Kim Jensen skriver:
>
> Hvordan er den praktiske forskel mellem det "gamle" DSG med 6 gear og de
> nye DSG7-kasser?
En af de store forskelle er at 7 trins kun kan håndtere 250Nm, hvor den
gamle 6 trins kan kapere 350. Det vl sige at der er stor forskel i de
motorer de 2 kan håndtere.
> Jeg tænker primært på, om der er mærkbar forskel i komforten, selve
> skiftet ved accelleration osv.
Ved "fuld øre" opfører begge kasser sig eksemplarisk. Mine erfaringer er
fra en 4500 km i en Golf VI med 160 HK benzin og 7 trins kasse, samt
130.000 km i Touran med 140 HK og 6 trins kasse.
Til retfærdighed skal det siges at min Touran vejer det bedste af 1900
kg, når jeg kører fuldt læsset. Det kan være en del af forklaringen på
at den opfører sig lidt underligt. Eksempelvis hvis man på vej op ad
bakke sætter fartpiloten på kan den finde på at geare 2 gear ned og så
ellers trække igennem op til rødt felt. Den kan også ahve nogle
periodevis meget hårde skifte, sådan ret tilfældigt. Ike noget jeg kan
reproducere, men igen så har jeg en iden om at det er ved
delbelastninger op ad bakke.
Sådan har jeg aldrig mærket det emd 7 trins kassen, der for det meste er
blevet kørt ved moderat speederbrug.
> Vil jeg som almindelig bruger mærke forskel på de to? Tør/Våd kobling
> fungerer/mærker/opfører sig anderledes?
Nej ikke voldsomt. Jeg har haft min Touran i over 3 år og er meget glad
for den, den kører meget fint til mit behov.
Du kan mærke det på pengepungen, da 6 trins skal have skifte gearolie
for hver 60.000 km og så bruger den mere brændstof end en med manuelt
gear. 7 trins er mere brændstofbesparende end manuel kasse.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne
http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf