Mon det var dækkene
Fra : JBH

Dato : 04-01-10 01:27

som gjorde at disse unge mennesker mente de kunne køre (for) stærkt.

Ulykken ved Horsens, hvor 2 unge kørte galt. (billede 4)

http://alarm112danmark.dk/photogallery.php?album_id=626

Ulykken på Rådhuspladsen (billede 3)

http://www.bt.dk/krimi/fodgaengere-mejet-ned-paa-raadhuspladen

/JBH

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 03-01-10 19:15

On 4 Jan., 01:26, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
> som gjorde at disse unge mennesker mente de kunne køre (for) stærkt.
>
> Ulykken ved Horsens, hvor 2 unge kørte galt. (billede 4)

> [...]

Jeg tror det er fordi begge var BMW som jo mest er til ligeudkørsel på
lukkede områder.

CHR IV

Fra : tiper

Dato : 04-01-10 03:48

On 4 Jan., 01:26, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
> som gjorde at disse unge mennesker mente de kunne køre (for) stærkt.

De har næppe haft hjernekapacitet til at skænke dækkene en tanke.
Uanset hvilken dækmontering de havde haft på, ville begge være kørt
galt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-01-10 16:35

JBH wrote:
> som gjorde at disse unge mennesker mente de kunne køre (for) stærkt.
>

> Ulykken ved Horsens, hvor 2 unge kørte galt. (billede 4)

> [...]

Nærmere baghjulstrukne biler der kan blive utilregnelige i glat føre.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 04-01-10 16:59

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nærmere baghjulstrukne biler der kan blive utilregnelige i glat føre.

Hvornår har du sidst prøvet en moderne baghjulstrækker?

Med ESP og antispind er de absolut ikke utilregnelige - tværtimod! Jeg har
en forhjulstrækker og en baghjulstrækker - og jeg kører med stor fornøjelse
i baghjulstrækkeren i glat føre - uden problemer.

I ulykken fra Horsens ligner det en nyere 5-serie - den har utvivlsomt såvel
ESP som ASR - så baghjulstrækket har ikke skylden for dén ulykke. På
Rådhuspladsen er det kommet frem, at årsagen var for høj fart.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 18:38

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Med ESP og antispind er de absolut ikke utilregnelige - tværtimod! Jeg har
> en forhjulstrækker og en baghjulstrækker - og jeg kører med stor
> fornøjelse i baghjulstrækkeren i glat føre - uden problemer.

Ja, hvis du har korrekt dækmontering...!

> I ulykken fra Horsens ligner det en nyere 5-serie - den har utvivlsomt
> såvel ESP som ASR - så baghjulstrækket har ikke skylden for dén ulykke.

Det kan det sagtens alligevel. Ér det sommerdæk som sidder på bilen, og der
var sne/is glat, så kan ESP ikke redde dig!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 05-01-10 21:03

> Ja, hvis du har korrekt dækmontering...!

Det har jeg - på begge biler!

> Det kan det sagtens alligevel. Ér det sommerdæk som sidder på bilen, og
> der var sne/is glat, så kan ESP ikke redde dig!

Så er det jo heller ikke baghjulstrækkets skyld - men forkert dækmontering.
En forhjulstrækker skal på de samme hjul såvel styre som trække - det
stiller større krav til vejgrebet - og slipper den, fortsætter den ligeud.

Fra : Allan F

Dato : 04-01-10 19:44

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> såvel ESP som ASR - så baghjulstrækket har ikke skylden for dén ulykke. På
> Rådhuspladsen er det kommet frem, at årsagen var for høj fart.

Hvis det vel at mærke ikke er slået fra - fordi det gør legebørn jo ofte -
selvom de ikke har evnerne eller udstyret til at håndtere en bil uden
elektroniske krykker.

Fra : Brian

Dato : 04-01-10 17:19

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nærmere baghjulstrukne biler der kan blive utilregnelige i glat føre.

