Hurtigste vej til München - udenom kassel
Fra : JS

Dato : 06-01-10 22:15

Så er det snart ved at være skiferietid og turen går til Østrig. Vi vil
gerne prøve at køre østover og derefter ned mod Nürnberg. Vi kører fra
Jylland.
Hvilken vej skal vi køre og hvad skal GPS'en pejle efter?
Det er vel noget med at køre mod Leipzig i nærheden af Hannover, men jeg
hører gerne praktiske erfaringer.

Pft

Fra : Armand

Dato : 06-01-10 23:41

JS skrev:
> [...]
> Hvilken vej skal vi køre og hvad skal GPS'en pejle efter?
> Det er vel noget med at køre mod Leipzig i nærheden af Hannover, men jeg

Det skulle ellers være enkelt at se på et kort over Germania :-|
Men det er rigtigt nok: Turen til München er nominelt kun(!) 50 km hhv.
30min.længere hvis man kører over Leipzig og dét kan man hurtigt bruge i
vejarbejde på A7 :-|

Efter erindringen:
Kør mod Berlin ved Hannover og ca. halvvejs derefter mod Magdeburg
hvorefter der holdes på mod Leipzig og siden Nürnberg og München.

Slår jeg efter på kortet er autobahn-numrene:
A7 - A2 - A14 - A9 (forbi Nürnberg til München).

I ferien kan det godt være en fordel at droppe den overfyldte A7, ikke
mindst eftersom der har været nogle gode lange stræk med vejarbejde.
Som situationen ser ud nu, tror jeg nok at jeg ville vejr-prognoserne
bestemme om der skal køres ad østlige spor eller det i 'midten' :-|

Vælger men den østlige rute og kommer forbi Hamborg i rushhour, kán det
være et trick at sigte mod Berlin (og østruten) før Elben á allerede ved
Neumünster: Drej af ved afk. #15 og følg B205!
Ruten er en diagonal linie øst om Hamborg og den består af to 20-min's
stræk på landevej og én ditto autobahn (B205 - A21 - B404) før man ender
på A24 (á Hamborg-Berlin).
Før Berlin tager man A10 sydpå til A9 og så fremdeles.

Slår man ruten: Schleswig-Leipzig op på GPS'en eller ViaMichelin.de, er
der sølle 10 km længere, men 10 min. kortere via Berlin. så det er ikke
den omvej man umiddelbart ville tro.
Forskellen på A7 og østruten er nominelt tilsvarende 30 min. (á kortere
ad A7).

Go for it!

--
Armand.
(vanetrafikant til Berlin)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 23:52

JS wrote:
> [...]
> Hvilken vej skal vi køre og hvad skal GPS'en pejle efter?
> Det er vel noget med at køre mod Leipzig i nærheden af Hannover, men

Lad da en GPS klare navigationen. Særligt hvis den er med TMC.

--
- Frank

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-01-10 07:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Lad da en GPS klare navigationen. Særligt hvis den er med TMC.

så kører den formentlig over Kassel - det gør min hvert fald.

Drej til venstre ved Hannover - og lad SÅ gps´en overtage efter 50 km (alt
efter indstillinger).l...

--
Per

Fra : Mikael

Dato : 07-01-10 01:30

On 6 Jan., 22:14, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
> S er det snart ved at v re skiferietid og turen g r til strig. Vi vil
> gerne pr ve at k re stover og derefter ned mod N rnberg. Vi k rer fra
> Jylland.
> Hvilken vej skal vi k re og hvad skal GPS'en pejle efter?
> Det er vel noget med at k re mod Leipzig i n rheden af Hannover, men jeg
> h rer gerne praktiske erfaringer.
>
> Pft

Har du prøvet at bruge Google? Når du er på Google standard startside,
klik på kort i øverste venstre hjørne, klik på rutevejledningen, den
kan sagtns nøjes med bynavn, og når så ruten er på kortet kan du
"trække" i ruten uden om det område du vil undgå og øjeblikkeligt se
hvad det betyder for længde og rejsetid. Hvis du finder en passende
rute, kan du notere et par steder på den rute og bruge som pejlemærker
på GPSen hvis du bruger sådan en.

Min erfaring med rutevejledningen begrænser sig til Danmark, men her
er det faktisk nogle realistiske rejsetider den kommer med og klart
den bedste ruteplanlægger jeg er stødt på

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-01-10 14:50

Mikael skrev:
> [...]
> er det faktisk nogle realistiske rejsetider den kommer med og klart
> den bedste ruteplanlægger jeg er stødt på

Tak for tippet, den funktion ved Googlekort kendte jeg ikke.

Men den viser så at der er 7 km forskel på den korteste, over Kassle, og
det alternativ jeg ville havde foreslået.

Så der er ikke så meget at snakke om. Den bedste rute mellem Padborg og
Munchen er A7 til Hannover, A2 til ved Magdeburg, A14 til mellem Halle
og Leipzig og A9 ned over Nurnberg til Munchen.

