|
| De "farlige biler" med kun 4 stjerner i cr~ Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-01-10 23:04 |
|
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/08/180433.htm
"Tusindvis af farlige biler på danske veje
08. jan. 2010 18.30 Indland
Det står skidt til med sikkerheden i danske biler, viser en ny
undersøgelse, som FDM har lavet for DR Nyheder.
Hver femte bil er farlig
Hver femte bil i Danmark - svarende til over 460.000 biler - scorer
under fire stjerner, når de bliver testet af det fælleseuropæiske
sikkerheds-samarbejde Euroncap. Her kan biler få op til fem stjerner i
sikkerhed.
- Biler der kun opnår fire stjerner eller mindre bør man ikke købe,
siger landets førende bil-sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er
Danmarks repræsentant ved Euroncap-samarbejdet.
Overskåret stjerne
FDM's undersøgelse viser også, at der i Danmark findes 97.000 biler, der
har fået en såkaldt overskåret stjerne som tegn på, at bilen har
potentielt livsfarlige egenskaber ved en kollision. Det gælder kendte
ældre varianter af Citroen Xantia og Ford Mondeo.
- Dem skal man gå i en stor bue uden om. Der er i det hele taget ikke
grund til at købe biler med under fem stjerner, siger Leif Nielsen.
Hos Haverikommissionen for vejtrafikulykker, der undersøger alvorlige
ulykker på vejene, mener man også, at de ældre og usikre biler er et
problem. Også selvom den vigtigste grund til ulykker er spirituskørsel,
høj fart og manglende sikkerhedssele.
- Ved alvorlige trafikulykker vil ældre biler oftere blive mast sammen,
så man kommer rigtig alvorligt til skade, hvis man sidder i de gamle
biler, siger formand Sven Krarup Nielsen."
Ergo har du en VW T5
http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
Mage til klaphat af en artikel skal man da lede længe efter!
"Der er i det hele taget ikke grund til at købe biler med under fem
stjerner, siger Leif Nielsen"
Hvad gør man så, hvis ike man har råd til en bil med 5 stjerner?
Eller den bil man så har råd til kun er en lille pispotte og man er en
familie med 3 børn?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Bjørn J. (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 08-01-10 23:10 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den...
KLIP
> Ergo har du en VW T5
> http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
>
> Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
> http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
>
> Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
Så vidt jeg errindrer, har der i denne gruppe været rigelig med fortalere
for max stjerner ... frem for bilens størrelse og færre stjerne !
mvh/Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-01-10 23:24 |
|
"Bjørn J." skriver:
>
> Så vidt jeg errindrer, har der i denne gruppe været rigelig med fortalere
> for max stjerner ... frem for bilens størrelse og færre stjerne !
Nu har jeg selv bil nummer 2 i rækken med "fuldt hus" (5 stjerner), så
jeg er nok ikke den rigtige til at brokke mig over slige emner
Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
fiattilac'en den store taber......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-01-10 23:51 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
> fiattilac'en den store taber......
Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940 dyster
mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
/Brian
| |
Frank Leegaard (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 08-01-10 23:52 |
|
Brian wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen
>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>> bliver fiattilac'en den store taber......
>
> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>
> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
> dyster mod en Renault Modus:
> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
--
- Frank
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 00:22 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4b47b721$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>>> bliver fiattilac'en den store taber......
>>
>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>>
>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>> dyster mod en Renault Modus:
>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>
> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
mvh/Bjørn J.
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 00:59 |
|
Bjørn J. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b47b721$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>>>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>>>> bliver fiattilac'en den store taber......
>>>
>>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>>>
>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>>> dyster mod en Renault Modus:
>>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>
>> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
>
> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80......
Den problematik er der jo intet spetakulært i. De er jo testet efter samme
metoder.
--
- Frank
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 01:42 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4b47c6aa$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
>>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>>>>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>>>>> bliver fiattilac'en den store taber......
>>>>
>>>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>>>>
>>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>>>> dyster mod en Renault Modus:
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>>
>>> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
>>
>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80......
>
> Den problematik er der jo intet spetakulært i. De er jo testet efter samme
> metoder.
Netop, men reklamen har været god for Volvo.
Skvatpotterne som Renault og Toyota (af ældre årgange) skulle forbydes at
køre på de danske veje.
mvh/Bjørn J.
| |
folmer@rasmussen.dk (09-01-2010)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 09-01-10 02:00 |
|
On Sat, 9 Jan 2010 01:41:50 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:
>>>> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
>>>
>>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80......
>>
>> Den problematik er der jo intet spetakulært i. De er jo testet efter samme
>> metoder.
>
>Netop, men reklamen har været god for Volvo.
>
>Skvatpotterne som Renault og Toyota (af ældre årgange) skulle forbydes at
>køre på de danske veje.
>--
*LOL*
Jeg har læst om en maler fra Østrig (Et af hans kendteste værker er et
plankeværk foran Blumenstrasse 9 i Wien), som senere blev kendt som
folkeophidser og havde tillige store evner til at starte massehysteri.
Jeg synes af og til du slår ham med flere længder. .o))
Godt nytår, Bjørn.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 14:25 |
|
Bjørn J. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b47c6aa$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>>>>>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>>>>>> bliver fiattilac'en den store taber......
>>>>>
>>>>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>>>>>
>>>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo
>>>>> 940 dyster mod en Renault Modus:
>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>>>
>>>> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
>>>
>>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80......
>>
>> Den problematik er der jo intet spetakulært i. De er jo testet efter
>> samme metoder.
>
> Netop, men reklamen har været god for Volvo.
>
> Skvatpotterne som Renault og Toyota (af ældre årgange) skulle
> forbydes at køre på de danske veje.
