Vejen frem ér godset over på skinnerne...
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 22:43

www.bt.dk/utroligt-men-sandt/monstertog-fanget-paa-video
Toget er omkring 5,5 km. langt, har tæt på 300 vogne og hele ni lokomotiver
til at holde det kørende. Videoen varer over ti minutter - og filmer altså
kun toget, der kører forbi.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-10 22:45

"Mogens (K)" skriver:

> [...]
> til at holde det kørende. Videoen varer over ti minutter - og filmer altså

Og det kommer aldrig til at køre sådan i real life, det var kun en test.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 22:47

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Og det kommer aldrig til at køre sådan i real life, det var kun en test.

Men det giver et godt indtryk af, hvilke kræfter og muligheder banen giver.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-10 23:06

"Mogens (K)" skriver:

> Men det giver et godt indtryk af, hvilke kræfter og muligheder banen giver.

Bevares, ja.

Men der tales ikke om de ricisi der er og hvilke blokeringer så lange
tog laver.

Anyhow, så kan man teoretisk set lige så godt køre med kortere tog med
en smuel afstand i mellem. Et af problemerne med så lange tog er at man
kører med trykluftbremser. Tænk på hvor lang tid der går, fra man
bremser på forreste lokomotiv, indtil den bagerste vogn (og lokomotiv
for den sags skyld) har set faldet i lufttryk.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 23:10

> Bevares, ja.

Nå ok

> Men der tales ikke om de ricisi der er og hvilke blokeringer så lange
> tog laver.

Duer ikke IRL i Europa

> [...]
> bremser på forreste lokomotiv, indtil den bagerste vogn (og lokomotiv
> for den sags skyld) har set faldet i lufttryk.

Ja bare at skulle finde en lækage på en luftslange på et 800 m langt tog om
natten, kan være noget af en opgave. Hvordan vil det så ikke være med eet på
5.000 meter !

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 23:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> bremser på forreste lokomotiv, indtil den bagerste vogn (og lokomotiv
> for den sags skyld) har set faldet i lufttryk.

Er da let klaret med elektrisk styret servobremse.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-10 06:09

Frank Leegaard skriver:

> Er da let klaret med elektrisk styret servobremse.

Nej, det er hurtigere med en elektrisk styret, men ikke let. Det kræver
også "kun" at alle vogne blev ændret.

Klaus

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-01-10 10:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Og det kommer aldrig til at køre sådan i real life, det var kun en test.

Forklar.. Insiderviden? Jeg har læst resten af tråden og set
argumenterne imod - bl.a. bremsestyringen.

Jeg har kigget filmen igennem og fandt 3 lokomotiver forrest, 2 bagest
og 2 mere knap 6 minutter inde i filmen det giver 7 med mindre jeg har
overset noget. Men den togstamme er nu ikke mindre imponerende af den grund.

/Lars

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-01-10 11:05

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4b557fef$0$277$14726298@news.sunsite.dk...

> Forklar.. Insiderviden? Jeg har læst resten af tråden og set argumenterne
> imod - bl.a. bremsestyringen.

Højden går jo slet ikke i Europa (kørestrømsanlæget begrænser højden),
ligesom længden slet ikke matcher noget som helst. Sidstnævnte kunne ændres
med indførelse af "flydende blok" istedet de faste, vi kender idag.

Næ jeg synes også det var lidt særligt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-10 23:19

Mogens (K) skrev:
> [...]
> lokomotiver til at holde det kørende. Videoen varer over ti minutter -
> og filmer altså kun toget, der kører forbi.

Hvis ni lokomotiver kørte i Danmark, med det maksimale antal vogne de
kører med i en togstamme, herhjemme, ville den samlede længde ende
omkring 7 km.

Der kan så nemt blive forskel i den samlede vægt, da det ikke lader sig
gøre at køre med dobbeltstakkede containere herhjemme.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 23:26

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Der kan så nemt blive forskel i den samlede vægt, da det ikke lader sig
> gøre at køre med dobbeltstakkede containere herhjemme.

Rolig nu - dit job er ikke i fare

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-10 23:42

Mogens (K) skrev:
> Rolig nu - dit job er ikke i fare

Jo, det er det, men ikke fra jernbanen.