Det er den vej vi kører med lastbilerne når vi skal til Italien.

Den er lidt længere, men den er mellem 15 og 45 minutter hurtigere
afhængig af om vi kommer med 15 tons eller med 40 tons.

Og den er meget rare at køre.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-01-10 16:53

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Tak for tippet, den funktion ved Googlekort kendte jeg ikke.

Nøh

> [...]
> Den er lidt længere, men den er mellem 15 og 45 minutter hurtigere
> afhængig af om vi kommer med 15 tons eller med 40 tons.

Alene det faktum, at "alle" lastbiler anvender ruten, kan få enhver erfaren
bilist til at løbe skrigende bort og vælge en alternativ rute. Nej, jeg er
ikke konstant efter dén gruppe bilister - jeg har blot en rimelig erfaring
med motorvejskørsel i ind- og udland.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-01-10 17:20

Mogens (K) skrev:
> [...]
> Nej, jeg er ikke konstant efter dén gruppe bilister - jeg har blot en
> rimelig erfaring med motorvejskørsel i ind- og udland.

Nu er det så ikke "alle" lastbiler det vælger den vej.

Selvom de vel efterhånden snart har fået taget livet af sig selv findes
der stadig vognmænd/speditører der virkelig mener det når de siger
'korteste vej'.

Kan da huske de problemer vi havde med at få vognmanden til at tro på
det smarte i at køre over Halle i stedet for Kassel, da de åbnede A14.

Fra : Armand

Dato : 07-01-10 18:42

Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Kan da huske de problemer vi havde med at få vognmanden til at tro på
> det smarte i at køre over Halle i stedet for Kassel, da de åbnede A14.

Og som A14 er en diagonal-forbindelse har man også gang i A143 der skal
gå diagonalt(nord-syd) forbi Halle. Men dét har vis lange udsigter før
dén er køreklar :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-01-10 21:14

Armand skrev:
> Og som A14 er en diagonal-forbindelse har man også gang i A143 der skal
> gå diagonalt(nord-syd) forbi Halle. Men dét har vis lange udsigter før
> dén er køreklar :-/

Er den ikke færdig? Mit R66, fra 2005, regner den da med i
beregningerne. (Det er efterhånden længe siden jeg har været den vej.)

Fra : Armand

Dato : 08-01-10 01:22

Finn Guldmann skrev:

> Er den ikke færdig? Mit R66, fra 2005, regner den da med i
> beregningerne. (Det er efterhånden længe siden jeg har været den vej.)

Jeg synes ikke at kunne finde noget on-line kort der viser andet end fra
A38 og nordpå ca 1/3 af strækningen til A14 :-/

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 08-01-10 23:38

On Thu, 07 Jan 2010 15:52:48 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>ikke konstant efter dén gruppe bilister - jeg har blot en rimelig erfaring

Nu behøver du jo ikke at gøre dig selv dummere end du er. )

Hvis du er så erfaren som du påstår, så véd du jo godt, at der stadig
er flest lastbiler på A1 og A7.

Der er generelt mindre trafik på den beskrevne rute via Halle og
Leipzig, og det gælder alle kategorier af køretøjer, og der er
rigeligt med overhaling forbudt zoner for lastbiler, så hvis du ikke
kommer frem i et tilfredsstillende tempo, kan du begynde at hakke på
dine "kolleger" i PKW'erne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 09:22

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Nu behøver du jo ikke at gøre dig selv dummere end du er. )

I lige måde - læs hvad der står. Eller det er måske for sent på natten )

> Hvis du er så erfaren som du påstår, så véd du jo godt, at der stadig
> er flest lastbiler på A1 og A7.

Det skriver jeg INTET om. Tværtom refererer jeg direkte til din kollega Finn
G, som udtaler, at alle lastbiler kører den vej - Folmer.

> [...]
> rigeligt med overhaling forbudt zoner for lastbiler, så hvis du ikke
> kommer frem i et tilfredsstillende tempo, kan du begynde at hakke på

Lastbiler på motorvejen hindrer min fremfærd - er de der ikke, kommer jeg
hurtigere frem. Sådan er dét

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 14:53

On Sat, 09 Jan 2010 08:21:38 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>I lige måde - læs hvad der står. Eller det er måske for sent på natten )

>--

Nu ikke spydig. Jeg holder mig vågen om natten, for ikke at genere dig
mere end højst nødvendigt, når jeg er på embede., men får man nogen
tak for det? )

>--

>Det skriver jeg INTET om. Tværtom refererer jeg direkte til din kollega Finn
>G, som udtaler, at alle lastbiler kører den vej - Folmer.

<--

Gu' gør du så. Du skriver at det kan få enhver erfaren bilist til at
løbe skrigende bort, underforstået at du tilhører den kategori. Basta!

Hvad Finn angår, så er det vel ikke forbigået din opmærksomhed, at han
og jeg ikke så sjældent har divergerende opfattelser af ting og sager?

