Audi 100 1,8 1987 Startermotor !!Hælp!!
Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 16:17

Jeg opggav kampen,og nu siger mekanikeren at det er startermotoren der æder
alt strømmen ved startforsøg,er der nogen af jeg der har erfaring med det
problem ?
Han siger at den kører ude på jorden,men bliver varm og går i stå!
Det er en Bosch type hvor styrebøsningen til starterakslen sidder i
koblingshuset..

Bilen er en Audi 100 12,9 4 cyl bensin årgang 1987
Hvad gør man lige her lørdag eftermiddag ude på landet uden bil ...;-(

Mvh

Steen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:21

Harald Blaatand wrote:
> [...]
>
> Bilen er en Audi 100 12,9 4 cyl bensin årgang 1987
> Hvad gør man lige her lørdag eftermiddag ude på landet uden bil ...;-(

Man undlader at sætte sin lid til en 23 år gammel bil?

Nuvel. Starter er vel bestemt til at finde. Kan den slet ikke starte?

Lad batteriet op og få fat i en "ny" starter i næste uge.

--
- Frank

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 16:34

From: "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk>
Subject: Re: Audi 100 1,8 1987 Startermotor !!Hælp!!
Date: Saturday, January 09, 2010 4:20 PM

Harald Blaatand wrote:
> [...]

Nuvel. Starter er vel bestemt til at finde. Kan den slet ikke starte?

Lad batteriet op og få fat i en "ny" starter i næste uge.

Hej Frank
3 nye batterier er prøvet med samme resultat,starteren der sidder på er fra
en huggerbil,og han siger at min gamle starter har samme problem,den har
startet periodevis ,og har kørt efter at være blevet trukket igang selom
rotoren i strømfordeleren varnæsten brændt helt væk,og vil den åbenbart kun
æde strøm!

Ja,næste uge lyder som en god iden,hvis bare jeg ikke skulle være i Kastrup
lufthavn kl 0900 i morgen og på arbejde på mandag og bare det ikke var så
pissekoldt og hvis mekanikeren ikke havde tlfonsvarer på selvom vi havde en
aftale om at jeg skulle ringe og ...!

Nej,hvis man havde råd til en nyere bil i det her land ,ville jeg egentlig
nok købe sådan en !

Mvh

Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-01-10 16:59

On Sat, 9 Jan 2010 16:33:39 +0100, "Harald Blaatand"
<bigtwincam88@larsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>rotoren i strømfordeleren varnæsten brændt helt væk,og vil den åbenbart kun
Starteren æder strøm selvom den ikke er i brug, eller hvad mener den
gode mand ?

> [...]
>pissekoldt og hvis mekanikeren ikke havde tlfonsvarer på selvom vi havde en
Taxa eller man har flinke naboer der kører en eller låner en deres
bil.
Din mekaniker vil nok (også selv om han ellers er en filnk fyr) gerne
have weekend.

>Nej,hvis man havde råd til en nyere bil i det her land ,ville jeg egentlig
>nok købe sådan en !
Du har en ganske udemærket bil som nok ellers har været stabil og
driftsikker, du skal bare have bugt med dit startbesvær, men det er
nok ikke lige nemt når du også er i tidsnød.

/Hans

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 18:16

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> driftsikker, du skal bare have bugt med dit startbesvær, men det er
> nok ikke lige nemt når du også er i tidsnød.

Han ringede lige og undskyldte,hans telefon var løbet tør for strøm .
Starteren æder kun strøm ved startforsøg.

Huggeren har en anden starter og har åbent i morgen ,så hvis det går efter
planen skulle den gamle Audi køre i morgen!
Topstykket er renoveret for nylig så den kører normalt gerne ganske
fornuftigt.

Lufthavnsproblemet et er heldigvis løst,

Mvh
Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-01-10 16:42

On Sat, 9 Jan 2010 16:17:13 +0100, "Harald Blaatand"
> [...]

>alt strømmen ved startforsøg,er der nogen af jeg der har erfaring med det
Bliver tændspole-formodstanden kortsluttet under starten ?

>Han siger at den kører ude på jorden,men bliver varm og går i stå!
Har den gode mekaniker prøvet at adskille starteren og relæ, rengjort
og smurt de dele der skal smøres og samlet den igen ?
Starteren/starterrelæet/kul kan være slidt, men det burde være en
enkelt sag at konstaterer.