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 03:34

Finn Guldmann skrev:

> Hvis ni lokomotiver kørte i Danmark, med det maksimale antal vogne de
> kører med i en togstamme, herhjemme, ville den samlede længde ende
> omkring 7 km.

Der er en faktor á to lokomotiver ikke kan trække en dobbelt så lang
togstamme, så du kan ikke bare 9-doble én togstammes længde!

Jeg har spioneret lidt v.h.a. GoogleEarth: Tilsyneladende trækker et
enkelt lokomotiv op til 100 vogne derovre
Dét passer så også med at en tredobbelt togstamme kræver 3² antal
lokomotiver!

Baggrunden for eksperimentet skal sikkert ses i at der generelt kun er
ét-sporede jernbaner på de lange stræk og 3 X 100 vogne med en km's
penge imellem hver alt andet lige fylder betydeligt længere på sporet :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-10 12:11

Armand skrev:
> Der er en faktor á to lokomotiver ikke kan trække en dobbelt så lang
> togstamme, så du kan ikke bare 9-doble én togstammes længde!

Det skriver jeg heller ikke. Blot at et lokomotiv, herhjemme, trækker
afsted med en 800 m lang togstamme. Og tager du 9 af dem ender du med
7,2 km tilsammen.

Men hvor har du fra at et lokomotiv bliver mindre effektiv ved at blive
koblet sammen med andre?

Hvis et lokomotiv kan trække en togstamme der vejer 1400 tons, kan det
vel stadig trække sine 1400 tons hvis det er koblet sammen med 8 andre i
en togstamme der vejer 12600 tons?

> Jeg har spioneret lidt v.h.a. GoogleEarth: Tilsyneladende trækker et
> enkelt lokomotiv op til 100 vogne derovre
> Dét passer så også med at en tredobbelt togstamme kræver 3² antal
> lokomotiver!

Man skal vist lige lidt mere end tælle vogne for at regne den der rigtig
ud.

Tror nok der er ret stor forskel på hvad lokomotiver kan præsterer.

> Baggrunden for eksperimentet skal sikkert ses i at der generelt kun er
> ét-sporede jernbaner på de lange stræk og 3 X 100 vogne med en km's
> penge imellem hver alt andet lige fylder betydeligt længere på sporet :-/

Nu er det jo United Bluff, og de har jo en vis tendens for at gøre hvad
de kan for at verdens største, mindste, højeste, længste, tungeste,
letteste skal være hos dem.

For nogle år siden fantes verdens største hal i Holland. Det holdt
sikkert kun til de hørte om det "Ovre there". Så de har sikkert, nu,
bygget en der er større, uden nødvendigvis at vide hvad de skal bruge
den til.

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 12:54

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> 7,2 km tilsammen.
>
> Men hvor har du fra at et lokomotiv bliver mindre effektiv ved at blive

fra en kammerat der var rangerarbejder og siden hen af en anden, der er
lokomotivfører!

> Hvis et lokomotiv kan trække en togstamme der vejer 1400 tons, kan det
> vel stadig trække sine 1400 tons hvis det er koblet sammen med 8 andre i
> en togstamme der vejer 12600 tons?

Nej!
Jeg kan heller ikke gennemskue fysikken i det, men det er en
kendsgerning at dobbelt lokomotiv-træk (hvad man godt kan opleve
herhjemme) ikke slæber den dobbelte vognstamme!

> Man skal vist lige lidt mere end tælle vogne for at regne den der rigtig
> ud.

Tjah - Hvis man kan finde to togstammer på prærien med hver 100 vogne så
er dét vel rimeligvis standarden hhv. øvre grænse :-/
Eftersom de tre gange så mange vogne kræver 9(=3²) lokomotiver, kan jeg
se en linie der falder sammen med hvad jeg hidtil har hørt fra mine
jernbane-bekendte.

> Nu er det jo United Bluff, og de har jo en vis tendens for at gøre hvad
> de kan for at verdens største, mindste, højeste, længste, tungeste,
> letteste skal være hos dem.

