Bensinøkonomi og bensinfyr?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-01-10 10:28

Hej

Får man en bedre brændstoføkonomi med bensinfyr i denne kolde tid? Jeg
har en relativt stor motor i min bimmer (2.8'er) og bilen har fyr, men
det virker ikke pt. Jeg kører 25km hver vej til/fra arbejde på hverdage,
og man kunne jo springe en del af opvarmningsperioden over hvis fyret
havde kørt nogle minutter inden start.

Men er fyret kun en bekvem opvarmer/af-iser eller er der også en
brændstofbesparelse involveret (og ca. hvor meget i så fald)?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 12:41

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Får man en bedre brændstoføkonomi med bensinfyr i denne kolde tid?

Nope - tværtimod.

> [...]
> Men er fyret kun en bekvem opvarmer/af-iser eller er der også en
> brændstofbesparelse involveret (og ca. hvor meget i så fald)?

Det er en storforbruger af rang - kender det fra mine yngre år, hvor
firmabilerne havde benzinfyr. Driften kostede kassen, da det ikke er særlig
brændseløkonomisk - men nice da...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 12:45

Hér er andres mening om samme sag: www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=64

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-01-10 13:33

Hej!

Mogens (K) wrote:
> Hér er andres mening om samme sag: www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=64

God læsning, men en anelse useriøst. Hvordan er de f.eks. kommet frem
til 55 øre sparet pr. koldstart? Det må da afhænge af en del ting -
bilen, temperaturen, bensinpriserne, varmetid osv. Og man kan da sikkert
også varme så lang tid at ens usle besparelse er soldet op i bensin

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-10 13:45

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> bilen, temperaturen, bensinpriserne, varmetid osv. Og man kan da sikkert
> også varme så lang tid at ens usle besparelse er soldet op i bensin

Det de skriver - kan - tolkes som at de "blot" skriver af efter svenskerne.

Men vi kan jo så lave vores egen.

Er der nogen der kan komme med et omtrentlig tal for forbruget i l/time
for en, nogenlunde moderne bil, f.eks. 1,3-1,6 l, når den står og går i
tomgang?

Og er der nogen der kan give tallet, også i l/time, for et normalt fyr?

Så må vi hurtig kunne se om der skal de der 15-20.000 starter til før
det har tjent sig hjem.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 13:49

KLIP

> Så må vi hurtig kunne se om der skal de der 15-20.000 starter til før det
> har tjent sig hjem.

Jeg kan da starte med at fortælle at mit benzinfyr kostede i løbet af 9 år i
omegnen af 10.000 i vedligeholdesesomkostningen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-10 15:25

"Bjørn J." skriver:

> Jeg kan da starte med at fortælle at mit benzinfyr kostede i løbet af 9 år i
> omegnen af 10.000 i vedligeholdesesomkostningen.

Du har jo råd til det......jeg mener, alt går vel i stykker i en Volvo?

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 15:44

KLIP

> Du har jo råd til det......jeg mener, alt går vel i stykker i en Volvo?

Jep, alt det lort som er lavet af underleverandørerne.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-01-10 16:20

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jep, alt det lort som er lavet af underleverandørerne.

Gætter på at det ikke var et Webasto?

--
FUGMT - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 16:26

KLIP

> Gætter på at det ikke var et Webasto?

Nope, var det et Artic (måske stavet forkert).

mvh/Bjørn J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 18:05

Bjørn J. wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4B546F35.59C93BDC@du.kan.finde.den...
>
> KLIP

> Jep, alt det lort som er lavet af underleverandørerne.

DVS stort set alt?

--
- Frank

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 18:08

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> DVS stort set alt?

Sikkert.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus G.

Dato : 18-01-10 18:45

> Er der nogen der kan komme med et omtrentlig tal for forbruget i l/time
> for en, nogenlunde moderne bil, f.eks. 1,3-1,6 l, når den står og går i
> tomgang?
Jeg havde engang en Skoda Fabia 1.2 64hk benziner. Der sagde puteren
0.6L/timen i tomgang, når den var varm. Ved kold motor omkring frysepunktet,
så var det 0.9L/timen. Og så steg det naturligvis en del når man tændte
sædevarmen, elbagruden, varme i spejle osv :)

> Og er der nogen der kan give tallet, også i l/time, for et normalt fyr?
Det har jeg så ingen anelse om :)

Men ikke nok med at fyret bruger brændstof, så skal generatoren også slæbes
noget mere for at fylde batteriet igen bagefter ;)

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 19:16

Finn Guldmann skrev:

> Men vi kan jo så lave vores egen.
>
> Er der nogen der kan komme med et omtrentlig tal for forbruget i l/time
> for en, nogenlunde moderne bil, f.eks. 1,3-1,6 l, når den står og går i
> tomgang?

