Hvordan er det nu med en lader...
Fra : Steen

Dato : 03-01-10 16:45

Nu bliver det desværre hverdag i gen, så for at være forberedt!
Hvordan er det nu med en lader, til bilens batteri`

Rød til rød, og sort til stel?

--
Steen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-10 16:58

Steen wrote:
> Nu bliver det desværre hverdag i gen, så for at være forberedt!
> Hvordan er det nu med en lader, til bilens batteri`
>
> Rød til rød, og sort til stel?

Tænker du på rækkefølge af tilslutning?

--
- Frank

Fra : Steen

Dato : 03-01-10 19:51

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Tænker du på rækkefølge af tilslutning?

Ja, og generelt. Ifølge FDM skal kun tre poler bruges
--
Steen

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-01-10 17:25

> Rød til rød, og sort til stel?

Plus til plus og minus til minus.

Tjek din lader og tilslut derefter.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Armand

Dato : 03-01-10 17:46

Martin [6000] skrev:

> Plus til plus og minus til minus.

Sidste tilslutning kan trække gnister som kan være kritiske i miljøet
omkring en akkumulator, så som idiotsikring bruger man
tommelfingerregelen at sidste tilslutning skal være til stel (der svarer
til minus på batteriet) hvor gnister ikke er nær så kritiske :-|
Jeg ved godt at man jo bare kan vente med at tænde for laderen til
sidst, men hvorfor ikke lige skrive en sådan tommelfingerregel bag øret
og praktisere den for safe playing!

--
Armand.

Fra : Steen

Dato : 03-01-10 19:51

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Plus til plus og minus til minus.
>
> Tjek din lader og tilslut derefter.

Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
stel
--
Steen

Fra : Brian

Dato : 03-01-10 19:57

"Steen" <isteen@googlemail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
> stel

Ahhh... mon dog - de har nok anbefalet, som Armand var inde på, at minus
fra dit ladeapperat forbindes til en stelforbindelse, istedet for direkte
til minuspolen på batteriet.
Så plus (den røde) sætter du direkte på dit batteri, minus (den sorte)
sættes til stel et sted i motorrummet. Der er som regel en metalplade et
eller andet sted, der er egnet til formålet.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 20:08

Steen skriver:

> Jeg læste at FDM for nylig rådede til at forbinde (plus, tror jeg) til
> stel

Så går det galt.....

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-10 21:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Steen skriver:

> Så går det galt.....

Vel ikke på en ældre japser?

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-10 22:42

On 03/01/10 21.03, Frank Leegaard wrote:

> Vel ikke på en ældre japser?

Så skal den vist også være _meget_ gammel tror jeg.

Japanske biler havde (har?) stelstyret lys f.eks., men det er noget andet.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Lars Arup

Dato : 03-01-10 23:13

Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til stel!

MVH Lars Arup

Fra : Armand

Dato : 04-01-10 09:08

Lars Arup skrev:
> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til stel!
>
> MVH Lars Arup
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en tommelfingerregel
ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver nævnes i en alm.
tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-01-10 00:22

Armand wrote:

> Måske nok. Men igen: Er de ikke så gamle at selv en tommelfingerregel
> ikke behøver indbefatte dém, endsige behøver nævnes i en alm.
> tråd/gruppe (i modsætning til et veteranforum) :-/

Nu var det skam ingen tommelfingerregel men en bombastisk generalisering.

Derudover har de "historieløse" godt af lidt viden.

--
- Frank

Fra : Steen

Dato : 05-01-10 15:06

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Nu var det skam ingen tommelfingerregel men en bombastisk generalisering.
>
> Derudover har de "historieløse" godt af lidt viden.

Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?

Rød til rød - sort til stel?
--
Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-01-10 15:12

On Tue, 5 Jan 2010 15:06:28 +0100, isteen@googlemail.com (Steen)
wrote:
>Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
>op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
>Rød til rød - sort til stel?
Plus til plus, og minus til minus, hvilke farver du bruger er dit
valg.
Lad vær med at stirre dig blind på farver, det er polariteten der
tæller, brug evt. et måleinstrument til at finde polariteten og
hvilken polaritet stel har.