Vrøvl, en moderne baghjulstrukken bil med elektronisk hjælp, har ikke den
slags problemer - tværtimod.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 18:37

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Vrøvl, en moderne baghjulstrukken bil med elektronisk hjælp, har ikke den
> slags problemer - tværtimod.

Og dog! Fysikkens love gælder stadig, ligesom man kan glemme hjælp fra
f.eks. ESP, hvis man i sne/is kører på sommersutter..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 04-01-10 19:22

> Og dog! Fysikkens love gælder stadig, ligesom man kan glemme hjælp fra
> f.eks. ESP, hvis man i sne/is kører på sommersutter..

Sålænge der er bare en smule greb, eller mulighed for at "finde" det, er der
ingen problemer overhovedet i en moderne baghjulstrækker.

Det er første vinter jeg kører baghjulstrækker, og i sammenligning med min
Saab 9-3SS, er det mindst lige så nemt. Den kan selvfølgelig nemmere
provokeres til narrestreger, men man skal selv "bede" om det.

Problemet med baghjulstrækkere om vinteren, er vel også størst i biler hvor
der ingen vægt er på bagakslen, og ikke 50/50 fordeling som i f.eks BMW.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 19:31

> Sålænge der er bare en smule greb, eller mulighed for at "finde" det, er
> der ingen problemer overhovedet i en moderne baghjulstrækker.

Og det er netop vejgreb som mangler, når du kører på sne/isglat vej med
sommerdæk.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 04-01-10 19:52

> Og det er netop vejgreb som mangler, når du kører på sne/isglat vej med
> sommerdæk.

Åhh ja - læste det som du havde skrevet sne/is/sommersutter...

/Brian

Fra : Armand

Dato : 04-01-10 22:58

Henrik B. skrev:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Og dog! Fysikkens love gælder stadig, ligesom man kan glemme hjælp fra
> f.eks. ESP, hvis man i sne/is kører på sommersutter..

Fordom eller viden??

Naturlovene gør at man ikke kan køre hurtigere igennem en
hvilkensomhelst rundkørsel end Sebastien Loeb blot fordi man har ESP.

ESP virker ved at 'støtte-bremse' og provokere en udskridning modsat dén
der måtte være igang p.g.a. for høj kurvehastighed. Sommerdæk er meget
lettere at bringe i skred, hvilket til gengæld også gælder ESP'ens
arbejde, så tør, våd eller glat vejbane skulle være det samme for ESP :-|

--
Armand.
(Der i disse dage hører ESP'en korrigere ind imellem. Til gengæld

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 23:05

> Naturlovene gør at man ikke kan køre hurtigere igennem en hvilkensomhelst
> rundkørsel end Sebastien Loeb blot fordi man har ESP.

Nej, men ESP'en gør at du kan komme helskindet gennem en rundkørsel
hurtigere end du vil kunne uden ESP. Eller med pludseligt skiftende
underlag.

> [...]
> lettere at bringe i skred, hvilket til gengæld også gælder ESP'ens
> arbejde, så tør, våd eller glat vejbane skulle være det samme for ESP :-|

Korrekt. Forudsat at dækkene kan finde greb. Det kan du ikke med sommerdæk
på is/sne...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 04-01-10 23:27

Henrik B. skrev:

> Nej, men ESP'en gør at du kan komme helskindet gennem en rundkørsel
> hurtigere end du vil kunne uden ESP. Eller med pludseligt skiftende
> underlag.

Jup!
Men megen af ESP-skepsis'en herinde grunder i at folk forstår
elektronikken som trodsende naturlovene, hvad det naturligvis ikke kan.

> Korrekt. Forudsat at dækkene kan finde greb. Det kan du ikke med
> sommerdæk på is/sne...

