C5 1.6 vs 2,0 HDI
Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-10 22:02

Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi brændstof
øko , søges. evt ting man skal passe på ved køb af disse

Søren

Fra : Armand

Dato : 21-01-10 23:58

Søren Jensen skrev:
> Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi
> brændstof øko ,

Spritmonitor har et snit på 16km/l for 1,6'eren og 13,7 for 2,0'eren!

Gå selv ind på <http://www.spritmonitor.de> og find snittet for din
nuværende bil og vurder pålideligheden/skævtrækningen i.f.t. DIT
kørselsmønster!

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 22-01-10 06:47

"Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi brændstof
> øko , søges. evt ting man skal passe på ved køb af disse
>
> Søren

Jeg går næsten ud fra du ved at C5 ligger helt i bund i stort set alle
fejlstatistiker og brugtbil test og de har en voldsom værdiforringelse pga.
af alle de problemer der er/har været med dem. Ellers prøv at søg på c5'eren
f.eks her: http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_4_aar/

Mvh
Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 22-01-10 12:50

> Jeg går næsten ud fra du ved at C5 ligger helt i bund i stort set alle
> fejlstatistiker og brugtbil test og de har en voldsom værdiforringelse
> pga. af alle de problemer der er/har været med dem.

I FDM og ADAC ligger den godt nok med flere fejl end gennemsnittet, men slet
ikke med så stor forskel som i Applus's statistik herunder - men de lave
brugtpriserne gør den dermed også relativt attraktiv som nyere brugt. Fra
2005 og frem er de værste børnesygdomme udryddet - selvom der helt sikkert
er mere bøvl med en C5 end en Avensis. Vores har dog ikke haft nogen
problemer der har givet driftstop - men den har været på værksted ud over
servicen for skift af bagrude (eltråde), omlakereting af bagklap (rust) og
utæt hydralik ved de bagerste cylindre. Smarten har på det første år stået
3uger på værksted pga elproblemer .... En bil der ligger ganske pænt i
statistikekrne

Fra FDM's brugtbilstest af modellen fra før faceliftet. Mine kommentarer i
()

Typiske fejl - alvorlige
Svage automatgearkasser
Ventilløftere i 2.0-benzin giver dårlig motorgang

Typiske fejl - irriterende
Flimrende lys fra forlygter (Må man lære at leve med - hydralikken tager
meget strøm)
Kontakt til afviserblink svigter
Forlygtepærer med kort holdbarhed
Fejlvisning i sprinklerbeholderens væskestand
Ujævn motorgang p.g.a. elektronikfejl
Hylende bremser
Højdejusterbart sæde, som synker utilsigtet
Bagrude i Weekend kan ikke åbnes (skyldes galvanisk tæring af trådene i
bagruden. Løses ved at trække en extra ledning, eller beskytte med solfilm)
Sidevindsfølsomhed
Hydraulikslanger forrest i motorrum bliver utætte
Driftstop/krafttab kombineret med fejlvisninger i instrumenter og lamper
Udetemperaturføler til klimaanlæg
Vandindtrængen via torpedoens gennemføring - giver el-fejl
Håndbremse låser
Defekte hjullejer
Mislyde fra bagvogn
Ekstraordinær skævslidning af alle dæk - særligt bagdæk
Gasdæmpere i bagsmæk bliver hurtigt trætte
Knirkende rat
Pibelyde fra servostyring
Generel elektrisk misfunktion: bakalarm, intervalviskere, rudehejs, c
entrallås ...
Defekt viskermotor
Defekte lamdasonde

Specielt de elekriske fejl skulle der være færre af efter faceliftet. Men
listen over alvorlige fejl er da ganske kort - specielt hvis man tager en
diesel med manuelt gear ...

> Ellers prøv at søg på c5'eren f.eks her:
> http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_4_aar/

Ja den er godt nok grum. Men af den statistik kan man så ikke se om det er
bagateller ... F.eks manglende pærer (De fleste pærer er umulige at skifte).

Hvis du ikke skal trække en tung campingvogn eller kører "high-speed"
touring ned igennem europa så gør 1,6hdi'en det meget godt. Vores snit efter
er eter 65000km 16,6km/l Den kører mange korte ture og det trækket gevaldigt
ned. På langs af jylland på landevej kan men relativt nemt holde et snit
over 20.

Da vi stod og kiggede efter stor diesel stationcar i 2007 med prisramme
~300kkr kunne det skærea ned til
- Octavia var for lille (adgangsforhold til bagagrum) - var ellers godt
tilfreds med fabia'en og servicen på værkstedet
- Mondeo og Avensis var væsenligt dyrere. Brugte mondo'er rustede Selv
2005'er havde rust i skærmkanter
- Mazda6 var også væsenligt dyrere og ikke noget udvalg i nyere brugte.

Kigger jeg nu på bilpriser.dk står jeg til et værditab på ~170.000kr. Godt
jeg ikke skal sælge ....

Prøver med samme data (2007, 65000 km, postnummer, service overholdt osv)
for

Mondeo 2,0tdci trend: Afskrivning~190.000kr (-rabat ved købet)
Toyota Avensis 2,0 Sol: Afskrivning ~210.000 (-rabat ved købet)

Så hvor meget en mondeo eller avensis ville have været billigere i
afskrivning afhænger helt af hvor stor rabat jeg havde kunne opnå.
Breakeven er ved afslag på 20000kr på ford'en og 40000kr på toyotaen. Det
var vist ikke umuligt dengang ... Så er forskellen mest renteudgiften af
det extra lån. Det bliver også nemt til 10000kr på 3år

Afskrivningen i procent er klart størst for C5'en men i kr er forskellene
egenligt meget små - Det er hundedyrt at køre bil i firmabilsklassen ....

Ville jeg købe citroen igen - Nej, det er værktedets skyld - ikke bilens.

Og så kunne jeg godt finde på at privatlease næste gang med servicen
inkluderet. Træt af forskellen på de servicepriser som sælger oplyser når
jeg køber en bil og så dem værkføreren skriver for samme arbejde ... (Gælder
både Citroen og Mercedes/Smart)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-01-10 16:53

On Thu, 21 Jan 2010 22:01:44 +0100, Søren Jensen <sphspor@gmail.com>
wrote:

>Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi brændstof
>øko , søges. evt ting man skal passe på ved køb af disse

Der har været en del indlæg om C5 og motorer her. Konklusionen er, at
1.6 kan godt trække bilen. Du skal bare måle accelerationen med en
afrivningskalender. Overhalinger af andet end en traktor forbliver en
drøm. Sådan lidt groft sagt.

2.0 er det harmoniske valg. Stadig ingen raket, men du kan komme forbi
lastbilerne - også på landevej.

Jeg har ikke selv prøvet bilerne, men refererer bare.

Fly

Fra : KK

Dato : 23-01-10 06:54

Jeg har selv en C4 HDI med 110 hk, altså samme motor som den lille i C5 og
den er nok bedst i en C4.
En god motor der kører 18-19 km/l ved 110 og 15-16 ved 130 km/t.
Men jeg ville ikke være gået ned i en 70 HK.
Kunne man få C3 med 110 HK så havde det været mit valg. Men det er kun den
nye C3 picasso der har det.
Men mine 19 år som taxachauffør har lært mig at man aldrig skal købe motoren
for lille. Den ærgelse er større end ærgelsen over for
stort brændstofforbrug hvis man vælger en større motor.

Gik en gang fra en MB E300 D med 136 HK og natten over blev den skiftet til
en E 200 D med 90 HK.....
Fuck hvor kiggede jeg mange gange i bakspejlet de første dage i den for at
se om jeg havde glemt at lette anker...
Den var sgu bovlam.

Men C5 er en ufattelig flot bil (den nyeste model), men jeg må indrømme at
jeg ville nok betænke mig med at købe den.
Jeg skal nok prøve noget andet næste gang end Citroen, hvis forsikringen vil
tillade det. (er forsikret gennem Citroen i IF).

Fra : Anders Majland

Dato : 23-01-10 21:13

> [...]
> lastbilerne - også på landevej.
>
> Jeg har ikke selv prøvet bilerne, men refererer bare.

Synes du skulle prøve dem så ...

C5'en er en stor flyder. Den bliver ikke til nogen golf gti af at gå fra 110
til 140hk (De 170 hjælper lidt, men det er stadig en blåhval). Jeg oplevede
forskellem mellem en 1,6 og 2,0 meget lille - og skelede mere til
indkøbspris og brændstofforbrug og valgte den lille ...

Men inden havde vi også en skoda fabia med 64 benzinponyer .... Det var et
svært skifte, da bilen før den var en 2,2l benziner med 115hk og var lettere

Imho er 1,6 hdi det harmoniske valg i den motorserie - også til c5'en
(medmindre man skal trække en tung campingvogn)

Men det er igen det med ens referencer. Jeg synes de fleste familebiler der
er til at betale er overordentligt sløve ude af hullerne - sammenlignet med
min gamle mc. Måsker derfor at jeg ikke føler at der er nogen betydelig
forskel på 1,6 og 2,0 i en c5 ... Jeg var også ude og køre i en c4 grand
picasso. Der kunne 1,6'eren fåes sammen med en 6gears automatgear. Det
virkede også ganske harmonisk - men den har jeg så ikke prøvet med fuldt
læs.

