Starthjælp til MAN L2000
Fra : Morten Lund

Dato : 10-01-10 21:04

Hej

Jeg skal have givet min MAN L2000 4x4, som er under opbygning til autocamper
starthjælp.

Jeg har fået at vide, af en mekaniker, at jeg ikke må sætte minus til stel,
men absolut skal sætte minus til minus. Han viste han mig en MAN, hvor man
havde forsøgt sig med starthjælp fra minus til stel: Lettere afbrændt. Det
elektriske system var futtet af. Årsag: Der er ikke stelkontakt på sådan en
fætter. Giver det mening?

Jeg er naturligvis bange for en knaldgaseksplosion, ved at sætte minus til
minus. Kan man ikke komme uden om problemet, ved at bruge tre start kabler.
Man forbinder plus til plus med det første kabel. Dernæst sætter man det
andet kabel på minus på donorbilen. Det tredje kabel sættes til minus på
modtagerbilen. Og til sidst forbinder man de to minus kabler i god
sikkerhedsafstand fra batteriet. Vil det virke, eller vil der være for meget
modstand?

Venlig hilsen
Morten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-01-10 21:03

On Sun, 10 Jan 2010 21:03:57 +0100, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

>Jeg er naturligvis bange for en knaldgaseksplosion, ved at sætte minus til
>minus.

Så sæt "minus til stel" via donorbils stel og MANens minus.

/Hans

Fra : Morten Lund

Dato : 10-01-10 21:12

Hans Kjaergaard wrote:

> Så sæt "minus til stel" via donorbils stel og MANens minus.
>
> /Hans

Naturligvis en idé. Men hvad hvis donorbilen nu også er en MAN med samme
"defekt"? Vil min 3-kabels løsning så være en mulighed?

Vh
Morten Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-01-10 21:17

On Sun, 10 Jan 2010 21:12:06 +0100, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

>Naturligvis en idé. Men hvad hvis donorbilen nu også er en MAN med samme
>"defekt"? Vil min 3-kabels løsning så være en mulighed?

Ja det skulle nok kunne virke, men hvis det er koldt der hvor de kære
biler holder og det er diselbiler, så skal det være en god kvalitet
startkabler du skal benytte, ikke noget med blikhåndtag.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 11-01-10 02:38

Hans Kjaergaard skrev:

> Så sæt "minus til stel" via donorbils stel og MANens minus.

á: "Sidste klemme skal være en minus-klemme og skal sættes på et stelpunkt"
Efterfølgende afmontering i modsatte rækkefølge!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-01-10 13:13

> [...]
> modtagerbilen. Og til sidst forbinder man de to minus kabler i god
> sikkerhedsafstand fra batteriet. Vil det virke, eller vil der være for meget

Der vil da være lidt mere modstand, men det skal nu nok virke.
Udmærket ide.

Held og lykke med projektet...

Leo

Fra : alexbo

Dato : 10-01-10 21:20

"Morten Lund" skrev

> [...]
> elektriske system var futtet af. Årsag: Der er ikke stelkontakt på sådan

Ja der er ikke et kraftigt stelkabel fra batteri til chassiset.

> Jeg er naturligvis bange for en knaldgaseksplosion, ved at sætte minus til
> minus

Knaldgas kommer når batteriet er varmt nærmest koger.
Risikoen findes når man har haft en lader på batteriet i lang tid, når så
man fjerner ladekablet kan der komme en gnist.
Der er ingen risiko ved bare at starte en bil op, der er risikoen nærmest
hos donerbilen der er batteriet måske varmt efter lang tids kørsel.

Din ide om 3 kabler er glimrende, så er risikoen elimineret i begge ender.

mvh
Alex Christensen

Fra : ulrich

Dato : 11-01-10 09:29

> "Morten Lund" skrev

> Ja der er ikke et kraftigt stelkabel fra batteri til chassiset.

? Der må/kan være en hovedafbryder indskudt, - det kunne være årsag
til afbrændte ledninger, hvis denne ikke har været aktiveret.

Palle

Fra : alexbo

Dato : 11-01-10 10:43

"ulrich" skrev

> ? Der må/kan være en hovedafbryder indskudt, - det kunne være årsag
> til afbrændte ledninger, hvis denne ikke har været aktiveret.

Det er ikke noget stelkabel så enkelt er det.
MAN bruger ikke chassiet som stel.

mvh
Alex Christensen

Fra : ulrich

Dato : 11-01-10 16:19

> "ulrich" skrev

> Det er ikke noget stelkabel så enkelt er det.
> MAN bruger ikke chassiet som stel.

Det forenkler så problematikken, - det er jo heller ikke på rammen,
der er brug for større spænding.

