NM
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-01-10 10:54

Hej NG

Er ved at lede efter ny brugt bil, og kigger i den forbindelse lidt på
bilbasen,

Jeg synes det er lidt svært at forholde sig til HK nu om dage... da nogle
laver en 1,2 med f.eks. 80 Hk og andre laver en 1,6 med f.eks. 75 Hk. så det
er lidt defust.

Men så står der jo også Nm efter Hk på bilbasen, og det tal burde vel
fortælle noget om hvor god bilen er til at trække???

Er der nogen der ved om tallet Nm er målt på motoren, eller om det er målt
ude på hjulene?

Min nuværende bil er en Felicia 1,6 med en motor på 75Hk / 135Nm. hvilket
nok ikke er så ringe enda, ihvertfald ikke hvis jeg sammenligner Nm. med
mange andre biler med samme antal Hk fra bilbasen.

Er det mon kun mig der ikke har styr på sammenhængen

Mvh
JR

Fra : Armand

Dato : 06-01-10 11:18

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> fortælle noget om hvor god bilen er til at trække???
>
> Er der nogen der ved om tallet Nm er målt på motoren, eller om det er målt

Drejningsmomentet (Nm'erne) lader sig ændre gennem gearing (det er dét
man tydeligst ser udnyttet på cykel når ens drejningsmoment (kropsvægt X
pedallængde) ikke slår til overfor en stejl bakke og man må geare ned -
Og derved lægger tilstrækkeligt med drejningsmoment på baghjulet til at
bakken kan forceres - Derfor er Nm-opgivelse gældende for motoren!

> Min nuværende bil er en Felicia 1,6 med en motor på 75Hk / 135Nm. hvilket
> nok ikke er så ringe enda, ihvertfald ikke hvis jeg sammenligner Nm. med
> mange andre biler med samme antal Hk fra bilbasen.

Generelt følger drejningsmomentet motorens størrelse og dét i en grad så
man let kan afrunde 1,6 liter til at skulle have omkring 16Nm. Ud fra
dén tommelfingerregel er Felicia'en ikke så voldsom endda :-/

> Er det mon kun mig der ikke har styr på sammenhængen

Vil du forvirres, så begynd at blande turboladede motorer ind i
sammenligningen, eller for den sags skyld kompressorerer (á VW's
FSI-motorer

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-01-10 13:38

Armand skrev:

> Generelt følger drejningsmomentet motorens størrelse og dét i en grad så
> man let kan afrunde 1,6 liter til at skulle have omkring 16Nm.

160Nm, skulle der have stået (eller 16kg/m)

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 06-01-10 11:44

"Jan Rasmussen" skrev

> Er der nogen der ved om tallet Nm er målt på motoren, eller om det er målt
> ude på hjulene?

Det er målt på motoren, det er det eneste man kan måle, hestekræfterne er
regnet ud efter det mål.

P=M*2*Pi*n

P = effekt = W
M = moment = Nm
Pi = ca.3.14
n = omdrej/sek

1 hk er 736 W

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 06-01-10 11:48

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev

> Men så står der jo også Nm efter Hk på bilbasen, og det tal burde vel
> fortælle noget om hvor god bilen er til at trække???

Jeg skrev for et par år siden et svar på noget lignende.

" Er en benzindrevet bils antal HK direkte sammenlignelig med en
dieseldrevet bils antal HK? "

Ja, en hestekraft er et udtryk for meget arbejde motoren kan lave.
Men der er forskel på hvordan.

Ford Focus har både en bensin og diesel på 1,8l med 115 hk.
Bensin leverer hestene ved 5500 omdr.
Diesel ved 3800 omdr.
Så hvis de kørte på cykel ville bensin træde hurtigt rundt i pedalerne,
diesel langsommere men i et større gear, så de kommer lige hurtigt frem.

En Focus bensin har en 0-100 på 10,3s. diesel 10,8s
Tophastighed 198 og 196.
Forskellen skyldes at diesel vejer 100 kg. mere end bensin, og det betyder
mest ved acceleration.