Det ændrer dog ikke ved at den lille crashtest mellem Renølten og Vølle
940eren der, gav mange ejere af Vølller i de årgange røde øren.
De troede jo det kørte rundt i "verdens sikreste bil"
De blev klogere.
Forspringet for Saab og Volvo mht til sikkerhed, er IMHO ikke særligt stort.
--
- Frank
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 18:01 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4b4883c5$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjørn J. wrote:
>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4b47c6aa$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> KLIP
>>
>>>>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i
>>>>>>> uheldet mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning
>>>>>>> bliver fiattilac'en den store taber......
>>>>>>
>>>>>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>>>>>>
>>>>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo
>>>>>> 940 dyster mod en Renault Modus:
>>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>>>>
>>>>> Eller se en Vølle 945 få læstelige klø af en Toyota?
>>>>
>>>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80......
>>>
>>> Den problematik er der jo intet spetakulært i. De er jo testet efter
>>> samme metoder.
>>
>> Netop, men reklamen har været god for Volvo.
>>
>> Skvatpotterne som Renault og Toyota (af ældre årgange) skulle
>> forbydes at køre på de danske veje.
>
> Det ændrer dog ikke ved at den lille crashtest mellem Renølten og Vølle
> 940eren der, gav mange ejere af Vølller i de årgange røde øren.
>
> De troede jo det kørte rundt i "verdens sikreste bil"
Næh, Volvokørere ved udmærket, der er enorm forskel i sikkerheden, når
bilerne har 20 års forskel !
> De blev klogere.
Næh, for der er stadig skvatmikler som sammenligner biler med års sikkerhed
imellem sig og mener de er kloge mennesker !
> Forspringet for Saab og Volvo mht til sikkerhed, er IMHO ikke særligt
> stort.
Nå.
mvh/Bjørn J.
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 18:20 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4b4883c5$0$56793
> Forspringet for Saab og Volvo mht til sikkerhed, er IMHO ikke særligt
> stort.
Forbliv du blot i dén tro - for det er hvad det er. Men det er du jo også
nødt til at tro på, med dit foretrukne bilmærke. )
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 09:27 |
|
"Bjørn J." skriver:
>
> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
Du ved jo godt at en S80 kun har fået 4 stjerner. Den er jo "livsfarlig"
at køre rundt i.....
En Modus vil jo smadre den lige så hårdt som den gør med en 940 - LOL
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 10:49 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4B483DD4.EE4D86DE@du.kan.finde.den...
> "Bjørn J." skriver:
>>
>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
>
> Du ved jo godt at en S80 kun har fået 4 stjerner. Den er jo "livsfarlig"
> at køre rundt i.....
Der var kun fire stjerner i 2000, så ja.
> En Modus vil jo smadre den lige så hårdt som den gør med en 940 - LOL
Naturligvis.
Sikke en masse plads, vi kunne få på de danske vej, hvis alle biler med kun
4 stjerner blev forbudt at køre i.....
mvh/Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 11:06 |
|
"Bjørn J." skriver:
>
> Der var kun fire stjerner i 2000, så ja.
Uhada den er farlig så......!
> Sikke en masse plads, vi kunne få på de danske vej, hvis alle biler med kun
> 4 stjerner blev forbudt at køre i.....
LOL.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 11:16 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4B4854FE.D06D5DDF@du.kan.finde.den...
KLIP
>> Sikke en masse plads, vi kunne få på de danske vej, hvis alle biler med
>> kun
>> 4 stjerner blev forbudt at køre i.....
>
> LOL.
Man skal være journalist eller sidde i FDM (jeg er medlem) for at skrive
sådan noget pis om bilers sikkerhed.
mvh/Bjørn J.
| |
KimH (10-01-2010)
| Kommentar Fra : KimH |
Dato : 10-01-10 08:53 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B4854FE.D06D5DDF@du.kan.finde.den...
> "Bjørn J." skriver:
>>
>> Der var kun fire stjerner i 2000, så ja.
>
> Uhada den er farlig så......!
>
>> Sikke en masse plads, vi kunne få på de danske vej, hvis alle biler med
>> kun
>> 4 stjerner blev forbudt at køre i.....
En 4 stjernet kan vel også være sikker , mener at nogle biler kun har fået 4
stjerner fordi seleadvarsel manglede , eller fordi bilen ikke er sikker for
bløde trafikanter
der skal vel også snart inføres en stjerne nr. 6 efter at de fleste nye
biler opnår 5
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 13:05 |
|
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
Såvidt jeg husker, gjorde Fifth Gear stuntet for at se om en gammel (Der er
S80/V70 trods alt ikke blandt på sikkerhedsfronten) tung bil, er mere sikker
end en ny mindre bil. Det er jo den forestilling de fleste har.
Resultatet kan næppe modsiges.
/Brian
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 13:11 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4b487109$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
>
> Såvidt jeg husker, gjorde Fifth Gear stuntet for at se om en gammel (Der
> er S80/V70 trods alt ikke blandt på sikkerhedsfronten) tung bil, er mere
> sikker end en ny mindre bil. Det er jo den forestilling de fleste har.
>
> Resultatet kan næppe modsiges.
Ovre i England er de ca. 20 til 30 år bagud i bilernes verden (og ret meget
andet også) og må desuden bygge deres egne potter og få dem gjort lovlige
til kørsel på vejene.
Hvad om de tog en standard britisk firmabil......BMW 3-serie.... og lod den
brage ind i hjemmebygget potte, en Catherham eller for den sags skyld en
Morris "mangehundrede"....?
Nå, det sælger nok ingen billetter hos BBC osv......som ellers mangler nogen
enorme "billetindtægter".
mvh/Bjørn J.
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 13:23 |
|
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad om de tog en standard britisk firmabil......BMW 3-serie.... og lod
> den brage ind i hjemmebygget potte, en Catherham eller for den sags skyld
> en Morris "mangehundrede"....?