Er du i tvivl så hold fingerne langt væk, der er ret store krafter på
spil hvis det går galt.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:37

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> hvilken polaritet stel har.
>
> Er du i tvivl så hold fingerne langt væk, der er ret store krafter på

Er det med lader og er det en CTEK sker der mig bekendt ikke andet end at
den ikke vil lade.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 05-01-10 17:42

Steen skrev:

> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens batteri
> op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
> Rød til rød - sort til stel?

Sidste klemme (á #2 fra en lader og #4 fra startkabler!) skal være en
minus-klemme og sættes på et stelpunkt.
Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at danne sig
et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at klemme på et
stelpunkt!

--
Armand.

Fra : Steen

Dato : 05-01-10 22:38

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Ved brug af startkabler kan det derfor godt svare sig først at danne sig
> et overblik over i hvilket motorrum det er lettest at klemme på et

2 svar - og (som jeg læser det) 2 forskellige metoder.
Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den
korrekte.
--
Steen

Fra : Brian

Dato : 05-01-10 22:44

> [...]

> Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
> rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den

De skriver det samme, men Armand tilføjer at man tilslutter minus til sidst.

Det er altså ikke så svært at tilsutte en lader. Er det stadig
uoverskueligt, kan du tage et billede af dit motorrum og lader, så kan det
nok skæres yderligere ud i pap

/Brian

Fra : Armand

Dato : 06-01-10 00:17

Steen skrev:

> [...]
> Jeg har engang for længe siden brugt dét med at forbinde sort/sort og
> rød/rød, men læste for nyligt at den metode du beskriver, er den

Begge dele virker; men kardinapunktet er at holde gnistforekomster væk
fra akkumulatoren hvis 'tomrum' består af brint!

Jeg har én gang gjort den fejl at slibe med en vinkelsliber hen over et
240Ah's lastvognsbatteri der stod til ladning: *kapuff* =

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:39

Armand wrote:

> [...]
>
> Jeg har én gang gjort den fejl at slibe med en vinkelsliber hen over
> et 240Ah's lastvognsbatteri der stod til ladning: *kapuff* =

Det er derfor du er så opsat?

"Brændt barn skyer ilden"

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-01-10 00:36

Steen wrote:

> Hvad var så den endelige konklusion - hvis man skal lade bilens
> batteri op (enten vha en batterilader - evt. med startkabler)?
>
> Rød til rød - sort til stel?

Plus til Plus - som jo normalt er rød og minus til stel som jo normalt er
sort.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 04-01-10 09:25

"Lars Arup" skrev

> Det går nu nok bedre på en gammel englænder, de plejer at ha plus til
> stel!

Og gamle tyskere har 6 volt, det burde man måske advare imod.
gamle japanere har hverken det ene eller det andet, i hvert fald ikke her i
landet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-01-10 00:47

> [...]
> godt at man jo bare kan vente med at tænde for laderen til sidst, men
> hvorfor ikke lige skrive en sådan tommelfingerregel bag øret og

Jeg er som udgangspunkt ikke uenig, men da jeg altid tænder laderen til
sidst så er det ikke et issue for mig.

Min CTEK er også tilsluttet "permanent" med plus til plus og minus til
minus så der er ikke så meget at rafle om lige der.

Hvad jeg derimod synes er vigtigt er som jeg skrev, "plus til plus osv.."
- og ikke hvad farver de har. Selvom det er standardiseret så ved man
aldrig hvad folk går og gemmer på i garagen og har hjemmefusket på.

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-01-10 08:30

> Som jeg har skrevet før, så er det det sygeste modargument man kan
> fremkomme med :-|

Så er jeg åbenbart en meget syg mand.

> At gøre rette forbindelses-sekvens til en god vane vil forhindrer dig i
> at gøre fejlen den dag det er startkabler du står med !!!

Korrekt. Men nu tilslutter jeg aldrig sådan noget "på vanen". Dvs. jeg
laver ikke fejlen når jeg en dag står der...

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-01-10 22:19

> Startkabler er ikke noget man bruger.

Jeg har brugt mine - men det var til en anden bil der ikke kunne starte.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-01-10 00:23

> Har skam godt nok et sæt liggende. Men det er til alleryderste nød.