>--

>Lastbiler på motorvejen hindrer min fremfærd - er de der ikke, kommer jeg
>hurtigere frem. Sådan er dét

>--

Bullshit! Hver gang du har været nede i fart, p.gr.a. en lastbil
der er i vejen for dig, sidder du jo og grovnyder din vogns
fremragende egenskaber, bl.a. i mellemaccellerationerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 15:43

> [...]

> Nu ikke spydig. Jeg holder mig vågen om natten, for ikke at genere dig
> mere end højst nødvendigt, når jeg er på embede., men får man nogen

Vi vil gerne se dig noget mere herinde. Læg mærke til, at gruppen er vågnet
lidt op !

> Gu' gør du så. Du skriver at det kan få enhver erfaren bilist til at
> løbe skrigende bort, underforstået at du tilhører den kategori. Basta!

Du insinuerer altså

> Hvad Finn angår, så er det vel ikke forbigået din opmærksomhed, at han
> og jeg ikke så sjældent har divergerende opfattelser af ting og sager?

Jow da :)

> Bullshit! Hver gang du har været nede i fart, p.gr.a. en lastbil
> der er i vejen for dig, sidder du jo og grovnyder din vogns
> fremragende egenskaber, bl.a. i mellemaccellerationerne.

Det er ikke mig - det er jo Jan W, som elsker dén diciplin

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-01-10 16:50

On Sat, 09 Jan 2010 14:43:13 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Vi vil gerne se dig noget mere herinde. Læg mærke til, at gruppen er vågnet
>lidt op !

>--

Der er et latent behov for noget konkret viden og erfaring herinde.
Alt for mange tror, at de kan læse sig til alting.

>--

>Du insinuerer altså

>--

Gu' gør jeg så. Erfaringsmæssigt véd jeg at du skal have af grovfilen.
..o))

>--

>Jow da :)

>--

Det går fremad.

>--

>Det er ikke mig - det er jo Jan W, som elsker dén diciplin

>--

*LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mikael

Dato : 07-01-10 08:37

On 7 Jan., 14:50, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Tak for tippet, den funktion ved Googlekort kendte jeg ikke.

Den er vist også forholdsvis ny, den er genial synes jeg, det kan mane
enhver diskussion om hvilken vej der er hurtigst og kortest til
jorden ret hurtigt.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-01-10 17:08

Mikael skrev:
> Den er vist også forholdsvis ny, den er genial synes jeg, det kan mane
> enhver diskussion om hvilken vej der er hurtigst og kortest til
> jorden ret hurtigt.

Det er nu mere det at man, ved at flytte et enkelt punkt på ruten,
straks har en ny rute beregnet.

Det andet kan jeg, sådan set også gøre med mit gamle Rute66, endda
tilpasset lastbil. Ulempen der er blot at det kort ikke er blevet
opdateret til PC siden 2005, så der er en del nye veje der ikke er med.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-01-10 17:00

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvad det betyder for længde og rejsetid. Hvis du finder en passende
> rute, kan du notere et par steder på den rute og bruge som pejlemærker

Fantastisk - tak for det !

> Min erfaring med rutevejledningen begrænser sig til Danmark, men her
> er det faktisk nogle realistiske rejsetider den kommer med og klart
> den bedste ruteplanlægger jeg er stødt på

Hidtil har jeg anvendt www.map24.de (droppet) og www.viamichelin.com, fordi
sidstnævnte havde mange andre features/parametre, man kunne fra- og
tilvælge. Michelin rekommanderer faktisk også helt andre ruter end google og
navigationsanlæg iøvrigt, hvilket vi føler, at vi har profiteret positivt af
(mindre trafik ift. f.eks. A7 mv.).

TMC redder selvfølgelig ofte æren aktuelt, men allywell

Fra : N/A

Dato : 07-01-10 17:08

Fra : JS

Dato : 07-01-10 21:30

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvilken vej skal vi køre og hvad skal GPS'en pejle efter?
> Det er vel noget med at køre mod Leipzig i nærheden af Hannover, men jeg

Jeg takker mange gange for de brugbare input - jeg kendte heller ikke den
google-feature, men den er da ret genial!
Jeg tror at vi vælger hannover-halle-vejen da vi skal køre tirsdag aften,
hvor der ikke er videre meget trafik gennem Hamburg og nedad.
Spørgsmålet er så om der er noget vejarbejde mellem hamburg og hannover der
er værd at undgå, men det vil jeg lige undersøge nærmere. I så fald kan
Neumünster-ruten jo være et godt alternativ.

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4752 (20100107) __________

http://www.eset.com

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-01-10 22:19

www.autobahn-online.de/baustellen.html

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-01-10 09:41

Mogens (K) skrev:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> www.autobahn-online.de/baustellen.html

Den er så ordnet op efter 'Bundeslande'. Og dem er der følgende af på
den aktuelle tur:
Schleswig-Holsten
Hamburg
Niedersachsen