Skifte 2 eller 4 dæk?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-01-10 03:03

Goddag i gruppen.

Jeg skal til at have nye dæk (205/55 R16) på min Accord, fordækkene er
nede på 3mm og det er regntid her i Algarve hvor jeg bor.

Bagdækkene har 5mm tilbage, og jeg overvejer om det giver mening at
flytte dem om foran?

Vi taler selvfølgelig sommerdæk, selv på en kold morgen som i dag (4
grader) er det ok.

mvh

Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-01-10 17:53

obak forklarede:
> De bedste dæk bør sidde på de trækkende hjul.

Mener nogen...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-01-10 18:09

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Mener nogen...

Michelin mener følgende:
www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp
"Uanset om din bil er forhjuls- eller baghjulstrukket, skal du montere de
nyeste dæk bagerst, fordi det giver en ekstra sikkerhed i uforudsete eller
svære situationer (nødopbremsning, skarpe kurver osv.), specielt på vådt
underlag"

Det gør jég nu ikke - jég sætter som regel dé dæk, som har det dybeste
mønster, på de trækkende hjul. Dog kræver min Leon en dækrokade hver 7.500
km for at imødegå "hæl-og-tå..."

Fra : alexbo

Dato : 08-01-10 19:50

"Mogens (K)" skrev i

> Michelin mener følgende:
> www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp

Der kan skrives meget om dækmontering men Michelins er noget af det værste
vås jeg har læst fra folk man skulle tro har forstand på dæk.

Noget sludder om hvad føreren er vant til.
"Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet."
Michelin giver gode råd om dækmontering ud fra hvad føreren er vant til,
det aner de ikke noget om, og er da også fuldstændig ligegyldigt.
De skal give råd om hvordan bilen opfører sig og ikke noget pis om en
overrasket fører.
Mange førere har de bedstee dæk foran, de bliver da skræmt til døde hvis de
får bedste dæk bag.

De gætter på at en fører med gode dæk foran nok giver gas.
"Føreren har ikke en chance for at styre bagenden og vil være fristet til at
accelerere yderligere"
Det rene idioti.

Igen noget gætteri på hvad føreren er vant til
"Nye dæk monteret bagerst:
- Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender fra før dækkene
blev skiftet,"

Førere som har gode dæk bagpå bremser i modsætning til førere med gode dæk
foran der som bekendt giver gas.
"Baghjulene vil have bedre greb, og føreren vil være i stand til at
kontrollere og styre bilen uden problemer ved at sætte farten ned"

De må have haft næsen godt nede i gummilimen for at skrive sådan en gang
gylle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-01-10 22:56

alexbo wrote:
> [...]
> kontrollere og styre bilen uden problemer ved at sætte farten ned"
>
> De må have haft næsen godt nede i gummilimen for at skrive sådan en
z> gang gylle.

Sikker på du ikke har drukket af selvsamme lim?

Jeg har det nu tusinde gange bedre over at følge ADAC, Michelin og FDM end
en eller anden usenet "kloge-Åge" mht til dækplacering.

Så derfor sidder mine bedste dæk (ifald der er forskel) på baghjulene.

Din viden bunder i gamle skurvognshistorier og er uden videnskabeligt belæg.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 08-01-10 23:12

"Frank Leegaard" skrev

> Jeg har det nu tusinde gange bedre over at følge ADAC, Michelin og FDM end
> en eller anden usenet "kloge-Åge" mht til dækplacering.

Det er da også fornuftigt når nu du ved at du er en af de førere der vil
blive overrumlet over at have de bedste dæk foran, gå i panik og jokke på
speederen.

Du har ikke fattet at jeg bebrejder Michelin det vås de skriver, ikke at de
mener de bedste skal bagpå det er fint nok, men de fuldstændig åndsvage
argumenter med hvad en fører vil gøre.

"Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender fra før dækkene
blev skiftet"
Skriver Michelin

Det aner de ikke en skid om, de ved da ikke hvilke dæk der sad hvor, hvis
man er vant til skæve slidbanedæk bør man ikke købe fine Michelin, så er
køreegenskaberne anderledes og det er ganske forfærdeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 02:30

Frank Leegaard skrev:
> [...]
> en eller anden usenet "kloge-Åge" mht til dækplacering.
>
> Så derfor sidder mine bedste dæk (ifald der er forskel) på baghjulene.

Nogen mennesker kigger kun på indpakningen og konstanterer f.eks at der
står Bosch og derfor tager for givet at det er det bedste køb - Helt
uagtet at varen er produceret i Kina og på det sidste har fraveget
tidligere tiders solide rygte.

På samme måde stoler nogen (de samme?) på specifikke instanser som amen
i kirken og reagerer blindt på det skevne fra sådanne.