Eller:
Hvad er forbruget det (jvf. kørecomputeren) at køre den strækning det
tager at motoren jvf. termometeret er drifts-varm, i forhold til hvad
forbruget er på samme stræk med driftsvarm motor!

Nu går snakken på bensin, og dér synes jeg ikke at problemet er særskilt
stort: Min P405 1,9 bensin'er duggede ruderne effektivt af efter blot
500 meters kørsel og var driftsvarm efter højest et par km, hvorimod min
nuværende P 206HDi snarere tager 10 km om at blive driftsvarm. HDi'en
bliver heller ikke varm på samme måde af blot to minutters tomgang som
405'eren gjorde.

Ergo: Såvel komforten som besparelsen er nok væsentligere hvis det
drejer sig om en dieselmotor, og dét kommer FDM ikke engang ind på!

> Og er der nogen der kan give tallet, også i l/time, for et normalt fyr?

De 0,1-0,3 liters (drifts?)besparelse som nævnt af FDM (á nordsvenske
forhold?), ville jeg tro meget nemt kunne blive brugt af et fyr, men på
mit 2. Googlehit om emnet: <http://ing.dk/debat/12703> nævnes op mod
0,5l/t. Så hvis man kan klare sagen med et kvarters brug før start går
det omtrent lige op med manglende 'choker'brug :-/

> Så må vi hurtig kunne se om der skal de der 15-20.000 starter til før
> det har tjent sig hjem.

Faktoren á motorens nedslidningen bliver alligevel næste ejers problem,
så jeg tror ikke på at man kan regne sig til en en indtjening af de
5-10.000kr's investering :-|

Tilbage er så komforten!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 22:15

Armand wrote:

> [...]
> problem, så jeg tror ikke på at man kan regne sig til en en
> indtjening af de 5-10.000kr's investering :-|

Mit 5 KW Webasto fyr opvarmer kabinen og fjerner is fra ruderne på cirka et
kvarter. Efter ½ time er der temmelig varmt i kabinen.

Det er her ved minus 4 til minus 10 grader observationen er gjort.

Bilen er en Golf St. car.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 22:22

Frank Leegaard skrev:

> Mit 5 KW Webasto fyr opvarmer kabinen og fjerner is fra ruderne på cirka et
> kvarter. Efter ½ time er der temmelig varmt i kabinen.
>
> Det er her ved minus 4 til minus 10 grader observationen er gjort.

Men hvis det kun er en kabinevarmer, kan man dårligt argumentere med
brændstof-besparelse!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 22:44

Armand wrote:

> Men hvis det kun er en kabinevarmer, kan man dårligt argumentere med
> brændstof-besparelse!

Det er skam en motorvarmer der opvarmer kabinen.

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-10 13:38

Mogens (K) skrev:
> Hér er andres mening om samme sag: www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=64

Det de slutter af med omkring benzinøkonomi var også min tanke, overfor
Mogens' konsekvente afvisning af at der var noget at spare.

Jeg havde så godtnok regnet med at der var større forskel mellem
forbruget af en motor i tomgang og et fyr.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 14:43

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mogens' konsekvente afvisning af at der var noget at spare.
> Jeg havde så godtnok regnet med at der var større forskel mellem forbruget

I min verden er et "oliefyr" en komfortting, som er rar at eje om vinteren
(varm og afiset bil, når man skal hjem fra arbejde), og som koster lidt
klejner i drift

Fra : Søren C

Dato : 18-01-10 07:14

Fin installeret bensin fyr i min forrige bil. Peugeot 206. Skide
lækkert. Men hold da op det åd af en tanks rækkevidde.
Jeg mistede afhængig af temperatur mellem 50 og 100km i rækkevidde.
Det er da en del liter.
Jeg vil til enhver en tid påstå det ikke økonomisk kan svare sig.
Det er som andre skriver... En komfort ting.... Intet andet.
Nu holder min nye i garage, og jeg lever med den er lidt tid om at
blive varm. Sædevarmen
er heldigvis hurtigt så røven bliver lun.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 15:45

"Søren C" <soren_Helskov@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det er som andre skriver... En komfort ting.... Intet andet.
>Nu holder min nye i garage, og jeg lever med den er lidt tid om at
>blive varm. Sædevarmen
>er heldigvis hurtigt så røven bliver lun.