Drejningsmoment er en anden størrelse, det er faktisk den man bruger til at
regne hk ud med.
Den regnes i newtonmeter (Nm), men den gamle målestok kg/meter er nemmere
at forstå, lige som man stadig bruger heste, selv om det rigtige er kilowatt
( kW)

Man sætter en bremse på motoren, en stang på en meter og trykker til, ved
det omdrejningstal hvor man skal trykke mest for at holde motoren, har den
sit største drejningsmoment.

En Focus bensin har et moment på 16 kg/m ved 4400 omdr. det svarer til 100
hk.
En diesel har et moment på 28,5 kg/m ved 1850 omdr. det svarer til 75 hk.
Så det ses tydeligt at dieselmotoren trækker meget hårdere en bensin, men
den gør det langsommere.
Så hvis man kører begge biler ved det omdrejningstal hvor de har størst
moment, har bensinen flere heste.

Og hvad er så bedst, det kan man ikke sige, bensinen skal snurre hurtigt for
at bestille noget, dieselen er hårdt pumpet for at kunne levere varen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 18:59

alexbo wrote:
> En Focus bensin har en 0-100 på 10,3s. diesel 10,8s
> Tophastighed 198 og 196.
> Forskellen skyldes at diesel vejer 100 kg. mere end bensin, og det
> betyder mest ved acceleration.

Og du har ikke overvejet at de kan have forskellig gearing?

Fra : alexbo

Dato : 10-01-10 19:40

"Morten N." skrev

> Og du har ikke overvejet at de kan have forskellig gearing?

Og du har ikke overvejet at læse hvad jeg skriver?
Måske spørge om alt det du ikke forstår.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 23:33

alexbo wrote:
> Og du har ikke overvejet at læse hvad jeg skriver?

Det har jeg gjort. Du skriver:

"En Focus bensin har en 0-100 på 10,3s. diesel 10,8s
Tophastighed 198 og 196.
Forskellen skyldes at diesel vejer 100 kg. mere end bensin, og det betyder
mest ved acceleration."

Men vi læser det forskelligt. Du mener selvfølgelig de faktiske tal. Men det
er forkert at sige, at en diesel er langsommere end en benzin alene pga. de
100 kg mervægt. Det kan ligeså godt skyldes en laaaang udveksling mellem
gearene. Jeg mener, at dieselen ikke nødvendigvis vil være langsomst i
acceleration,
hvis begge biler havde identisk gearkasse.

Morten

Fra : alexbo

Dato : 11-01-10 00:09

"Morten N." skrev

> [...]
> mellem gearene. Jeg mener, at dieselen ikke nødvendigvis vil være
> langsomst i acceleration, hvis begge biler havde identisk gearkasse.

Det kunne du jo bare skrive i stedet for at stille mig et dumt spørgsmål.

Det er så meningsløst at tale om identisk gearkasse.
Bensinen går ca. 5500 omdr. ved 198 km/t, det vil sige at totalgearingen i
højgear er 3,33
Dieselen går ca. 3800 omdr. ved 196 km/t det vil sige at totalgearingen i
højgear er 2,32
Ingen af dem vil kunne køre fornuftigt med den andens gearkasse.

Hvis bensinen fik dieselens gearkasse ville den nå tophastigheden i tredie
eller fjerde gear.
Hvis dieselen fik bensinens kunne den ikke køre mere end 140 km/t.

Jeg skriver jo.
"Så hvis de kørte på cykel ville bensin træde hurtigt rundt i pedalerne,
diesel langsommere men i et større gear, så de kommer lige hurtigt frem."

Jeg synes det er fint at diskutere mulighederne, men dumme spørgsmål tænder
mig noget af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 21:49

alexbo wrote:
> Det kunne du jo bare skrive i stedet for at stille mig et dumt
> spørgsmål.

Hvis du kalder det et dumt spørgsmål, kan jeg ligeså godt kalde din første
forklaring for dårlig formuleret siden den let kan tolkes på forskellig vis.

"Forskellen skyldes at diesel vejer 100 kg. mere end bensin, og det betyder
mest ved acceleration."

Det er jo ikke nødvendigvis rigtigt, vel?

At det så ikke er særlig smart at sætte benzinbilens gearkasse på
dielselbilen, er jo en helt anden sag.
En lang gearing giver også sløv acceleration. Hvis de byttede gearkasse
skulle man skifte gear hele tiden i dieselen, da den kun kan trække i et
snævert omdrejningsområde, men den ville til gengæld trække helt vildt
kraftigt i hvert gear. Og selvfølgelig meningsløst i praksis både pga.
dieselmotorens karakteristik og brændstoføkonomien. Men dit citat rokker
ikke ved, at det kan tolkes både som i praksis eller teoretisk.

> Jeg synes det er fint at diskutere mulighederne, men dumme spørgsmål
> tænder mig noget af.

Så lad dog være med at skrive indlæg, hvis du ikke kan tåle at høre svarene.
Jeg har sgu ligeså meget ret til at skrive her, som dig.

Morten

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-01-10 03:54

On 6 Jan., 10:53, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> Hej NG
>
> Er ved at lede efter ny brugt bil, og kigger i den forbindelse lidt p
> bilbasen,
>
> Jeg synes det er lidt sv rt at forholde sig til HK nu om dage... da nogle
> laver en 1,2 med f.eks. 80 Hk og andre laver en 1,6 med f.eks. 75 Hk. s det
> er lidt defust.
>
> Men s st r der jo ogs Nm efter Hk p bilbasen, og det tal burde vel
> fort lle noget om hvor god bilen er til at tr kke???

Motorens moment (nM) er populært sagtet udtryk for hvor hårdt motoren
træder i pedalerne. Motorens effekt målt i hk er en direkte funktion
af moment x omdrejningstal, så flere omdrejninger med samme moment =
højere effekt.
Hvis motoren kan træde både hårdt og hurtigt opnår man en høj ydelse
(hk). Det er typisk det benzinmotorer uden trykladning er gode til. De
trækker udmærket, men kræver omdrejninger.
Trykladede motorer (alle dieselmotorer samt nogle benzinmotorer) yder
et højt moment, men især dieselmotorer trækker kun ved lave
omdrejninger. Effekten målt i hk bliver derfor ikke særligt høj, men
til gengæld får du en motor, der kan arbejde ved de omdrejninger man
ofte kører ved. Det er der mange der godt kan lide. Det giver en
følelse af magt over tingene, men er i realiteten ikke særlig hurtigt,
da motoren hurtigt mister pusten og skal have et højere gear, mens
benzinmotoren kan fortsætte med at trække videre i samme gear med
højere omdrejninger og derfor også højere ydelse.

> Min nuv rende bil er en Felicia 1,6 med en motor p 75Hk / 135Nm. hvilket
> nok ikke er s ringe enda, ihvertfald ikke hvis jeg sammenligner Nm. med
> mange andre biler med samme antal Hk fra bilbasen.

Det er bare Feliciaens effekt, der er relativt lav, momentet er ikke
højt for motorstørrelsen. Det betyder at din nuværende motor har en
godmodig karakteristik med godt bundtræk, mens du nok ikke får ret
meget andet end ekstra støj ud af at køre med høje
omdrejninger...

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-01-10 11:56

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men så står der jo også Nm efter Hk på bilbasen, og det tal burde vel
> fortælle noget om hvor god bilen er til at trække???

Jow - og gearingen for den sags skyld.

Hvis du teoretisk vil bedømme en bil, skal du lægge mærke til følgende:
HK ift. omdrejningstal
Nm ift. omdrejningstal
De værdier fortæller dig, hvorledes motoren skal køres for at levere effekt.

En '05 Polo 1,4 16V har f.eks. 101 hk v/6.000 og 126 nm v/4.400 omdr.
Den skal altså køres mellem 4.400 og 6.000 omdr. for, at du føler der sker
noget. Dette giver en stresset kørsel (nogen ka li det) samt et højt
støjniveau.

En '05 Seat Ibiza 1,9d har 100 hk v/4.000 og 240 nm v/1.800 omdr.
Den skal altså køres mellem 1.800 og 4.000 omdr for, at der sker noget. Det
giver alt andet lige en mere afslappet og lydløs kørsel.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 17:41

Jeg vil prøve at beskrive det på en lidt anden måde

Jeg har en Toyota Corrolla 1,8 T. Sport , det er en meget meget anderledes
bil at køre da den får en masse HK ved 6200 omd fordi den får noget extra
ventil løft ved de omd.