Nemlig CTEK ... :P

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-01-10 01:41

> Dem har jeg til gengæld 2 af. En 7200 og en 25000
>
> Har du cigartænderadapteren til din 7200?

Min er en 7000 Multi. Men nej jeg har ikke sådan en adapter. Hvad kan den
af sjove ting?

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-01-10 12:15

> Ikke andet end lade gennem dit cigartænderstik. Hvis du ikke gider stå
> og fjerne skjolde og snavs i motorrummet.

OK. Mit motorrum er rent som operationsstue så det er ikke noget
problem

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 01:21

> og akku har intet skjold?

Nej da. Hvad skulle det bruge det til?

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 11:56

> Varme-kuldeskjold

Sådan et plastikskjold batter vist ikke meget.

Men nej, sådan noget har sådan et discountkøretøj ikke.. det eneste den
har/havde er noget filt-frakke som ikke passer på det nye batteri.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-01-10 23:02

Martin [6000] wrote:

> Sådan et plastikskjold batter vist ikke meget.
>
> Men nej, sådan noget har sådan et discountkøretøj ikke.. det eneste
> den har/havde er noget filt-frakke som ikke passer på det nye batteri.

Naturligvis batter det. Særligt når de kemiske reaktioner varmer lidt så
batteriets temperatur stiger en smule, med gunstig følge på effekten.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 08-01-10 23:17

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Naturligvis batter det. Særligt når de kemiske reaktioner varmer lidt så
> batteriets temperatur stiger en smule, med gunstig følge på effekten.

Har du en kold (indledningsvis) metalmotorhjelm på den anden side af
plastskjoldet over batteriet, kan det vist være det samme. Derimod har de
fleste biler jo noget støjisolering istedet - det holder 100 gange bedre på
varmen batteriet evt. afgiver, end et snoldet stykke plastik hen over
toppen.

Godt man har batteriet bagi - lettilgængeligt og i tørvejr

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-01-10 23:39

Brian wrote:

> [...]
> plastik hen over toppen.
>
> Godt man har batteriet bagi - lettilgængeligt og i tørvejr

Skjoldet på en Galph er skam hele vejen rundt. så der er fint med
stillestående luft omkring.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 08-01-10 23:57

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Skjoldet på en Galph er skam hele vejen rundt. så der er fint med
> stillestående luft omkring.

Okay, jeg har aldrig set andet end den der flade plastklap henover med lidt
daller ned omkring det halve af batteriets højde - men jeg gør heller ikke
så meget i de der entusiast vogne.

Så er spørgsmålet - isolerer "frakken" eller plasten bedst ?
Uanset er det nok revnende ligegyldigt...

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 00:01

Brian wrote:

> [...]
>
> Så er spørgsmålet - isolerer "frakken" eller plasten bedst ?
> Uanset er det nok revnende ligegyldigt...

Jeg aner det reelt ikke. Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet mod
korrosion.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 00:06

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg aner det reelt ikke.

Njaa... jeg tror der er en grund til at man ikke isolerer huse med faste
plastplader

> Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet mod korrosion.

Og det ser lidt mere lækkert ud

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 00:19

Brian wrote:

> Njaa... jeg tror der er en grund til at man ikke isolerer huse med
> faste plastplader

Til gengæld gør man det ved køleskabe ..

> Og det ser lidt mere lækkert ud

Bestemt.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 00:29

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Til gengæld gør man det ved køleskabe ..

Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret med et
skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale supermarked har
stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...

Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 01:01

Brian wrote:

> Er du sikker ? Det ene køleskab jeg har haft skilt ad, var isoleret
> med et skum-materiale. Det samme bruges i de kølemøbler dit lokale
> supermarked har stående - reoler, kummer, køle/fryserum osv...

Korrekt. Plast og skum. Alfa forsøgte sig i hine tider med skum i karossen i
Alfasud. Det kom der intet godt ud af.

> Wauww... jeg tror aldrig at jeg har været så OT her i gruppen før

Hvad OT er der nu i at tale om isolering af bilbatteri?

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 13:17

> Korrekt. Plast og skum. Alfa forsøgte sig i hine tider med skum i karossen
> i Alfasud. Det kom der intet godt ud af.

