Underligt problem med BMW 320i
Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-10 13:38

Hej

Efter at have fået skiftet tand & kileremme på min gamle E30 320i fra 89,
har jeg observeret et ret irriterende fænomen.

Strømstyrken kører op og ned 2-4 gange i sekundet, alt efter forbrug. Når
forbruget er højt (el-bagrude, tågelys, langt lys, blæser på højeste trin
osv) er frekvensen langsommere, ligesom svingningernes amplitude stiger. Det
kan tydeligt ses på udvendigt lys, ligesom det kan ses på
instrumentbelysningen.

Frekvensen på svingningerne er til dels afhængige af motoromdrejninger. Dvs.
at i tomgang sker det næten ikke, men at det ellers følger motorens
omdrejninger op til et par tusinde omdrejninger, hvorefter frekvensen er den
samme, uanset RPM.

Det underlige er så at jeg kan mærke svingningerne i trækkraften også! Ved
svag acceleration og konstant hastighed, under 3000RPM, føles det som bløde
ryk i bilens trækkraft. Jeg bilder mig så ind at jeg også kan mærke det
under motorbremsning, men jeg ved ikke om det har noget på sig.

Håber på gode input :)

/Niels Munk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-01-10 13:45

Niels Munk wrote:
> [...]
> føles det som bløde ryk i bilens trækkraft. Jeg bilder mig så ind at
> jeg også kan mærke det under motorbremsning, men jeg ved ikke om det

Defekt generator, slidt drivrem, slidte remskiver.

--
- Frank

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-10 13:58

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> Defekt generator, slidt drivrem, slidte remskiver.

Jo, i den retning havde jeg også selv tænkt. Havde dog håbet på et lidt mere
præcist svar ;)

Slidt drevrem skriver du - hvilken drivrem havde du forestillet dig at det
skulle være? Jeg skriver i mit indlæg at tandrem og kileremme netop er
skiftet.

/Niels Munk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-10 14:03

"Niels Munk" <niels@munk-filter-ebbesen.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, i den retning havde jeg også selv tænkt. Havde dog håbet på et lidt
> mere præcist svar ;)

Det kan også være diodebroen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-10 14:44

Niels Munk skriver:

> Håber på gode input :)

Stelforbindelse til motorblokken?

Klaus

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-10 16:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Stelforbindelse til motorblokken?

Diodebro eller stelforbindelse, som du foreslår - hvordan kan de have
indflydelse på trækkraften?

/Niels Munk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-10 16:23

> Diodebro eller stelforbindelse, som du foreslår - hvordan kan de have
> indflydelse på trækkraften?

Ligesom du mærker det, når klimaanlægets kompressor slår til.
Den kræver jo power fra motoren, og det mærker du som en reduceret
trækkraft...

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-10 16:42

"Mogens (K)" <no@mail.com> wrote in message

> Ligesom du mærker det, når klimaanlægets kompressor slår til.
> Den kræver jo power fra motoren, og det mærker du som en reduceret
> trækkraft...

Ja, ok - Så er jeg med. Havde ikke set på det som om generatoren var helt
frakoblet x gange i sekundet, men det er jo nok det der sker. Selvfølgelig
vil det ligge en belastning på motoren i det øjeblik den "kobler ind" igen.
Takker :)

/Niels Munk