>
> Nå, det sælger nok ingen billetter hos BBC osv......som ellers mangler
> nogen enorme "billetindtægter".
Mon ikke de fleste er klar over at en Caterham, eller anden kitcar der er
bygget i en lade, er ringere sikkerhedsmæssigt ?
Da jeg første gang så Modus Vs. 940, troede jeg da helt klart at Volvoen
ville køre tværs igennem Renaulten.
/Brian
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 13:28 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4b487536$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Hvad om de tog en standard britisk firmabil......BMW 3-serie.... og lod
>> den brage ind i hjemmebygget potte, en Catherham eller for den sags skyld
>> en Morris "mangehundrede"....?
>>
>> Nå, det sælger nok ingen billetter hos BBC osv......som ellers mangler
>> nogen enorme "billetindtægter".
>
> Mon ikke de fleste er klar over at en Caterham, eller anden kitcar der er
> bygget i en lade, er ringere sikkerhedsmæssigt ?
>
> Da jeg første gang så Modus Vs. 940, troede jeg da helt klart at Volvoen
> ville køre tværs igennem Renaulten.
Det er da rystende lige gyldigt, når man vil gøre sig til talsmand for road
safety.
Man kunne jo nappe en 940 og lade den brage ind i en britisk potte som der
kører rigtig mange af i UK (altså en af dem som er produceret under britisk
100% ejerskab alla Morris, Austin osv.)
Englænderne er sikkert overbevist om deres egne potters høje road safety.
mvh/Bjørn J.
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 02:47 |
|
Brian skrev:
>
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>
>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
>> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
>> fiattilac'en den store taber......
>
> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
> dyster mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>
Touché!
--
Armand.
| |
Fly Christensen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 09-01-10 10:46 |
|
On Sat, 09 Jan 2010 02:46:59 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Brian skrev:
>>
>>
>> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>>
>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
>>> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
>>> fiattilac'en den store taber......
>>
>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>> dyster mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>
>Touché!
Hvorfor det?
Fly
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 11:26 |
|
"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:f1kgk55ifefm6fdtk85fvn7a34otf4bgpd@4ax.com...
KLIP
>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
>>>> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
>>>> fiattilac'en den store taber......
>>>
>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>>> dyster mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>>
>>Touché!
>
> Hvorfor det?
Han har vist ikke evnet at bruge den indvendige side af hovedet ved denne
udtalelse.
Tænk hvor mange biler der har 4 stjerner eller derunder, for slet ikke at
tale om alle de modeller og årgange som overhovedet slet ikke er testet.
Ved forbud af disse kan vi gå over til 1-sporede veje og udlægge
overskudspladsen til rapsdyrkning.....
mvh/Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 11:43 |
|
"Bjørn J." skriver:
>
> Ved forbud af disse kan vi gå over til 1-sporede veje og udlægge
> overskudspladsen til rapsdyrkning.....
Nåååh, du tænker nok i fritureolie til dieselbrænderen?
Har den for øvrigt fået 5 stjerner?
Ellers må du hellere se at skifte den ud med en Fiat 500....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 11:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4B485DBA.318B3222@du.kan.finde.den...
KLIP
>> Ved forbud af disse kan vi gå over til 1-sporede veje og udlægge
>> overskudspladsen til rapsdyrkning.....
>
> Nåååh, du tænker nok i fritureolie til dieselbrænderen?
>
> Har den for øvrigt fået 5 stjerner?
> Ellers må du hellere se at skifte den ud med en Fiat 500....
Årgangen er ikke testet, så jeg må hurtigst muligt bytte den ud med en Fiat
500 eller 4 og sætte dem i spand.... ellers må jeg ikke trække
campingvognen....
mvh/Bjørn J.
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 14:46 |
|
Fly Christensen skrev:
> On Sat, 09 Jan 2010 02:46:59 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Brian skrev:
>>>
>>> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>>>
>>>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
>>>> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
>>>> fiattilac'en den store taber......
>>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940
>>> dyster mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>>
>> Touché!
>
> Hvorfor det?
>
Det imødegår ganske manges opfattelse af en 'god gammel tung sikker
Volvo/Mercedes'
Modus'en bliver jo ikke engang 'kastet' tilbage af den større inerti i
Volvo'en :-|
Andet sted på Youtube er der en ADAC-test af Audi Q7 vs. Fiat 500, hvor
Fiat'ens store problem er højdeforskellen på de to bilers
frontforstærkning og at begge bilers tværs-vange er temmelig smal og ved
pågældende 50% overlapning ligefrem glider af på hinandens hjørner
hvorved at vangen/hjørnet af audiens stødes helt ind igennem til
kabinens ben-område
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 18:04 |
|
Armand skriver:
>
> Modus'en bliver jo ikke engang 'kastet' tilbage af den større inerti i
> Volvo'en :-|
De 150 kg er altså også peanuts.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 18:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B48B717.C0C7B828@du.kan.finde.den...
>> Modus'en bliver jo ikke engang 'kastet' tilbage af den større inerti i
>> Volvo'en :-|
>
> De 150 kg er altså også peanuts.
De betyder trods alt at der overføres 10% mere af kollisionkræfterne, til
den lettere bil...
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 09:25 |
|
Brian skriver:
>
> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
Vægten......
> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940 dyster
> mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Ja, en bil udviklet i før 1990 mod en bil der udkom i 2004. Det er ikke
det jeg skriver, der er sket ufatteigt meget på 15 år.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 13:09 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>
> Vægten......
Højden er også en faktor - det forsøg er også blevet lavet. Kan du huske
klippet med to ens biler (Mondeo halløj ?) hvor den ene står en anelse
højere end den anden ?
