|
| Vinterdæk Fra : ABJ |
Dato : 08-01-10 17:34 |
|
Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
vinterdæk?
| |
Ivan Madsen (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 08-01-10 17:41 |
|
On Fri, 8 Jan 2010 17:34:10 +0100, "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de>
wrote:
>Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
>vinterdæk?
Det er der uden tvivl - men måske er der blevet færre
| |
Hans Paulin (6310) (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 08-01-10 17:52 |
|
ABJ udtrykte præcist:
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
> vinterdæk?
ja
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Holten (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 08-01-10 17:56 |
|
"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:4b475e82$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som
> på vinterdæk?
Ja jeg vil garantere at jeg kan... faktisk MERE sikkert.
MVH
Holten
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 17:57 |
|
Den Fri, 08 Jan 2010 17:34:10 +0100 skrev ABJ:
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk
> som på vinterdæk?
Ja - bare kig ud i trafikken. Du kan spotte dem på lang afstand - det er
dem der holder på den mindste stigning og ikke kan komme op og dem der
kører 10 km/t hvor 40 er fuldt forsvarligt med korrekt dækmontering.
Nåh ja - så ligger der også af og til nogle i grøften
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Frank Leegaard (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 08-01-10 22:47 |
|
Martin [6000] wrote:
> Den Fri, 08 Jan 2010 17:34:10 +0100 skrev ABJ:
>
>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk
>> som på vinterdæk?
>
> Ja - bare kig ud i trafikken. Du kan spotte dem på lang afstand - det
> er dem der holder på den mindste stigning og ikke kan komme op og dem
> der kører 10 km/t hvor 40 er fuldt forsvarligt med korrekt
> dækmontering.
>
> Nåh ja - så ligger der også af og til nogle i grøften
Selv turen i grøften er en "fartdjævel" på vinterdæk skyld ..
--
- Frank
| |
Frodo Nifinger (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frodo Nifinger |
Dato : 08-01-10 14:47 |
|
On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
> vinterdæk?
Ja, det mener jeg faktisk.
Jeg har lige fået nye vinterdæk på bilen, fordi fruen insisterede.
Jeg ville hellere ha haft 4 nye sommerdæk istedet, for nu skal jeg
hoste op med endnu en slat penge til marts.
Jeg oplever lige præcis, det jeg vidste, jeg ville.
Bilen står bedre fast, så nu kører jeg hurtigere - for hurtigt -
nøjagtigt som alle jer andre tølpere.
Så længer rumpen ikke føles løs, linder man jo ikke på gassen, for 80
er sq mindre kedeligt end 50.
Men selvom man føler, at bilen står fast, så ændrer det ikke på, at
bremselængden med et slag er blevet 33 meter længere end før på
sneglatte veje, alt mens man har solgt 5,5 meter på tør vej.
Samtidigt er der røget et kvindemenneske, der ikke aner, hvordan man
kører glatførekørsel, ud på vejene, hvor vi tidligere var forskånet,
fordi hun ikke turde.
Og jeg ved præcis, hvordan hun vil køre.
Bilen føles fast, så kører man da ikke 50! Næh, afsted det går - Nu er
vi jo usårlige! Vi har vinterdæk!
De gange jeg har kørt med hende i sneglatte omgivelser, har jeg ment,
at hun kørte for hurtigt, så hvordan blir det ikke, når hun nu får
prøvet vinterdæk.
Jeg er jo ikke selv for go
Har nu kun kørt småture, men den har ikke fået for lidt, for det er jo
sjovt
Mvh
Jeser Nielsen
aka
Frodo Nifinger
| |
Martin Bisgaard Ande~ (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bisgaard Ande~ |
Dato : 08-01-10 23:10 |
|
Frodo Nifinger skrev:
> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
>> vinterdæk?
>
> Ja, det mener jeg faktisk.
>
> Jeg har lige fået nye vinterdæk på bilen, fordi fruen insisterede.
> Jeg ville hellere ha haft 4 nye sommerdæk istedet, for nu skal jeg
> hoste op med endnu en slat penge til marts.
>
> Jeg oplever lige præcis, det jeg vidste, jeg ville.
