG7:
> At komme på linie med de manuelle gearkasser omkring forbruget!

Nej.

Det er for at komme af med vådpladekoblingen.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 00:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Nej.
>
> Det er for at komme af med vådpladekoblingen.

Øhh??
Hvad forskel vil et gear mere gøre ved koblings-designet?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 06:16

Armand skriver:

> Øhh??
> Hvad forskel vil et gear mere gøre ved koblings-designet?

Du skal have mindre momenet overført, da du har flere gear at vælge
imellem.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 12:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Du skal have mindre momenet overført, da du har flere gear at vælge
> imellem.

Det er dog det værste vrøvl der kan tænkes at fare over et tastatur:
Motoren har det drejningsmoment den har og den eneste måde at spare
koblingen for dét er at lave en høj gearing mellem krumtap og
indgangsakslen på gearkassen, men dét kan man jo også gøre på en DSG5!
Derudover vil det mest økonomiske omdrejningstal ligge tæt på det
maksimale drejningsmoment - under hensyntagen til omdrejninger!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 18:05

Armand skriver:

> Det er dog det værste vrøvl der kan tænkes at fare over et tastatur:

Næh.

> [...]
> Derudover vil det mest økonomiske omdrejningstal ligge tæt på det
> maksimale drejningsmoment - under hensyntagen til omdrejninger!

Men da man har flere gear at vælge imellem vil man letere kunne fange
optimalt moment. Dette moment kan man så have mindre af, uden at bilen
føles trægere.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 18:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Men da man har flere gear at vælge imellem vil man letere kunne fange
> optimalt moment. Dette moment kan man så have mindre af, uden at bilen

Så VAG udvikler DSG6 til en 7'er for at kunne bruge andre koblinger og
finder det ved samme lejlighed passende at den nye gearkasse kun vil
matche de mindre motorer ??

Det lyder i mine øjne mest som en 21-årig VAG-sælgers floromvundne
forklaringer :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 18:36

Armand skriver:

> Så VAG udvikler DSG6 til en 7'er for at kunne bruge andre koblinger og
> finder det ved samme lejlighed passende at den nye gearkasse kun vil
> matche de mindre motorer ??

Næh, man bygger en 7'er til mindre moment og lader biler med større
moment beholde 6'eren.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 04-02-10 18:20

Fra : N/A

Dato : 04-02-10 18:20

Fra : N/A

Dato : 04-02-10 18:20

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 02:59

> [...]
> over en vis hastighed. Hvis den gør, så er det smart at sørge for at
> komme op og låse så turbinen ikke glider hele tiden. I min sker det

Hvad? låser? Forklar mig lige lidt mere om det....

- Kanstrup

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-02-10 18:59

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad? låser? Forklar mig lige lidt mere om det....

Han mener sikkert, at der er lock-up på gearkassens højeste udveksling, så
den ikke "glider i koblingen" og mister økonomi og trækkraft

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 03:06

On 3 Feb., 11:02, "Bj rn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Kanstrup" <kanstruppe...@stofanet.dk> skrev i en meddelelsenews:9a2d93ff-1065-4ab5-a8ce-b9bf4d8124a8@f12g2000yqn.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Som gennemsnitligt forbrup ?
>
> Det er det samme som min 535D.
>
> Kan en 6-trins automatgearkasse virkelig betyde s meget (samt den nyeste
> firmware) ?
>
> mvh/Bj rn J

Tja...en 2008 320d E91 står vist til over 17 med automatgear og over
20 med manuel. Det er efter efficient dynamics blev introduceret - det
er voget med aerodynamik, stop and go, genanvendelse af bremseenergi
etc.

har en kollega med en 320d 2009, og han holder let 20 km/l...det er
altså vildt...

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 11:18

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>har en kollega med en 320d 2009, og han holder let 20 km/l...det er
>altså vildt...

Det er noget af en forskel, da du også har 6-trins gearkasse.

Min egen 535D i årgangen før LCI er også opgivet til et større
gennemsnitligt forbrug og den har endda 14 Hk mindre end min.