Det er en af de eneste biler der har flere Hk end moment , nemmelig 192 hk
og 180 Nm og fordi tallene ser sådan ud kan man feks ikke sætte den i 6
gear og opnå topfart da den ikke har moment nok til at slæbe sig op på 6200
omd i højeste gear , max omd er ca 8000 omd

Nogen vil kalde den åndsvag , det er den så ikke , man får en ganske alm
motor med ca 100 hk ved normal omd. tal og fornuftig benzin økonomi , men
vil du være ond skifter du bare et gear ned , og så bliver den sjov

PE

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-10 19:53

"P.E." skriver:

> Nogen vil kalde den åndsvag , det er den så ikke , man får en ganske alm
> motor med ca 100 hk ved normal omd. tal og fornuftig benzin økonomi , men
> vil du være ond skifter du bare et gear ned , og så bliver den sjov

Definer "normal omdrejningstal".

Min har +100 HK fra 3000 omdrejninger og opefter, samt +200Nm fra
1500-5500RPM

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 23:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Min har +100 HK fra 3000 omdrejninger og opefter, samt +200Nm fra
> 1500-5500RPM

Til gengæld er din pik heeeeeelt vildt lille?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-10 06:13

"Morten N." skriver:

> Til gengæld er din pik heeeeeelt vildt lille?

Misundelse er en grim ting.

(så kan du selv vælge hvad du er misundelig på, bilen eller
tissetrolden)
Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 21:54

"Morten N." <xxxxxxxxxx> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er din pik heeeeeelt vildt lille?

+200Nm er ikke engang det dobbelte
af mine 123Nm..)
What a thrill...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-10 22:54

">>Eque<<" skriver:

> +200Nm er ikke engang det dobbelte
> af mine 123Nm..)

Dine 123Nm optræder ved hvor bredt et område på omdrejningstælleren?

Lad os bare sige 100Nm, hvor bredt et område har du dem til rådighed?

http://www.torquecars.com/ford/sierra-tuning.php
"Ignore the 1.6 as this is seriously underpowered."

Behøves jeg at nævne at din bil har 0,2 liter mere slagvolumen end mig
og alligevel er den seriøst undermotoriseret.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 06-01-10 22:06

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen

> Nogen vil kalde den åndsvag , det er den så ikke , man får en ganske alm
> motor med ca 100 hk ved normal omd. tal og fornuftig benzin økonomi , men
> vil du være ond skifter du bare et gear ned , og så bliver den sjov

Og havde den haft lidt færre kubikker, og så en turbolader, ville du opnå
akkurat det samme, blot uden behov for at gear'e ned, hvis det skal være
sjovt. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-10 22:35

"Henrik B." skriver:

> Og havde den haft lidt færre kubikker, og så en turbolader, ville du opnå
> akkurat det samme, blot uden behov for at gear'e ned, hvis det skal være
> sjovt. )

Hmmm, jeg tolkede en 1,8T som værende med turbo - men det er måske bare
mig?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 06-01-10 22:39

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Hmmm, jeg tolkede en 1,8T som værende med turbo - men det er måske bare
> mig?

Jep, der er ingen kunstig åndedræt på den, det er ren "skiltetuning"...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-10 22:56

"Henrik B." skriver:

> Jep, der er ingen kunstig åndedræt på den, det er ren "skiltetuning"...

Ahvah?