> Bilen står bedre fast, så nu kører jeg hurtigere - for hurtigt -
> nøjagtigt som alle jer andre tølpere.
Vinterdækkene kan jo ikke gøre for at I mangler dømmekraft bag rattet.
| |
Hans Kjaergaard (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 10-01-10 08:55 |
|
On Fri, 08 Jan 2010 23:10:27 +0100, Martin Bisgaard Andersen
<martin@mbatech.dk> wrote:
>Frodo Nifinger skrev:
>> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
>>> vinterdæk?
>>
>> Ja, det mener jeg faktisk.
>>
>> Jeg har lige fået nye vinterdæk på bilen, fordi fruen insisterede.
>> Jeg ville hellere ha haft 4 nye sommerdæk istedet, for nu skal jeg
>> hoste op med endnu en slat penge til marts.
>>
>> Jeg oplever lige præcis, det jeg vidste, jeg ville.
>> Bilen står bedre fast, så nu kører jeg hurtigere - for hurtigt -
>> nøjagtigt som alle jer andre tølpere.
>
>Vinterdækkene kan jo ikke gøre for at I mangler dømmekraft bag rattet.
Hvilket alle dem der glemmer at holde ekstra afstand når det er
vinterfører har ?
Langt de fleste bilister har dårlig dømmekraft, og det uanset om det
er sommer eller vinter. Der er kun en ting der tæller i deres egen
lille verden, nenlig at komme frem så hurtigt som de selv finder det
fornuftigt/forsvarligt, og det viser sig gang på gang at være en
fejlvurdering.
Bevares langt hovedparten reddes af heldet og det gør bare tingene
endnu værre, de har intet lært, tværdigimod har de lært at "de kan gå
på vandet".
Frodo Nifinger har fat i noget af det rigtige, folk vælger vinterdæk
for at komme hurtigere frem og i samme hug glemmer de lige at forøge
afstanden til de andre bilister.
Så i det lys er vinterdæk et dårligt valg, men i de fleste andre
synsvinkler er det et fornuftigt valg i vinterføre.
/Hans
| |
Frank Leegaard (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 10-01-10 14:55 |
|
Hans Kjaergaard wrote:
> On Fri, 08 Jan 2010 23:10:27 +0100, Martin Bisgaard Andersen
> <martin@mbatech.dk> wrote:
>
>> Frodo Nifinger skrev:
>>> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>>>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på
>>>> sommerdæk som på vinterdæk?
>>>
>>> Ja, det mener jeg faktisk.
>>>
>>> Jeg har lige fået nye vinterdæk på bilen, fordi fruen insisterede.
>>> Jeg ville hellere ha haft 4 nye sommerdæk istedet, for nu skal jeg
>>> hoste op med endnu en slat penge til marts.
>>>
>>> Jeg oplever lige præcis, det jeg vidste, jeg ville.
>>> Bilen står bedre fast, så nu kører jeg hurtigere - for hurtigt -
>>> nøjagtigt som alle jer andre tølpere.
>>
>> Vinterdækkene kan jo ikke gøre for at I mangler dømmekraft bag
>> rattet.
> Hvilket alle dem der glemmer at holde ekstra afstand når det er
> vinterfører har ?
>
> Langt de fleste bilister har dårlig dømmekraft, og det uanset om det
> er sommer eller vinter. Der er kun en ting der tæller i deres egen
> lille verden, nenlig at komme frem så hurtigt som de selv finder det
> fornuftigt/forsvarligt, og det viser sig gang på gang at være en
> fejlvurdering.
> Bevares langt hovedparten reddes af heldet og det gør bare tingene
> endnu værre, de har intet lært, tværdigimod har de lært at "de kan gå
> på vandet".
>
> Frodo Nifinger har fat i noget af det rigtige, folk vælger vinterdæk
> for at komme hurtigere frem og i samme hug glemmer de lige at forøge
> afstanden til de andre bilister.
Tal for dig selv og Frodo.
Ikke at jeg ikke ser at folk kører alt for stærkt i det her føre. Men at
give vinterdækkene skylden, er vist at strække den for langt.
