Min bil kan tjekke olie!
Fra : Mathias

Dato : 25-01-10 12:17

Hej alle, vil lige dele en sjov overraskelse med jer:

Efter at have haft min Mercedes E220 CDi fra 1999 i flere år, har jeg
pludselig opdaget at den kan tjekke oliestand! Instruktionsbogen nævner
intet om dette, ligesom min model/årgang har ikke kørecomputer.
Jeg sad med nøglen i position 2 for at studere kontrollamper, da der
pludselig fremkom et symbol for en oliekande og et ur i KM-tæller displayet.
Jeg ved, at man kan tjekke oliestand ved de større/nyere modeller med
kørecomputer ved at trykke to gange på "0" (nulstil trip). Det prøvede jeg
selvfølgelig, og stor var min overraskelse da der nu stod "O.k." med sjove
digitale bogstaver i displayet!!

Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)

Mvh Mathias

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-01-10 13:32

Mathias kom med følgende:

> Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)

Fantastisk!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : KK

Dato : 25-01-10 14:15

Heldigt at den ikke sagde -7 L.

Fra : Mathias

Dato : 25-01-10 14:36

> Heldigt at den ikke sagde -7 L.

DET ville være skidt, for der kan nemlig "kun" være 6,5 L på..

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 15:28

Mathias skrev:
> [...]
> pludselig opdaget at den kan tjekke oliestand! .........
> Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)

Hæ!
En ungdomskammerats far havde erhvervet sig et Datsun/Nissan Pick-up som
billig konebil til sig selv, men han ærgrede sig over at 'sådan en
lastbil' ikke havde nogen blæser koblet på varmeanlægget, så på de
koldeste morgener var det noget med stearinlys på dashboardet tidligt
før afkørsel, samt bevidst brug af fartvinds-indblæsning efter
igangsætning når far og søn samme kørte til deres fælles arbejdsplads.
En vinter, hvor han ihvertfald havde haft den et par år, lånte vi den
til at få fragtet en motorcykel tværs gennem landet og isnende kold som
den var rodede jeg hurtigt med varmen, hvorunder jeg som det naturligste
trak i regulator-'pinden' hvorpå der stod. "pull fan" for at få blæseren
igang - Blæserens igangsætning medførte at min kammerat gav et helt sæt,
og han kunne efterfølgende næsten ikke vente til at hán skulle udsætte
faderen for samme AHA-oplevelse mandag morgen

Omkring oliestandsvisning, så er der på Peugeot 206 (der er fra 1998) en
:" - - - - - " -visning af oliestanden i løbet af en kort analysecyclus
á yderligere total-km og nedtælling til service der foretages ved
aktivering af tændings(*)-pos. på tændings-(*) låsen!
I det hele taget smiler jeg jævnligt ved tanken om alle de gadgets min
gamle legekammerat byggede i sin Escort mk.II mens han var
elektrikerlærling og som i dag er elementære i selv den midste
familie-potte

(*):
Kan man i det hele taget tale om "tænding" når det drejer sig om en
Dieselmotor :-/

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-10 18:17

> (*):
> Kan man i det hele taget tale om "tænding" når det drejer sig om en
> Dieselmotor :-/

Kan man tale om tænding, når en benzinbil ikke starter pga. elektriske fejl?

--
Per

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 18:44

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Kan man tale om tænding, når en benzinbil ikke starter pga. elektriske
> fejl?

Ja!
Der vil altid være en tændingskontakt (á til tændingen) selvom f.eks.
batteripolerne ikke er monteret.
Det samme gælder selve tændings-kredsløbet!

På en dielsel er 'tændinggs-kontakten' snarere hovedkontakt hvormed man
'sætter strøm på' :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 15:49

Armand skrev:

> [...]
> gamle legekammerat byggede i sin Escort mk.II mens han var
> elektrikerlærling og som i dag er elementære i selv den midste

Det slog mig lige inden skrivende stund at første gang jeg hørte om
kabinelys der slukkede med forsinkelse var på den lokale magnat's
nyindkøbte 12-cylindrede BMW750i.
Hvad der dengang var en luksus-detalje i en bil der var toppen af poppen
var ligeledes standard selv i konebils-klassen blot 10 år senere.

I grunden ikke underligt, for selvfølgelig skal tingene udvikle sig, men
alligevel sjovt at betragte

--
Armand.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-01-10 03:11

Mon, 25 Jan 2010 15:27:34 +0100, skrev Armand, på 37 linier, i

Ja Renuelt 5 havde det mange år før.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-10 16:01

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)

Det er en af de små ting, man er vandt til, når man ejer en Saab... )

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 18:35

Henrik B. skrev:
> "Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er en af de små ting, man er vandt til, når man ejer en Saab... )

Skjulte funktioner?

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-01-10 19:38

> Skjulte funktioner?

Meget skjulte talenter vil jeg tro

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-01-10 19:55

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Meget skjulte talenter vil jeg tro

Jeg har da et papir på 16 skjulte informationer på min gamle Vølle.