....samt varmen i rattet luner fingrerne..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-10 16:00

> [...]
>
> Men er fyret kun en bekvem opvarmer/af-iser eller er der også en
> brændstofbesparelse involveret (og ca. hvor meget i så fald)?

Jeg har et dieselfyr. Den bruger 0,5-0,6 liter i timen. Den skal køre et
kvarter for at varme bilen (ruderne) op.

Min motor bruger det samme i tomgang.

Det koster lidt vedligehold at holde fyret kørende (jeg har dog ikke betalt
noget på 100.000 km), men formentlig også et nyt batteri til bilen oftere
end det ellers ville (heller ikke købt nyt batteri endnu).

Det er godt for motoren.

--
Per

Fra : Henning

Dato : 18-01-10 16:07

On Mon, 18 Jan 2010 10:28:26 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej
>
>Får man en bedre brændstoføkonomi med bensinfyr i denne kolde tid? Jeg

Du vælger ikke fyr ud fra en økonomisk betragtning, men ud fra en
behagelighedsbetragtning, på lige fod med fjernbetjening, el-ruder
o.a. "nice-to-have".

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-01-10 16:54

> [...]
>
> Men er fyret kun en bekvem opvarmer/af-iser eller er der også en
> brændstofbesparelse involveret (og ca. hvor meget i så fald)?

Mit Eberspächer B5W bruger 0,2L/Time på lille blus (1,5kW) og 0,69L/Time på
stort blus (5kW)
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 22:16

On 18/01/10 10.28, Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
>
> Men er fyret kun en bekvem opvarmer/af-iser eller er der også en
> brændstofbesparelse involveret (og ca. hvor meget i så fald)?

Vi har dieselfyr i vores den ene bil, det bliver brugt ca. 20 minutter
efterfulgt af ca. 15 km 2 gange om dagen. Bilen bruger lidt mere
brændstof (ca. 0.5 - 1 km/l) i vinterperioden, men det tillægger jeg nu
mere kulden end fyret.
Med hensyn til til udtalelserne om tårnhøje
vedligeholdelsesomkostninger, har vi intet kostet på fyret på 5 år og
140.000 km, jeg ved ikke om det er held, men det er sådan det er.

Det er i øvrigt et Eberspächer fyr.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 22:29

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:4b54cf73$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Med hensyn til til udtalelserne om tårnhøje vedligeholdelsesomkostninger,
> har vi intet kostet på fyret på 5 år og 140.000 km, jeg ved ikke om det er
> held, men det er sådan det er.

Så har du lidt at løbe på endnu, da min Vølle var 11 år gammel og havde
næsten nået de 350.000 km.

> Det er i øvrigt et Eberspächer fyr.

Det var som skrevet, det ikke i en Vølle i 1999 som originalt fabriksudstyr.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-01-10 22:41

Hej!

I skal have tak for jeres inputs. Jeg vil overveje kraftigt at få fikset
mit fyr :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-01-10 22:48

KLIP

> I skal have tak for jeres inputs. Jeg vil overveje kraftigt at få fikset
> mit fyr :)

Ville være morsomt at høre, hvad du evt. skal betale for en rep.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-01-10 23:14

Hej!

Bjørn J. wrote:
> Ville være morsomt at høre, hvad du evt. skal betale for en rep.

Skal nok huske at melde tilbage i så fald. Det er Webasto Thermotop der
sidder i min bimmer ab fabrik:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/BMW3.jpg

Er bare i tvivl om hvad det fejler. Det kan ikke kommunikere med
diagnosesoftwaren, men det forsøger kortvarigt at tænde når man
aktiverer det fra onboard computeren.