--
- Frank
| |
Martin Bisgaard Ande~ (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bisgaard Ande~ |
Dato : 10-01-10 15:18 |
|
Hans Kjaergaard skrev:
> Hvilket alle dem der glemmer at holde ekstra afstand når det er
> vinterfører har ?
>
> Langt de fleste bilister har dårlig dømmekraft, og det uanset om det
> er sommer eller vinter. Der er kun en ting der tæller i deres egen
> lille verden, nenlig at komme frem så hurtigt som de selv finder det
> fornuftigt/forsvarligt, og det viser sig gang på gang at være en
> fejlvurdering.
> Bevares langt hovedparten reddes af heldet og det gør bare tingene
> endnu værre, de har intet lært, tværdigimod har de lært at "de kan gå
> på vandet".
>
> Frodo Nifinger har fat i noget af det rigtige, folk vælger vinterdæk
> for at komme hurtigere frem og i samme hug glemmer de lige at forøge
> afstanden til de andre bilister.
>
> Så i det lys er vinterdæk et dårligt valg, men i de fleste andre
> synsvinkler er det et fornuftigt valg i vinterføre.
Med den logik så burde vi jo alle sammen køre på nedslidte sommerdæk, da
vi så ville være mere forsigtige bilister.
Der er sgu nogle der altid vil se det dårlige i alting.
| |
Frank Leegaard (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 10-01-10 15:23 |
|
Martin Bisgaard Andersen wrote:
> Hans Kjaergaard skrev:
>> Hvilket alle dem der glemmer at holde ekstra afstand når det er
>> vinterfører har ?
>>
>> Langt de fleste bilister har dårlig dømmekraft, og det uanset om det
>> er sommer eller vinter. Der er kun en ting der tæller i deres egen
>> lille verden, nenlig at komme frem så hurtigt som de selv finder det
>> fornuftigt/forsvarligt, og det viser sig gang på gang at være en
>> fejlvurdering.
>> Bevares langt hovedparten reddes af heldet og det gør bare tingene
>> endnu værre, de har intet lært, tværdigimod har de lært at "de kan gå
>> på vandet".
>>
>> Frodo Nifinger har fat i noget af det rigtige, folk vælger vinterdæk
>> for at komme hurtigere frem og i samme hug glemmer de lige at forøge
>> afstanden til de andre bilister.
>>
>> Så i det lys er vinterdæk et dårligt valg, men i de fleste andre
>> synsvinkler er det et fornuftigt valg i vinterføre.
>
> Med den logik så burde vi jo alle sammen køre på nedslidte sommerdæk,
> da vi så ville være mere forsigtige bilister.
>
> Der er sgu nogle der altid vil se det dårlige i alting.
Jøpz .. Eller biler der ikke kan bremse.
Visse mennesker skulle vist sende sig selv til eftersyn næste gang - inden
bilen.
--
- Frank
| |
Hans Kjaergaard (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 10-01-10 15:44 |
|
On Sun, 10 Jan 2010 15:17:34 +0100, Martin Bisgaard Andersen
<martin@mbatech.dk> wrote:
>Hans Kjaergaard skrev:
>> Hvilket alle dem der glemmer at holde ekstra afstand når det er
>> vinterfører har ?
>>
>> Langt de fleste bilister har dårlig dømmekraft, og det uanset om det
>> er sommer eller vinter. Der er kun en ting der tæller i deres egen
>> lille verden, nenlig at komme frem så hurtigt som de selv finder det
>> fornuftigt/forsvarligt, og det viser sig gang på gang at være en
>> fejlvurdering.
>> Bevares langt hovedparten reddes af heldet og det gør bare tingene
>> endnu værre, de har intet lært, tværdigimod har de lært at "de kan gå
>> på vandet".
>>
>> Frodo Nifinger har fat i noget af det rigtige, folk vælger vinterdæk
>> for at komme hurtigere frem og i samme hug glemmer de lige at forøge
>> afstanden til de andre bilister.
>>
>> Så i det lys er vinterdæk et dårligt valg, men i de fleste andre
>> synsvinkler er det et fornuftigt valg i vinterføre.
>
>Med den logik så burde vi jo alle sammen køre på nedslidte sommerdæk, da
>vi så ville være mere forsigtige bilister.
>
>Der er sgu nogle der altid vil se det dårlige i alting.
