Er din Toyota farlig?
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-01-10 13:44

Toyota stopper midlertidigt produktion og salg af en række modeller
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article888534.ece

Kæft en tuff beslutning !!
Citat:
"De otte modeller, som er nævnt i faktaboksen her ved siden af, står for 57
procent af Toyotas samlede salg i USA, svarende til 105.000 biler om
måneden"

"Toyota stopper midlertidigt produktion og salg af en række af sine mest
populære modeller i USA. Det skyldes, at de har et problem med speederen,
der kan sætte sig fast og dermed kaste bilen ud i en ukontrollabel
acceleration. Denne fejl har hidtil medført ulykker med i alt 19 dødsofre i
USA, skriver Los Angeles Times..."

Fra : Bjørn J.

Dato : 27-01-10 15:10

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kæft en tuff beslutning !!

Med tanke på amerikanske erstatningskrav mv., så er beslutningen vist ganske
velovervejet og meget fornuftig.

mvh/Bjørn J.

Fra : KimT

Dato : 27-01-10 18:08

On 27-01-2010 13:44, Mogens (K) wrote:
> [...]
> ukontrollabel acceleration. Denne fejl har hidtil medført ulykker med i
> alt 19 dødsofre i USA, skriver Los Angeles Times..."

Det er nok kun biler med automatgear som er i farezonen?
Her i DK kan vi altid bare koble ud.

Mvh Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 27-01-10 21:52

"KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen

> Det er nok kun biler med automatgear som er i farezonen?
> Her i DK kan vi altid bare koble ud.

Og i en bil med pløreturbine kan du altid bremse...

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 28-01-10 10:59

> "KimT" <virker-ikke@virker-slet.ikke> skrev i meddelelsen

> Og i en bil med pløreturbine kan du altid bremse...

Og sætte i N.....?

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-10 22:27

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og sætte i N.....?

Vel ikke just optimalt, når nu speederpedalen har sat sig fast. )

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-01-10 11:08

> Kæft en tuff beslutning !!

Det er illustreret af "Jack" i den i øvrigt udemærket film "Fight Club":

Take the number of vehicles in the
field, (A), and multiply it by the
probable rate of failure, (B), then
multiply the result by the average
out-of-court settlement, (C). A
times B times C equals X...
If X is less than the cost of a
recall, we don't do one.

Mvh
Keld Nygaard

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-10 22:29

"Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i meddelelsen
> [...]

Næææh, det er egentlig ganske let, for i USA har man - i modsætning til
Europa - en lov som påbyder bilproducenter at melde ud med sådanne fejl. Gør
de det ikke, vil de blive slæbt i retten så grundigt, at det er tvivlsomt at
de har lyst til det amerikanske marked bagefter...

Fra : TL

Dato : 30-01-10 03:12

On Thu, 28 Jan 2010 11:08:23 +0100, in dk.fritid.bil "Keld Nygaard"
<no@spam.xx> wrote:

>Det er illustreret af "Jack" i den i øvrigt udemærket film "Fight Club":

> [...]

Det var den matematiske logik, der kostede Ford en milliard-dom for
nogen år siden. Juryen besluttede at gøre C stor nok til, at det altid
er billigere med et recall.

Fra : Møller

Dato : 28-01-10 19:44

Den Wed, 27 Jan 2010 15:09:49 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> KLIP

> Med tanke på amerikanske erstatningskrav mv., så er beslutningen vist

Et par stykker skal nok hjem:
NEW YORK (CNNMoney.com) -- Toyota's recall troubles continue to grow,
with the total number of vehicles affected by two recalls involving gas
pedals growing to at least 5.3 million.

//Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-01-10 09:20

On 27 Jan., 13:44, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:
> [...]
> der kan sætte sig fast og dermed kaste bilen ud i en ukontrollabel
> acceleration. Denne fejl har hidtil medført ulykker med i alt 19 dødsofre i

Ford skulle angiveligt lide af det samme
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100129-gaspedal-ford/index.xml
pga. at de bruger samme leverandør.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-10 22:16

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Ford skulle angiveligt lide af det samme
> http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100129-gaspedal-ford/index.xml
> pga. at de bruger samme leverandør.

Ja, de er sgu dygtige de amerikanere.... *LOL*
De vil blive overhalet voldsomt indenom af kinøjserne, indenfor dette årti.

Fra : Møller

Dato : 01-02-10 18:12

Den Thu, 28 Jan 2010 22:26:58 +0100 skrev Henrik B.:

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Vel ikke just optimalt, når nu speederpedalen har sat sig fast. )

Anbefaling fra fabrikant hvis man kommer ud for det:

Træd bremsen i bund og hold den der indtil køretøjet er stoppet.
Man kan også dreje tændingsnøglen for at stoppe motoren, det har kun
indflydelse på at servostyringen bliver fast, så hydraulikpumpen er
elektrisk.