>Bilen er en Audi 100 12,9 4 cyl bensin årgang 1987
>Hvad gør man lige her lørdag eftermiddag ude på landet uden bil ...;-(
Nyder sneen og venter på mandag.

/Hans

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 18:40

> [...]
> og smurt de dele der skal smøres og samlet den igen ?
> Starteren/starterrelæet/kul kan være slidt, men det burde være en

God ide !

Det skulle også være så sundt med motion,noget skal der jo helst være i
køleskabet ,så ud og gå!

Jeg ved det ikke,vi talte om at det jo var muligt at måle forbruget på
starteren,men jeg tror ikke at han har målt/adskilt/smurt noget.
Han talte om enten starter eller bøsning var defekt,så det håber jeg at han
har styr på !
Jeg har på et tidspunkt renset bøsningen og givet den lidt olie ,hvorefter
bilen faktisk har strartet ganske fornuftigt,på trods af et gammelt
lortebatteri og et par halvslidte generator kul,som jeg skiftede for et par
dage siden,

Mvh

Steen

Fra : alexbo

Dato : 09-01-10 16:40

"Harald Blaatand" skrev

> [...]
> Han siger at den kører ude på jorden,men bliver varm og går i stå!
> Det er en Bosch type hvor styrebøsningen til starterakslen sidder i

Du har tidlige skrevet at du har skiftet starter, men det var måske ikke til
en ny?

Man kan ikke helt regne med en løs kontrol af en starter uden styrebøsning,
ankeret bliver jo ikke holdt fast i midten.
Hvis starteren er ny, er den logiske forklaring at styrebøsningen er defekt,
med et nyt batteri og en ny starter bør motoren selvfølgelig snurre
fornuftigt rundt, det må du da selv have kunne konstatere ved dine
startforsøg.

Så hvis vi starter fra begyndelsen, du skriver du har skiftet starter og
batteri, er det til nyt?
Du skriver at du har haft sat lader på, ladede du batteriet helt op, altså
en dags tid med en alm. lader?
Snurrede motoren rundt i normal starthastighed ved startforsøg?

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 18:30

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> en dags tid med en alm. lader?
> Snurrede motoren rundt i normal starthastighed ved startforsøg?

2 nye batterier 1 brugt hugger starter,nye stelforbindelser,nyt
fordelerdæksel ny rotor.

Batterierne er opladet først med alm lader i et døgns tid og nu med en
værkstedslader-

Starteren kørte periodevis næsten normalt rundt og har et par gange startet
"selv"

Jeg har prøvet at fortælle mekanikeren at der mangler et leje ,så det ved
han nu,han påstår at begge startere kører kort tid og bliver varme og dræner
batteriet .

Slør i bøsningen er vel det almindelige ,en stram bøsning der bremser
starteren er til at forstå ,på den anden side er det ikke mange omdrejninger
sådan en fætter kører rundt ,under normale forhold ..

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-01-10 23:58

Harald Blaatand skrev:

> Jeg har prøvet at fortælle mekanikeren at der mangler et leje ,så det ved
> han nu,han påstår at begge startere kører kort tid og bliver varme og dræner
> batteriet .

Er det "leje" det samme som den bøsning der sidder i gearkassen?.

> Slør i bøsningen er vel det almindelige ,en stram bøsning der bremser
> starteren er til at forstå

Den må selvfølgelig ikke gå stramt. Men det er langt værre at der er den
mindste slør i den. Er der slør, så ligger ankeret ikke midt i
magnetfeltet. Der giver en masse varme, stort strømforbrug og få
omdrejninger. Derfor er den bøsning uhyre vigtig. Så vigtig at man næsen
altid får den med når man køber en renoveret starter.

>,på den anden side er det ikke mange omdrejninger
> sådan en fætter kører rundt ,under normale forhold ..

Mener du at en startermotor ikke kører ret mange omdr/min?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-10 00:03

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> altid får den med når man køber en renoveret starter.

> Mener du at en startermotor ikke kører ret mange omdr/min?.

Nej,jeg mente omdrejninger i sin service tid.

Ja,det leje/bøsning der sidder i gearkassen.
Han testede dem på jorden ude styr på akslen så det lyder ikke så smart.'

Ærgeligt at det er så svært at opdrive stumper om søndagen !

Mvh

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-01-10 01:36

Harald Blaatand skrev:

> Nej,jeg mente omdrejninger i sin service tid.