Disse info´s fåes ved et firnurligt tændingsnøglestilling og "tryk på
knapper" system..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-10 19:44

> Skjulte funktioner?

Jep, man opdager gennem bilens ejertid finesser og funktioner, som giver en
masse mening...

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-01-10 19:59

KLIP

> Jep, man opdager gennem bilens ejertid finesser og funktioner, som giver
> en masse mening...

Jeg har da allerede efter 3 dages ejerskab af grisekassepotten lært 1
funktion som ikke er beskrevet i pottens manual.

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-10 08:41

Bjørn J. wrote:

> Jeg har da allerede efter 3 dages ejerskab af grisekassepotten lært 1
> funktion som ikke er beskrevet i pottens manual.

Voldsom tiltrækning af grønthandlere på udkig efter varebil?

--
vh
Torben

Fra : KK

Dato : 26-01-10 08:49

Min første bil var en VW 1200 som gik på 6v
Den var satme så kold at køre i da varmekasserne selvfølgelig var røget...
Så jeg satte en el-radiator ud i bilen om natten og frakoblede den inden jeg
kørte (havde ikke en forlængerledning der var lang nok til ikke at gøre
det).
Men allerede efter 3-400 m kørsel kom der is på indersiden af ruderne...
Ak hvor man savner den sindssyge acceleration den bil kunne levere.....

RK

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 11:21

KLIP

> Voldsom tiltrækning af grønthandlere på udkig efter varebil?

....det er vist en egenskab og ingen funktion.;)

Jeg lærte at drejeknappen kan gå fra direkte fra et programområde over i et
andet uden brug af menuknappen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-10 11:42

Bjørn J. wrote:

> ...det er vist en egenskab og ingen funktion.;)

> Jeg lærte at drejeknappen kan gå fra direkte fra et programområde over i et
> andet uden brug af menuknappen.

Sejt. Mit rudehejs giver automatisk større modstand når man har rullet
helt ned eller op - det står heller ikke i manualen

--
vh
Torben

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 11:47

KLIP

> Sejt. Mit rudehejs giver automatisk større modstand når man har rullet
> helt ned eller op - det står heller ikke i manualen

Du vel også stadig Saab..

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-10 11:57

Bjørn J. wrote:

> Du vel også stadig Saab..

Hey - du taler så utydeligt som en grønthandler. Jeg kan slet ikke
forstå hvad du siger.

--
vh
Torben - http://www.scheel.net/old/audi/default.asp

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 12:01

KLIP

> Hey - du taler så utydeligt som en grønthandler. Jeg kan slet ikke forstå
> hvad du siger.
>
> http://www.scheel.net/old/audi/default.asp

Ahhh...nu forstår jeg, du er ved at sætte en gammel bogholderpotte i
stand..

Sådan en har altid rod i regnskabet..:)

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-10 14:35

Bjørn J. wrote:

> Ahhh...nu forstår jeg, du er ved at sætte en gammel bogholderpotte i
> stand..

Jup. Audi har ikke leveret R5 i lang tid, så jeg er nød til at holde mig
til at give kunstigt åndedræt til den gamle Autobahnfresser. Man skulle
nødig blive set i en traktor.

> Sådan en har altid rod i regnskabet..:)

Så lange afskrivningen er på det niveau, så er der plads til lidt
skødesløshed

--
vh
Torben

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 15:25

KLIP

> Så lange afskrivningen er på det niveau, så er der plads til lidt
> skødesløshed

Næste gang må du hellere anskaffe dig en aflagt regnskabschefpotte (på
nudansk en økonomichef).

Hans drøm er jo en A6 og er den Vollausstattet, så er han godt nok
succesrig..

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-10 08:22

Bjørn J. skrev:
> Næste gang må du hellere anskaffe dig en aflagt regnskabschefpotte (på
> nudansk en økonomichef).

Jeg hælder mere til sådan en :
http://www.carmagazine.co.uk/upload/20293/images/1AudiQuattroAnniversario.jpg
Hvis altså den kan leveres med R5 og Quattro

> Hans drøm er jo en A6 og er den Vollausstattet, så er han godt nok
> succesrig..

Det må han om. Prøvekørte en A6 fornyligt - hverken fruen eller jeg kan
leve med überkomfort - det er for kedeligt. Og hvis jeg fandt status i
at flytte mest muligt stillestående luft, så kunne jeg køre transit

--
vh
Torben

Fra : Holten

Dato : 26-01-10 21:28

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "O.k." med sjove digitale bogstaver i displayet!!
>
> Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)

Det samme kunne min E320 CDi fra 2000.
Det er faktisk lidt spec. da Mercedes enten har Målepind eller elektronisk
aflæsning som din.
Det er kun årg. 1999 til 2001 som kan have begge dele, normalt er det enten
eller...

Min "nye" E320 CDi W211 fra 2007 har "kun" pind, til gengæld kan den så dog
fortælle under kørsel, hvis jeg skal checke olie næste gang jeg stopper, men
ikke hvor meget den mangler.

MVH

Holten