Fejlen skyldes at friktionsmekanismen i pedalen er plast mod plast der
kan opstå rivninger, så pedalen med tiden går mere og mere trægt, det er
ikke en fejl der kommer pludselig, som f.eks. den sideløbende recall på
"pedal fast i gulvmåtte" det sker kun ved uautoriserede måtter

Og så har antallet af tilbagekaldelser da intet at gøre med om man er sej
eller ej. 1 bil: 1xfortjeneste 5.000.000 biler: 5.000.000xfortjeneste der
er altid afsat et beløb pr. produceret enhed til uforusete fejl.

Ikke alle modeller er forsynet med den elektroniske speeder, de med kabel
har ingen problemer. Friktioneelementet er til for at bilisten kan opleve
en modstand som i alm kabeltræk.

//Møller

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-02-10 22:15

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> der kan sætte sig fast og dermed kaste bilen ud i en ukontrollabel
> acceleration. Denne fejl har hidtil medført ulykker med i alt 19 dødsofre

I aftenens TV2 Nyhederne var der et clip med en Lexus, hvor ejeren under
køreturen ringer ind til importøren for at fortælle, at speederen har sat
sig fast. Importøren spørger, om han ikke kan slukke for motoren, hvilket
han ikke kan. Samtalen fortsætter, og bilejeren siger nu, at han nærmer sig
et kryds og ikke kan nedbremse bilen. 1 minut senere sker ulykken, og de 4
md i Lexus'en dør !

Fra : Brian

Dato : 01-02-10 22:23

> [...]

> han ikke kan. Samtalen fortsætter, og bilejeren siger nu, at han nærmer
> sig et kryds og ikke kan nedbremse bilen. 1 minut senere sker ulykken, og

Det er spøjst at der ikke er lavet noget fail-safe, hvor motorstyringen
afbryder for gassen, hvis man træder på bremsen. Sådan har det været i mine
3 seneste biler med elektrisk speeder.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-10 22:23

> [...]
> sig fast. Importøren spørger, om han ikke kan slukke for motoren, hvilket
> han ikke kan. Samtalen fortsætter, og bilejeren siger nu, at han nærmer

Det var nu politiet, der blev ringet til. )
Men det synes nu stadig dybt underligt, at folk ikke kan finde ud af at
bringe en bil til standsning.....!?

Fra : alexbo

Dato : 01-02-10 22:52

"Henrik B." skrev

> Men det synes nu stadig dybt underligt, at folk ikke kan finde ud af at
> bringe en bil til standsning.....!?

Jeg tror at folk der aldrig har kørt andet end med automatgear opfatter
gearvælgeren som en ting hvor man vælger frem, bak eller parkering.
Tanken om at sætte den i neutral under kørsel falder dem ikke ind, de
skifter jo aldrig gear selv, tanken om at bruge begge ben til at træde på
den store bremsepedal en Lexus og lign. er forsynet med falder dem ikke ind,
de træder som de plejer på bremsen som hvis de skal stoppe ved rødt lys, og
det er ikke nok til at bremse ned med en motor der trækker for fuld kraft.

Det kan ikke passe at en Lexus ikke kan bremse ned uanset om motoren
trækker, men der skal selvfølgelig trædes til.
At motoren ikke kan slukkes med gearvælger i gear har så gjort det værre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-10 22:58

> Det kan ikke passe at en Lexus ikke kan bremse ned uanset om motoren
> trækker, men der skal selvfølgelig trædes til.
> At motoren ikke kan slukkes med gearvælger i gear har så gjort det værre.

Nej, og hvad med "håndbremsen"?

Fra : alexbo

Dato : 01-02-10 23:35

"Henrik B." skrev

> Nej, og hvad med "håndbremsen"?

Ja også den,
en ting er at man kan være i en trafiksituation hvor der ikke er den
fornødne tid eller plads til at foretage sig det nødvendige når bilen
pludselig vil køre selv, det kan overraske enhver, men kan man nå at ringe
til en alarmcentral så kan man også nå at gøre noget selv.

Jeg formoder at det er passageren der har ringet, han skulle måske hellere
have taget fat i gearvælgeren om ikke andet så for at prøve at smække den i
bakgear eller parkering.
Bare den kommer væk fra fremad så er det jo godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 02-02-10 18:23

alexbo skrev:
> [...]
> det er ikke nok til at bremse ned med en motor der trækker for fuld kraft.

Mon sådan nogle varme og fadende bremser kan magte at kvæle en seriøs
motor der med full-trottle(?) (automat-)gearer ned fordi vognen taber
fart :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 02-02-10 19:01

"Armand" skrev

> Mon sådan nogle varme og fadende bremser kan magte at kvæle en seriøs
> motor der med full-trottle(?) (automat-)gearer ned fordi vognen taber fart
> :-/

Ja sagtens, bremserne er mange gange stærkere end motoren
En Lexus er så heller ikke standardmonteret med varme og fadende bremser, de
er designet til at klare flere nedbremsninger fra topfart uden at fade.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-10 19:23

Armand skriver:

> Mon sådan nogle varme og fadende bremser kan magte at kvæle en seriøs
> motor der med full-trottle(?) (automat-)gearer ned fordi vognen taber
> fart :-/

Seriøst?

Ja.