Eller andre ønsker ikke læse hvad der skrives ?
Nogen har udtalt at vinterdæk får folk til at køre dårligere end de
ville have gjort på sommerdæk, forstået således at folk ikke holde en
tilstrækkelig afstand ift. føret, tilsyneladende fordi folk åbenbart
tror at de på vinterdæk står lige så godt fast i vinterføret, som
sommerdæk på en sommer dag.
Derfor mener nogen at vinterdæk er et dårligt valg, og ud fra
ovenstående premisser er det jo så en konklusion der er nogen der tror
holder vand (hvilket den i sig selv også gør).
Men således kan man jo konkluderer hvad som helst i sikkerhedens navn,
hvilket så er blevet gjort.
Altså at alle biler burde udstyres med mindst muligt sikkerhedeudstyr
feks. dette burde højne sikkerheden at folk ved at be bliver sålet til
sprællemand ved det mindste uheld ?
Sikkerhed er noget der prises ved festlige lejligheder, og i hverdagen
er det enes egen fremkommelighed der tæller og det underforstået
"frem, så hurtigt som muligt og jeg først".
/Hans
| |
Frank Leegaard (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 08-01-10 23:13 |
|
Frodo Nifinger wrote:
> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på
>> sommerdæk som på vinterdæk?
>
> Ja, det mener jeg faktisk.
>
> Jeg har lige fået nye vinterdæk på bilen, fordi fruen insisterede.
> Jeg ville hellere ha haft 4 nye sommerdæk istedet, for nu skal jeg
> hoste op med endnu en slat penge til marts.
>
> Jeg oplever lige præcis, det jeg vidste, jeg ville.
> Bilen står bedre fast, så nu kører jeg hurtigere - for hurtigt -
> nøjagtigt som alle jer andre tølpere.
>
> Så længer rumpen ikke føles løs, linder man jo ikke på gassen, for 80
> er sq mindre kedeligt end 50.
>
> Men selvom man føler, at bilen står fast, så ændrer det ikke på, at
> bremselængden med et slag er blevet 33 meter længere end før på
> sneglatte veje, alt mens man har solgt 5,5 meter på tør vej.
>
> Samtidigt er der røget et kvindemenneske, der ikke aner, hvordan man
> kører glatførekørsel, ud på vejene, hvor vi tidligere var forskånet,
> fordi hun ikke turde.
>
> Og jeg ved præcis, hvordan hun vil køre.
> Bilen føles fast, så kører man da ikke 50! Næh, afsted det går - Nu er
> vi jo usårlige! Vi har vinterdæk!
> De gange jeg har kørt med hende i sneglatte omgivelser, har jeg ment,
> at hun kørte for hurtigt, så hvordan blir det ikke, når hun nu får
> prøvet vinterdæk.
> Jeg er jo ikke selv for go
> Har nu kun kørt småture, men den har ikke fået for lidt, for det er jo
> sjovt
Er det nu blevet vinterdæks skyld at dig og hustruen ikke kan køre bil?
Meld jer til et glatførekursus !!
--
- Frank
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-01-10 23:21 |
|
Frodo Nifinger skriver:
>
> Samtidigt er der røget et kvindemenneske, der ikke aner, hvordan man
> kører glatførekørsel, ud på vejene, hvor vi tidligere var forskånet,
> fordi hun ikke turde.
>
> Og jeg ved præcis, hvordan hun vil køre.
Bed hende om en gang i mellem lige at hugge bremsen i.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Martin Sørensen (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 08-01-10 15:07 |
|
On Jan 8, 4:34 pm, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
> vinterdæk?
Jada - her omkring 37 grader nord
/martin
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 23:52 |
|
> Selv turen i grøften er en "fartdjævel" på vinterdæk skyld ..
Ja det kan ske for alle.
Mener Falck (eller var det de gule?) der sagde på TV et et slag på tasken
så var det ca. 30% de hev op fra grøften der havde sommerdæk på.
Så det er måske ikke dem der ryger oftest i grøften, men det er
tilgengæld dem der er mest til gene, uheld eller ej.
