Apropos sne ...
Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 15:32

Så er det da blevet vinter ... Vejrudsigten imorges sagde noget med 10-20cm
sne. Så da vi tog ud af døren kl 7 tænkte jeg at det var der da vist kommet
.... Trafikken gik lidt sløvt men fik da afleveret begge børn .... Ved
dagplejen (og bilværksted) stod en kassevogn på flad vej/asfalt og ~20cm sne
og kunne hverken komme frem eller tilbage. Men på friske vinterdæk var der
ingen problemer i at komme hjem og stille bilen i garagen igen

Men skolebussen nåede ikke frem og skolen valgte at indstille undervisningen
og sende børnene hjem. Jeg havde så taget en hjemmearbejdsdag, men selvom
bilen stod godt var der lidt langt ud og nu var der ved at være 40cm sne ...
Så jeg satte snekæder på i garagen inden jeg kørte ud... Det lykkedes også
at få bilen ud over gårdspladsen, men det var ikke gået uden kæder og det
var nogen gange frem og tilbage for at få tilløb på ...

Vejene var også relativt farbare der jeg nåede ud på dem som sneplovene
kører på, men jeg beholdt nu kæderne på alligevel. Nok meget godt for jeg
kom både ind og ud af skolens p-plads. Det var der andre der havde meget
stort besvær med ,,, Det samme gentog sig ved dagplejen. 10meter inde på
pladsen (fra hovedvej 13) stod en efterladt bil. Men med kæderne fik jeg
pløjet udenom.

Hjem igen stadig i adstadigt tempo og opgav så at køre helt hjem. Dvs jeg
valgte at bakke et spor ind på græsplænen fra naboens vej. Efter et par
gange frem og tilbage var der tromlet et par spor og den løse sne imellem
skovlede jeg lige væk. Så var den da nemmere at få ud igen til hans rydede
vej (ryder han selv med traktor)

Men så kom underholdningen.

En sættevogn der skulle hente grise... Han haved en gummiged til at rydde
vejen foran sig (den vej jeg lige var kørt). Men da han holdt stille for at
tage bestik af retningen om bygningerne kunne han ikke komme igang igen. Den
fedtede bare på stedet - på helt flad vej med lidt fastkørt sne...

Men med et par kæder fra gummigeden fik de den trukket videre....
Lastvognchaufføren forventede at han skulle have gummigeden som hjælp for at
komme derfra igen - og hele strækningen ud til E45 .... Lidt senere hørte
jeg så at E45 var spærret et stykke tid der ved Hobro hvor han skulle på
motorvejen pga lastvogne der stod på tværs.

Mens jeg legede med ungerne i sneen tilbød naboen at ryde ind på min
gårdsplads, men jeg takkede nej. Det kan ikke svare sig når de lover fygning
i nat. Så hellere have bilen stående tættere på ryddet vej end bag meter
høje snedriver. Sidst vi fik sne var i 2007 og der var vi sneet inde i en
lille uge. Der fik jeg bilen et stykke ind i indkørslen men der blev
driverne så højere end bilen ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Henning

Dato : 05-01-10 16:09

On Tue, 5 Jan 2010 15:32:17 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>sne. Så da vi tog ud af døren kl 7 tænkte jeg at det var der da vist kommet
>... Trafikken gik lidt sløvt men fik da afleveret begge børn .... Ved
I gamle dage var det da sjovere - så tog vi skiene på fødderne og
kælken på ryggen og gik de få kilometer der var

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 20:08

> I gamle dage var det da sjovere - så tog vi skiene på fødderne og
> kælken på ryggen og gik de få kilometer der var

Den store kunne sikkert også nemt komme _ned_ i skole - der er 50 højdemeter
på de 3km... Men eneste vej er den som lastbilerne kurrer rundt på ....
Ellers er det noget med at forcere skov/læbælter og lign ... Det er han ikke
gammel nok til endnu .... Men det hjælper jo ikke noget hvis lærerne ikke
når frem ... Og så har en en meget stor del af eleverne noget længere ....

Og jeg er ikke så meget skiløber at jeg gider løbe 8km med pulk for at
aflevere den lille i dagpleje ...

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-10 08:38

On 5 Jan., 15:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> [...]
> skovlede jeg lige væk. Så var den da nemmere at få ud igen til hans rydede

Det samme gør jeg, så ENDELIG fik jeg brugt den 2 år gamle
bagtipskovl, da vi her lidt nord for Randers har fået en pæn del.
Det er nu en fornøjelse at kunne rydde 50 m stykker af 2 m's bredde i
et snuptag.

> Lidt senere hørte
> jeg så at E45 var spærret et stykke tid der ved Hobro hvor han skulle på
> motorvejen pga lastvogne der stod på tværs.

Ufatteligt at lastbiler og folk med sommerdæk (sikkert dem som påstår
at de nok skal lade bilen blive) skal blokere så meget.

--
Christian

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 20:14

> [...]
> bagtipskovl, da vi her lidt nord for Randers har fået en pæn del.
> Det er nu en fornøjelse at kunne rydde 50 m stykker af 2 m's bredde i

Yep, inden jeg griber et manuelt betjente graveredskab overvejer jeg også
altid først om det er det rigtige værktøj ... Eller om det er bedre at gribe
telefonen ... Når man har set hvad en rendegraver, gummiged og traktor med
vogn kan udrette på få timer så gider man ikke begynde manuelt ...

> Ufatteligt at lastbiler og folk med sommerdæk (sikkert dem som påstår
> at de nok skal lade bilen blive) skal blokere så meget.

Jeg er også meget overrasket over hvor mange lastbiler der ikke kan stå fast
..... Er der ikke for meget trafik på en lettere tilsneet motorvej er det
bilisterne der klumper i højre spor mens en stor del af lastbilerne
fortsætter med 89km/t .... Jeg har jo også i årevis kørt mc om vinteren og
fået nogle underlige blikke når jeg på motorvej ligger i andet spor og
overhaler bilister der kravler afsted ...

På TV2 var et indslag med en arla chauffør der fik lov at blokere et kryds i
adskillige timer. Hans forklaring var noget med at han kørte tom og derfor
ikke havde vægt nok på de trækkende hjul.... Jeg ved godt at snekæder er
noget lort at montere på en lastbil, men enten det eller måske nogle sække
sand kunne have fået ham videre ...

Fra : ShutEye

Dato : 05-01-10 18:02

<klip>