Palle

Fra : alexbo

Dato : 11-01-10 17:38

"ulrich" skrev

> Det forenkler så problematikken, - det er jo heller ikke på rammen,
> der er brug for større spænding.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.
Men batteriekassen sidder på rammen, så hvis ikke man vil bruge polerne så
sætter man minuskablet på rammen.
Hvis man vil undgå gnistdannelse ved batteriet sætter man minus på rammen.
På en MAN betyder det at kredsløbet ikke kan komme fra rammen til batteriet,
det tager igennem alle de forbindelser det kan finde.

På mange lastbiler er batterierne langt inde under og tæt på ladet, der er
det svært at se hvad der er plus eller minus, det nemmeste er at sætte
minuskablet på rammen og så bare prøve en af polerne, slå de to løse sammen,
er der strøm har man fat i plus, er der ingenting har man fat i minus.
Har man fat i en MAN er man i vanskeligheder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 20:43

alexbo skrev:
> "ulrich" skrev

> Det er ikke noget stelkabel så enkelt er det.
> MAN bruger ikke chassiet som stel.

OK!
Men motoren er qua monteringen af generatoren vel 'stel'!?

I motorrummet er der et par steder med adgang til plus: Startrelæet og
generatoren. Så at montere startkabler imellem to af disse punkter, hvis
ikke man både kan nå batteri+ og motorblok, kan være bedste alternativ!

Som der også er nævnt andetsteds: Det er meget sandsynligt at
donor-køretøjet har en lettere tilgang til 'stel' (ellers udvælg donoren
derudfra!) hvorved at det vil være dér at man monterer den 4. klemme og
har begge klemmer direkte på MAN'ens akkumulator!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 12-01-10 22:08

"Armand" skrev

> Men motoren er qua monteringen af generatoren vel 'stel'!?

Ja motoren har stel, en kraftig stelledning, men for at komme til motoren
skal førehuset løftes, eller man skal kravle rundt under bilen, det kan man
da også gøre men hvis ikke man ved det så er det naturligt at bruge den fine
kraftige ramme der sidder lige ved siden af batterierne.
Det vil være fint på alle andre biler end MAN, jeg kender i hvert fald ikke
andre med stelfri ramme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-01-10 22:35

Morten Lund skriver:

> Jeg er naturligvis bange for en knaldgaseksplosion, ved at sætte minus til
> minus.

Hvornår optræder knaldgassen?

Klaus

Fra : Morten Lund

Dato : 10-01-10 23:38

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvornår optræder knaldgassen?

Citat fra Alexbo i andet svar i tråden:

Fra : Armand

Dato : 11-01-10 02:49

Morten Lund skrev:

> [...]
> Der er ingen risiko ved bare at starte en bil op, der er risikoen nærmest
> hos donerbilen der er batteriet måske varmt efter lang tids kørsel.

Knaldgas er brint blandet med atmosfærisk luft!
Luftrummet indvendig i en akkumulator består af brint som udvikles
såsnart(!) der lades på akkumulatoren og mer-forekomstan af brint kommer
ud gennem ventilationshullerne i påfyldningshætterne (medmindre at det
drejer sig om en lukket akkumulator).
Ergo: lige så snart bilen er startet op og generatoren lader løs vil der
være risiko for knaldgasforekomst - samt risiko for gnistdannelse ved
afmontering af startkablet =

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-10 06:15

Morten Lund skriver:

> [...]
> Der er ingen risiko ved bare at starte en bil op, der er risikoen nærmest
> hos donerbilen der er batteriet måske varmt efter lang tids kørsel.

Netop.

Så det er bare at koble batteri mod batteri

Klaus

Fra : Armand

Dato : 11-01-10 02:44

Morten Lund skrev:
> [...]
> men absolut skal sætte minus til minus.
> Årsag: Der er ikke stelkontakt på sådan en fætter. Giver det mening?

"stel" er jo nærmere et begreb á 'minus væk fra batteriet' og det mest
nærliggende 'stel' vil ofte være et punkt på motoren, der burde være
forbundet til minus.
På lastbiler med batteriet under ladet et sted, kan det være et problem
hvis ikke at chassis'et er stel-forbundet, men så burde man kunne følge
minus-kablet til et sted hvor man kan få kontakt!

Men jeg kan ikke forstå hvorfor at der ikke skulle være decideret
stel(!)-forbindelse på sådan en lastvugn :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 11-01-10 11:06

"Morten Lund" skrev

> [...]
> elektriske system var futtet af. Årsag: Der er ikke stelkontakt på sådan

Du kan forøvrigt bare lave en stelforbindelse selv, et kabel som linket
blot med øjer i begge ender.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3385657312&n=1199147567&pn=1549730268

Direkte fra minus til en bolt på chassiet.
Det vil være en god ide navnlig når du laver opbygning, med lygter, varme
osv.