Du mener antal omdrejninger i dens levetid. Så vidt jeg husker kører en
starter typisk 6.000 omdr/min. Så det bliver da til noget i deres levetid.

> Ja,det leje/bøsning der sidder i gearkassen.
> Han testede dem på jorden ude styr på akslen så det lyder ikke så smart.'

Hvis han gør det, så drop ham. Blive helt flov på standens vegne.

> Ærgeligt at det er så svært at opdrive stumper om søndagen !

Næ, Hvis ikke lige man kender en med en drejebænk. Så kan man godt lave
en nødbøsning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-10 09:11

> [...]
>
> Hvis han gør det, så drop ham. Blive helt flov på standens vegne.

> Næ, Hvis ikke lige man kender en med en drejebænk. Så kan man godt lave en

Jeg har før renset og smurt bøsningen,og så virkede starteren igen i et ¨års
tid,det bliver nok svært at få ham til at komme med en bil der ikke kan
starte hvis jeg skulle droppe ham.

Han sagde at han mente det var enten starter eller bøsning,så det undrer mig
lidt,jeg håber han får styr på det,uden en drejebænk!

Mvh
Steen

Fra : alexbo

Dato : 10-01-10 11:21

"Harald Blaatand" skrev

> Han sagde at han mente det var enten starter eller bøsning,så det undrer
> mig lidt,jeg håber han får styr på det,uden en drejebænk!

Det er ikke noget man mener, det er noget man kontrollerer,
man stikker den blanke ende af et passende bor ind i bøsningen, så er det
nemt at mærke om den er slidt for stor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-10 15:39

> [...]
>
> Det er ikke noget man mener, det er noget man kontrollerer,
> man stikker den blanke ende af et passende bor ind i bøsningen, så er det

Ok,jeg ved nu hvad jeg burde have vidst for længe siden!

Tredie starter monteret,afprøvet og selv samme fejl fundet ;starteren kører
næsten ok et øjeblik,og så vil den ikke mere..

I morgen vil han så skifte bøsningen....

Mvh

Steen

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 03:27

Harald Blaatand skrev:
> [...]
>
> Bilen er en Audi 100 12,9 4 cyl bensin årgang 1987
> Hvad gør man lige her lørdag eftermiddag ude på landet uden bil ...;-(

Forbereder sig bedre!
Enten v.h.a. et passende reservedelslager, eller v.h.a. en nyere bil der
ikke må forventes at droppe ud med slige alderdoms-fejl :-|

Talte netop her til aften med en gammel bekendt der bor langt ude på et
nedlagt landbrug: Konen krøllede for nyligt døren på deres gamle
skærgårdstraktor ved at bakke mens hun åbnede den og derved knaldede den
mod en søjle og hvad gør man så? Man henter hængslerne fra den tidligere
ditto der står inde i laden og monterer dém sammen med lidt kontant
karosseriarbejde med et koben og: Vupti!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-10 09:06

> [...]
> ditto der står inde i laden og monterer dém sammen med lidt kontant
> karosseriarbejde med et koben og: Vupti!

Tak Armand,det var lige hvad jeg havde brug for !

Reserven hedder MC,men den må ikke køre lige nu,og det er nok meget godt for
den !

Jeg har før haft en reservebil holdende indreg og køreklar,men det blev for
dyrt,iøvrigt er det nok ligeså mange fejl på nyere biler,den har den været
utrolig driftsikker og stabil selvom det er en ældre model.men ideen om at
fylde haven med Audier lyder da fristende !

Som med alt andet gælder det vel bare om at se det efter før det går i
stykker,,,,

Mvh

Steen

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 18:30

Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Tak Armand,det var lige hvad jeg havde brug for !
>
> Som med alt andet gælder det vel bare om at se det efter før det går i
> stykker,,,,

Jow-jow!

Men vi har det vel allesamme med at blive lige overrasket når skidtet
pludselig(?) ikke virker længere

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-01-10 19:13

> Jow-jow!
>
> Men vi har det vel allesamme med at blive lige overrasket når skidtet
> pludselig(?) ikke virker længere
>
> --
> Armand.

Jo,meget overrasket !
En tredie starter er nu monteret,afprøvet og selv samme fejl fundet ...
I morgen vil han så skifte bøsningen....

Jeg har lige set en ny uoriginal starter inkl bøsning til 598 kr,bøsningen
koster 8,05 kr alene..........

Mvh

Steen