Ventilator slår ikke fra
Fra : Mogens

Dato : 08-01-10 10:27

Min Polo fra 92, fik det problem igår, at ventilatoren ikke slår fra, efter
bilen er slukket.
En halv time efter bilen var slukket og ventilatoren stadig kørte, trak jeg
stikket ud, fra ventilatoren,
hvad kan problemet evt være ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-01-10 10:40

On Fri, 8 Jan 2010 10:26:59 +0100, "Mogens" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>bilen er slukket.
>En halv time efter bilen var slukket og ventilatoren stadig kørte, trak jeg
Hvilken ventilator, den på køleren eller den på varmeapparatet ?

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 08-01-10 11:12

Betragter ventilatoren som den der sidder bagved køleren det er
ihverfald den
(Varmeapperatet må være blæseren).

Ventilatoren mener jeg ikke er styret ved en termostat, men via en føler der
sidder i kølesystemet,
måske det er den ?
hørt om ventilatoren ikke slår igang når bilen bliver for varm, men ikke det
modsatte at den ikke slår fra igen.
Godt jeg opdagede det, elles ville der vist ikke være meget strøm tilbage
idag, ej heller måske mere ventilator.

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 12:04

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ihverfald den
> (Varmeapperatet må være blæseren).
>
> Ventilatoren mener jeg ikke er styret ved en termostat, men via en føler

En termostat og en føler er vist det samme..

Korrekt hedder dimsen vist en PT-100 føler.

Det kan faktisk kun være den som er gået.

I T6 kunne køleblæseren finde på at starte en rigtig varm sommerdag uden
potten havde været ude at køre.

Hele systemet blev skiftet på Volvos regning, da der var fare for at
potterne skulle gå op i røg..

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 12:30

"Bjørn J." skriver:

> En termostat og en føler er vist det samme..

Nej.

> Korrekt hedder dimsen vist en PT-100 føler.

En pt100 er en modstand og har intet med en termostat at gøre
http://www.prelectronics.com/filer/7400dk.pdf

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 14:08

KLIP

> Nej.

> En pt100 er en modstand og har intet med en termostat at gøre
> http://www.prelectronics.com/filer/7400dk.pdf

...og den så ikke sammebygges med et relæ ?

mvh/Bjørn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 15:17

"Bjørn J." skriver:

> ..og den så ikke sammebygges med et relæ ?

En pt100 er en temperaturafhængig modstand.

Hvad man så slutter den til er elektronik....

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 10:57

> [...]
> efter bilen er slukket.
> En halv time efter bilen var slukket og ventilatoren stadig kørte, trak

Den er vel styret af en elektronisk termostat.

Denne er sikkert brændt af og giver således fuld gennemgang.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 11:08

"Bjørn J." skriver:

> Den er vel styret af en elektronisk termostat.

* Fnis * elektronisk termostat på en 1992 Polo?

Næh du en god gammel mekanisk dims, placeret i venstre side af
"radiatoren" (set i kørselsretningen) og med et 3 polet stik i "røven".

Den kan enda være så avanceret at blæseren kan køre i 2 trin!

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 12:23

KLIP

> [...]
> "radiatoren" (set i kørselsretningen) og med et 3 polet stik i "røven".
>
> Den kan enda være så avanceret at blæseren kan køre i 2 trin!

Er et simpelt relæ ikke en elektronisk dims, når den skal medvirke til at
slutte/bryde ?

mvh/Bjørn J

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 12:33

"Bjørn J." skriver:

> Er et simpelt relæ ikke en elektronisk dims, når den skal medvirke til at
> slutte/bryde ?

Nope, der er er ingen elektronik i den.

Du kan kalde den et "elektrisk dims", hvis du vil kalde den noget. Det
er en mekanisk termostat og langt fra så avanceret som det du havde i
din nu tidligere skærgårdstraktor.

Husk en 92'er Polo, dybest set er udviklet i starten af 80'erne.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 14:09

> [...]
> din nu tidligere skærgårdstraktor.
>

> Husk en 92'er Polo, dybest set er udviklet i starten af 80'erne.

...og en spole er ikke en elektronisk dims ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 15:17

"Bjørn J." skriver:

> ..og en spole er ikke en elektronisk dims ?

Spole?

Har du set på sådan en termostat fra en bil?

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 08-01-10 18:01

KLIP

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 02:01

Bjørn J. skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> ..og en spole er ikke en elektronisk dims ?

Man nuancerer stadig mellem elektro og elektronik, og jeg skulle nok
mene at sådan en Jens-lyn ting som en spole er elektro-vare!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-10 11:10

Mogens skriver:

> hvad kan problemet evt være ?

Som Bjørn skriver, en defekt termostat, eller et kortsluttet kabel.

Kan du ikke finde den, så send mig en mail. Jeg har et billede der kan
hjælpe dig.

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 08-01-10 12:01

Tak for hjælp

Jo har fundet den, den er 3 polet

Hvor meget vand løber der ud ved sådan en skiftning ?

mon det klogest at ha ekstra kølervæske klar