Bundmaling skift fra hård til blød
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-10 23:01

Hejsa

Jeg købte sidste år en båd fra Sverige, den har hård bundmaling.

Jeg har snakket med nogle af dem fra havnen og de anbefaler mig blød
bundmaling. Båden ligger i næsten fersk vand og sejler i brank og salt vand.

Hvad skal jeg gører for at skifte?

/Casper

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 10:37

Casper Mønster wrote:
> [...]
>
> Jeg har snakket med nogle af dem fra havnen og de anbefaler mig blød
> bundmaling. Båden ligger i næsten fersk vand og sejler i brank og

Hvis du har mulighed for - af tidligere ejer - at få oplyst mærket af
den eksisterende bundmaling, kan du som hovedregel i producentens
brochuremateriale se, hvilke malingstyper der kan anvendes oven på den
eksisterende ...

Se f.eks. Internationals:
http://www.yachtpaint.com/holding_pages/denmark/bpg/antifouling_choose.pdf

Watski har også lidt hjælp - se f.eks.
http://www.watski.dk/www/renderPage2.asp?pageID=1077&catId2=18

Hempel har den lille søstærke:
http://www.hempel.com/internet/inedkc.nsf/vHEMPELDOC/7AD29B49B41C46FFC1256C47003D456E?OpenDocument&1

Måske der er lidt hjælp at hente her ... Men det forudsætter, at du ved,
hvad der sidder på.
Generelt vil det dog oftest være lettere at gå fra hård til blød end
omvendt ...

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 17:44

Jeg har desvære ikke mulighed for at spører ham.

Men jeg tænkte også på om jeg skulle slipe det ned, eller jeg kan male
ovenpå.

/Casper

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-01-10 18:08

Casper Mønster wrote:
> Jeg har desvære ikke mulighed for at spører ham.
>
> Men jeg tænkte også på om jeg skulle slipe det ned, eller jeg kan male
> ovenpå.
>

> /Casper

Klip

Umiddelbart ville jeg ikke slibe helt ned - kun bruge vandslibepapir, så den
efterfølgende bløde (selvpolerende) bundmaling kan hæfte.
Sæsonen efter kan du så vurdere, om du skal gå i gang med en mere
tilbundsgående slibning.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Roderiet

Dato : 14-01-10 12:04

Hej der Du skal se i hempels " den lille søstærke" som er en nem
lille sag. Det er en lille bog med beskrivelser af forskellige bundtyper og
hvad man bør gøre i den enkelte situation . Jeg selv ville vaske den hårde
bundmaling med stiv børste og ferskvand for at fjerne alt løst og oxideret
bundmaling. Derefter vandslibe bunden ru ( vandslibepapir 100 ) og gentage
vaskeriet . Næste trin vil være maling med Platinprimer som barriere mellem
den valgte bløde bundmaling og den fastsiddende hårde bundmaling. Til sidst
2 gange af den bløde bundmaling. Denne metode har jeg med held brugt på
egen båd. Jeg har forespurgt Hempels tekniske afdeling om netop
Platinprimeren, som er næsten identisk med den tidligere kendte
Isoleringspatent, ville kunne anvendes på glasfiberbund med fastsiddende
hård bundmaling og svaret var positivt. Platinprimeren er væsentligt
billigere end f. eks. Yachtprimer. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-10 08:23

Prøv at se på de anbefalinger DS har liggende her:

http://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20vandlinien/Bundmaling/Valg%20af%20maling/Regler/Baade%20i%20ferskvand.aspx

Skift at bundmalingstype fra forskellige fabrikanter kan give
opbobling af det gamle lag. Anvendelse af en isoleringsmaling er dog
en mulig nødløsning.
En nedslibning med udstyr egnet til dette vil være det bedste se
anvisningerne her:

http://www.danskebaadejere.dk/?SC_itemid=79da3298-0aaf-45ee-a277-097717aa535e#

Vær især opmærksom på at slibning uden støvopsugningsanløg ikke er
tilladt og heller ikke godt helbredet for hverken den der sliber eller
omgivende personer.

Anvendelse af en blød og selvslibende bundmaling er god og nem at have
med at gøre. Det nemmeste er kun at smøre netop tilstrækkeligt på for
en enkelt sæson og når båden kommer op om efteråret, så begynde en
afvaskning med en højttryksrenser holdt på rimelig afstand,
umiddelbart efter optagningen. Ventes der for længe til slimen er tør
er den meget vanskelig at fjerne.

Mvh/Harding