Jeg har lavet det mange gange i forbindelse med montering af lift, den
trækker 2-300A og skal have en god stel.

Jeg vil så lige citere MAN, men jeg gør jo som regel hvad jeg selv vil, og
har gjort det mange gange i mange år uden problemer.

The power supply (+UBAT) of any units and controls belonging to the body
must be tapped from the batteries using separate
and suitable line protection. Tapping +12 Volt at just one battery is
inadmissible.
.. As a ground supply, a separate cable must be laid to the common
grounding point on the engine bearing
(the vehicle frame should not be used as a grounding conductor!).

Det vil så også være svært at argumentere for at en forbindelse fra batteri
gennem chasis til en forbruger skulle skade når bilen ikke selv bruger
chassiet, så er det som et kabel i sig selv.

Faren er at man sætter ved starthjælp sætter et kabel på batteri og et på
chassis, de vil forsøge at lave en strømkreds, den finder så vej gennem alle
mulige ledninger og elektriske komponenter.

Det ses også ved personbiler hvor stelforbindelsen til motoren eller
karrossen er dårlig eller helt væk, viskeren kører af sig selv, speederen
sætter sig fast fordi strømmen går igennem kablet.
Alle mulige besynderlige ting.

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 12-01-10 21:49

Morten Lund wrote:
> Hej
>
> Jeg skal have givet min MAN L2000 4x4, som er under opbygning til
> autocamper
> starthjælp.

Hvordan er det med køre/hviletid når den
bruges som camper ?

Carsten Larsen

Fra : Morten Lund

Dato : 13-01-10 19:33

CL wrote:

> Hvordan er det med køre/hviletid når den
> bruges som camper ?

Se, det er faktisk et spørgsmål jeg stadig søger et svar på... Jeg har fået
flere forskellige svar. Opbyggeren, som også sælger færdigbyggede campere
over 3500kg mener ikke fartskriver er nødvendig. Og hans impoterede
færdigbyggede campere kommer da også uden fartskriver.

Omvendt: Jeg var involveret i et alvorligt trafikuheld forleden, hvor en
færdselsinspektør skulle måle op. Jeg benyttede lejligheden til at spørge
ham. Han mente bestemt der skulle fartskriver i. Ja, faktisk skal man bruge
fartskriver, så snart et fartøjs samlede totalvægt inkl. hænger overskrider
3500kg. Så det vil sige mange biler med campingvogn / hestetrailer skal have
fartskriver.

Og ved samme lejlighed kan jeg iøvrigt fortælle: Selvom en autocamper
betragtes som M2 / M3 (stor bil til persontransport), skal der kun bruges C-
kørekort, så længe antallet af personer holder sig under 9.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : CL

Dato : 13-01-10 20:36

Morten Lund wrote:

> [...]
> over 3500kg mener ikke fartskriver er nødvendig. Og hans impoterede
> færdigbyggede campere kommer da også uden fartskriver.

Okay det lyder spændende,

> [...]
> overskrider
> 3500kg. Så det vil sige mange biler med campingvogn / hestetrailer skal

det er også sådan jeg læser det.

> [...]
> C-
> kørekort, så længe antallet af personer holder sig under 9.

Ok

Lyder som et spændende projekt, specielt hvis der ikke
er noget med køre/hviletid for camperen.

Carsten Larsen

Fra : alexbo

Dato : 13-01-10 20:48

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev

> Se, det er faktisk et spørgsmål jeg stadig søger et svar på...

Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt - inkl. eventuelt
påhængskøretøj - overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til
befordring af flere end 9 personer, føreren iberegnet, skal være forsynet
med fartskriver.

Så er der undtagelser fra kravet, men det vedrører ikke din bil, du skal
ikke have fartskriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-10 21:57

Morten Lund skrev:
> [...]
> betragtes som M2 / M3 (stor bil til persontransport), skal der kun bruges C-
> kørekort, så længe antallet af personer holder sig under 9.

Lidt fra den EU-forordning (561/06) der bestemmer hvem der skal køre med
fartskriver.

"1. Denne forordning gælder for følgende former for
vejtransport:
a) godstransport med et køretøj, hvis største tilladte
totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger
3,5 ton
b) personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller
permanent indrettet til at befordre mere end ni personer,
inklusive føreren, og er beregnet til dette formål."

Så hvis en, mindre, lastbil indrettes til autocamper vil den falden
udenfor "a" da den ikke er beregnet til godstransport, og udenfor "b"
hvis den er indrettet til max 9 personer.

Så det ser ud til at opbyggeren har ret.