> Ja, en bil udviklet i før 1990 mod en bil der udkom i 2004. Det er ikke
> det jeg skriver, der er sket ufatteigt meget på 15 år.
Jeg er enig i at artiklen er lige lovligt skarpt trukket op. Jeg synes dog
at myten om at vægt alene gør en sikker bil, er punkteret.
/Brian
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 13:25 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> Højden er også en faktor - det forsøg er også blevet lavet. Kan du huske
> klippet med to ens biler (Mondeo halløj ?) hvor den ene står en anelse
> højere end den anden ?
Her var klippet: http://www.youtube.com/watch?v=zbKtuRMJrsg
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 14:21 |
|
Brian skriver:
>
> > Højden er også en faktor - det forsøg er også blevet lavet. Kan du huske
> > klippet med to ens biler (Mondeo halløj ?) hvor den ene står en anelse
> > højere end den anden ?
>
> Her var klippet: http://www.youtube.com/watch?v=zbKtuRMJrsg
Jeg er ikke sikker på at man vi få samme resultat med 2 andre biler,
eksempelvis 2 transportere.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-01-10 15:39 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Jeg er ikke sikker på at man vi få samme resultat med 2 andre biler,
> eksempelvis 2 transportere.
Alt andet lige, hvorfor skulle det så ikke gælde for to ens Transportere ?
/Brian
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 14:25 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:
>> Men det er vel nærmere pga. højdeforskellen ?
>
> Vægten......
>
>> Vi har vel alle set klippet fra fifth gear, hvor en ældre Volvo 940 dyster
>> mod en Renault Modus: http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>
> Ja, en bil udviklet i før 1990 mod en bil der udkom i 2004. Det er ikke
> det jeg skriver, der er sket ufatteigt meget på 15 år.
>
Men lige dér er der ellers den højt besungne vægtforskel :-|
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 14:32 |
|
Armand skriver:
>
> Men lige dér er der ellers den højt besungne vægtforskel :-|
1325 kg mod 1175 kg (940 gl vs Modus 1,5dci).
Nej, så stor er vægtforskellen heller ikke
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 15:21 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Men lige dér er der ellers den højt besungne vægtforskel :-|
>
> 1325 kg mod 1175 kg (940 gl vs Modus 1,5dci).
>
> Nej, så stor er vægtforskellen heller ikke
>
Så Volvoen er ikke ' en solid tung og derved sikker bil'?
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 18:06 |
|
Armand skriver:
>
> Så Volvoen er ikke ' en solid tung og derved sikker bil'?
Nej for den er 15 år ældre og kun 150 kg tungere (under 10% mere vægt).
Noget er der sket på 15 år.
Prøv at tag udgangspunkt i en transporter fra 2004 og en Fiat 500 der er
et par år nyere.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Klaus G. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 09-01-10 02:30 |
|
> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
> fiattilac'en den store taber......
Men sker der ikke flest solo ulykker? Så er det jo bedst med flest stjerner.
--
Klaus G.
| |
Mogens \(K\) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-01-10 11:36 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B47B073.8360FC25@du.kan.finde.den...
> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
> fiattilac'en den store taber......
Det modsatte havde nok også overrasket os gevaldigt
Den værste crashtest jég har set, er netop med et "halvt rugbrød", som
pulveriseres ved at køre ind i en væg.
Desuden har jeg hos VW-forhandleren set diverse reklamefilm for "rugbrødets"
fortræffeligheder og så bl.a., hvorledes 8 personer kegler rundt i kabinen,
hvis de undlader at anvende sikkerhedsseler. Man dør simpelthen af det -
hvis bilen crasher (de bagerste passagerer brækker nemlig halsen -> mod
forruden !)
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 11:44 |
|
"Mogens (K)" skriver:
>
> Det modsatte havde nok også overrasket os gevaldigt
Ja, men læs artiklen. Transporteren er jo ikek værd at købe, den er jo
en usikker bil.
> Den værste crashtest jég har set, er netop med et "halvt rugbrød", som
> pulveriseres ved at køre ind i en væg.
Det er den med bahjulstræk og hækmotor, hvor de har et tons sand på
ladet?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Mogens \(K\) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-01-10 11:48 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B485DFC.6FE1DA97@du.kan.finde.den...
> Ja, men læs artiklen. Transporteren er jo ikek værd at købe, den er jo
> en usikker bil.
Det modsatte er nok nærmere tilfældet - statistik ér taknemmelig...
> Det er den med baghjulstræk
Ja
> og hækmotor
Ja
> hvor de har et tons sand på ladet?
Kender jeg ik noget til
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 11:51 |
| | |
Mogens \(K\) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-01-10 11:57 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B485F83.29A937A@du.kan.finde.den...
> Her ses den fra bege sider på 1 gang:
> http://www.youtube.com/watch?v=uykStESm3vw
Det er skræmmende at se.
De efterfølgende crashtests-clip ser bedre ud
| |
Hans Paulin (6310) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 09-01-10 12:57 |
|
Den 09-01-2010, skrev Mogens (K):
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:4B485F83.29A937A@du.kan.finde.den...
>
>> Her ses den fra bege sider på 1 gang:
>> http://www.youtube.com/watch?v=uykStESm3vw
>
> Det er skræmmende at se.
"Weight is added to the T3..."
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 13:04 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4b486f1a$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Det er skræmmende at se.
>
> "Weight is added to the T3..."
Det er jo en ting som slet ikke testes for...og specielt ikke for de dansk
ombyggede potter (også kaldet Van's).
Mon det giver flere eller færre NCAP-stjerner, når bagsædet helt mangler i
potten ?