Så kan vi vel også konstatere at plasten ikke isolerer, men sørger for at
holde den fugtsugende skum væk fra metaldele.

> Hvad OT er der nu i at tale om isolering af bilbatteri?

Køleskabe...

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 14:17

Brian wrote:

> Så kan vi vel også konstatere at plasten ikke isolerer, men sørger
> for at holde den fugtsugende skum væk fra metaldele.

> Køleskabe...

Sigtet er dog klart. Det er biler det drejer sig om. Ekskursen er kun for at
belyse.

Nuvel. Stillestående luft isolerer ganske godt og effektivt. Men det ved du
vel godt?

Need i say; forsatsvinduer?

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 15:45

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nuvel. Stillestående luft isolerer ganske godt og effektivt. Men det ved
> du vel godt?
>
> Need i say; forsatsvinduer?

Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De færreste ville
synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 16:15

Brian wrote:

> Det isolerer bedre end andre (gennemsigtige) alternativer. De
> færreste ville synes det var praktisk, at ruderne er skummet op.

Næe .. Ka forstå du ikke ved hvad energivinduer består af, men det er altså
ikke atmosfærisk luft.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 17:53

> Næe .. Ka forstå du ikke ved hvad energivinduer består af, men det er
> altså ikke atmosfærisk luft.

Jeg har ikke nævnt en bjælde om hvordan de er opbygget, så du læser igen det
du helst vil.
Jeg har blot konstateret at man trods alt stadig kan se igennem vinduet.

Hvilken slags luft har du omkring dit batteri i Golf'en - du ved, den klods
der ligger gemt under det lille stive plastdæksel ?

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:13

Brian wrote:

> [...]
> Hvilken slags luft har du omkring dit batteri i Golf'en - du ved, den
> klods der ligger gemt under det lille stive plastdæksel ?

Den er omgivet af den særlige aura og atmosfære som altid omgiver en Galph.

Plastdæksler er dog ikke lille. Det er ganske stort.

Næsten på størrelse med den MD-Food kasse du har fastmonteret på Maxien ...
:-I

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 12:28

> kører mere end 200 km om måneden. Hvis der skal lades, så er der noget
> galt med generator eller batteri, eller bilen har en fejl et sted, der
> aflader for meget.

Synes da ikke man kan betegne et dieselfyr som en "fejl"...

Med 30 min. fyr-brug efterfulgt af 5-10min kørsel, stilstand og 8 timer
senere samme tur igen så vis mig lige den bil der kan nå at banke sådan
et batteri i top igen på den smule kørsel.

Der kan være al mulig go' grund til at bruge en lader uden der behøver
være en defekt et sted.

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-01-10 07:12

On 8 Jan., 12:27, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Synes da ikke man kan betegne et dieselfyr som en "fejl"...
>
> Med 30 min. fyr-brug efterfulgt af 5-10min k rsel, stilstand og 8 timer
> senere samme tur igen s vis mig lige den bil der kan n at banke s dan
> et batteri i top igen p den smule k rsel.
>
> Der kan v re al mulig go' grund til at bruge en lader uden der beh ver
> v re en defekt et sted.

Du har da ret
Jeg må omformulere det til 'en bil uden *alt for meget*
strømforbrugende ekstraudstyr'

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 17:35

> Du har da ret
> Jeg må omformulere det til 'en bil uden *alt for meget* strømforbrugende
> ekstraudstyr'

Der er jeg tilbøjelig til at give dig ret.. og måske alligevel ikke. Jeg
er ikke klar over hvor meget sædevarme og elbagrude og blæser på max
stjæler af strøm?

Men det er dog først nu med fyr at jeg har behov for lader.

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 23:46

> Stadig. IMHO er det sundt med en rolig og besindig "toppen opladning op"
> på batteriet. Intet er bedre til netop det end en pulslader med logik.

Jeg er slet ikke uenig.

Og det er så dejligt nemt i forhold til en alm. lader selvom princippet
er det samme.

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 23:48

> Naturligvis batter det.

Er det nu Klaus fortæller at Golf har haft det i de sidste 7-8 år og vi
deraf kan og må konkludere det er vejen frem?

Fnis

Ej du må også godt sige det Frank. Det ville være synd andet.