Hvis dækkene ikke kan finde greb så kommer man jo overhovedet ikke
hjemmefra!
Og da ESP's princip er at provokere en kontra udskridning ved kortvarig
blokering af rette hjul, skal dækkene da netop ikke finde greb for at
ESP'en fungerer :-|

Scenarie: På vej rundt på en 180° motorvejs-afkørsel begynder forenden
på en forhjulstrækker pludselig at fedte udaf mod venstre -
Underforstået: Bagdækkene har stadig fat!
ESP'en retter op på situationen ved at korrektions-bremse med et af
baghjulene, således at bagende også skrider ud i en grad så retningen
bibeholdes og man med forsigtighed kan gennemføre kurven.

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 23:31

> [...]
> Og da ESP's princip er at provokere en kontra udskridning ved kortvarig
> blokering af rette hjul, skal dækkene da netop ikke finde greb for at

Nej! ESP'en virker ikke ved udskridning, men ved nedbremsning, kontrolleret
og uafhængigt på de rette hjul.

> [...]
> ESP'en retter op på situationen ved at korrektions-bremse med et af
> baghjulene, således at bagende også skrider ud i en grad så retningen

Nope. den bremser på inderste forhjul og yderste baghjul, for at undgå
yderligere udskridning og retningsstabilisere...

> og man med forsigtighed kan gennemføre kurven.

Naaah, du kan fortsætte med at holde klampen i kælderen, da gassen styres af
ESP'en...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 05-01-10 17:34

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Nej! ESP'en virker ikke ved udskridning, men ved nedbremsning,
> kontrolleret og uafhængigt på de rette hjul.

Ikke på min Peugeot!
Det er meget tydelig at et forhjulsdrift korrigeres med lyden af et
bagbremse-'hug' og et samtidigt lille slag med bagenden!

> Nope. den bremser på inderste forhjul og yderste baghjul, for at undgå
> yderligere udskridning og retningsstabilisere...

Jeg skal indrømme at jeg har min umiddelbare opfattelse fra en
udefinarbar kilde, men alligevel er det nok dig der bliver nødt til at
opdatere din opfattelse:
Både Wikipedia og Youtube bekræfter mine udtalelser :-|

Check it out!

> Naaah, du kan fortsætte med at holde klampen i kælderen, da gassen
> styres af ESP'en...

Jup!
Hvilket tydeligst er at opleve hvis man forsøger at trække en
håndbremsevending og p.g.a. manglende held holder gassen på for i det
mindste at få forenden rundt: Bremserne hugger; lamper blinker og
motoren 'murer' trods fuld gas

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 05-01-10 21:04

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Og dog! Fysikkens love gælder stadig, ligesom man kan glemme hjælp fra
> f.eks. ESP, hvis man i sne/is kører på sommersutter..

Og så er vi tilbage til, at det er forkert dækvalg - ikke baghjulstræk, der
er skyld i problemerne.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:33

KASO wrote:

> Og så er vi tilbage til, at det er forkert dækvalg - ikke
> baghjulstræk, der er skyld i problemerne.

Eller en "killercombo" af brede sommerdæk og ESP slået fra i en kraftig
baghjulstrukken bil.

Så skal du bare se løjer.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 06-01-10 07:50

> Eller en "killercombo" af brede sommerdæk og ESP slået fra i en kraftig
> baghjulstrukken bil.
>
> Så skal du bare se løjer.

Jo-da -men så har man da vist også selv bedt om det.....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-01-10 19:10

Frank Leegaard skrev:

> Nærmere baghjulstrukne biler der kan blive utilregnelige i glat føre.

Nu har jeg altid kørt i baghjulstrukne biler selv. Har dog haft rige
muligheder for at køre forhjulstrukne. Og jeg er ikke i tvivl om hvad
jeg vil vælge. Forleden kørte jeg bar to forhjulstrukne øser op ad en
bakke. Næsten oppe vælger den ene at træde på bremsen. Nr 2 og jeg må
selvfølgelig stoppe. Inden længe de begge på tværs og stopper al trafik.
Selv har jeg slået antispind fra. Jeg kan sætte i gang op ad bakken. De
andre kunne få deres biler til at skride ud i bakgear ned ad bakken.