De seneste gange vi har købt bil har effekten i motorrummet haft ret lille
proritet - ellers havde vi nok heller ikke en smart 0,8 cdi

Fra : Jørgensen

Dato : 24-01-10 11:56

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Jeg har ikke selv prøvet bilerne, men refererer bare.

Jeg har nu kørt i en 1.6 Hdi i 4½ år og den er sandelig ikke en raket, men
det er en overraskende adræt maskine... ganske OK-kvik i acceleration, og
kan uden større problemer accelerere i femte gear ved overhaling, og hvis
det er lidt op ad bakke, solen i øjnene osv., så kan man da altid gå et gear
ned, men det er sjældent nødvendigt!

Jeg vil påstå at netop 1.6 Hdi´eren måske er PSA´s mest vellykkede diesel
til dato, og at en 2.0 ikke er afgørende bedre, med mindre man har brug for
at trække tungt.

Jeg kører små 100 km. hver dag hvor ca. 90 % er på motorvej, og jeg holder
17 på literen, jeg prøver at holde trafikken og undgår gerne accelrationer
og nedbremsninger, hvis muligt.

Jeg vil ikke købe en Citroen igen, mest pga. masser af hyppige gentagne fejl
på el-nettet og deres seriøse dårlige service... og så er gensalgsprisen
helt i skoven... det er ikke mange af de forhandlere jeg i øjeblikket er i
dialog med, der vil røre den med en ildtang, og som én af dem sagde: "Hvis
vi stiller til-salg C5´ere i én lang række, så vil rækken gå fra København
til Korsør"

Du får lige rædselscenariet her:
Bilen kostede fra ny 333.000 i maj 2005, vi fik selvfølgelig som alle andre
automatisk en rabat på små 40.000, idag skal jeg være mere end glad for at
få 80.000 ved køb af anden bil... flere gider ikke at have den i bytte og
råder mig til at prøve at sælge den privat, og her´skal jeg vist være glad
hvis jeg kan skyde den af tíl 100.000 (+/-) et par tusser. Den har gået
147.000 km. i de ca. 57 måneder vi har haft slæden.

Det betyder at, hvis vi tager udgangspunkt i listeprisen og en salgsværdi
til forhandler på 80.000 kr., så har bilen indtil videre tabt i værdi i
området 4.400 pr. måned i de 57 måneder, og, mere reelt, den har tabt værdi
(købspris > tid) 3.600 pr. måned. Lav selv regnestykket for privatsalg ved
100.000 kr. (det flytter ikke meget på beløbene)

Dertil skal du lægge service og et hav af forlygtepærer!

Hvad har jeg så fået lavet -og betalt for- i perioden:
Ny turbo!
Bremser 2 gange/ skiver.
Tandrem gik ved 100.000 km. (delvis kulance)
Dødt varmeanlæg (røg sæføli´ en dag med minusgrader)
Partikelfilter (ville ikke regenere)
Hylende ventilator blev skiftet, den nye hyler også!
Vinduer der ikke vil åbne/lukke eller hakker.
Dører der knirker helt vildt - og nej, det er ikke gummiliste osv. det er
inde i døren.
Batteri kollaps.
Et hav af fejlmeldinger.
Lygtevaskere der virker hver anden gang..( et eller skiftet, hvirker stadig
ikke hver gang)

Kobling er lige blevet dømt færdig og skal skiftes inden længe (noget rigtig
lort i en aktuel salgssituation)
Utæt i hydralikken, desværre ikke et T-stykke bag, men en boks der styrer
det balladen, igen noget lort i den nuværende situation.

Disse to rep. koster samlet ca. (aaaargh) 15.000 kr.

Kan du forstå at jeg ikke tør lave regnestykket over hvad den slæder i
realiteten har kostet mig pr. måned!?

Alt dette til trods, så er der mange gode ting ved bilen...hydralikken, en
anstændig motor, masser af plads, generel god dieseløkonomi blandt andet,
men jeg kan ikke forestille mig at købe en Citroen igen, og alt taler for en
Toyota, Honda, Subaru eller lign., mærker der er noget mere driftsikre, men
selvfølgelig også noget dyrere!

--
F.B
Må jeg ha´ lov til at citere Søren Rislund i hans Legetøjsgrossér Brodtgård

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 12:12

Jørgensen:

> alt taler for en
> Toyota, Honda, Subaru eller lign., mærker der er noget mere driftsikre, men
> selvfølgelig også noget dyrere!

