Restgæld, - hvordan checke?
Fra : ulrich

Dato : 29-01-10 09:39

Hallo i gruppen

Mon det er muligt at checke et køretøj for behæftelser - restgæld?

Bilen er indreg., så registreringsnummer kendes.

Jeg vil være glad for hjælp,

Palle

Fra : alexbo

Dato : 29-01-10 09:55

"ulrich" skrev

> Mon det er muligt at checke et køretøj for behæftelser - restgæld?
> Bilen er indreg., så registreringsnummer kendes.

Gæld i biler er regisreret i bilbogen, en offentlig tinglysning.
http://www.domstol.dk/Tinglysning/om%20tinglysning/bilbogen/Pages/default.aspx

Bilbasen tilbyder en onlinemulighed, for 90 kr.
http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm

Man kan selv ringe til bilbogen men det kræver at man har stelnummeret.

mvh
Alex Christensen

Fra : ulrich

Dato : 29-01-10 11:18

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm
>
> Man kan selv ringe til bilbogen men det kræver at man har stelnummeret.

Tak skal du ha' Alex! - Så er den klaret,
Palle

Fra : alexbo

Dato : 29-01-10 20:35

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev

> Tak skal du ha' Alex! - Så er den klaret,

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 03-02-10 10:05

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm
>
> Man kan selv ringe til bilbogen men det kræver at man har stelnummeret.

Der er lige en detalje, som sjældent bliver omtalt, men som kan gøre, at en
forespørgsel hos bilbogen ikke er nogen fuldstændig garanti.
Hvis en kreditor i fogedretten har taget pant i f.eks en bil, men har
undladt at få kravet tinglyst, vil det ikke være registreret i bilbogen. Men
kravet har stadig retsgyldighed i et år uanset tinglysning eller ej. Efter
et år er kravet kun retsgyldigt hvis det er blevet tinglyst.

Hvordan en eventuel situation vil forme sig, hvis en sådan kreditor kræver
pantet indfriet og bilen er solgt videre ved jeg ikke.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 04-02-10 10:30

"Martin Bak" skrev

> [...]
> Men kravet har stadig retsgyldighed i et år uanset tinglysning eller ej.
> Efter et år er kravet kun retsgyldigt hvis det er blevet tinglyst.

Hvor har du det fra?
Det hænger ikke helt sammen med reglerne i tinglysningsloven.

Tinglysningloven:
Tinglysning i bilbogen.
§ 42 c. Reglerne i dette kapitel gælder for motorkøretøjer, påhængs- og
sættevogne til biler samt campingvogne.
§ 42 d. Ejendomsforbehold og underpant i de i § 42 c nævnte køretøjer skal
tinglyses for at opnå beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås om
køretøjet, og mod retsforfølgning

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 06-02-10 11:58

> [...]
> § 42 d. Ejendomsforbehold og underpant i de i § 42 c nævnte køretøjer skal
> tinglyses for at opnå beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås om

Fra fogedretten, såmænd.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 06-02-10 12:37

"Martin Bak" skrev

> Fra fogedretten, såmænd.

Jeg tror du blander et løsøreudlægs gyldighedsperiode på et år sammen med
tinglyst pant.
Tinglysning af bilpant blev netop indført fordi et løsørepant ikke fremgår
nogen steder, og det var der de største problemer kom, det er ikke så mange
der køber en sofa der er pantsat.
Er et bilpant ikke tinglyst gælder det ikke overfor trediemand.

Man kan godt skrive panterklærning til sin nabo, om at man låner 10.000 kr
og han får pant i ens bil, hvis man ikke overholder afdragene må han sælge
bilen og få sine penge.
Men det har ingen betydning overfor en køber, hvis skyldneren sælger bilen
og beholder pengene kan naboen ikke kræve bilen eller pengene af køber.
Det kan han hvis pantet er tinglyst.
Eller naboen kan sige at han vil have bilen stående i sin garage og papiren
i skuffen, du får den igen når du har betalt, et såkaldt håndpant.

Der er ingen risiko for køber med hensyn til skjult gæld i en bil hvis ikke
det fremgår af bilbogen.
Det er ligegyldigt om sælger ikke har betalt bilen, skylder banken,
værkstedet eller nogen andre, er det ikke tinglyst gælder det ikke.

mvh
Alex Christensen