Nissan Primera 1.6 contra Ford Mondeo 1.8
Fra : Lau Lauritzen

Dato : 03-01-10 19:39

Har i dag været ude at kikke på "ny" brugt bil. Valget står så mellem:

- Nissan Primera 1.6 Visia 109hk Stc 3/2006 108.000 km, 129.900 kr.
og
- Ford Mondeo 1.8 110 Ambiente 110kh 3/2006 109.000 km, 139,900 kr.

Begge meget velholdte med alt det gængse udstyr. Nissan med Klimaanlæg og
Mondeo'en med aircon. Mondeo med træk (Det har vi brug for).
Det er vist de væsentlige forskelle på udstyret.

Begge biller kører fint. Begge koldstartede uden problemer og mislyde i 9
graders frost !.
Synes dog at mondeo'en var en anelse "fastere i kødet" under kørsel.

Har ikke den helt store bilforstand. Hvad ville i vælge.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-10 21:32

"Lau Lauritzen" <lau@postman.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Begge meget velholdte med alt det gængse udstyr. Nissan med Klimaanlæg og
> Mondeo'en med aircon. Mondeo med træk (Det har vi brug for).

Træk - til trailer eller campingvogn?

Hvis campingvogn, ville jeg se lidt på gearing og drejningsmoment. Og prøve
begge biler med campingvogn på slæb.

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 23:40

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Træk - til trailer eller campingvogn?
>
> Hvis campingvogn, ville jeg se lidt på gearing og drejningsmoment. Og prøve
> begge biler med campingvogn på slæb.

Og få kigget i papirer, hvor meget de må slæbe

Klaus

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-01-10 23:46

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Og få kigget i papirer, hvor meget de må slæbe

Der er jeg så 99,9% sikker på Mondeo'en må slæbe mest...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 23:48

Brian Sørup skriver:

> Der er jeg så 99,9% sikker på Mondeo'en må slæbe mest...

Netop.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 04-01-10 17:05

> Brian Sørup skriver:

> Netop.

Uden at kende til de to biler - så er det ikke altid, at alm. logik holder
på det punkt. Renault er f.eks. sære mht., hvor meget bilerne må trække. Min
gl. Grand Scénic 1.9 dCi med en egenvægt på 1550kg. og et moment på 300Nm
måtte alligevel kun trække en cykeltrailer (eller deromkring) - trods at
bilen kunne klare meget mere.

Noget andet er iøvrigt, at selv om Nissan evt. må slæbe mest - er det ikke
sikkert, at den kan med en 1.6l motor.....

Nissan'en er en lidt overset bil - det bør betyde lavere brugtpriser, men
det gælder så også, hvis man vil sælge den igen - så får man mindre for den.
Har man tænkt sig at beholde den i mange år, kan det til gengæld være en god
forretning.

I begge tilfælde: Kig efter rust, rust og rust!

Fra : Lau Lauritzen

Dato : 06-01-10 17:03

Tusind tak til alle for den gode og lærerige "feedback".

Jeg vil bruge min nyvundne viden, når jeg skal ned at prøve dem igen.

Med venlig hilsen
Lau