On 18 Jan., 19:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Mogens (K) skrev:
>
> > "Peter Herstad" <dyno...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> >news:317b2340-e2ac-4f0d-a004-ff4409fc20b8@14g2000yqp.googlegroups.com...
>
> >> Det kan godt lade sig g re at spare br ndstof samtidig med at bilens
> >> effekt ges, men det afh nger i h j grad af k rselsm nster og
> >> bilmodel, samt om der er manuel gear eller automatgear.
> >> En del af den forvirring som er skabt omkring dette skyldes at
> >> producenterne m ler NOX gasser og at synshallerne m ler r ggas, s
> >> sammenlignings grundlaget er uigennemskueligt for almindelige
> >> mennesker.
>
> > h br ndstof konomi m les ved km/l, men m ske jeg har misforst et dit
> > indl g?
>
> I den sidste ende er det vel et sp rgsm l om lovligheden, for h jt
> CO-tal ved syn!
>
> --
> Armand.
Hej Armand.
Du har helt ret! med hensyn til lovligheden.
Til syn i DK måler man CO2 på benzin biler og røggas på Diesel biler.
Men dette sker uden belastning af motoren! og det er så lige det som
er problemet! fordi at måleværdierne er langt fra realitiske uden at
bilen bliver belastet.
Det er lidt DK i en nødeskal! undskyld mig udtrykket
og reglerne
på dette område er efter min mening meget uigennemskuelige.
Eks: Chiptuning er forbudt! i DK (glem alt om kryptiske TUV atest
osv), men man må gerne øge bilens standard effekt med 20% på andre
måder.
Synshallen er jo efter min mening den instans som afgøre hvad der er
lovligt og må køre på de Danske veje, hvis jeg laver en software til
bilen og ligger den i kan den uden problemer bagefter gennemfører et
syn!, men den er stadig ulovlig! det giver jo ingen mening.
En del af VWs TDI modeller er hjemtaget på dispentation, grundet at de
ryger for meget i forhold til det tilladte, VW har så flittigt skiftet
software frem og tilbage på modellerne for at imøde komme problemet,
effekten kan under disse software indgreb variere op til 15% den ene
vej eller den anden vej! det kan man da kalde Autoriseret
chiptuning!
jeg tror det her handler meget om hvad man kalder tingene og hvordan
man forholder sig til det.
Hvis i går og overvejer at få lavet det på jeres biler, så har jeg to
gode råd til jer: sørg for at få en effektmåling før og efter
indgrebet! og forlang en synsgaranti bagefter.
Mvh Peter