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
Martin [6000] (08-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 08-01-10 23:59 |
|
> Men sjovt hvis de reelt lavede uheldsstatistik og reelt lavede statistik
> over hvor mange der kørte uden vinterdæk.
Jep..
--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."
| |
oz3bto (09-01-2010)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 09-01-10 17:02 |
|
Såen ca hver søndag da har jeg en del problemer med danske biler der ikke
kan komme op af bakken pga. helårs dæk ihvertfald ikke uden snekæder som
man jo selvfølgelig først sætter på når bilen står på tværs af vejen istedet
for at bruge den dertil indrettede vigeplads før bakken.. Sjovt nok de samme
som sener på dagen springer snekæderne fordi de køre på ren tør asfalt med
dem
Det der pisser dem mest af er at jeg kommer i en rwd vito med vinterdæk og
overhaler dem op af bakken
"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:4b475e82$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som
> på vinterdæk?
| |
Frodo Nifinger (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frodo Nifinger |
Dato : 09-01-10 13:39 |
|
On 9 Jan., 17:01, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> S en ca hver s ndag da har jeg en del problemer med danske biler der ikke
> kan komme op af bakken pga. hel rs d k ihvertfald ikke uden snek der som
> man jo selvf lgelig f rst s tter p n r bilen st r p tv rs af vejen istedet
> for at bruge den dertil indrettede vigeplads f r bakken.. Sjovt nok de samme
> som sener p dagen springer snek derne fordi de k re p ren t r asfalt med
> dem
> Det der pisser dem mest af er at jeg kommer i en rwd vito med vinterd k og
> overhaler dem op af bakken
>
Jeg tror, at du generaliserer voldsomt over andres følelser.
Personligt var jeg pisseligeglad med at du kører hurtigere, end jeg
fandt forsvarligt ( Jeg skriver i datid, da jeg mod min overbevisning
har fået vinterdæk)
Tror du ikke nærmere, at det er dig, der er irriteret over de andre,
fordi du skal møve dig udenom
Mvh
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
| |
Frodo Nifinger (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frodo Nifinger |
Dato : 09-01-10 14:15 |
|
On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
> vinterdæk?
Jeg forstår udmærket færdselsstyrelsens holdning til vinterdæk.
Det er ret enkelt.
1. Ved højere hastigheder er kollisionskræfterne større.
2.. Ved glatføre vil man på standarddæk pr automatik sænke hastigheden
væsentligt, fordi bilens bagende føles løs ved for høj fart.
Undersøgelser viser, at vinterdæk bliver brugt til øget
fremkommelighed og ikke øget sikkerhed.
3. Vinterdæk har ringere bremselængde end tilsvarende standarddæk på
våd vej uanset temperaturer
4 Vinterdæk har ringere bremselængde på tør vej uanset temperatur.
Set med færdelsstyrelsens øjne kan man konkludere følgende.
Antallet af dræbte i trafikken falder i glatføre, fordi hastigheden
falder.
Vinterdæk modvirker dette fænomen, fordi hastigheden ikke sænkes
nævneværdigt med vinterdæk.
Glatføreuheld på standarddæk har sjældent dødelig udgang, da
hastigheden typisk er lavere, end bilens strukturelle styrke er
konstrueret til.
Den typiske forøgelse af bremselængden ved brug af vinterdæk som følge
af højere hastighed end med standarddæk betyder en flerdobling af
kollisionskræfterne ved uheld. Herfor er der grund til at antage, at
der vil være større risiko for dødsulykker i glatføre med vinterdæk
end på standarddæk.
Kollisionskræfterne i uheld på tør eller våd vej er ca. 50% større med
vinterdæk end for standarddæk, da man skal gange hastighedsforskellen
med faktor 4.
Den typiske vinter i Danmark gir 4-5 glatføredage om året.
Denne vinter er i dele af landet særlig hård, og det øger naturligvis
antallet af glatføredage
Men efterhånden er de fleste veje vel efterhånden ryddet til bunds, og
selvom frosten fortsætter, betyder det ikke at der er tale om
glatføre, så længe saltning er effektivt.
Konklusionen må være følgende:
Vinterdæk betyder højere hastighed i glatføre, og ringere bremseevne i
almindeligt føre.
Derved er kollisionskræfterne i uheld større, og det betyder flere
dræbte.
