Hvor hurtigt?
Fra : Niels

Dato : 22-01-10 23:18

Må man konstaterer, at vidners (og bilisters) vuderinger af en motorcykels
hastighed desværre nødvendigvis ikke behøver have så meget med virkeligheden
at gøre.

Denne ulykke har været oppe og vende et par gange før:
http://www.bornholm.nu/?Id=27641

Vidnet vuderede hastigheden mc'en til ca. 200% af den aktuelle....

/Niels

Fra : Dak

Dato : 23-01-10 11:02

Niels skrev:
> [...]
> http://www.bornholm.nu/?Id=27641
>
> Vidnet vuderede hastigheden mc'en til ca. 200% af den aktuelle....

Ja men der står også "kort før" det tager altså meget kort tid for mig
at gasse op og gasse ned til 70->130->70km/t. Så vidnet kan jo stadigvæk
godt have ret. Jeg personligt kører ikke en konstant fart, det har jeg
kæresten til at gøre.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Sir1

Dato : 23-01-10 11:59

On 23 Jan., 11:02, Dak <da...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at gasse op og gasse ned til 70->130->70km/t. Så vidnet kan jo stadigvæk
> godt have ret. Jeg personligt kører ikke en konstant fart, det har jeg

Da jeg var en lille knægt så jeg et tv-program, der vist nok generelt
handlede om vidneudsagn. Det er længe siden, så detaljerne er lidt
usikre, men en ting gjorde stort indtryk på mig: I et forsøg kørtes en
bil samme stræk to gange. Den ene gang i højest mulige gear og med
”bløde bevægelser”, anden gang med høje omdrejningstal og lidt
”flagrende bevægelser”. Begge ture blev kørt med samme hastighed.
Øjenvidner skulle så afgøre hvilken af omgangene der blev kørt
hurtigst. Det er ikke svært at gætte at sidstnævnte omgang der blev
vurderet til at være med langt højere hastighed end den første.
Jeg tror det er samme problem der går igen hver gang motorcyklers
hastighed bliver vurderet. Det overrasker bilister at et lille objekt
pludselig har flyttet sig så langt og så ikke mindst, at den højere
lyd får folk til at tro at hastigheden også er høj (ja, og hele ”rebel
without a course”-stigmaet der stadig hænger ved motorcyklister,
hjælper nok også til helhedsindtrykket af os som konsekvente
hastigheds-junkies)
I den nævnte sag ser det ud til at den dræbte har forholdt sig
særdeles fornuftigt, og ifølge lokalkendtes udsagn om forholdene på
ulykkesstedet, er det udelukkende bilisten der kan drages til ansvar
for ulykken. Det var ”bare” en så ulykkelig sag, og det er da
forståeligt hvis sådan noget er med til at skabe større kløft mellem
bilister og mc'ister, men det bedste man kan gøre at at forhindre
netop det og at forhindre at den slags ulykker overhovedet kan opstå.
Jeg har efterhånden selv mange gange oplevet hvordan bilister
fejlvurderer afstanden og tror de liiiige kan nå at komme ud foran en
og sidste år havde jeg en nær-fatal ulykke, igen fordi en (denne gang
uerfaren) bilist overså mig.
Al den ensidige fokus på at hastigheden er for høj, ser jeg som spild
af kræfter. Der vil altid være nogle der kører for hurtigt, hvad enten
det er beviste regelbrydere eller det bare er fordi gasfoden/hånden
ubevidst bliver for tung. Jeg ved godt at det er en faktor som er med
til at forværre tingene, men jeg synes man i stedet skulle bruge mere
tid på at dygtiggøre trafikanter i at blive mere opmærksomme på
hinanden. Det fremgår jo så også af den nylig færdiggjorte rapport om
mc-ulykker at det største problem ligger netop her. Man kan nemlig
ikke gøre noget ved en for hurtig kørende modpart i en aktuel
situation, men kan kan selv være mere opmærksom på sine medtrafikanter
- og det er noget der kan opøves og trænes.
Og som det også har været udtrykt her, ville det være fantastisk med
forårlige kampagner der gør opmærksom på at det er ved at være mc-
sæson (selvom det i vinteråret ikke gavner mig som helvårs-mc'ist
Vh
Søren

