Kraftige diode lys til foran - findes det ~
Fra : Per

Dato : 06-01-10 15:30

Hej NG !

Jeg tænker om der findes kraftige diodelamper man kan bruge til nær/fjernlys
foran ?

Man kan jo efterhånden få små lygter fx. Led Lenser, der lyser ekstremt
kraftigt med kun en diodepære og 3 alm. 1,5 volts batterier.

De udvikler ingen varme og bruger stort set ingen strøm under 1W.

Findes der noget tilsvarende til biler i dag ?

Findes der erstatningspærer i til ældre biler (H4) der bruger diode
teknologi, som man uden videre kan skifte ud med ?

mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-01-10 15:37

On Wed, 6 Jan 2010 15:30:10 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hej NG !
>
>Jeg tænker om der findes kraftige diodelamper man kan bruge til nær/fjernlys
>foran ?
Nej ikke til biler (endnu), men det findes til fly, men de koster.

>Man kan jo efterhånden få små lygter fx. Led Lenser, der lyser ekstremt
>kraftigt med kun en diodepære og 3 alm. 1,5 volts batterier.
>
>De udvikler ingen varme og bruger stort set ingen strøm under 1W.
Ikke dem man bruger til fly, den bruger noget strøm og udvikler derfor
også varme, men ikke ret meget sammenlignet med en halogen pærer der
giver samme lysudbytte.

>Findes der noget tilsvarende til biler i dag ?
Nej. Det mangler at komme ned i pris.

>Findes der erstatningspærer i til ældre biler (H4) der bruger diode
>teknologi, som man uden videre kan skifte ud med ?
Nej og slet ikke noget der er godkendt til brugen.

/Hans

Fra : Jens Hansen

Dato : 06-01-10 16:27

> Nej ikke til biler (endnu), men det findes til fly, men de koster.
> /Hans

Hvad så med disse til BMW MC'er
http://www.ledsmagazine.com/press/20559
Der er godt nok "kun" tågelys, men de er på vej

Hilsen
Jens

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-01-10 17:00

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad så med disse til BMW MC'er
> http://www.ledsmagazine.com/press/20559
> Der er godt nok "kun" tågelys, men de er på vej

Møder osse en SWE-bus hvér dag, der har diodeforlygter...

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 18:06

> Nej. Det mangler at komme ned i pris.

Men det er bil industrien der skal få det ned i pris :)

Kasper

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-01-10 18:12

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det er bil industrien der skal få det ned i pris :)

Nope, det er køberne af/kunderne til de modeller, hvor det kan leveres, der
blot skal stige med en rimelig stor faktor.

Vupti .... så falder prisen og det er muligt at tilbyde sligt i
"husmandsbilklassen" også.

Senere kan det så tilbydes i "micropotterne"..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-01-10 22:38

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nej ikke til biler (endnu), men det findes til fly, men de koster.

Som det ses - jo!
Bl.a. kører flere busser med det, Audi R8, Lexus LS600 m.fl.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 08:52

On Wed, 6 Jan 2010 22:37:41 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Som det ses - jo!
>Bl.a. kører flere busser med det, Audi R8, Lexus LS600 m.fl.
Ja Audi har det tilsyneladende på 2011 modellen af A8
http://cars.about.com/od/audi/ig/2011-Audi-A8-photo-gallery/2011-Audi-A8-LED-headlight.htm
og
http://www.audi.com/com/brand/en/tools/news/pool/2009/12/the_new_audi_a8__.html

Og der er seperat blæserkøler til hver side "Each headlight package
has a dedicated cooling fan." så det er nok stadig ikke så
energieffektivt ?

/Hans

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-01-10 11:21

Hans Kjaergaard wrote:

> Og der er seperat blæserkøler til hver side "Each headlight package
> has a dedicated cooling fan." så det er nok stadig ikke så
> energieffektivt ?

Jo - det er jeg sikker på at det er. Dioden er blot meget lille, så der
kræves en god heatsink bare til en 3w LED lommelygte. Jeg har en med 4
dobbelt diode på ca. 8w - hele alulygten bliver mere end håndlun hvis
den er tændt i ½ time. Den lyser så også som en 40watt halogen eller
mere

--
vh
Torben

Fra : Per Jensen

Dato : 07-01-10 13:00

Hans Kjaergaard skrev:

> Og der er seperat blæserkøler til hver side "Each headlight package
> has a dedicated cooling fan." så det er nok stadig ikke så
> energieffektivt ?