Jeg valgte at bakke 400m og smide bilen ind på en plads, for at kunne
hente den senere. Hvorom alt er, så handler det om at kende sin bil og
køreteknik.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 19:24

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg valgte at bakke 400m og smide bilen ind på en plads, for at kunne
> hente den senere. Hvorom alt er, så handler det om at kende sin bil og
> køreteknik.

Førhen - før alle de elektroniske hjælpemidler - var bilkendskab og
køreteknik ikke nok. Jeg har indtil flere gange set, hvordan bagskubbere
smed røven og snurrede rundt, uden føreren kunne nå at gøre en ski'...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-01-10 19:42

Henrik B. skrev:

> Førhen - før alle de elektroniske hjælpemidler - var bilkendskab og
> køreteknik ikke nok. Jeg har indtil flere gange set, hvordan bagskubbere
> smed røven og snurrede rundt, uden føreren kunne nå at gøre en ski'...

Derfor er min historie også mere foruroligende. At de ikke kunne klare
den bette bakke. De har sikkert også har haft hjælpemidler. Hjælpemidler
som jeg havde slået fra. Men er du kørt fast er det ingen fordel med det
slået til. Men ingen tvivl om det redder en uopmærksom bilist i en
nødsituation. Men så har man også kørt over grænsen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 04-01-10 23:48

Fra : AS

Dato : 06-01-10 19:44

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> Nærmere baghjulstrukne biler der kan blive utilregnelige i glat føre.

Urban legend. Ellers, når man vælter med en cykel, er der også
cykelproducentens skyld

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-01-10 21:24

On Mon, 04 Jan 2010 18:36:53 +0100, Henrik B. wrote:

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Og dog! Fysikkens love gælder stadig, ligesom man kan glemme hjælp fra
> f.eks. ESP, hvis man i sne/is kører på sommersutter..

Jeg passerede stedet (HCA Boul.) under en time senere og der var knastørt,
med mindre man også kan glide på forstøvet vejsalt. Mere imponerende at
tumpen angivelig har været i stand til at køre så galt med 70 i timen på
et sted hvor der er rimelig tæt trafik og hastighedsbegrænsingen for få år
siden var 60. Gætter på at han har skullet blære sig med noget hjulspin
el.lign.

Fra : JBH

Dato : 04-01-10 21:45

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siden var 60. Gætter på at han har skullet blære sig med noget hjulspin

Neej, han gad bare ikke holde for rødt....

http://www.bt.dk/krimi/gad-ikke-holde-roedt

"Vidner har fortalt politiet, at den 27-årige kørte alt for stærkt, da han
mistede herredømmet over sin storesorte BMW. Føreren selv har forklaret
politiet, at han ville nå over for grønt. Han har forklaret, at han ser
lyssignalet skifte til rødt i fodgængerfeltet og speeder op for at nå over.
Han rammer stregen til busbanen, og det får den baghjulstrukne BMW til at
skride ud"

mvh
JBH

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-10 22:49

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> lyssignalet skifte til rødt i fodgængerfeltet og speeder op for at nå
> over. Han rammer stregen til busbanen, og det får den baghjulstrukne BMW

En bekræftelse af, at baghjulstrukne - krykker eller ej - har visse
problemer (ligesom en fjerbold). )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 05-01-10 21:10

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> En bekræftelse af, at baghjulstrukne - krykker eller ej - har visse
> problemer (ligesom en fjerbold). )

Æhh - er det derfor BMW, Mercedes, Ferrari m.fl. stadig sværger til
baghjulstræk, mens "wannebe's" som Volvo, Saab etc. må nøjes med det
billigere forhjulstræk?