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-01-10 10:31

Sir1 skrev den 23 jan 2010 i
m:
> [...]
> detaljerne er lidt usikre, men en ting gjorde stort indtryk på
> mig: I et forsøg kørtes en bil samme stræk to gange.

Godt skrevet der.
Kom derfor i tanke om denne:
http://www.youtube.com/watch?v=z-SxHxW5xcQ

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-01-10 10:34

Arne Lorenzen skrev den 24 jan 2010 i

Og denne:
http://www.youtube.com/watch?v=svtmDO0uN1M&NR=1

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 13:45

Arne Lorenzen skrev:
> Arne Lorenzen skrev den 24 jan 2010 i
>

> Og denne:
> http://www.youtube.com/watch?v=svtmDO0uN1M&NR=1

Hvilket lige fik mig til at surfe og falde over denne:
<http://www.youtube.com/watch?v=ccfvZNK9fCw&NR=1>
Læg mærke til hvorledes sko 'ligger spredt'!
Der ér voldsomme kræfter på spil når man slår kolbøtter med trafikal
fart og ikke mindst risikoen for at miste sit fodtøj inden
asfalt-kontakt er god grund til at bruge stramt siddende støvler :-|

--
Armand.

Fra : Niels

Dato : 23-01-10 20:23

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have ret. Jeg personligt kører ikke en konstant fart, det har jeg kæresten

Tjahh, men hvad er så en sådan "vidneforklaring" værd? Så er der jo ingen
mening i at medtage den i politirapporten endsige bringe den videre i
medierne vel? En sådan "forklaring" vel uværligt få det til at fremstå som
motorcykellisten har kørt uforsvarligt og dermed er det jo sådan set osse
hans egen skyld. -Sådan trukket lidt hårdt op

/Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-10 23:20

"Niels" <news@drewes.se> skrev i en meddelelse

> Må man konstaterer, at vidners (og bilisters) vuderinger af en motorcykels
> hastighed desværre nødvendigvis ikke behøver have så meget med
> virkeligheden at gøre.

Nu er Motorcykel jo et "fy" ord ,
og man behøver ikke at have set noget for at have sin vurdering om
hastigheden
I sommers kom jeg kørende igennem en lille landsby med ca. 25 km, og kørte i
en bue udenom en ældre dame på cykel.
da jeg var næsten ud for damen rakte hun hånden ud og svingede til venstre
samtidig.
Jeg slog et slag i et forsøg på ikke at ramme hende, men snittede hendes
forhjul, så hun væltede.
Jeg stoppede og gik tilbage ud i krydset hvor hun lå, sidder mig ned og
taler med hende, først der observerer alle vidner at der er sket en ulykke.
De tililende tilskuer ringede 112, der kom så en ambulance med fuld
udrykning, en lægebil med fuld udrykning, og en politibil med fuld
udrykning.....!
Der blev taget politirapport med hvad dertil hører..
Ingen "vidner" havde set ulykken eller bemærket at jeg kom kørende, men
havde alligevel en mening om hastigheden,
der var ingen bremsespor, ikke så meget som en bøjet eger på hendes cykel.
politiets konklusion var også at jeg ikke kunne gøre noget for at undgå
"ulykken"
Næste dag står der alligevel som overskrift i avisen
Motorcyklist kørte ældre dame ned....
først længere nede i referatet stod der at jeg ikke kunne undgå ulykken
skulle ske.

Joooo... når folk hører ordet Motorcykel så tændes alle alarmklokker.

Jack

Honda CB 550 K3