Det må den førende specialist ud i crash test i Danmark ansat hos FDM kunne
svare på.......i tæt samarbejde med statens organ.....
mvh/Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-01-10 13:07 |
|
"Bjørn J." skriver:
>
> Mon det giver flere eller færre NCAP-stjerner, når bagsædet helt mangler i
> potten ?
Det har næppe helt så stopr en påvirkning som det andet danske fænomen:
Campere.
Af med taget og et stoftag på der kan hæves.
> Det må den førende specialist ud i crash test i Danmark ansat hos FDM kunne
> svare på.......i tæt samarbejde med statens organ.....
* FNIS *
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Mogens \(K\) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-01-10 13:51 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4b486f1a$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er skræmmende at se.
>
> "Weight is added to the T3..."
Ja, og dermed en klassisk situation, fordi ladet anvendes jo netop på en
arbejdsvogn. Jeg havde nogle stykker af den slags til mine folk, og de havde
altid en masse udstyr liggende på ladet...
| |
Hans Paulin (6310) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 09-01-10 14:59 |
|
Mogens (K) kom med følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4b486f1a$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
>> "Weight is added to the T3..."
>
> Ja, og dermed en klassisk situation, fordi ladet anvendes jo netop på en
> arbejdsvogn.
Et gæt:
Den virker som om den har voldsomt overlæs (crashtesten er en test af
udstyret og ikke bilen) hvis man sammenligner med de senere
situationer.
> Jeg havde nogle stykker af den slags til mine folk, og de havde
> altid en masse udstyr liggende på ladet...
Har selv kørt rundt i en pickup af samme type i 2 år i min læretid; dog
dénne her model:
http://static.howstuffworks.com/gif/volkwsagen-bus-18.jpg
For faen hvor den dog sejlede i sidevind!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 14:59 |
|
Mogens (K) skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4B47B073.8360FC25@du.kan.finde.den...
>
>> Men jeg er dog stadigvæk af den helt seriøse overbevisning at i uheldet
>> mellem en Fiat 500 og en Transporter af nyeste afstamning bliver
>> fiattilac'en den store taber......
>
> Det modsatte havde nok også overrasket os gevaldigt
>
> Den værste crashtest jég har set, er netop med et "halvt rugbrød", som
> pulveriseres ved at køre ind i en væg.
>
- - - med 1½ ton stålplader på ladet!!!
--
Armand.
| |
Hans Paulin (6310) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 09-01-10 15:04 |
|
Følgende er skrevet af Armand:
> Mogens (K) skrev:
>> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>> news:4B47B073.8360FC25@du.kan.finde.den...
>>
>> Det modsatte havde nok også overrasket os gevaldigt
>>
>> Den værste crashtest jég har set, er netop med et "halvt rugbrød", som
>> pulveriseres ved at køre ind i en væg.
>>
> - - - med 1½ ton stålplader på ladet!!!
Hæ hæ
Ville ha gættet på stabilgrus
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 15:28 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Følgende er skrevet af Armand:
>>
>>>
>> - - - med 1½ ton stålplader på ladet!!!
>
> Hæ hæ
>
> Ville ha gættet på stabilgrus
>
á: billedligt talt!
--
Armand.
| |
Hans Paulin (6310) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 09-01-10 15:39 |
|
Armand udtrykte præcist:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Følgende er skrevet af Armand:
>>>
>>
>> Hæ hæ
>>
>> Ville ha gættet på stabilgrus
>>
>
> á: billedligt talt!
Jup!
Havde en chauffør hér i området der kørte i grøften med en spritny
lastbil læsset med stabilgrus; der blev ikke meget tilbage af
førerhuset!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-10 03:13 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand udtrykte præcist:
>> Hans Paulin (6310) skrev:
>>>
>>>
>>> Ville ha gættet på stabilgrus
>>
>> á: billedligt talt!
>
> Havde en chauffør hér i området der kørte i grøften med en spritny
> lastbil læsset med stabilgrus; der blev ikke meget tilbage af førerhuset!
>
Det er vist temmeligt banalt at chaufføren dræbes af sit gods
--
Armand.
| |
Hans Paulin (6310) (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 10-01-10 08:44 |
|
Armand kom med følgende:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Armand udtrykte præcist:
>>>
>>
>> Havde en chauffør hér i området der kørte i grøften med en spritny lastbil
>> læsset med stabilgrus; der blev ikke meget tilbage af førerhuset!
>>
> Det er vist temmeligt banalt at chaufføren dræbes af sit gods
Ham hér slap med skrækken.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 02:50 |
|
Bjørn J. skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den...
>
> KLIP
>
>> Ergo har du en VW T5
>> http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
>>
>> Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
>> http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
>>
>> Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
>
> Så vidt jeg errindrer, har der i denne gruppe været rigelig med fortalere
> for max stjerner ... frem for bilens størrelse og færre stjerne !
>
Måske nok; men det er urealistisk at forvente at man afskaffer den bil
man for føje år siden velovervejet købte som værende den sikreste bil på
markedet, blot fordi at andre er blevet sikrere siden :-|
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 09-01-10 09:42 |
|
On Jan 9, 12:10 pm, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Brian" <n...@tak.du> skrev i en meddelelsenews:4b487109$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
> >> Men sjovt nok ingen af nævte stille op mod en V70 eller S80.......
>
> > Såvidt jeg husker, gjorde Fifth Gear stuntet for at se om en gammel (Der
> > er S80/V70 trods alt ikke blandt på sikkerhedsfronten) tung bil, er mere
> > sikker end en ny mindre bil. Det er jo den forestilling de fleste har.
>
> > Resultatet kan næppe modsiges.
>
> Ovre i England er de ca. 20 til 30 år bagud i bilernes verden (og ret meget
> andet også) og må desuden bygge deres egne potter og få dem gjort lovlige
> til kørsel på vejene.
