Bilforsikring og nypriser?
Fra : Henning

Dato : 27-01-10 21:07

Min Mercedes er knap 9 år gammel, repræsenterer vel omkring 250.000,-
hvis den skulle sælges nu.
Jeg forstår simpelthen ikke forsikringsselskabernes "nyprispolitik"?
Bilen kostede omkring 1 million som ny - det er altså 9 år siden!
Alligevel er det den kommentar jeg støder på, hver eneste gang jeg
kigger rundt efter forsikringstilbud. Hvorfor fa'en går de stadig op i
hvad en gammel bil kostede for år tilbage? Skulle den blive
totalskadet er det jo alligevel ikke det beløb de skal betale? Seneste
kiggede jeg på www.gjensidige.dk - næ nej, bilen er en "specialbil",
fordi den kostede mere end 300.000 fra ny, men da også kostede mere
end 800.000 vil de slet ikke tegne kasko på den...
Kan nogen give mig en fornuftig grund?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 21:16

On Wed, 27 Jan 2010 21:07:22 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Kan nogen give mig en fornuftig grund?
Nej, ingen kan forklare fornuften i denne politik, ud over at
forsikringsselskabet kan tage højere premier for ældre biler end der
er belæg for ifht. bilens reelle værdi.

/Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 27-01-10 21:45

> Kan nogen give mig en fornuftig grund?

Som udgangspunkt er en dyrere bil også dyrere at lave reperationer på, men
der er meget stor forskel på hvad de enkelte selskaber kigger på. Men kunne
også forestille sig at en dyrere ældre bil bille være mere interessant for
tyve. Det er mange gæt ...

På mc'er er GF's præmier afhængige af mc'en aktuelle værdi - ikke oprindelig
nyværdi.

Et par andre.
- Bilens egenvægt. Tungere bil er dyrere (Bla GF)
- Bilens motorvolumen. (Bla TopDK. Deres præmie var helt tosset for en 2,2
liters benzin mazda 626 med "hele" 110hk - en effekt man idag nemt hiver ud
af en en 1,4'er
- Antal kørte km/året (bla Fair)
- Antal HK og/eller accelerationsevne (Tryg)

Så har man valgt en bil er det næsten bare at starte fra en ende af
telefonbogen og ringe til selskaber ....

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-01-10 13:54

On 27 Jan., 21:45, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Så har man valgt en bil er det næsten bare at starte fra en ende af
> telefonbogen og ringe til selskaber ....

Jeg kan anbefale Alm. Brand, de giver i hvert fald mig en god pris på
min Jaguar. Nyprisen jvf bilrevyen var i 1992 ikke mindre end 800.000
kr (uden udstyr...), så jeg har også været løbet imod samme barriere
mange gange, de fleste vil slet ikke forsikre den, resten af
selskaberne vil have 10.000+ på trods af at jeg har kørt uden skader
siden jeg fik kørekort i 1984, ikke har børn med kørekort, bor et
fredeligt sted osv.

MVH Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-01-10 22:06

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kan anbefale Alm. Brand, de giver i hvert fald mig en god pris på
> min Jaguar.

Da jeg var medlem af Jaguar Club DK, var dét den billigste måde at forsikre
en Jaguar på i Danmark: www.jaguarclub.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-01-10 13:58

wrote:

> [...]
> også forestille sig at en dyrere ældre bil bille være mere interessant for

De er vel også bekymrede for risikoen for svindel i form af udbrændte
biler eller biler der forsvinder til Polen og omegn, hvis der skulle
dukke store værkstedsregninger op i horisonten. Den risiko er vel
større for biler, der er både gamle og dyre at skrue i.

> På mc'er er GF's præmier afhængige af mc'en aktuelle værdi - ikke oprindelig
> nyværdi.

Måske, men for biler stopper festen ved nyværdi 600.000 kr. Eller det
gjorde den i hvert fald i 2005...

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-01-10 09:32

On 27 Jan., 22:05, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Da jeg var medlem af Jaguar Club DK, var dét den billigste måde at forsikre
> en Jaguar på i Danmark:www.jaguarclub.dk

Jep, der måtte jeg også starte op til 10000 kr/år, nu er jeg så
forsikret 4000 kr/år billigere...
Klubben er jeg stadig medlem af

Leo

Fra : KT

Dato : 27-01-10 22:14

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> [...]
> fordi den kostede mere end 300.000 fra ny, men da også kostede mere
> end 800.000 vil de slet ikke tegne kasko på den...

Nu handler forsikring jo ikke udelukkende om totalskade.

For kaskodelen:
Reservedele koster formentlig nogenlunde det samme uanset bilens alder.
Timeløn koster formentlig nogenlunde det samme uanset bilens alder.

For ansvarsdelen:
Din bils pris gør formentlig ingen forskel når du vædrer en anden genstand,
bil eller person.

Der er altså kun totalskade situationen (som er relativ sjælden) tilbage som
kan argumentere for forskel i prisniveau.

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 27-01-10 22:36

> For kaskodelen:
> Reservedele koster formentlig nogenlunde det samme uanset bilens alder.
> Timeløn koster formentlig nogenlunde det samme uanset bilens alder.

Prøv at spørge et toyota værksted om prisen for en f.eks en kvadret
forlygte, forkofanger og venstre forskærm på en yaris og en avensis. Det vil
overraske mig meget hvis avensisen ikke er mindst 2-3 gange dyrere at udføre
den "samme" reperation på.

Store/dyre biler er som hovedregel også dyrere at få autoriseret service på.
Reserverdele er også dyrere bare fordi bilens pris kan bære det ... I
industrien er det heller ikke ualmindeligt at afsætte x% til service. Nogen
gange får man indtryk af at det er det samme i bilbranchen. Så når en smart
til 100kkr og en mercedes til 1Mkr serviceres samme sted kan merceren
trækkke en 10 gange så stor serviceregning (der er så også væsenligt mere
at servicere)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-10 08:39

Hej!

Henning wrote:
> [...]
> Jeg forstår simpelthen ikke forsikringsselskabernes "nyprispolitik"?
> Bilen kostede omkring 1 million som ny - det er altså 9 år siden!

Forsikrings-selskaber er mærkelige Det kan iøvrigt betale sig, at
være medlem af en klub som får rabatordninger hos selskaberne. F.eks. er
min 11 år gamle BMW 528i forsikret for 6k med kasko og friskade (3k
selvrisiko) igennem BMW klubben. De kiggede slet ikke på nyvognsværdi og
rynkede heller ikke specielt på næsen over antal HK. Med til historien
hører så 9 års skadefri kørsel, men jeg tror ikke man behøver helt så
meget i praksis for en god præmie.

Det eneste jeg er lidt "ærgelig" over er, at vægtafgiften er en større
post end forsikringen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-01-10 23:02

> [...]
> fordi den kostede mere end 300.000 fra ny, men da også kostede mere
> end 800.000 vil de slet ikke tegne kasko på den...

Prøv Aros forsikring, der har jeg min bil forsikret til den aktuelle værdi
og ikke hvad en kostede fra ny, jeg stod i samme situation som dig.

Mvh Niels