At standarddækkene betyder risiko for flere afkørsler og lette
påkørsler og dermed bøjet blik er færdselsstyrelsen ligeglade med.
Det må forsikringerne rode med.
I et land som Danmark, hvor gennemsnitsbilen har relativt smalle dæk,
og hvor antallet af glatføredage er relativt lavt, er det
samfundøkonomisk langt det bedste, at bilerne kører på standarddæk.
Læg mærke til at færdselsstyrelsen anbefaler vinterdæk til biler med
standardmontering bredere end 205 mm.
Der er altså mening med galskaben!
PS! Er der nogen der ved, hvorfor denne tråd ikke kan ses på sunsites
servere? (Gælder begge mine maskiner)
Mvh
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
| |
Frank Leegaard (09-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 09-01-10 23:11 |
|
Frodo Nifinger wrote:
> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på
>> sommerdæk som på vinterdæk?
>
> Jeg forstår udmærket færdselsstyrelsens holdning til vinterdæk.
>
> Det er ret enkelt.
>
> 1. Ved højere hastigheder er kollisionskræfterne større.
>
> 2.. Ved glatføre vil man på standarddæk pr automatik sænke hastigheden
> væsentligt, fordi bilens bagende føles løs ved for høj fart.
>
> Undersøgelser viser, at vinterdæk bliver brugt til øget
> fremkommelighed og ikke øget sikkerhed.
>
> 3. Vinterdæk har ringere bremselængde end tilsvarende standarddæk på
> våd vej uanset temperaturer
>
> 4 Vinterdæk har ringere bremselængde på tør vej uanset temperatur.
>
> Set med færdelsstyrelsens øjne kan man konkludere følgende.
> Antallet af dræbte i trafikken falder i glatføre, fordi hastigheden
> falder.
> Vinterdæk modvirker dette fænomen, fordi hastigheden ikke sænkes
> nævneværdigt med vinterdæk.
>
> Glatføreuheld på standarddæk har sjældent dødelig udgang, da
> hastigheden typisk er lavere, end bilens strukturelle styrke er
> konstrueret til.
>
> Den typiske forøgelse af bremselængden ved brug af vinterdæk som følge
> af højere hastighed end med standarddæk betyder en flerdobling af
> kollisionskræfterne ved uheld. Herfor er der grund til at antage, at
> der vil være større risiko for dødsulykker i glatføre med vinterdæk
> end på standarddæk.
>
> Kollisionskræfterne i uheld på tør eller våd vej er ca. 50% større med
> vinterdæk end for standarddæk, da man skal gange hastighedsforskellen
> med faktor 4.
>
> Den typiske vinter i Danmark gir 4-5 glatføredage om året.
> Denne vinter er i dele af landet særlig hård, og det øger naturligvis
> antallet af glatføredage
>
> Men efterhånden er de fleste veje vel efterhånden ryddet til bunds, og
> selvom frosten fortsætter, betyder det ikke at der er tale om
> glatføre, så længe saltning er effektivt.
>
> Konklusionen må være følgende:
>
> Vinterdæk betyder højere hastighed i glatføre, og ringere bremseevne i
> almindeligt føre.
>
> Derved er kollisionskræfterne i uheld større, og det betyder flere
> dræbte.
> At standarddækkene betyder risiko for flere afkørsler og lette
> påkørsler og dermed bøjet blik er færdselsstyrelsen ligeglade med.
> Det må forsikringerne rode med.
>
> I et land som Danmark, hvor gennemsnitsbilen har relativt smalle dæk,
> og hvor antallet af glatføredage er relativt lavt, er det
> samfundøkonomisk langt det bedste, at bilerne kører på standarddæk.
>
> Læg mærke til at færdselsstyrelsen anbefaler vinterdæk til biler med
> standardmontering bredere end 205 mm.
>
> Der er altså mening med galskaben!
Alt det vrøvl har vi set gendrevet de seneste dage af virkeligheden. At du
og Ekko forsøger at læse det som fanden læser bibelen må stå for jeres egen
regning.