Så tro da fanden at den ingenting kan under 3kRPM

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-01-10 23:31

KLIP

> Ahvah?
>

> Så tro da fanden at den ingenting kan under 3kRPM

Det er ikke alle t'er der glimter.

http://www.telegraph.co.uk/motoring/carreviews/2729772/Its-still-the-car-in-front.html

Motoren var/er jo lagt ud til at være en eco-bybil-racer-på-landevej.

mvh/Bjørn J

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-01-10 07:16

Henrik B. wrote:

> Og havde den haft lidt færre kubikker, og så en turbolader, ville du
> opnå akkurat det samme, blot uden behov for at gear'e ned, hvis det skal
> være sjovt. )

Vi er jo nogle dinosaurer der synes at det er sjovt at køre aktivt - hav
lidt respekt

--
vh
Torben - Audi 2,3 20V 167HK 216NM - effektpukkel fra 4000-6000 Nice

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-01-10 18:01

Torben Scheel wrote:

> Vi er jo nogle dinosaurer der synes at det er sjovt at køre aktivt -
> hav lidt respekt

Respekt for at ikke kan andet? ...

--
- Frank

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-01-10 09:21

Frank Leegaard wrote:

> Respekt for at ikke kan andet? ...

TROLLALERT. Jeg bider ikke på, Frank - du må få afløb sammen med de
andre i sandkassen

--
vh
Torben

Fra : Ivar

Dato : 06-01-10 19:53

Jan Rasmussen skrev:

> Er det mon kun mig der ikke har styr på sammenhængen

Nej, det er absolut ikke kun dig. Det er det mest misforståede,
data for biler. De simple forklaringer er som regel forkerte.
Jeg vil anbefale dig, at enten sætter du dig ind i hvad det
er, eller du ignorerer det.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 23:56

Hvorfor var det lige jeg viste at den vil give debat ;)

Den yder 100 hk ved 4500 omd og har der ca 160 nm

Skilte tuning tja , men hvor mange biler har 106 hk pr liter ved ren sug

Modellen laves også med compressor , eller sættet kan efter monteres for at
hjælpe den i bunden , jeg har dog valgt at unlade dette da den

går fint til mit behov , og netop kører som en normal bil og rimeligt lang
på en 106 hk pr.l. skiltetunet bil , og nej jeg definerer ikke normal

Og jeg har haft den fra ny siden 2002 uden problemer 90000 km

Men en ting hmmm to ting der er misforstået på bilen er at man ikke kan slå
ESP fra , så en track dag på banen kan ikke lade sig gøre , og

så er skiftet mellem første og anden gear for stort så man ikke kan holde
den over de 6200 omd ved skifte , og det koster alså tid fra 0-100 km/t

Men hele mit eks var kun for at illustrere hvad Hk vs Nm er for en størgelse

PS jeg kører Dragracing og bygger selv mine motorer op , og mit bedste
resutat er 302 hk på en 1000 ccm , så jeg ved godt lidt om emnet , men kan
stadig ikke komme under 1, 7 sek på de 0-100 kmt på gadedæk

PE

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-01-10 06:59

Hmm... det gav en del svar, og tak for dem

Hvis nu man skal finde en bil der kan trække ca. 700kg. på fornuftig vis,
findes der så nogle tal der kan afgøre om den duer til det?
således man allerede på bilbasen kan afgøre om bilen kan eller ikke kan.

Mvh
JR

Fra : TG

Dato : 06-01-10 23:50

On Jan 7, 6:59 am, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> [...]
> findes der så nogle tal der kan afgøre om den duer til det?
> således man allerede på bilbasen kan afgøre om bilen kan eller ikke kan.

"på fornuftig vis" er nok svær at definere.. og derfor svær at
relatere til "nøgne tal", men jeg har ikke oplevet "almindelige biler"
der havde problemer med at følge trafikken, køre efter reglerne, når
man holdt sige inden for de vægtgrænser, som bilerne har været
registreret til.

Men hører du til typen, der absolut skal race afsted 0-100 på ingen
tid osv. kræves der jo noget helt andet...
/TG

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-10 03:03

On 7 Jan., 07:49, TG <tg4...@gmail.com> wrote:

> [...]
> der havde problemer med at følge trafikken, køre efter reglerne, når
> man holdt sige inden for de vægtgrænser, som bilerne har været

Vil du have en tur i min 2CV ?? Nå, den er nok heller ikke helt
almindelig, men det er absolut en kamp at komme op på noget der ligner
marchfart på motorvejstilkørsler, der ikke går ned af bakke. Som
Bramdrupdam mod nord f.eks...