Alex, derimod, læser hele teksten og det endda så grundigt at han
studser over det selvmodsigende og i det hele taget tåbelige i hele
anbefalingen - Dét kan du sq da ikke laste manden :-|

Jeg selv er typen der sjældent lader mig slå til tåls med 'at sådan er
det' jeg vil gerne have hele forklaringen for selv at kunne tage
stilling til min personlige indfaldsvinkel. Eks.vis. konfronterede jeg
engang en svejselærer med hvorfor at man skulle bevæge lysbuen rundt i
små ovale bevægelser imod(!) uret og blev kun upopulær som brokkehovede
som følge; men det viste sig at rutinen var ganske rigtig - for
højrehåndede(!) der normalt vil svejse fra venstre mod højre. For
venstrehåndede eller situationer hvor man af nød skulle svejse fra højre
mod venstre skal bevægelsen være modsat: Méd uret.
Tænk sig: Læreren, manden man om nogen burde kunne tage til troende,
havde undervist i svejsning i 15 år uden selv at stille det mindste
spørgsmålstegn ved sådanne skråsikre og i grunden ubrugelige
henvisninger

På samme måde kan jeg godt tænke mig at få en pålidelig forklaring
omkring det med de bedste dæk bagest, og dér holder Michelins vås altså
ikke på nogen måde!!
Min egen observans er at det alt andet lige må være en fordel at have de
bedst vandafledende dæk forrest - til at 'bane vej' for de i en vis grad
ringere bagdæk og dét argument har jeg endnu ikke set nævnt hverken i be
eller af -kræftende form!

Den efterhånden almindelige forekomst af ESP skulle for sin vis også
have en indvirkning på placeringen af de bedste dæk, men dét ses heller
ikke nævnt (endnu).
Anyhow: Jég placerer mine nye dæk forrest på P206'eren og overlader
resten til ESP'en :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 14:12

Armand wrote:

> [...]
> heller ikke nævnt (endnu).
> Anyhow: Jég placerer mine nye dæk forrest på P206'eren og overlader

Det er naturligvis ikke en given sag ifht til alle kørselstyper og biler.
Der er dog lavet en fin gennemgang. At Alex hæfter sig i en selvmodsigelse i
en generalisering, har jeg kun et skuldertræk til overs for. Læs selve
testen grundig i stedet.

http://www.fdm.dk/biler/daek/montering-af-daek

--
- Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-10 13:54

> Der kan skrives meget om dækmontering men Michelins er noget af det værste
> vås jeg har læst fra folk man skulle tro har forstand på dæk.

FDM er af samme holdning - det bedste gummi bagpå...

Afair er vigtigste arguement at baghjulsudskridninger er sværere at fange og
nemt fører en over i en modkørende. Men på modernes biler med ESP svinder
argumentet jo noget da det gerne skulle fange baghjulsudskridninger.

Men jeg skifter også rundt så der er mest gummi på de trækkende forhjul og
dækkene derfor for og bag stort set bliver slidt op samtidigt.

(smarten har forskellig dimension for og bag så de kan ikke byttes )

/A

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 14:14

Anders Majland wrote:

> [...]
> samtidigt.
> (smarten har forskellig dimension for og bag så de kan ikke byttes )

Jorden er flad - Mor Karen.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 09-01-10 14:26

"Anders Majland" skrev

> FDM er af samme holdning - det bedste gummi bagpå...

Forhåbentlig ikke med den samme begrundelse, at det er føreren vant til.

"Føreren er vant til at der er mindre greb foran"
"vil være fristet til at accelerere yderligere"
"Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender"

Det har jo intet med sagen at gøre, det er rene gætterier.
Egentlig synes jeg også nedenstående bemærkning er underlig i en forklaring
på hvorfor de bedste dæk skal bagpå.

"Generelt slides fordæk hurtigere end bagdæk, især på forhjulstrukne biler,
som der i øjeblikket er flest af."
Et mærkeligt argument for at sætte de bedste bagpå

Hvis det var noget Frank havde skrevet havde det været ligegyldigt, han
skriver sådan noget vås hele tiden, men når Michelin skriver det og det
bliver taget som den store sagkundskab, så synes jeg at jeg ville skrive min
mening om tingene.

Jeg har skrevet om Michelins vejledning og ikke om alle andres, eller for
den sags skyld om dækplacering, blot en kritik af det pladder Michelin
kommer med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 14:47

alexbo wrote:
> [...]
>
> Jeg har skrevet om Michelins vejledning og ikke om alle andres, eller
> for den sags skyld om dækplacering, blot en kritik af det pladder

Læs nu den test og vurder den i stedet for Michelins uheldige sprogbrug.

Den kan du tage med Bertel ovre ved sprogtosserne.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 15:25

Frank Leegaard skrev:

> Læs nu den test og vurder den i stedet for Michelins uheldige sprogbrug.
>
> Den kan du tage med Bertel ovre ved sprogtosserne.

Lad dog være med at bebrejd Alex at han imødegår noget Michelin-sludder,
bare fordi du har læst en anden test :-|

Casper Christensen: "Fransk er pissesvært"
Mick Øgendahl: "Det passer ikke - Det gik meget lettere da min tysklærer
fik forklaret kasserolle-bøjningen"
Tosse-argumentation :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:10

Armand wrote:

> [...]
> Mick Øgendahl: "Det passer ikke - Det gik meget lettere da min
> tysklærer fik forklaret kasserolle-bøjningen"

Linket har skam været fremme hele tiden. Man nærlæser sgu da en test inden
man kloger sig. Ellers har man jo intet at have sin kritik i!