Med ESP skrider en baghjulstrækker ikke ud blot fordi den rammer en streg -
og selv uden ESP har jeg svært ved at se, hvordan det skulle ske. Jeg har
tidligere kørt baghjulstrækkere uden alle forkortelserne - og selv min gl.
MB 280S fra 1977 kunne køre fint igennem vintervejret med vinterdæk - uden
problemer.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-01-10 21:43

> [...]

> Æhh - er det derfor BMW, Mercedes, Ferrari m.fl. stadig sværger til
> baghjulstræk, mens "wannebe's" som Volvo, Saab etc. må nøjes med det

M.h.t. Volvo gik de vel først over til forhjulstræk i 80'erne. Med Saab har
de alle dage haft forhjulstræk. Ikke p.g.a. pris, men fordi de fra første
færd var udviklet af flyingeniører, som tænkte sikkerhed, sikkerhed og
sikkerhed...

> [...]
> Jeg har tidligere kørt baghjulstrækkere uden alle forkortelserne - og selv
> min gl. MB 280S fra 1977 kunne køre fint igennem vintervejret med

Og som nævnt har jeg flere gange oplevet bagskubbere snurre omkring - den
ene gang var det bl.a. en MB.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-01-10 23:23

Henrik B. wrote:
> [...]
> sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed...

> Og som nævnt har jeg flere gange oplevet bagskubbere snurre omkring -

En bagskubber er langt mere utilregnelig end en forhjulstrukken bil i glat
føre.

Hvad folk så mener sig benådet med af fortræffelige køreevner giver jeg så
ikke en dyt for.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 05-01-10 23:52

> En bagskubber er langt mere utilregnelig end en forhjulstrukken bil i glat
> føre.

Enig!

> Hvad folk så mener sig benådet med af fortræffelige køreevner giver jeg så
> ikke en dyt for.

Jep. Det er helt sikkert mere sikkert at trække kareten i den "rigtige"
ende. Og så meget desto vigtigere for mindre erfarne bilister..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:31

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Jep. Det er helt sikkert mere sikkert at trække kareten i den
> "rigtige" ende. Og så meget desto vigtigere for mindre erfarne

Det lader til at det er god portion Heiki Mikkola og Ari Vatanen herinde ..

Dem om det. Vi andre griner når de ligger derude på marken.

Har oplevet et baghjulstrækker nærmest komme i slyng ud af lige vej hvor der
pludselig var glat.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 06-01-10 11:47

On Wed, 6 Jan 2010 00:30:43 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Det lader til at det er god portion Heiki Mikkola og Ari Vatanen herinde ..

Heiki Mikkola??
Mon Fronken tænker på Hannu?

Volger

Fra : KASO

Dato : 06-01-10 07:49

> En bagskubber er langt mere utilregnelig end en forhjulstrukken bil i glat
> føre.

Gammel overtro. Prøv nu en moderne baghjulstrækker!
Og selv de gamle var generelt rimeligt nemme at fange - i modsætning til de
samtidige forhjulstrækkere.

> Hvad folk så mener sig benådet med af fortræffelige køreevner giver jeg så
> ikke en dyt for.

Ligesom jeg ikke giver en dyt for udtalelser fra folk, der ikke selv har
prøvet at køre den pågældende biltype

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 08:10

KASO wrote:
> [...]
>>
> Ligesom jeg ikke giver en dyt for udtalelser fra folk, der ikke selv
> har prøvet at køre den pågældende biltype

Ork jow. Det har jeg skam. Men det ændrer nu ikke ved at altså er lettere at
"fange" en forhjulstrukket bil på afveje i glat vejr. Det er alle eksperter
enige om.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-01-10 00:48

On 6 Jan., 08:09, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Ork jow. Det har jeg skam. Men det ndrer nu ikke ved at alts er lettere at
> "fange" en forhjulstrukket bil p afveje i glat vejr. Det er alle eksperter
> enige om.

