Hvad koster egentlig vinterdæk til en last~
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 15:16

Afledt af den megen snak og vejgreb kunne jeg egentlig godt tænke mig
at vide hvad vinterhjul koster til et større vogntog; kan se Folmer er
stået op fra middagsluren nu, så han har sikkert en viden om sligt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-01-10 15:26

> [...]
> vide hvad vinterhjul koster til et større vogntog; kan se Folmer er stået
> op fra middagsluren nu, så han har sikkert en viden om sligt

Find svaret på http://www.daekonline.dk/Lastbilsdaek.html .
Hvis man sammenligner eks. Michelin i samme størrelse koster de ca.
4000-5000 kr uanset hvad type det er.

Mvh Niels

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 15:30

Niels Bengaard skrev:

> Find svaret på http://www.daekonline.dk/Lastbilsdaek.html .
> Hvis man sammenligner eks. Michelin i samme størrelse koster de ca.
> 4000-5000 kr uanset hvad type det er.

Vrøvl!
Iflg. alle dem der argumenterede mod mig i en af de første
vinterdæks-tråde, er det jo gratis, eftersom man ikke kører på sine
sommerdæk samtidig :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:05

Armand wrote:

> Vrøvl!
> Iflg. alle dem der argumenterede mod mig i en af de første
> vinterdæks-tråde, er det jo gratis, eftersom man ikke kører på sine
> sommerdæk samtidig :-|

Det er kun for fattigrøvene det for alvor koster noget.

For folk med "en smule på bogen" koster det kun håndører.

Men langt mindre end at bruge karosseribremsen - selvom det højst ville ske
hvert 10 år.

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 16:42

On Sat, 9 Jan 2010 16:04:50 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>
>For folk med "en smule på bogen" koster det kun håndører.
>
>Men langt mindre end at bruge karosseribremsen - selvom det højst ville ske

Hvad er dit grundlag for at komme med den påstand?

Ikke at du kommer med den, for du véd jo alt går jeg ud fra, idet du
lader hele din visdom tilflyde os i hver eneste tråd i dette forum,
uanset emne.

Har det aldrig strejfet din fantasi, at det måske kunne afhænge af,
hvad bilen laver og hvor den kører hen?

F.eks. kan jeg fortælle dig, at en vognmandsforretning på ca. 15 biler
der kører linje på Nord-Norge, regner med at sælge 1 vogntog om året
til forsikringsselskabet.

Ham der henter havregryn til Dansk Supermarked må som regel regne med
at måtte vente med at få ny bil til den gamle er slidt op.

Sådan er der så meget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:51

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Ham der henter havregryn til Dansk Supermarked må som regel regne med
> at måtte vente med at få ny bil til den gamle er slidt op.

Vi talte personbiler, idet Armand jo drejede diskussionen derhen.

Men det er nok nogenlunde det samme med lastbiler.

Mig bekendt er der vel heller ikke frit valg mht vinterdæk eller ej i de
andre nordiske lande på lastbiler. Det er klart at kører du under barske
forhold, går materiellet til. Det er lidt logik for burhøns. Men hvad har
det at gøre med Armands påstand?

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 16:59

On Sat, 9 Jan 2010 16:51:25 +0100, "Frank Leegaard"

>Vi talte personbiler, idet Armand jo drejede diskussionen derhen.

>--

Tråden handler om priser på lastvogndæk, og hvad deraf følger.

> [...]

>forhold, går materiellet til. Det er lidt logik for burhøns. Men hvad har

Det er s'gu da dig der påstår at karrosseribremsen bruges ca. hvert
10. år og det er den påstand jeg svarer på. Logikken kan du sikkert få
forklaret af dine burhøns.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 17:06

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Det er s'gu da dig der påstår at karrosseribremsen bruges ca. hvert
> 10. år og det er den påstand jeg svarer på. Logikken kan du sikkert få

Du har så bekræftet påstanden i det du siger at der ryger et helt vogntog
hvert år.

Nuvel. Skal vi præcisere: Kan man køre til andre nordiske lande uden
vinterdæk i denne tid?

For så er den del af diskussionen jo lukket.

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 17:23

On Sat, 9 Jan 2010 17:05:33 +0100, "Frank Leegaard"

>Du har så bekræftet påstanden i det du siger at der ryger et helt vogntog
>hvert år.

>--

Burhøns ville betakke sig for at få deres logik sammenlignet med din.

Og jeg har sagt at der kalkuleres med tabet af 1 vogntog pr. vinter på
den specifikke kørsel.

>--

>Nuvel. Skal vi præcisere: Kan man køre til andre nordiske lande uden
>vinterdæk i denne tid?

>--

Man må ikke køre til andre nordiske lande, hvis ikke bilen er udstyret
med bl.a. dæk der imødekommer de krav føret måtte stille, og det er
vinterdæk, hvis der ligger sne eller is.

Der må gerne køres til Malmö hvis vejene er tørre, med sommerdæk, og
for den sags skyld også til Haparanda, men jeg vil ikke tilråde det.

>--

>For så er den del af diskussionen jo lukket.