Velkommen i klubben

Turde aldrig købe sådan et fransk rumskib med dét ry

Så skulle det da være hvis man havde tid og mulighed for selv at reppe
det hele som én herinde (Møller) har gjort med sin Xantia gennem årene;
så er jeg overbevist om at man ville være godt kørende

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : TDN

Dato : 24-01-10 12:28

"Jørgensen" <flem.i@liveornot.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> Må jeg ha´ lov til at citere Søren Rislund i hans Legetøjsgrossér
> Brodtgård skikkelse: "Ja, jeg har jo altid været lidt af en gambler!"

Vildt men understøtter leasingselskabers erfaring, brugtbil test og
statistiker. Men uanset er der jo også nogen imellem der er heldige og ikke
have så mange problemer, så det er nok som at vinde i lotteriet.

Har en kollega der kører Mazda 3, hans svoger købte en nyere brugt C5 og
mobbede min kollega med hans Mazda 3 og det skulle være noget skrammel. Nu
har C5'eren så været til et alm. autoriseret 1 års eftersyn og regningen lød
på kr. 40.000 !!!!!! gæt hvem der mobber hvem nu...... Jeg skal høre ham om
han ikke kan få at vide hvordan et serviceeftersyn kan koste så meget.

Mvh
Thomas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 12:34

TDN formulerede spørgsmålet:
> [...]
> har C5'eren så været til et alm. autoriseret 1 års eftersyn og regningen lød

Hvon faen er Hr. og Fru Danmark i stand til at betale de udgifter?

Jeg ville ha kørt skrottet direkte i havnen hvis det ikke havde været
forbudt!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-01-10 12:37

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvon faen er Hr. og Fru Danmark i stand til at betale de udgifter?

Jég vil tro, de får en aftale med værkstedet eller banken.

> Jeg ville ha kørt skrottet direkte i havnen hvis det ikke havde været
> forbudt!

Så havde du da virkeligt smidt med pengene - et salg ville alt andet lige ha
været bedre IMO...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 12:43

Mogens (K) formulerede spørgsmålet:

> Jég vil tro, de får en aftale med værkstedet eller banken.

Ja, men lad os sige de skal til service igen et år efter og skidtet
koster det samme; det ka jo få folk til at gå fra hus og hjem!?

> Så havde du da virkeligt smidt med pengene - et salg ville alt andet lige ha
> været bedre IMO...

Klart klart...

Dét jeg mener er at man ikke skal købe Citroen C5 e.l. hvis man vil ha
bare nogenlunde styr på udgifterne fremover.

Har en bekendt med netop denne vogn; jeg gyser når jeg tænker på de
udgifter han kan risikere.

Men tjener man godt; eller er man ikke bekymret for at gældsætte sig er
det selvfølgelig en anden sag.

Personligt gad jeg dog ikke købe guld så dyrt.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-01-10 16:07

> Ja, men lad os sige de skal til service igen et år efter og skidtet koster
> det samme; det ka jo få folk til at gå fra hus og hjem!?

Ka' man jo ikke vide - hva der sker. Kryds fingre for, at din aircondition
holder i Toyota'erne - koster jo små 10.000 kr at reparere på, sagde en
arbejdskollega efter at de havde repareret hans 3 år gamle Carina...

> Klart klart...

'kay...

> Dét jeg mener er at man ikke skal købe Citroen C5 e.l. hvis man vil ha
> bare nogenlunde styr på udgifterne fremover.

Jow, men man ska nok kjøbe den på en serviceaftale

> Har en bekendt med netop denne vogn; jeg gyser når jeg tænker på de
> udgifter han kan risikere.

Samme siger een jeg kender - han skiftede sin Carina med en C5.
Det fortrød han bittert - bilen var ofte på værksted,

> Men tjener man godt; eller er man ikke bekymret for at gældsætte sig er
> det selvfølgelig en anden sag.

He he pengene ska jo bruges til noget

> Personligt gad jeg dog ikke købe guld så dyrt.

Næh...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 16:16

Den 24-01-2010, skrev Mogens (K):
> [...]
> holder i Toyota'erne - koster jo små 10.000 kr at reparere på, sagde en
> arbejdskollega efter at de havde repareret hans 3 år gamle Carina...

!0'000 "gad" jeg ikke smide efter aircon'en...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-01-10 16:26

> !0'000 "gad" jeg ikke smide efter aircon'en...