Det er rigtigt. En forhjulstrækker har grundlæggende betydeligt
dårligere greb og køredynamik og mister derfor greb tidligere, til
gengæld er den så tilsvarende nemmere at fange, bl.a. fordi den ikke
kan køre lige så stærkt under samme forhold.
Så længe vi med bagjhjulstræk ligger og kører på samme veje som jer
andre, dvs sammen med måske 93% forhjulstrækkere, sættes tempoet af
disse dårligere biler, og tempoet er derfor lavt for vores overlegne
biler, og vi har dermed en større sikkerhedsmargen....
Vi behøves slet ikke at være bedre bilister, selv om det selvfølgelig
er rart at have denne ekstra resource i baghånden...

Har I i øvrigt prøvet at køre Velo Solex ? Med forhjulstræk ?? I
sne ??? Det er faktisk ikke særlig godt...

Tag ovenstående for hvad det er, en provokation fyldt med
overdrivelser.

Leo

Fra : Volger Garfield

Dato : 06-01-10 11:47

On Tue, 5 Jan 2010 23:47:59 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Så længe vi med bagjhjulstræk ligger og kører på samme veje som jer
>andre, dvs sammen med måske 93% forhjulstrækkere, sættes tempoet af
>disse dårligere biler,

Vildt - Her gik jeg og troede, at det var hastighedsgrænserne som
satte tempoet.

>Har I i øvrigt prøvet at køre Velo Solex ? Med forhjulstræk ?? I
>sne ??? Det er faktisk ikke særlig godt...

Man skulle bare trykke lidt hårdere i stangen, for at få bid til
dækket Til gengæld kom jeg frem, hvor andre (puch, tomos, caddy,
kreidler o.a.) ikke kunne Men det var jo også en af de gamle
sorte!

>Tag ovenstående for hvad det er, en provokation fyldt med
>overdrivelser.

Det med Velo'en, var hverken provokation eller overdrievelse, men den
pure sandhed =

Volger

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-01-10 04:02

On 6 Jan., 11:47, Volger Garfield <Vol...@nowhere.invalid> wrote:

> Vildt - Her gik jeg og troede, at det var hastighedsgrænserne som
> satte tempoet.

Hastighedsgrænserne er jo sat lavt af hensyn til de svagere bilister =
forhjulstrækkerne. Vi andre har dispensation til at give gas,når der
er plads.
Nå, spøg til side, jeg tænkte på vinterføret, hvor tempoet styres af
ham forrest i kolonnen...

> [...]
> dækket Til gengæld kom jeg frem, hvor andre (puch, tomos, caddy,
> kreidler o.a.) ikke kunne Men det var jo også en af de gamle

Og du havde slet ikke problemer med forhjulsudskridninger i sving ???
Jeg har kørt markræs på Velo, og den styrede lige så dårligt som en
Golf...

> Det med Velo'en, var hverken provokation eller overdrievelse, men den
> pure sandhed =

Ja da...

Leo

Fra : Volger Garfield

Dato : 06-01-10 16:44

On Wed, 6 Jan 2010 03:02:01 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Og du havde slet ikke problemer med forhjulsudskridninger i sving ???
>Jeg har kørt markræs på Velo, og den styrede lige så dårligt som en
>Golf...

Man skulle ligesom "file med koblingen" (hive lidt i stangen), så gik
det Men ja - Den var fandens tung og meget svær at styre...

Volger

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-01-10 13:49

On 4 Jan., 19:24, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> F rhen - f r alle de elektroniske hj lpemidler - var bilkendskab og
> k reteknik ikke nok. Jeg har indtil flere gange set, hvordan bagskubbere
> smed r ven og snurrede rundt, uden f reren kunne n at g re en ski'...
>
> --http://www.saabklub.dk/

Jeg har kun kørt 2 baghjulstrækkere i sne:

1: Ford Sierra 1.x på sommerdæk. 100% dårlig og uforsvarlig at køre i
i glat føre. Skred ud uden provokation, minimalt greb, alt over 40 km/
t var ikke forsvarligt.