>
Og de har traditionelt (har ikke tjekket et par år) nogle af de
sikreste veje i verden.
Så måske er de stjerner ikke af så stor betydning alligevel?
Hvis vi trækker fodgængere, cyklister, knaldhætter uden sele,
motorcyklister samt dem der var omkommet uanset hvad de kørte ud at
antallet af omkomne, hvor mange er der så tilbage?
Her i Portugal er man på 15 år halveret dødtallet (det er nu i EUs
bedre halvdel), of der er godnot mange små potter samt gamle MBer.
mvh
Martin
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 18:03 |
|
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:6a7e05da-4c2f-4818-a8b4-74a23c6a9847@s3g2000yqs.googlegroups.com...
KLIP
>> Ovre i England er de ca. 20 til 30 år bagud i bilernes verden (og ret
>> meget
>> andet også) og må desuden bygge deres egne potter og få dem gjort lovlige
>> til kørsel på vejene.
>Og de har traditionelt (har ikke tjekket et par år) nogle af de
>sikreste veje i verden.
Tjaee...
>Så måske er de stjerner ikke af så stor betydning alligevel?
Tjaee..
http://www.nce.co.uk/aa-survey-reveals-road-quality-across-uk-worse-than-10-years-ago/1491935.article
mvh/Bjørn J.
| |
Seth (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Seth |
Dato : 09-01-10 09:04 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/08/180433.htm
>
> "Tusindvis af farlige biler på danske veje
> 08. jan. 2010 18.30 Indland
>
> Det står skidt til med sikkerheden i danske biler, viser en ny
> undersøgelse, som FDM har lavet for DR Nyheder.
>
> Hver femte bil er farlig
> Hver femte bil i Danmark - svarende til over 460.000 biler - scorer
> under fire stjerner, når de bliver testet af det fælleseuropæiske
> sikkerheds-samarbejde Euroncap. Her kan biler få op til fem stjerner i
> sikkerhed.
>
> - Biler der kun opnår fire stjerner eller mindre bør man ikke købe,
> siger landets førende bil-sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er
> Danmarks repræsentant ved Euroncap-samarbejdet.
>
> Overskåret stjerne
> FDM's undersøgelse viser også, at der i Danmark findes 97.000 biler,
der
> har fået en såkaldt overskåret stjerne som tegn på, at bilen har
> potentielt livsfarlige egenskaber ved en kollision. Det gælder kendte
> ældre varianter af Citroen Xantia og Ford Mondeo.
>
> - Dem skal man gå i en stor bue uden om. Der er i det hele taget ikke
> grund til at købe biler med under fem stjerner, siger Leif Nielsen.
>
> Hos Haverikommissionen for vejtrafikulykker, der undersøger alvorlige
> ulykker på vejene, mener man også, at de ældre og usikre biler er et
> problem. Også selvom den vigtigste grund til ulykker er spirituskørsel,
> høj fart og manglende sikkerhedssele.
>
> - Ved alvorlige trafikulykker vil ældre biler oftere blive mast sammen,
> så man kommer rigtig alvorligt til skade, hvis man sidder i de gamle
> biler, siger formand Sven Krarup Nielsen."
>
>
>
> Ergo har du en VW T5
> http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
>
> Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
> http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
>
> Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
>
> Mage til klaphat af en artikel skal man da lede længe efter!
>
> "Der er i det hele taget ikke grund til at købe biler med under fem
> stjerner, siger Leif Nielsen"
> Hvad gør man så, hvis ike man har råd til en bil med 5 stjerner?
> Eller den bil man så har råd til kun er en lille pispotte og man er en
> familie med 3 børn?
>
>
>
>
> Klaus
Sker der en ulykke foran mig er jeg sikker på at jeg har langt større
chance for at undgå ulykken bedst muligt i den nævnte Fiat frem for den
nævnte VW.
_
Seth
| |
Martin Bjerre (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bjerre |
Dato : 09-01-10 10:54 |
|
"> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
> news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den:
>
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/08/180433.htm
>>
>> "Tusindvis af farlige biler på danske veje
>> 08. jan. 2010 18.30 Indland
>>
>> Det står skidt til med sikkerheden i danske biler, viser en ny
>> undersøgelse, som FDM har lavet for DR Nyheder.
>>
>> Hver femte bil er farlig
>> Hver femte bil i Danmark - svarende til over 460.000 biler - scorer
>> under fire stjerner, når de bliver testet af det fælleseuropæiske
>> sikkerheds-samarbejde Euroncap. Her kan biler få op til fem stjerner i
>> sikkerhed.
>>
>> - Biler der kun opnår fire stjerner eller mindre bør man ikke købe,
>> siger landets førende bil-sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er
>> Danmarks repræsentant ved Euroncap-samarbejdet.
>>
>> Overskåret stjerne
>> FDM's undersøgelse viser også, at der i Danmark findes 97.000 biler,
> der
>> har fået en såkaldt overskåret stjerne som tegn på, at bilen har
>> potentielt livsfarlige egenskaber ved en kollision. Det gælder kendte
>> ældre varianter af Citroen Xantia og Ford Mondeo.
>>
>> - Dem skal man gå i en stor bue uden om. Der er i det hele taget ikke
>> grund til at købe biler med under fem stjerner, siger Leif Nielsen.
>>
>> Hos Haverikommissionen for vejtrafikulykker, der undersøger alvorlige
>> ulykker på vejene, mener man også, at de ældre og usikre biler er et
>> problem. Også selvom den vigtigste grund til ulykker er spirituskørsel,
>> høj fart og manglende sikkerhedssele.
>>
>> - Ved alvorlige trafikulykker vil ældre biler oftere blive mast sammen,
>> så man kommer rigtig alvorligt til skade, hvis man sidder i de gamle
>> biler, siger formand Sven Krarup Nielsen."
