Peugeot 206
Fra : Mathias

Dato : 19-01-10 11:15

Hej alle

Jeg kigger i øjeblikket efter brugt Pug 206 1,4 Hdi som økonomisk
ekstra-pendlerbil.
Hvad er de typiske ting man skal se efter ved denne model?
Jeg er bekendt med, at der er en fejl i bagbroen, og at denne bør være
blevet skiftet til en ny med smørenipler. Tandremsskift for hver 160.000 km.
Hvordan er undervognsbeh. fra fabrikken?

På forhånd mange tak!

Mvh Mathias

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 13:58

Mathias skrev:
> [...]
> blevet skiftet til en ny med smørenipler. Tandremsskift for hver 160.000
> km. Hvordan er undervognsbeh. fra fabrikken?

Jeg mener ikke at 206'eren har den tidligere meget brugte bagbro med
torsions-stænger istedet for skruefjedre!? Men derfor kan den jo stadig
have samme svaghed omkring manglende smøring :-/
Jeg har dog ikke endnu set nogen 206'er i trafikken med de samme
sporings-problemer som jeg forøvrigt synes at man oftest ser på
405'eren, ligesom at det ikke ubetinget er alle 405'ere der viser tegn
på slitage!

Tandremsskiftet er herhjemme 5 år hhv. 100.000 km; men sært nok skulle
det være det dobbelte i frankrig og syd for grænsen

Rust er ikke Peugeots store problem, men efter råd fra min forhandler
gav jeg den en tur som 3-årig, eftersom min afskrivning på bilen (á
afgiftsomlægning ½ år efter at jag havde købt den!) ser ud til at
medføre at jeg hænger ved den i nogle år endnu.

Service-frekvensen er 30.000km/årligt! Efter jeg er ude over
garantiperioden skifter jeg dog kun olie årligt og holder mig til de
30.000 omkring servicet.

Okønomi: Min har kun én gang været over 20km/l; har kun været under
16km/l ved lidt halvhastig hjemkørsel påhængt trailer med motorcykel på
og kører for det meste 18km/l.

Jeg har været meget glad for min. Vi er mere end jævnligt i Berlin og
den klarer fint autobahn med mig og fruen. Sidste vinter tog vi på en
improviseret nytårstur til Mulhause: med tre mand ombord; 150km/t
marchhastighed og en rækkevidde på ca. 800km kommer man ubesværet frem
trods bil og motors lidenhed!
Det er min første bil med servo-styring og jeg savner, her efter 4 års
ejerskab, stadig lidt mere føling i rattet - bl.a. ved kørsel i
sidevind, men dét kommer jeg nok til at vænne mig helt fra når man ser
hvordan servostyring har vundet indpas på markedet

Modellen har ikke partikelfilter, så husk at tage den såkaldte
øko-beskatning á 1000kr/årl. med i búdgettet!

Brug for lidt mere plads ind imellem?
Kig på SW-versionen (som jeg egentlig hellere ville have haft)!

--
Armand.

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 19-01-10 06:14

206'eren kører med en bagbro med torsionsstænger.

Og jo mange er dem er skiftet.

Men nu er det jo ikke fordi dem de bliver udskiftet til er bedre, det
er bare nyere.

Så tjek altid bagbroen, og få monteret smørenipler.

og jo de kan ruste, både i motorhjælm, bagklap, og andre steder.

held og lykke med at finde en

Mvh Kim L. Poulsen

Fra : Mathias

Dato : 19-01-10 14:53

> Så tjek altid bagbroen, og få monteret smørenipler.

Kan man se/mærke om bagbroen er defekt uden at få den på lift? For hvis den
gamle er fin nok, er det vel ikke dyrt for forhandleren at montere
smørenipler..(= rimeligt at forlange af mig)?

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 16:12

Mathias skrev:

> Kan man se/mærke om bagbroen er defekt uden at få den på lift? For hvis
> den gamle er fin nok, er det vel ikke dyrt for forhandleren at montere
> smørenipler..(= rimeligt at forlange af mig)?

Der findes ikke en standardiseret montering af smørenipler, det er et
job som private og engagerede mekanikere har opfundet og udført, så der
er stor sandsynlighed for at din sælger/forhandler vil kigge uforstående
på dig hvis du nævner sådant et krav!

På helt slidte bagbroer vil man kunne fornemme at baghjulene skræver så
de står mest på inderkanten, men ellers vil en
sporing/firehjuls-udmåling afsløre tilstanden, så man kan evt. betinge
sig handelen kræver en succesfuld sporing!

--
Armand.

Fra : Mathias

Dato : 20-01-10 11:31

> klip ...

Tak for masse god 1.-håndsviden!
Jeg er lidt overrasket over den ikke kan sniges op på 20 km/l - hvad med
landevej?
Mht tandrem - hvor har du 100.000 skifteintervallet fra? Jeg har med egne
øjne set et værksteds computer vise 160.000 i deres program. Det var dog
ikke et aut. Pug værksted, så jeg ved ikke hvilket serviceprogram der var
tale om.

Mvh Mathias

Fra : Armand

Dato : 20-01-10 15:45

Mathias skrev:
> [...]
> egne øjne set et værksteds computer vise 160.000 i deres program. Det
> var dog ikke et aut. Pug værksted, så jeg ved ikke hvilket

De 100.000 er jeg ganske sikker på at have set i servicebogen; men slår
man efter hos Peugeot <http://peugeot.dk/serviceintervaller/> står der
180.000/10 år!
Til gengæld er service-intervallet svundet til 20.000 på dén side

--
Armand.
(Der ellers var begyndt at lægge penge til side til 5-års skiftet til

Fra : Armand

Dato : 21-01-10 23:34

Mathias skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
> Tak for masse god 1.-håndsviden!
> Jeg er lidt overrasket over den ikke kan sniges op på 20 km/l - hvad med
> landevej?

Jeg har endnu ikke fået kørt min længe påtænkte Marguritrute-tur Jylland
rundt med morfar-hastighed, for at se hvor langt den egentlig kán
bringes op på Men den ene gang jeg har været over 20' var det netop
under koncentreret økonomisk kørsel, hvilket kan være svært at overholde
når tanken derved strækkes til omkring 1.000 km's kørsel. Men hvis man
VIL, så kan man altså godt komme deropimod!
I praksis ender man hurtigt på et niveau som man finder tilstrækkeligt
og det er dér at mine ca. 18km/l er opstået

Spritmonitor's total-snit for 2½ million km er 19,23km/l:
<http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/36-Peugeot/347-206.html?fueltype=1&power_s=50&power_e=55>
Til gengæld er spændet dér imellem 13,2' og 29,6'

Jeg har ikke nået at være under bunden for at kigge torsionsstænger før
det i dag, hvor jeg var i bagagerummet, slog mig at der er den samme
behagelige mangel på fjeder-tårne (indvendigt på hjulbrøndene) i
bagagerummet, som mine tidl. 205 og 405 ligeledes har haft qua
torsions-stængerne!

--
Armand.