Anyways, der var skjold/beskyttelse, men det måtte lade livet til fordel
for et større og bedre batteri.

Det kunne simpelthen ikke rage mig mindre om der var skjold eller ej. Det
er helt sygt så lidt...

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:00

> Sagt af en gut der påstår hans motorrum er klinisk rent?

Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.

> For øvrigt tror jeg Galph har haft det de sidste 12 år mindst.

Jeg vidste det

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 00:03

Martin [6000] wrote:

> Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.

Få dig dog et liv - samt evt et skjold over batteriet ...

> Jeg vidste det

En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 09-01-10 00:31

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?

Batteriet er jo allerede isoleret ab fabrik iflg. Martin.

/Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:42

Den Sat, 09 Jan 2010 00:30:38 +0100 skrev Brian:

> Batteriet er jo allerede isoleret ab fabrik iflg. Martin.

Jeg håber han mener topdæksel. Ellers er han langt ude i sin iver efter
at bashe noget ikke-VW Men det er jo også set før.

For ja korrekt - batteriet er isoleret ab fabrik.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:02

> Jeg aner det reelt ikke. Skjoldet beskytter dog fint poler på batteriet
> mod korrosion.

Det klarer den obligatoriske vaselinefedt da udemærket?

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:14

> Samme obligatoriske bøssefedt tiltrækker så støv.
>
> Med skjold er det intet problem - Uden ?

Jeg har ikke haft noget jeg vil betegne som et problem.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:15

> Få dig dog et liv - samt evt et skjold over batteriet ...

Hvad fanden har det med frosten at gøre? Ej kom lige igen - denne gang
med noget relevant.

> En dag kommer det nok også til Koreaskrammelet?

Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Den ene grund kender du (at det rager
mig) og den anden grund kender du såmend også hvis du tænker dig godt
om

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 00:41

> At gide at vaske motorum i tide og utide. For øvrigt påstod du tidligere
> at dit motorrum var klinisk rent. Nu er det pludselig beskidt. Kan du
> beslutte dig?

Sagtens. Hvis du vil lære at forstå

> Ergo. Det nager dig at dit motorum ligner noget der er smidt i med en
> skovl?

Det gør det så bestemt ikke. Men hvad ved du også om det

Næh pointen var at jeg til den tid hvor det _måske_ er standard der har
jeg ikke en koreaner længere Så kan det være jeg får at føle hvad det
vil sige at eje en VW.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 09:12

"Martin [6000]" skriver:

> Det er det ikke lige nu - jeg har ikke kunne vaske pga. frost..grr.

Vaske motorrum?

Den golf jeg afleverede sidste år var meget pæn i motorrummet - til
trods for at den i 4½ år ikke havde set skyggen af mtororrens. Touranen
derimod ligner lort, i øjeblikket er motoren næsten hvid af salt, selv
plasticet på oversiden af motoren.

"Gulf-den-nuværende"s motorrum ligner da den kom ud fra fabrikken.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 11:46

> Vaske motorrum?

Ja?

> en golf jeg afleverede sidste år var meget pæn i motorrummet

Ja synes du.. jeg har sikkert synes det var møgbeskidt.

Det har ikke noget at gøre med at det er en Golf...

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 17:43

> Hunddaj og Kia har jo nok intet motorskjold?

Jo både foroven og forneden.

Lærer du det ikke snart?

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 17:48

> Hvordan hulen får du den så svinet sådan?

Hvem siger den er svinet?

Ved Autovasken er jeg flere gange blevet spurgt: "Hvorfor vasker du din
bil - den er jo ren!!" ..

Så kan du selv regne ud at det er noget jeg går en del op i så det du
opfatter som rent vil jeg måske se som at det trænger til en tur med
børsten.

Sådan er der så meget der er relativt. Hvad jeg pt. har i motorrummet af
skidt af "salttåger" fra det der er kommet ind gennem frontgitteret.
Ellers er der ikke noget af betydning.

Og da vi har haft frost længe nu har jeg ikke kunne vaske svinet (bilen)
så det er ved at trænge hvis du spørger mig. Både dig og Klaus vil nok
synes det er rent.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-01-10 23:15

> Martin. Du skal på OCD-kursus.