Prøv selv at jokke hårdt på bremsen i din egen bil med fuld gas i første
gear.
(ja, mindre motor, men også heraf følgende mindre bremser)

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-02-10 16:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> [...]
> gear.
> (ja, mindre motor, men også heraf følgende mindre bremser)

Min VW fra 97 og min nuværende fra 2001 slår øjeblikkelig speederfunktionen
fra, når man træder på bremse og speeder på en gang. Her kan hæl og tå ikke
bruges til en skid ...

--
Per

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 17:49

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Min VW fra 97 og min nuværende fra 2001 slår øjeblikkelig
> speederfunktionen fra, når man træder på bremse og speeder på en gang.
> Her kan hæl og tå ikke bruges til en skid ...

= Tunge minus-point til 114%'s-fabrikatet :-|

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-10 10:49

Den Mon, 1 Feb 2010 22:22:38 +0100 skrev Henrik B.:
> [...]
>
> Det var nu politiet, der blev ringet til. )
> Men det synes nu stadig dybt underligt, at folk ikke kan finde ud af at

Som jeg forstår det er problemet at "lejerne" i speederen er to stykker
plastik der glider imod hinanden, og når de bliver slidt, glider de ikke
længere. Det burde ikke være værre end at man kan presse foden ind under
speederen og løfte den op.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 02-02-10 18:25

Kent Friis skrev:

> [...]
> plastik der glider imod hinanden, og når de bliver slidt, glider de ikke
> længere. Det burde ikke være værre end at man kan presse foden ind under

Medmindre at problemet fortrinsvist opstår når pedalen en sjælden gang
er i plan med gulvet :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-02-10 18:16

Henrik B. skrev:
> [...]
>
> Det var nu politiet, der blev ringet til. )
> Men det synes nu stadig dybt underligt, at folk ikke kan finde ud af at

Ovennævnte havde heller ingen bremse-effekt (tilbage?)!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-10 18:46

> Ovennævnte havde heller ingen bremse-effekt (tilbage?)!

Så benytter man "Neutral", håndbremse eller nedgearing. I sidste ende
autoværnet....

Fra : Møller

Dato : 02-02-10 11:49

Den Tue, 02 Feb 2010 09:49:07 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> plastik der glider imod hinanden, og når de bliver slidt, glider de ikke
> længere. Det burde ikke være værre end at man kan presse foden ind under

Ikke lejerne, men en friktionsanordning som jeg skrev før.
Det kan være svært at få foden ind under den speederkonstruktion.

http://pressroom.toyota.com/pr/tms/toyota/srp-view.aspx?id=93534

//Møller

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-10 13:24

Den 02 Feb 2010 10:49:20 GMT skrev Møller:

> Ikke lejerne, men en friktionsanordning som jeg skrev før.
> Det kan være svært at få foden ind under den speederkonstruktion.
>
> http://pressroom.toyota.com/pr/tms/toyota/srp-view.aspx?id=93534

Medmindre man kører med speederen (næsten) i bund, kan jeg ikke se
hvordan det skulle være svært.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Møller

Dato : 02-02-10 13:59

Den Tue, 02 Feb 2010 12:24:13 +0000 skrev Kent Friis:

> Medmindre man kører med speederen (næsten) i bund, kan jeg ikke se
> hvordan det skulle være svært.

Det kan jeg heller ikke, men mange aviser har indtil nu skrevet, at det
er med "fuld gas" og så er pedalen jo helt nede. Men overdrivelse fremmer
forståelsen.
Da det er rivninger mellem to plastdele, er det når man overskrider
"normal området" at fastklemningen sker, og så burde det være en let sag
at hive den op igen med foden, næsten som at hive to LEGO-klodser fra
hinanden.
Men nu er det nok panikreaktionen kommer ind for mange, og de ved oftes
ikke hvordan mekanikken / elektronikken fungerer

Fra : Møller

Dato : 02-02-10 16:51

Den Tue, 02 Feb 2010 14:22:31 +0100 skrev Jørgen:

> Hej
> Du anbefaler, at man kan slå tændingen fra! Det er livsfarligt, fordi
> ratlåsen så blokerer! Træd på bremsen og flyt gearvælger til N Mvh
> Jørgen

Jeg kolporterer kun hvad TOYOTA skriver.
Selvfølgelig skal det da ikke gøre så ratlåsen aktiveres, på de biler med
ratlås, jeg kender til, kan man slukke for motor før ratlås aktiveres.

Quote: "• If unable to put the vehicle in Neutral, turn the engine OFF.
This will not cause loss of steering or braking control, but the power
assist to these systems will be lost"

Lidt mere orientering, hvis det ikke allerede er opsnappet i anden tråd:
http://kortlink.dk/toyota/7dwp
http://www.clockwheelblog.com/?p=709

Og vi undskylder og undskylder og vi undskylder:
http://www.youtube.com/toyotausa

//Møller

Fra : Møller

Dato : 02-02-10 17:14

Den Tue, 02 Feb 2010 15:03:40 +0100 skrev alexbo:

> "MÞller" skrev

> Det er fandme også svært uanset om man bruger en eller to fødder.
>
> mvh
> Alex Christensen

Åh hvad f... er der ikke mange der har et par småbørn kravlende på gulvet
under kørsel. De kan vel klare det
//Møller