Fagre nye verden..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 03:07

> Som gennemsnitligt forbrup ?
>
> Det er det samme som min 535D.
>
> Kan en 6-trins automatgearkasse virkelig betyde s meget (samt den nyeste
> firmware) ?

Min er også med 6-trin fra 2006....

- Kanstrup

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 03:24

> [...]
>
> Min egen 535D i årgangen før LCI er også opgivet til et større
> gennemsnitligt forbrug og den har endda 14 Hk mindre end min.

Jeg fatter bare ikke hvordan f.eks. en 320d med steptronic kan gå fra
14,5 (2006) til 17,6 (2008) ved hjælp af lidt bedre aerodynamik, stop
and go og noget bremseeffekt-fikumdikkum der går på
akkumulatoren....og så har 2008'eren naturligvis flere hypper også....

Imponerede er det da.

- kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 11:30

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Imponerede er det da.

Det må man sige og jeg har endda 2 propper mere at fylde end du har !

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-02-10 19:02

> Det må man sige...

Er motoren i den nyere 320d kke modificeret med de nye individuelle styrbare
dyser også?

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 19:33

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er motoren i den nyere 320d kke modificeret med de nye individuelle
> styrbare dyser også?

Det ved jeg godt nok ikke noget om.

Kan man ikke søge på nettet efter sådanne motoroplysninger ..... og finde
dem (afht ordkrakilerne) ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-02-10 12:56

> Som jeg forstår det, så er dét grunden til at VAG er endt oppe i DSG7:
> At komme på linie med de manuelle gearkasser omkring forbruget!

DSG _er_ manuelle gearkasser.. så at sige. Den skifter bare automatisk
for dig

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-02-10 11:21

On 3 Feb., 18:59, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Han mener sikkert, at der er lock-up på gearkassens højeste udveksling, så
> den ikke "glider i koblingen" og mister økonomi og trækkraft

Nemlig ja

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-02-10 00:26

On 4 Feb., 06:15, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Armand skriver:

> Du skal have mindre momenet overf rt, da du har flere gear at v lge
> imellem.

Motorens moment bliver vel ikke mindre af at få et gear mere, så jeg
vil gætte på at det er temmelig nøjagtig samme opgave koblingen
udsættes for.
Mener du at det er fordi koblingen bruges til at bremse noget inerti
eller udligne ikke matchende omdrejningstal ?

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 18:04

Leo Jensen skriver:

> Motorens moment bliver vel ikke mindre af at få et gear mere, så jeg
> vil gætte på at det er temmelig nøjagtig samme opgave koblingen
> udsættes for.

Nej, men man kan nøjes med en motor med mindre moment.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 18:20

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Leo Jensen skriver:
>
> Nej, men man kan nøjes med en motor med mindre moment.

Og hvor falder tør vs. våd -kobling så ind i billedet?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 18:33

Armand skriver:

> Og hvor falder tør vs. våd -kobling så ind i billedet?

Vådpladekoblingen kan holde til mere moment, da varmen afsættes i olien
og køles i oliekøleren.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-02-10 10:18

On 4 Feb., 18:03, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Nej, men man kan nøjes med en motor med mindre moment.

Har de reduceret momentet for f.eks. en 2.0 TDI da de gik fra 6 til 7
DSG-gear ??
De færreste kunder vil fatte, at et lavere moment i specifikationerne
er et fremskridt, så det er svært at tro at de har gjort det...

Leo

Fra : N/A

Dato : 04-02-10 18:20

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-02-10 18:35

Leo Jensen skriver:

> Har de reduceret momentet for f.eks. en 2.0 TDI da de gik fra 6 til 7
> DSG-gear ??

Læs:
http://www.volkswagen.dk/vw/personbiler/Golf/Modeller/Ny-Golf/Sub-Navigation/Tal-og-fakta/Priser/

Og opdag at man i nutidens program både har 6 og 7 trins DSG kasser. De
momentstærke motorer bruger 6 trins kassen.

Klaus