--
- Frank
| |
ShutEye (10-01-2010)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 10-01-10 14:48 |
|
>PS! Er der nogen der ved, hvorfor denne tråd ikke kan ses på sunsites
>servere? (Gælder begge mine maskiner)
Ses fint her via dotsrc.org (news.sunsite.dk)
| |
Martin Bisgaard Ande~ (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bisgaard Ande~ |
Dato : 10-01-10 15:22 |
|
Frodo Nifinger skrev:
> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på sommerdæk som på
>> vinterdæk?
>
> Jeg forstår udmærket færdselsstyrelsens holdning til vinterdæk.
>
> Det er ret enkelt.
>
> 1. Ved højere hastigheder er kollisionskræfterne større.
>
> 2.. Ved glatføre vil man på standarddæk pr automatik sænke hastigheden
> væsentligt, fordi bilens bagende føles løs ved for høj fart.
>
> Undersøgelser viser, at vinterdæk bliver brugt til øget
> fremkommelighed og ikke øget sikkerhed.
>
> 3. Vinterdæk har ringere bremselængde end tilsvarende standarddæk på
> våd vej uanset temperaturer
>
> 4 Vinterdæk har ringere bremselængde på tør vej uanset temperatur.
>
> Set med færdelsstyrelsens øjne kan man konkludere følgende.
> Antallet af dræbte i trafikken falder i glatføre, fordi hastigheden
> falder.
> Vinterdæk modvirker dette fænomen, fordi hastigheden ikke sænkes
> nævneværdigt med vinterdæk.
>
> Glatføreuheld på standarddæk har sjældent dødelig udgang, da
> hastigheden typisk er lavere, end bilens strukturelle styrke er
> konstrueret til.
>
> Den typiske forøgelse af bremselængden ved brug af vinterdæk som følge
> af højere hastighed end med standarddæk betyder en flerdobling af
> kollisionskræfterne ved uheld. Herfor er der grund til at antage, at
> der vil være større risiko for dødsulykker i glatføre med vinterdæk
> end på standarddæk.
>
> Kollisionskræfterne i uheld på tør eller våd vej er ca. 50% større med
> vinterdæk end for standarddæk, da man skal gange hastighedsforskellen
> med faktor 4.
>
> Den typiske vinter i Danmark gir 4-5 glatføredage om året.
> Denne vinter er i dele af landet særlig hård, og det øger naturligvis
> antallet af glatføredage
>
> Men efterhånden er de fleste veje vel efterhånden ryddet til bunds, og
> selvom frosten fortsætter, betyder det ikke at der er tale om
> glatføre, så længe saltning er effektivt.
>
> Konklusionen må være følgende:
>
> Vinterdæk betyder højere hastighed i glatføre, og ringere bremseevne i
> almindeligt føre.
>
> Derved er kollisionskræfterne i uheld større, og det betyder flere
> dræbte.
> At standarddækkene betyder risiko for flere afkørsler og lette
> påkørsler og dermed bøjet blik er færdselsstyrelsen ligeglade med.
> Det må forsikringerne rode med.
>
> I et land som Danmark, hvor gennemsnitsbilen har relativt smalle dæk,
> og hvor antallet af glatføredage er relativt lavt, er det
> samfundøkonomisk langt det bedste, at bilerne kører på standarddæk.
>
> Læg mærke til at færdselsstyrelsen anbefaler vinterdæk til biler med
> standardmontering bredere end 205 mm.
>
> Der er altså mening med galskaben!
>
> PS! Er der nogen der ved, hvorfor denne tråd ikke kan ses på sunsites
> servere? (Gælder begge mine maskiner)
>
> Mvh
>
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
Prøv lige at vend den om. Med den logik så bør vi faktisk køre på
vinterdæk om sommeren, da vi så også vil køre langsommere, og undgå
flere dødsfald.
Det er simpelthen for dumt det der vrøvl.
| |
Frank Leegaard (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 10-01-10 15:25 |
|
Martin Bisgaard Andersen wrote:
> Frodo Nifinger skrev:
>> On 8 Jan., 17:34, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>>> Er der stadig nogen der tror de kan køre lige så sikkert på
>>> sommerdæk som på vinterdæk?
>>
>> Jeg forstår udmærket færdselsstyrelsens holdning til vinterdæk.