Letteste er nok ikke ligefrem US-style - De plejer at øge
størrelse/kapacitet indtil nedbrudsgrænsen og derefter forstærke for
blot at øge til næste nedbrud
En lærekammerat arbejdede sidenhen ved et firma, som deltes om
verdensmarkedet med en amerikansk konkurrent, hvilket i grunden svarede
til monopol eftersom at det amerikanske produkt var så 'gammelt' at det
vejede fire gange så meget som det ny-udvilkede danske

> [...]
> sikkert kun til de hørte om det "Ovre there". Så de har sikkert, nu,
> bygget en der er større, uden nødvendigvis at vide hvad de skal bruge

Det er vistnok i mellemøsten at højeste; længste; største foregår lige nu.
Udover skyskraberen 'burg kalif' har der for nyligt været linket til
Ferrari-world: <http://www.yasisland.ae/FerrariWorld_en_gb.html> !

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-10 13:38

Armand skrev:
> Nej!
> Jeg kan heller ikke gennemskue fysikken i det, men det er en
> kendsgerning at dobbelt lokomotiv-træk (hvad man godt kan opleve
> herhjemme) ikke slæber den dobbelte vognstamme!

Jeg ved ikke om det kan være det, men måske er det hvis man samler to
lokomotiver forrest i en 1600 m lang togstamme at de ikke kan trække det
samme som de kan alene. Overvejer så hvad det kan betyde hvis et enkelt
lokomotiv indgår i togstammen for hver 800 m, i stedet for at være
samlet to-tre stykker.

> [...]
> Eftersom de tre gange så mange vogne kræver 9(=3²) lokomotiver, kan jeg
> se en linie der falder sammen med hvad jeg hidtil har hørt fra mine

Nu indgår der jo også vægt i det reelle regnestykke.

> Letteste er nok ikke ligefrem US-style - De plejer at øge
> størrelse/kapacitet indtil nedbrudsgrænsen og derefter forstærke for
> blot at øge til næste nedbrud

Det kan du nemt få mig til at tro på er "The Big Way".

> Det er vistnok i mellemøsten at højeste; længste; største foregår lige nu.
> Udover skyskraberen 'burg kalif' har der for nyligt været linket til
> Ferrari-world: <http://www.yasisland.ae/FerrariWorld_en_gb.html> !

Var der ikke noget med at de, nede i Arabien, fik slået større brød op
end de kunne bage?

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 14:04

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> samme som de kan alene. Overvejer så hvad det kan betyde hvis et enkelt
> lokomotiv indgår i togstammen for hver 800 m, i stedet for at være

Det er jo dét der lyder mærkeligt!
At tre togstammer der kører i røven af hinanden ikke kan bevæge sig
fordi de bliver koblet sammen
Jeg kan ikke gennemskue det, men tager det blot for givet eftersom jeg
har fået det at vide fra flere kilder!

> Var der ikke noget med at de, nede i Arabien, fik slået større brød op
> end de kunne bage?

Næh!
Skyskraberen er lige blevet indviet ligesom at taget på Ferrari-hallen
er afsluttet. Men selv araberne hænger vist lidt i økonomien, det er
bare som at man som muslimsk land ikke rigtigt vil vedkende sig at være
bank-afhængig og således ramt af krisen :-/

--
Armand.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-01-10 17:54

Armand wrote:

> Nej!
> Jeg kan heller ikke gennemskue fysikken i det, men det er en
> kendsgerning at dobbelt lokomotiv-træk (hvad man godt kan opleve
> herhjemme) ikke slæber den dobbelte vognstamme!

Det er bare en tanke. Er der et ønske om redundans når de togstammer
kører igennem lange forholdsvis øde strækninger. De er ikke så sårbare
overfor et enkelt lokomotiv der mister trækkraften undervejs når der er
flere lokomotiver i stammen.

/Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-10 17:59

Lars Peter Larsen skriver:

> Det er bare en tanke. Er der et ønske om redundans når de togstammer
> kører igennem lange forholdsvis øde strækninger.

Det er ønsket om at få effekt nok og mulighed for at koble den effekt på
man har brug for og ikke meget mere......

Klaus

Fra : TA

Dato : 01-04-10 13:51

On 19-01-2010 17:58, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Lars Peter Larsen skriver:

> Det er ønsket om at få effekt nok og mulighed for at koble den effekt på
> man har brug for og ikke meget mere......

Her er lidt flere tanker ...

Jeg tror snarere, at lokomotiverne fordeles i togstammen fordi man så
bedre kan kontrollere de kræfter, der virker i en togstamme.