Så du vil undgå at reparere, indtil du solgte bilen med fejlen?
Men vel ikke på så ny en bil (3 år)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 16:31

Mogens (K) skrev:

> Så du vil undgå at reparere, indtil du solgte bilen med fejlen?

Præcis

Men har da ladet "alt" reparere indtil videre.

> Men vel ikke på så ny en bil (3 år)

Nej, klart

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-10 09:27

> Dét jeg mener er at man ikke skal købe Citroen C5 e.l. hvis man vil ha
> bare nogenlunde styr på udgifterne fremover.

Har også efterhånden fået det indtryk at der er mere end en mandag om ugen i
frankrig ...

So far (66000km) har vi bekostet 31500kr i service og rep. hvoraf 11000kr
er dæk og montage af samme (Måske FDM også regner med et par punkteringer i
deres budget ?)

Så det er ikke fordi det er har været så slemt endda (knock on wood), men
der skal nok skiftes bremsebelægning og måske skiver ved 80000.

Så det er klart afskrivningen der er den store udgift... (~2kr/km hvis vi
realiserede tabet nu) Og dermed er en brugt nyerer C5 måske et godt køb,
hvis man ikke lige får en mandagsmodel ... Når bilen har tabt halvdelen på
de første 3år er der jo mere begrænset hvad anden ejer kan tabe... Der
bliver det risikoen for uforudsete reperationer ....

/A

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 14:29

Jørgensen skrev:
> [...]
> men det er en overraskende adræt maskine... ganske OK-kvik i
> acceleration, og kan uden større problemer accelerere i femte gear ved

Kommer man fra bensinmotor vil en turbodiesel med blot 3/4 af
bensinmotorens effekt subjektivt accelerere lige så godt i højgear som
bensin'eren under nedgearing - Dét er ihvertfald min opfattelse af
206HDierens 70-75hk imod den forhenværende 405'ers 111hk.

> .........Tandrem gik ved 100.000 km. (delvis kulance)

Hvad mener du med dét?
Jeg er ellers blevet modsagt når jeg har betvivlet tandremmes
service-intervaller som garanti-perioder!

--
Armand.

Fra : Jørgensen

Dato : 24-01-10 19:25

> Hvad mener du med dét?
> Jeg er ellers blevet modsagt når jeg har betvivlet tandremmes
> service-intervaller som garanti-perioder!

Øh, jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, men som jeg forstod værkstedet, så
var det var noget med hjul ifm. vandpumpen, og at de skulle fjerne tandrem
for at kunne reparere defekten.

Jeg mener at huske at remmen skal skiftes ved 240.000/ 10 år, men i dette
tilfælde var det en reperation af noget andet og derfor gjaldt garantien
ikke!

Jeg var ud over garantiperiodens 24 måneder og havde gået ikke 100.000 km,
som tidligere skrevet, men ved 65.000 km. (har lige tjekket min servicebog)
--
F.B

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:10

Jørgensen skrev:

> Øh, jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, men som jeg forstod
> værkstedet, så var det var noget med hjul ifm. vandpumpen, og at de
> skulle fjerne tandrem for at kunne reparere defekten.

Jup!
à det for tiden meget populære design hvor vandpumpen trækkes af tandremmen!
Ikke særligt gennemtænkt og de næste motor-generationer MÅ forhåbentlig
vende sig fra dét princip igen :-/

> Jeg mener at huske at remmen skal skiftes ved 240.000/ 10 år, men i
> dette tilfælde var det en reperation af noget andet og derfor gjaldt
> garantien ikke!

Hvorfor satte de den dog ikke bare på når den skulle kunne køre mere end
yderligere 150.000km ??

--
Armand.

Fra : Søren Jensen

Dato : 23-01-10 15:09

"Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi brændstof
> øko , søges. evt ting man skal passe på ved køb af disse
ok havd med Opel Vectra 1,9 CDTi 150 Elegance st.car årg 2006 står til 16,7
km/l holder den og hvad fejl er der med dem

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-10 15:22

> Hej erfaringer med C5 stc. årg 2006-2007 1,6 hdi kontra 2.0 hdi brændstof
> øko , søges. evt ting man skal passe på ved køb af disse

Nu kiggede jeg så lige på bilbasen.dk igen. Som en del af min profil ligger
vores biler der også. Nu har den jo så også tabt en formue og deres bud er
at den kun vil tabe yderligere 25000kr på et år mere ...

Der er også et barometer for "Popularitet hos brugerne :" og der ligger en
2007 c5 stationcar 1,6hdi helt i top. Så når man hører prof. købere komme
med en lang sang om at de er umulige at sælge er det vel mest deres måde at
tale prisen ned på ...

/A