At bruge dårligt sprog som kritikpunkt er metaargumentation af værste
skuffe.

Derudover giver Michelins vejledninger nu udmærket mening. Muligvis ikke for
Alex, men det er jo sådan set mest hans problem.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 15:12

Anders Majland skrev:

> FDM er af samme holdning - det bedste gummi bagpå...
>
> (smarten har forskellig dimension for og bag så de kan ikke byttes )

Uf! Og dét skulle være en økonomisk bil?
Iflg. FDM skal man jo skifte alle fire hjul samtidig på sådan en (for
ikke at ende med de ringeste bagest)

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:13

Armand wrote:

> Uf! Og dét skulle være en økonomisk bil?
> Iflg. FDM skal man jo skifte alle fire hjul samtidig på sådan en (for
> ikke at ende med de ringeste bagest)

Helt ærlig. Dæk er temmelig billige nutildags.

Jeg kyler sgu da bagdækkene når fordækkene er ved at være slidt op (normalt
står der nu en nærigrøv og gerne vil have dem med 4-5-6 mm mønster tilbage)
Fordæk ryger ved 4-5 mm

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 03:21

Frank Leegaard skrev:

> Helt ærlig. Dæk er temmelig billige nutildags.
>
> Jeg kyler sgu da bagdækkene når fordækkene er ved at være slidt op (normalt
> står der nu en nærigrøv og gerne vil have dem med 4-5-6 mm mønster tilbage)

Tilsyneladende er det ikke alle det er gået op for at dæk er billige
nutildags :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-10 08:22

Armand wrote:

> Tilsyneladende er det ikke alle det er gået op for at dæk er billige
> nutildags :-|

Næe. Mindes endnu i min studietid da et sæt dæk åd ½delen af SU.

--
- Frank

Fra : TDN

Dato : 08-01-10 18:09

Hej!

Her kan du se hvad der anbefales:

http://www.fdm.dk/biler/daek/montering-af-daek

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 08-01-10 19:38

"Martin Sørensen" skrev

> [...]
>nede på 3mm og det er regntid her i Algarve hvor jeg bor.

>Bagdækkene har 5mm tilbage, og jeg overvejer om det giver mening at

Hvis du har valgt 3 mm som grænsen så er der 2 mm mere at køre på, men jeg
ville lade baghjulene være og sætte to nye foran.
5 mm er fint og foran er sliddet størst så de er tæt på at være slidt ned
samtidig til næste dækskift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-01-10 14:55

On Jan 8, 6:38 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> ville lade baghjulene være og sætte to nye foran.
> 5 mm er fint og foran er sliddet størst så de er tæt på at være slidt ned

Tak for alle svarene. Hvad der får mig til at skifte er dels at
fordækkene har udviklet nogle "kratere" på de yderste 4-5cm (det ser
ud til at stykker af gummi 1mm tykke og op til en cm på hver led er
flået af *), dels at jeg gerne vil have mere mønster hvis den
voldsomme regn vender tilbage (vi har fået 500mm på 3 uger).

Desuden er her en del billister med anderledes afstandsbedømmelse ifb
overhalinger og lignende, så er det godt at kunne bremse.

Jeg tror jeg gør som du foreslår.

mvh

Martin

*) Nej, jeg kører ikke voldsomt råddent. Men det er en bil på næsten
1700kg og med 190 hypper der gerne vil have fodfæste...

Fra : alexbo

Dato : 08-01-10 23:21

"Martin Sørensen" skrev

>Jeg tror jeg gør som du foreslår.

Ja selv om man er tilhænger af de bedste dæk bag, så er et dæk med 5 mm jo
lige så godt som med 10 hvad angår vedhæftning, teoretisk vil det aquaplane
før men på den anden side kører det i forhjulenes spor, og kører man først i
et skybrud så bliver hastigheden vel også derefter.

Der er jo ingen besparelse ved at købe 4 på en gang, om du skifter 2 eller 4
ad gangen bliver samme pris for skiftet, derimod er der besparelse at hente
ved at køre dækkkene ned til det niveau du har valgt.

mvh
Alex Christensen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 23:20

Martin Sørensen skriver:

> [...]
> fordækkene har udviklet nogle "kratere" på de yderste 4-5cm (det ser
> ud til at stykker af gummi 1mm tykke og op til en cm på hver led er

Det er med at få dem skiftet lige med det samme!

> dels at jeg gerne vil have mere mønster hvis den
> voldsomme regn vender tilbage (vi har fået 500mm på 3 uger).

Men ikke på bagdækkene?

Du vil gerne have at bagenden kommer og "overhaler" i tilfælde af
aquaplaning??

Med en slæde som du beskriver der, er det vel bare at sætte 4 nye hjul
på?

Klaus