For det første er der sikkert grænser for, hvor stort et træk en
sammenkobling mellem vognene kan holde til. I sagens natur skal den
forreste vogn videreføre hele lokomotivets trækkraft (minus den
trækkraft den selv 'forbruger') til de efterfølgende vogne. Med
lokomotivet(/-erne) forrest udsættes de forreste vogne derfor for en
gevaldig trækkraft. Sammenkoblingens styrke begrænser dermed, hvor
stejle stigninger toget kan forcere samt hvor kraftigt toget kan
accelerere. Med lokomotiv(/-erne) fordelt i togstammen reduceres
belastningen på sammenkoblingen selvsagt.

For det andet virker der en anelse sideværts trækkræfter på vognstammen,
når toget kører gennem en kurve. Kun hjulenes modhold i skinnerne
forhindrer, at vognstammen rettes ud som efter en snor pga lokomotivets
træk. Med lokomotivet(/-erne) forrest bliver der som sagt et gevaldigt
træk på de forreste vogne og derfor risiko for at vognene vælter/trækkes
ind i kurven. Når lokomotiverne fordeles i togstammen, så fordeles
ligeledes trækkraften og toget kan bedre køre gennem kurver.

For det tredje er der komplikationer med bremsning af en lang togstamme.
Et tog bruger luftbremser
<http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_air_brake> og i en lang togstamme
(~5km) tager det lang tid for bremsesignalet at propagere fra
lokomotivet til den sidste vogn. Desuden tager det lang tid for
lokomotivets kompressor at lade bremsesystemet op igen. Med flere
lokomotiver fordelt i togstammen kan hvert lokomotiv styre et separat
bremsesystem.

Desuden er antallet af lokomotiver ikke alene betinget af kravet til
effekt. For at lokomotivet(/-erne) kan hale togstammen op af de
stigninger, der måtte forekomme på sporet, er det nødvendigt med
tilstrækkelig stor friktion mellem drivhjul og skinner. Det kræver at
lokomotivet(/-erne) tilsammen har en tilstrækkelig stor vægt.

Endelig er der svjks mulighed for en brændstofbesparelse ved at anvende
flere lokomotiver forbundet med en Distributed-Power-Unit, men det
fremgår ikke hvordan besparelsen opnåes.

--
TA

<http://www.popularmechanics.com/technology/transportation/4345689.html>

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-10 06:13

Finn Guldmann skriver:

> Hvis ni lokomotiver kørte i Danmark, med det maksimale antal vogne de
> kører med i en togstamme, herhjemme, ville den samlede længde ende
> omkring 7 km.

9 x 835 meter = 7515 meter så korrekt

> Der kan så nemt blive forskel i den samlede vægt, da det ikke lader sig
> gøre at køre med dobbeltstakkede containere herhjemme.

Nu er det sådan at det afprøvede tog kørte med lette varer (tøj og
elektronik svjh) og at double stackers har en stor flade i begge ender
af vognen som ikke kan benyttes til lasten, da den skal hænge mellem
bogies.

Så 9 stk godstog herhjemme kan nemt være tungere ende det viste lange
godstog.

Og så er der lige den lille finte at for eksempel et EG lokomotiv er
langt kraftigerre end de små pispotter de slæber tog med ovre i united
bluff.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 13:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Og så er der lige den lille finte at for eksempel et EG lokomotiv er
> langt kraftigerre end de små pispotter de slæber tog med ovre i united
> bluff.

Længe leve elektriciceringen, for indtil dén havde selv
godstogs-lokomotiverne dårligt det halve af Litra EG's ydelse!

Og eldrift er jo dét man mangler hisides andedammen!

--
Armand.

Fra : mog

Dato : 24-01-10 19:32

Den 19-01-2010 06:12, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Og så er der lige den lille finte at for eksempel et EG lokomotiv er
> langt kraftigerre end de små pispotter de slæber tog med ovre i united

Kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor det er så vigtigt med
al det togesnak lige netop i denne gruppe.?

Mog

Fra : Brian

Dato : 24-01-10 19:59

"mog" <bb315j@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor det er så vigtigt med al
> det togesnak lige netop i denne gruppe.?

Fordi der i forvejen er meget tågesnak, i lige netop denne gruppe

/Brian