>--

Sludder, vi er lige begyndt. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 17:25

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Der må gerne køres til Malmö hvis vejene er tørre, med sommerdæk, og
> for den sags skyld også til Haparanda, men jeg vil ikke tilråde det.

Jeps .. For den med Malmø tror jeg ikke rigtigt på. Det andet lyder
plausibelt.

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 17:29

On Sat, 9 Jan 2010 17:24:52 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Jeps .. For den med Malmø tror jeg ikke rigtigt på. Det andet lyder
>plausibelt.

>--

Naturligvis er det plausibelt, når jeg siger det.

Og når svenskerne vil have vinterdæk på bilerne når det er vinterføre,
må man gå ud fra at de mener det. Er vejen tør er det ikke vinterføre,
og du kan derfor trille til Malmö uden problemer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 17:38

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> må man gå ud fra at de mener det. Er vejen tør er det ikke vinterføre,
> og du kan derfor trille til Malmö uden problemer.

Men kommer der møgvejr, har du pænt at lade den stå derovre.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 18:37

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Men kommer der møgvejr, har du pænt at lade den stå derovre.

Journalisten jeg refererede til før gik til politiet med sin opdagelse
(mange danske bilister på sommerdæk trods sne) og spurgte politiinspektøren,
om det ikke var en go' idé at checke bilerne ifm. betalingsanlægget
(Øresundsbroen). Inspektøren syntes det var en go' idé, men havde ingen
intentioner om at efterleve idé'en

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 17:30

Frank Leegaard wrote:

> Jeps .. For den med Malmø tror jeg ikke rigtigt på. Det andet lyder
> plausibelt.

Regler er her:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/
"Mönsterdjup vid vinterväglag

Vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars ska mönsterdjupet vara
minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en
totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha
däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1
december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet.
Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon. "

--
- Frank

Fra : CL

Dato : 10-01-10 00:48

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Ikke at du kommer med den, for du véd jo alt går jeg ud fra, idet du
> lader hele din visdom tilflyde os i hver eneste tråd i dette forum,

Rofl

Carsten Larsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 15:27

On Sat, 09 Jan 2010 15:15:45 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>at vide hvad vinterhjul koster til et større vogntog; kan se Folmer er
>stået op fra middagsluren nu, så han har sikkert en viden om sligt

Beklager Hans, men det har jeg ingen konkret viden om.

I de fleste tilfælde er det incl. i leasingafgiften, og hvis man er
heldig (som jeg), har man indflydelse på hvilke dæk man får monteret.

Jeg har dog en stærk fornemmelse af, at prisen på et vinterdæk til en
lastbil er stærkt afhængig af hvem køber er. Storvognmænd betaler nok
ikke så meget som ham med en enkelt bil.

Desuden er der den krølle på det hele, at hvis man ved montering
afleverer et gammelt dæk, som efter røntgen bliver godkendt til
regummiering, så falder der lidt håndører af der, også. Det bruges
vist ikke med påersonbilsdæk.

Hvis du søger efter konkrete priser på lastvognsdæk, render du altid
ind i den der med - ring for pris.

Man skulle jo nødigt fornærme nogen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 15:37

folmer@rasmussen.dk formulerede spørgsmålet:

Snip

Stod blot på et gummicenter for mange år siden hvor en lokal vognmand
skulle ha nye dæk på som sådan; udgiften var tæt på at ruinere ham, så
jeg var nysgerrig efter hvad størrelsen af beløbet lå på

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 15:49

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Stod blot på et gummicenter for mange år siden hvor en lokal vognmand
> skulle ha nye dæk på som sådan; udgiften var tæt på at ruinere ham, så jeg
> var nysgerrig efter hvad størrelsen af beløbet lå på

Nu er "ruin" jo et vidt begreb, men idagens DK kører de fleste med en
gummiaftale, hvor man betaler pr. km.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 18:27

Mogens (K) har bragt dette til verden:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Nu er "ruin" jo et vidt begreb, men idagens DK kører de fleste med en
> gummiaftale, hvor man betaler pr. km.

Det er en del år siden jeg overværede samtalen, hvorved tiderne måske
har ændret sig...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 16:33

On Sat, 09 Jan 2010 15:36:35 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>skulle ha nye dæk på som sådan; udgiften var tæt på at ruinere ham, så
>jeg var nysgerrig efter hvad størrelsen af beløbet lå på

Det skal nok passe.

Iflg. min vognmand tjener de overhovedet ikke penge i den branche. At
han overhovedet har biler ude at køre, tjener kun humanitære formål,
så vi chauffører også kan få margarine på brødet.

Den Audi A6 3.0 TDI Quattro Avant han kører rundt i, har jeg ham
mistænkt for at have tilegnet sig på ulovlig vis.

For nærværende får han iøvrigt ikke nattesøvn, idet vi chauffører har
ment det nødvendigt at fylde koncentreret sprinklervæske på, som er
noget dyrere end det sprøjt vi har 200 liter stående af hjemme.

Desuden tanker vi også vinterdiesel i Sverige i øjeblikket p.gr.a. de
lave temperaturer, og den er dyrere og det er besværligt at få momsen
retur og bla bla bla.

Det er ikke nemt.

--

Venlig hilsen