>>
>>
>>
>> Ergo har du en VW T5
>> http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
>>
>> Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
>> http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
>>
>> Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
>>
>> Mage til klaphat af en artikel skal man da lede længe efter!
>>
>> "Der er i det hele taget ikke grund til at købe biler med under fem
>> stjerner, siger Leif Nielsen"
>> Hvad gør man så, hvis ike man har råd til en bil med 5 stjerner?
>> Eller den bil man så har råd til kun er en lille pispotte og man er en
>> familie med 3 børn?
>>
>>
>>
>>
>> Klaus
>
Imponerende så godt kabinen holder på en gammel volvo......
http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
Martin
| |
Mogens \(K\) (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-01-10 10:57 |
|
"Martin Bjerre" <martin.bjerreGIDERIKKESPAM@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:4b48521a$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Imponerende så godt kabinen holder på en gammel volvo......
> http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
Som kommentatoren siger, er Volvo 850 jo netop 90'ernes mest prisbelønnede
bil.
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 11:04 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:8qY1n.14484$U5.223536@newsb.telia.net...
KLIP
> Som kommentatoren siger, er Volvo 850 jo netop 90'ernes mest prisbelønnede
> bil.
Test af lidt af hvert:
http://www.youtube.com/watch?v=CSBLlh7m-eI
mvh/Bjørn J.
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 18:15 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:8qY1n.14484$U5.223536@newsb.telia.net...
>> Imponerende så godt kabinen holder på en gammel volvo......
>> http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
>
> Som kommentatoren siger, er Volvo 850 jo netop 90'ernes mest prisbelønnede
> bil.
Prisbelønnet? Indenfor hvad? Mest firkantede forlygter?
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:04 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4b549740$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Prisbelønnet? Indenfor hvad? Mest firkantede forlygter?
Søg selv
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 20:15 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54b0b3$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b549740$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Prisbelønnet? Indenfor hvad? Mest firkantede forlygter?
>
> Søg selv
Det jeg véd, det var at Folksam 6 år i træk, kårede Saab 9000 som sikreste
bil på de svenske veje, op gennem 90'erne. Ligesom den var prissat i den
sikreste kategori, blandt de amerikanske forsikringsselskaber..
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:26 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4b54b36e$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det jeg véd, det var at Folksam 6 år i træk, kårede Saab 9000 som sikreste
> bil på de svenske veje, op gennem 90'erne. Ligesom den var prissat i den
> sikreste kategori, blandt de amerikanske forsikringsselskaber..
Men Volvo 850 fik langt flere end een pris hvert år, Henrik
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 20:37 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54b5ab$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det jeg véd, det var at Folksam 6 år i træk, kårede Saab 9000 som
>> sikreste bil på de svenske veje, op gennem 90'erne. Ligesom den var
>> prissat i den sikreste kategori, blandt de amerikanske
>> forsikringsselskaber..
>
> Men Volvo 850 fik langt flere end een pris hvert år, Henrik
Og det gjorde 9000 ikke?
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:44 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4b54b897$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Og det gjorde 9000 ikke?
Jeg får det ikke til over 40 stk, som jeg linkede til lige før...
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:41 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54b5ab$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
> Men Volvo 850 fik langt flere end een pris hvert år, Henrik
Mere end 40 awards jvf. denne side: www.swedecar.com/volvo_history.htm
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 20:44 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54b938$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>> Men Volvo 850 fik langt flere end een pris hvert år, Henrik
>
> Mere end 40 awards jvf. denne side: www.swedecar.com/volvo_history.htm
Og hér er blot nogle af den lange række af priser 9000 vandt:
http://www.saabcyprus.com/EN/company/awards/saab_9000.html
Læg specielt mærke til at de fleste drejer som om sikkerhed - her fremhæves
ikke en af de væsentligste som værende "Good Design award - in Japan".
*LOL*
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:49 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4b54ba3c$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Og hér er blot nogle af den lange række af priser 9000 vandt:
> http://www.saabcyprus.com/EN/company/awards/saab_9000.html
> Læg specielt mærke til at de fleste drejer som om sikkerhed - her
> fremhæves ikke en af de væsentligste som værende "Good Design award - in
> Japan".
Men til gengæld en latterlig pris for:
"Fastest Skagen-Gibraltar-Skagen"
ROFLMAO
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 20:50 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54bb35$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Og hér er blot nogle af den lange række af priser 9000 vandt:
>> http://www.saabcyprus.com/EN/company/awards/saab_9000.html
>> Læg specielt mærke til at de fleste drejer som om sikkerhed - her
>> fremhæves ikke en af de væsentligste som værende "Good Design award - in
>> Japan".
>
> Men til gengæld en latterlig pris for:
> "Fastest Skagen-Gibraltar-Skagen"
> ROFLMAO
Det er så ikke en "award", men en Guiness rekord. I øvrigt sat af en
dansker...
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Mogens \(K\) (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-01-10 20:55 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4b54bba9$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er så ikke en "award", men en Guiness rekord. I øvrigt sat af en
> dansker...
Men du tog den med i mængden - i din argumenation.
Never mind - Volvo 850 er min favorit kva motoren.
Og ser man jo stadig mange af dem - i original shape !
Igår var det ovenikøbet en gul T5R - han måtte dog vige på motorvejen
| |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 21:41 |
|
"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4b54bca8$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er så ikke en "award", men en Guiness rekord. I øvrigt sat af en
>> dansker...
>
> Men du tog den med i mængden - i din argumenation.