Jo, LED er meget energieffektive, og overhaler HID indenom i nogle
tilfælde. men ved store effekter er HID stadig mere effektivt.

Forskellen er her, at en halogen f.eks. kan tåle at blive 500 grader på
glasset (og over 1000 internt), så kan dioden ikke tåle mere end måske
100 grader (120 grader internt) uden at tage skade, derfor skal de køles
ned.

// Per.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-01-10 22:37

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, LED er meget energieffektive...

....men man smider så masser af effekt i ventilatorerne...

Fra : Henrik B.

Dato : 07-01-10 23:07

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ja Audi har det tilsyneladende på 2011 modellen af A8
> http://cars.about.com/od/audi/ig/2011-Audi-A8-photo-gallery/2011-Audi-A8-LED-headlight.htm

Nej, Audi R8 V10, har LED forlygter allerede fra 2008-modellen!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : awul.dasfilshabeda

Dato : 06-01-10 16:52

http://www.ledlight.com/h4-12-5050-3-chip-led-fog-light.aspx

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-01-10 18:37

"awul.dasfilshabeda" <dsl293810@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://www.ledlight.com/h4-12-5050-3-chip-led-fog-light.aspx

http://www.caranddriver.com/features/09q3/2010_audi_r8_led_headlights-tech_dept

mvh/Bjørn J.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 06-01-10 19:32

awul.dasfilshabeda skrev:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> http://www.ledlight.com/h4-12-5050-3-chip-led-fog-light.aspx

Pærerne fås også i DK:
www.matronics.dk/Produkter/Biler/AutoLedpaerer/ledforpaerer.aspx
Hilsen Matthias

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-01-10 19:48

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pærerne fås også i DK:
> www.matronics.dk/Produkter/Biler/AutoLedpaerer/ledforpaerer.aspx

Bemærk: De kan udelukkende anvendes dags-kørelys !

mvh/Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-01-10 20:16

> Bemærk: De kan udelukkende anvendes dags-kørelys !

Bemærk også at det heller ikke er lovligt.

En lygte skal være godkendt. Det står i "glasset" hvad den er godkendt som
(f.s tågelygte nærlys osv i form af et e nummer) og der står også hvilken
standard pære der skal anvendes. Sætter man en anden pære i lever lygten
(måske) ikke op til godkendelsen ...

Om det er en hid eller led man skifter til er ligegyldigt - det er ikke
lovligt.

Og jeg har da også brugt led baglygtepærer på mc i det originale lygtehus,
da de bedre tåler vibrationer (var træt af at skifte pærer hver 6000km). Men
det er ikke lovligt og det vil dumpe til syn hvis synsmanden opdagede det.
De første led pærer jeg brugte var ikke for gode - der var mindre lys end
originale glædepærer. Og forskellen mellem lys og stoplys var ikke alt for
god. Derfor kørte jeg så også med en stoplygte i topboksen så der ikke kunne
være tvivl ... Dem jeg har i nu giver subjektivt bedømt omtrent samme
synlighed som org pæren - og kontrasten til stoplys er rigtig god. Og for at
det ikke skal være løgn har jeg også ulovlige forlygtepærer i ... Den er
født med gammeldags bilux glødepærer - dem har jeg ersttattet med halogen
der passer i de originale fatninger (billede:
http://dinmc.dk/catalog/popup_image.php?pID=1863 org
http://dinmc.dk/catalog/popup_image.php?pID=436) Jeg har dog købt en ny
lygte med 2 std H4 pærer istedet som jeg blot mangler at montere... Men
generatoren er måske lidt til den lille side til at gå fra 70W til 90W når
der også skal være til varmehåndtag osv ...

/A

Fra : Per

Dato : 07-01-10 10:24

awul.dasfilshabeda wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> http://www.ledlight.com/h4-12-5050-3-chip-led-fog-light.aspx

Hej alle !

Tak for info.

Det var jeg ikke klar over - de skal nok komme (som lovlige) inden for en
overskuelig fremtid

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 22:30

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Findes der erstatningspærer i til ældre biler (H4) der bruger diode
> teknologi, som man uden videre kan skifte ud med ?

En anden sjov ting er faktisk at i min focus fra 06 sidder der stadig pære i
stoplys "bjælken" over bagruden... det er i al fald ikke pga. pris de gør
det eller at rystelserne for hver gang bagsmækken bliver smadret i, da røde
LED koster nada.... nok nærmere noget med at der er for mange der køre rundt
med defeke stop lamper her..???

Kasper