Heldigvis er Webastos reservedele monster dyre Mener det er i
omegnen af en tusse for en ny brænder alene...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-01-10 23:24

> Skal nok huske at melde tilbage i så fald. Det er Webasto Thermotop der
> sidder i min bimmer ab fabrik:

Hvordan styres fyret? Hvor er styringen placeret?

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-01-10 00:17

KLIP

> Heldigvis er Webastos reservedele monster dyre Mener det er i omegnen
> af en tusse for en ny brænder alene...

Pumpen kan også være ødelagt.

Det var den bl.a. i mit fyr.

mvh/Bjørn J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-01-10 23:59

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!
>
> I skal have tak for jeres inputs. Jeg vil overveje kraftigt at få
> fikset mit fyr :)

Noget andet er, at hvis det er en række sekser, har den godt af få lidt
"forvarme".

--
- Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-01-10 23:10

Hej!

Frank Leegaard wrote:

> Noget andet er, at hvis det er en række sekser, har den godt af få lidt
> "forvarme".

Det er det skam - 2.8L R6. Kæmpe skrummel af en motor :)

Og ja, den har sikkert godt af forvarme. Omvendt har min gamle bil kørt
317.000km og fået sindssygt mange koldstarter. Og den kører fint endnu,
så jeg ved ikke hvor meget man bør være nervøs dybest set.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 23:25

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> kørt 317.000km og fået sindssygt mange koldstarter. Og den kører fint
> endnu, så jeg ved ikke hvor meget man bør være nervøs dybest set.

Bimser var notorisk følsomme i gamle dage. Tror de har arbejdet sig "ud af
problemet". Problemet er mig bekendt kun på række sekseren og manifesterer
sig i topstykket.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 21-01-10 09:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Bimser var notorisk følsomme i gamle dage. Tror de har arbejdet sig "ud af
> problemet". Problemet er mig bekendt kun på række sekseren og manifesterer
> sig i topstykket.

Hvad skulle problemet være ? At topstykket ryger, hvis bilen køres hårdt på
kold motor ?

Jeg har en motor magen til Kim's, og har intet set om problemer med
topstykket. Det eneste der er kilden på den generation af motorer som vores
hører til, er Vanos.

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-01-10 09:52

Hej!

Brian wrote:
> Hvad skulle problemet være ? At topstykket ryger, hvis bilen køres hårdt
> på kold motor ?

Det hører nok ikke til E39'eren. Jeg har ihvertfald ikke hørt nogen tale
om motorproblemer (udover noget med tolerancerne på de første udgaver).

> Jeg har en motor magen til Kim's, og har intet set om problemer med
> topstykket. Det eneste der er kilden på den generation af motorer som
> vores hører til, er Vanos.

Dobbelt vanos om man må be Der sidder en M52TU i min. Dejligt
system, det presser den helt op på 9.1 km/L opgivet

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik B.

Dato : 21-01-10 15:58

> Dobbelt vanos om man må be Der sidder en M52TU i min. Dejligt system,
> det presser den helt op på 9.1 km/L opgivet

Huh? Dét var sat'me ikke meget...?

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-01-10 16:13

> Huh? Dét var sat'me ikke meget...?

Nej, der må helt klart være noget galt.
Både den "teoretiske beregning" (www.hvorlangtpaaliteren.dk) som
virkeligheden giver et mindre forbrug. En bekendt til mig kører ca. 14 km/l
på en tur Kbh-Århus-Kbh i sin BMW 528i...

Fra : Brian

Dato : 21-01-10 16:29

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Dobbelt vanos om man må be Der sidder en M52TU i min.

Jeg har også en M52TU og Steptronic, men så i en E46 istedet.

>Dejligt system, det presser den helt op på 9.1 km/L opgivet

Jeg ligger omtrent 11.2km/l (målt på gammeldags vis) rimelig konsekvent, med
en blanding af by/landevej. De gange jeg har været på motorvej, ligger den
som regel lidt højere.

Kender du http://www.beisansystems.com/ som netop omhandler Vanos ?
Jeg skiftede o-ringe i min for 1½ måned siden, og det har gjort underværker
for mit benzinforbrug. Før lå jeg typisk 1-1½km/l længere nede i forbrug.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 21-01-10 19:37

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Dobbelt vanos om man må be Der sidder en M52TU i min. Dejligt system,
> det presser den helt op på 9.1 km/L opgivet

Glemte at høre, hvilke model det drejer sig om? Serie + motor?