>>
>> Det er ret enkelt.
>>
>> 1. Ved højere hastigheder er kollisionskræfterne større.
>>
>> 2.. Ved glatføre vil man på standarddæk pr automatik sænke
>> hastigheden væsentligt, fordi bilens bagende føles løs ved for høj
>> fart. Undersøgelser viser, at vinterdæk bliver brugt til øget
>> fremkommelighed og ikke øget sikkerhed.
>>
>> 3. Vinterdæk har ringere bremselængde end tilsvarende standarddæk på
>> våd vej uanset temperaturer
>>
>> 4 Vinterdæk har ringere bremselængde på tør vej uanset temperatur.
>>
>> Set med færdelsstyrelsens øjne kan man konkludere følgende.
>> Antallet af dræbte i trafikken falder i glatføre, fordi hastigheden
>> falder.
>> Vinterdæk modvirker dette fænomen, fordi hastigheden ikke sænkes
>> nævneværdigt med vinterdæk.
>>
>> Glatføreuheld på standarddæk har sjældent dødelig udgang, da
>> hastigheden typisk er lavere, end bilens strukturelle styrke er
>> konstrueret til.
>>
>> Den typiske forøgelse af bremselængden ved brug af vinterdæk som
>> følge af højere hastighed end med standarddæk betyder en flerdobling
>> af kollisionskræfterne ved uheld. Herfor er der grund til at antage,
>> at der vil være større risiko for dødsulykker i glatføre med
>> vinterdæk end på standarddæk.
>>
>> Kollisionskræfterne i uheld på tør eller våd vej er ca. 50% større
>> med vinterdæk end for standarddæk, da man skal gange
>> hastighedsforskellen med faktor 4.
>>
>> Den typiske vinter i Danmark gir 4-5 glatføredage om året.
>> Denne vinter er i dele af landet særlig hård, og det øger naturligvis
>> antallet af glatføredage
>>
>> Men efterhånden er de fleste veje vel efterhånden ryddet til bunds,
>> og selvom frosten fortsætter, betyder det ikke at der er tale om
>> glatføre, så længe saltning er effektivt.
>>
>> Konklusionen må være følgende:
>>
>> Vinterdæk betyder højere hastighed i glatføre, og ringere bremseevne
>> i almindeligt føre.
>>
>> Derved er kollisionskræfterne i uheld større, og det betyder flere
>> dræbte.
>> At standarddækkene betyder risiko for flere afkørsler og lette
>> påkørsler og dermed bøjet blik er færdselsstyrelsen ligeglade med.
>> Det må forsikringerne rode med.
>>
>> I et land som Danmark, hvor gennemsnitsbilen har relativt smalle dæk,
>> og hvor antallet af glatføredage er relativt lavt, er det
>> samfundøkonomisk langt det bedste, at bilerne kører på standarddæk.
>>
>> Læg mærke til at færdselsstyrelsen anbefaler vinterdæk til biler med
>> standardmontering bredere end 205 mm.
>>
>> Der er altså mening med galskaben!
>>
>> PS! Er der nogen der ved, hvorfor denne tråd ikke kan ses på sunsites
>> servere? (Gælder begge mine maskiner)
>>
>> Mvh
>>
>> Jesper Nielsen
>> aka
>> Frodo Nifinger
>
> Prøv lige at vend den om. Med den logik så bør vi faktisk køre på
> vinterdæk om sommeren, da vi så også vil køre langsommere, og undgå
> flere dødsfald.
>
> Det er simpelthen for dumt det der vrøvl.
Eller også har vi reelt at gøre med folk der har begrænset tanke- og
viljekraft.
--
- Frank
| |
Armand (10-01-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-10 18:39 |
|
Martin Bisgaard Andersen skrev:
>
>
> Prøv lige at vend den om. Med den logik så bør vi faktisk køre på
> vinterdæk om sommeren, da vi så også vil køre langsommere, og undgå
> flere dødsfald.
>
- - - Eller på nedslidte dæk i regnvejr :-|
> Det er simpelthen for dumt det der vrøvl.
Jup!
Det er utroligt som tilsyneladende kompetente personer kan vrøvle når de
åbner munden!
--
Armand.
| |
|
|