2: Jaguar XJ både på sommer og vinterdæk. God på sommerdæk, rigtig god
på vinterdæk. Jeg kan tage alle jeres forhjulstrækkere i acceleration
i sne, uanset om I bruger alle jeres elektroniske krykker...

Konklusion: Der er forskel på baghjulstrækkere...

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-01-10 23:48

Leo Jensen skrev:

> Konklusion: Der er forskel på baghjulstrækkere...

Præcis. Hvis jeg var provokerende ville jeg påstå min Omega står bedre
fast på sommerdæk end visse forhjulstrækkere med vinterdæk. Vel vidende
at det modsatte også kunne opleves.

Min gamle MB 300D 123 var kronisk værdiløs selv på nye vinterdæk. Selv 5
cm snesjap kunne stoppe den. Virker dumt at man på plan vej skal stikke
et ben ud og skubbe i gang. Nogle sække cement i bagagerummet kunne
hjælpe en smule.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-01-10 03:38

Ib Jakobsen sendte dette med sin computer:

> [...]
> ud og skubbe i gang. Nogle sække cement i bagagerummet kunne hjælpe en smule.

Og hvad kunne forklaringen være?

Der kan vel højst blive tale om noget vægt(fordeling) - alt andet lige?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-01-10 06:54

Hans Paulin (6310) skrev:

> Og hvad kunne forklaringen være?
>
> Der kan vel højst blive tale om noget vægt(fordeling) - alt andet lige?

Der kan vist ikke være ret mange andre forklaringer. F.eks tankens
placering er lodret bag ryglænet. På Omegaen er den placeret bag ved
bagakslen. Fysikkens love er nu ikke så dumme.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-01-10 11:17

Efter mange tanker skrev Ib Jakobsen:

> Der kan vist ikke være ret mange andre forklaringer. F.eks tankens placering
> er lodret bag ryglænet. På Omegaen er den placeret bag ved bagakslen.
> Fysikkens love er nu ikke så dumme.

Hæ hæ

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 04-01-10 23:48

Fra : tiper

Dato : 05-01-10 02:41

> [...]
> i sne, uanset om I bruger alle jeres elektroniske krykker...
>
> Konklusion: Der er forskel på baghjulstrækkere...

Eller en anden konklusion:
Du havde bedre dæk monteret på jaguaren end på Ford'en...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-10 08:40

On 4 Jan., 17:19, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Vrøvl, en moderne baghjulstrukken bil med elektronisk hjælp, har ikke den
> slags problemer - tværtimod.

ESP kan ikke under nogen omstændigheder give dig mere friktion end
dækkene så sommerdæk vil være farligt.

--
Christian

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-01-10 11:19

On 5 Jan., 10:40, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Eller en anden konklusion:
> Du havde bedre dæk monteret på jaguaren end på Ford'en...

Ja, for Jaguaren er min egen bil og ikke en lånebil fra mekanikeren
ligesom Sierraen. Jeg fik lavet et orange eftersyn af klimaanlægget
kan jeg huske...
Nu har jeg også kørt Jaguaren med sommerdæk i sne, og der var den
stadig ekstremt meget bedre end Sierraen. Vi snakker en faktor 10
eller noget på det niveau. Mine sommerdæk var sikkert bedre end
Fordens, da jeg kasserede dem og monterede vinterdæk i stedet for, men
alligevel føler jeg mig temmelig sikker på udfaldet af en
sammenligning af de 2 biler på sammenlignelige dæk. Hvis der ellers
overhovedet findes en Sierra i DK på gode vinterdæk ??

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:35

Leo Jensen wrote:

> [...]
> sammenligning af de 2 biler på sammenlignelige dæk. Hvis der ellers
> overhovedet findes en Sierra i DK på gode vinterdæk ??

Tænker du på en speciel i "Menthos Condition"?

--
- Frank