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-01-10 11:15

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Vil du have en tur i min 2CV ?? Nå, den er nok heller ikke helt
> almindelig, men det er absolut en kamp at komme op på noget der ligner
> marchfart på motorvejstilkørsler, der ikke går ned af bakke.

I 2010 burde man stille visse krav til biler, der færdes på en motorvej.
Eet af dem kunne være, at bilen havde en vis performance - i modsat fald
måtte de holde sig væk.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 23:45

Mogens (K) wrote:
> I 2010 burde man stille visse krav til biler, der færdes på en
> motorvej. Eet af dem kunne være, at bilen havde en vis performance -
> i modsat fald måtte de holde sig væk.

God humor!

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-10 03:57

On Jan 7, 11:15 am, "Mogens \(K\)" <n...@mail.com> wrote:

> I 2010 burde man stille visse krav til biler, der færdes på en motorvej.
> Eet af dem kunne være, at bilen havde en vis performance - i modsat fald
> måtte de holde sig væk.

Sådan et krav er der vel: min. 40 km/t, og det overholder jeg altid,
hvis der er fri bane. Jeg lægger mig bare på hjul af den første
lastbil jeg indhenter, så forstyrer jeg ikke nogen. Ikke mere end en
lastbil forstyrrer i hvert fald.
Og i tråd med tråden: Ydelsen som ny var 29 hk ved 5800 RPM og 39 Nm
ved (vist nok) 4800 RPM. Det kræver derfor omdrejninger at køre frisk
i den, og springet fra 3. til 4. kan med læs på/op ad bakke/i strid
modvind godt være for stort til at kunne trække 4. gear.

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 11:48

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse

> Min nuværende bil er en Felicia 1,6 med en motor på 75Hk / 135Nm. hvilket
> nok ikke er så ringe enda, ihvertfald ikke hvis jeg sammenligner Nm. med
> mange andre biler med samme antal Hk fra bilbasen.

Min 1.6 har 75HK og 123Nm hvilket nok ikke
er så ringe enda, når man tænker på den er noget
ældre end din
Mange motorer har meget volumen men få HK.
Nok derfor, nogle Mercedes kan gå en million
uden problemer, hvorimod mere moderne
småmotorer ofte er mere pint og har megakræfter
fra lille volumen. En trend, downzining, vi ser
mere og mere efterhånden. Til gavn for miljøet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 23:41

> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> Mange motorer har meget volumen men få HK.
> Nok derfor, nogle Mercedes kan gå en million
> uden problemer, hvorimod mere moderne

Haha. Mange MB'er med 1,8 liters motor og 145 HK (benzin) kører uden
problemer over 500.000 km. Det er en litereffekt på 81, hvilket ikke er
"meget volumen og få HK" som du skriver. Din bil ligger til sammenligning på
46 hk/l!
Har du overvejet om det har noget med kvalitet og pris at gøre?
Det ville sgu også være trist hvis en BMW 750 var død efter 200.000 km.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 21:55

> [...]
> Har du overvejet om det har noget med kvalitet og pris at gøre?
> Det ville sgu også være trist hvis en BMW 750 var død efter 200.000 km.

Jeg havde en gammel W124 5 cyl. diesel i tankerne.
Langsom men motormæssigt måske sejlivet pga. stor volumen,
lille effekt. Mener kollegaens var 'go' for 90 HK på ca. 2.5 liter...

Min har gået 434.000 km (benzin) uden bøvl men har så heller
ikke kostet på den helt forkerte side af den halve million fra ny...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-10 22:55

">>Eque<<" skriver:

> Min har gået 434.000 km (benzin) uden bøvl

Det passer jo ikke. Du har selv reklameret her i gruppen, når den har
været i stykker.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-01-10 13:21

On 10 Jan., 18:59, "Morten N." <xxxxxxxxxx> wrote:

> Og du har ikke overvejet at de kan have forskellig gearing?

Det har de garanteret, endda temmelig forskellig, de to motorer er jo
langt fra ens.

Ved acceleration er det bilens vægt og motorens effekt der betyder
noget, og så skal der selvfølgelig være et passende antal gear med
passende udvekslinger til at holde motoren i dens arbejdsområde.

Leo