Nope - jeg skrev at du på mit link kunne se en del af de "awards" den havde
fået. Jeg skrev ikke at de alle var. )
> Igår var det ovenikøbet en gul T5R - han måtte dog vige på motorvejen
Ligesom når de møder de peppede 9000'ere. )
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Bjørn J. (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-01-10 10:58 |
| | |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 14:51 |
| | |
Henrik B. (18-01-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-01-10 18:16 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b4889a2$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Flot film af en Toyota........:
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=8r1rHnrFSO4&feature=related
>>
> Pludselig opdager men hvorfra ideen om selestrammere kommer! =
Og airbags, og sammenfoldelig ratstamme, og sikkerhedsbur, og.....
--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/
| |
Armand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-10 14:49 |
|
Martin Bjerre skrev:
>
> Imponerende så godt kabinen holder på en gammel volvo......
> http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
>
Der er lagt stålplader på jorden, som den til dels opnår en
afprelnings-effekt på, men imponerende alligevel!
Og også godt beregnet hvor de plader skulle ligge
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 09-01-10 13:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/08/180433.htm
>
> "Tusindvis af farlige biler på danske veje
> 08. jan. 2010 18.30 Indland
>
> klip
> Klaus
> --
>klip
Sikke noget sludder,biler er ikke farlige ,personer der ikke har styr på dem
er farlige !
Mvh
Steen
| |
Jan Rasmussen (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 09-01-10 18:19 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4B47ABEA.ADE31F20@du.kan.finde.den...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/08/180433.htm
>
> "Tusindvis af farlige biler på danske veje
> 08. jan. 2010 18.30 Indland
>
> Det står skidt til med sikkerheden i danske biler, viser en ny
> undersøgelse, som FDM har lavet for DR Nyheder.
>
> Hver femte bil er farlig
> Hver femte bil i Danmark - svarende til over 460.000 biler - scorer
> under fire stjerner, når de bliver testet af det fælleseuropæiske
> sikkerheds-samarbejde Euroncap. Her kan biler få op til fem stjerner i
> sikkerhed.
>
> - Biler der kun opnår fire stjerner eller mindre bør man ikke købe,
> siger landets førende bil-sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er
> Danmarks repræsentant ved Euroncap-samarbejdet.
>
> Overskåret stjerne
> FDM's undersøgelse viser også, at der i Danmark findes 97.000 biler, der
> har fået en såkaldt overskåret stjerne som tegn på, at bilen har
> potentielt livsfarlige egenskaber ved en kollision. Det gælder kendte
> ældre varianter af Citroen Xantia og Ford Mondeo.
>
> - Dem skal man gå i en stor bue uden om. Der er i det hele taget ikke
> grund til at købe biler med under fem stjerner, siger Leif Nielsen.
>
> Hos Haverikommissionen for vejtrafikulykker, der undersøger alvorlige
> ulykker på vejene, mener man også, at de ældre og usikre biler er et
> problem. Også selvom den vigtigste grund til ulykker er spirituskørsel,
> høj fart og manglende sikkerhedssele.
>
> - Ved alvorlige trafikulykker vil ældre biler oftere blive mast sammen,
> så man kommer rigtig alvorligt til skade, hvis man sidder i de gamle
> biler, siger formand Sven Krarup Nielsen."
>
>
>
> Ergo har du en VW T5
> http://www.euroncap.com/tests/vw_t5_2008/326.aspx
>
> Ja så må du hellere til at skifte den ud med en Fiat 500
> http://www.euroncap.com/tests/fiat_500_2007/298.aspx
>
> Så er man jo langt mere sikker i trafikken!
>
> Mage til klaphat af en artikel skal man da lede længe efter!
>
> "Der er i det hele taget ikke grund til at købe biler med under fem
> stjerner, siger Leif Nielsen"
> Hvad gør man så, hvis ike man har råd til en bil med 5 stjerner?
> Eller den bil man så har råd til kun er en lille pispotte og man er en
> familie med 3 børn?
>
>
>
>
> Klaus
Farlige biler!!!! *smiler* var noget der fandtes i bl.a. 80erne, men nu
om dage er det noget ganske andet!!!
Mvh
JR
| |
Torben Scheel (11-01-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 11-01-10 07:43 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
>
> - Biler der kun opnår fire stjerner eller mindre bør man ikke købe,
> siger landets førende bil-sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er
> Danmarks repræsentant ved Euroncap-samarbejdet.
>
> Overskåret stjerne
> FDM's undersøgelse viser også, at der i Danmark findes 97.000 biler, der
> har fået en såkaldt overskåret stjerne som tegn på, at bilen har
> potentielt livsfarlige egenskaber ved en kollision. Det gælder kendte
> ældre varianter af Citroen Xantia og Ford Mondeo.
>
> - Dem skal man gå i en stor bue uden om. Der er i det hele taget ikke
> grund til at købe biler med under fem stjerner, siger Leif Nielsen.
>
> Hos Haverikommissionen for vejtrafikulykker, der undersøger alvorlige
> ulykker på vejene, mener man også, at de ældre og usikre biler er et
> problem. Også selvom den vigtigste grund til ulykker er spirituskørsel,
> høj fart og manglende sikkerhedssele.
>
> - Ved alvorlige trafikulykker vil ældre biler oftere blive mast sammen,
> så man kommer rigtig alvorligt til skade, hvis man sidder i de gamle
> biler, siger formand Sven Krarup Nielsen."
Puha. Godt jeg tog MC'en på arbejde i dag, til fordel for den farlige
Audi 80. Jeg napper nok cyklen i morgen, så er jeg helt sikker :D
--
vh
Torben
| |
CL (11-01-2010)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 11-01-10 12:02 |
|
Torben Scheel wrote:
> >
> Puha. Godt jeg tog MC'en på arbejde i dag, til fordel for den farlige
> Audi 80. Jeg napper nok cyklen i morgen, så er jeg helt sikker :D
>
--
H
Carsten Larsen
| |
|
|