Garanti på Kia Cee´d
Fra : No@Mail

Dato : 02-01-10 15:39

Overvejer at købe en let brugt Kia Cee´d 1,6 diesel. Nu har jeg googlet lidt
rundt omkring chiptuning og garanti.

Det som jeg kan finde på nettet er, at garantien forsvinder hvis bilen er
chippet Og jeg kan læse på nettet at det ikke muligt at skjule. Men hvordan
er det hvis man køber en brugt Kia hos en forhandler
som f.eks er 1 år gammel og det så viser sig, at bilen går i stykker efter
f.eks 2 år og de siger, at bilen ar været
chiptunet... Hvordan er jeg så stillet med de 7 års kia-garanti når det nu
ikke er mig som har tunet bilen.
Bliver der evt. indkodet en for for dato i bilens computer eller er det bare
bad lock og op til mig at bevise at jeg aldrig
har haft chip i bilen. Som nok vil være umuligt at bevise.

mvh Kim

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-01-10 07:50

On 2 Jan., 15:39, "No@Mail" <N...@Mail.dk> wrote:
> [...]
> bad lock og op til mig at bevise at jeg aldrig
> har haft chip i bilen. Som nok vil være umuligt at bevise.

Bed sælgeren om at køre bilen til et Kia-værksted og få dem til at
udlæse, om bilen har været chippet.

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-01-10 16:02

> [...]

> Det som jeg kan finde på nettet er, at garantien forsvinder hvis bilen
> er chippet Og jeg kan læse på nettet at det ikke muligt at skjule.

De kloge siger, at en boks kan skjules, dvs. ECU lagrer ikke noget som
helst omkring denne boks.

En chiptuning derimod kan aflæses.

Jeg kan godt følge din bekymring - i omtalte scenarie med køb hos en
forhandler ville jeg få dem til at aflæse ECU'en og notere i papirene at
bilen er solgt med fungerende garanti.

Så kan de ikke komme bagefter og klandre dig for noget.

Tjek evt. ind på kiaklub.dk - der er en del indlæg omkring dette, samt
børnesygdomme på bilerne. Især SW'eren synes at have flere trælse fejl
end pro_ceed og hatchbacken.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-01-10 21:12

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> De kloge siger, at en boks kan skjules, dvs. ECU lagrer ikke noget som
> helst omkring denne boks.
>
> En chiptuning derimod kan aflæses.

Afhænger af metoden. Tager du f.eks. BSR's ODB-tuning, så kan den ikke
aflæses, da man jo gen-upload'er original programmet. Så det eneste man kan
se med testeren er antallet af flashninger...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Søren C

Dato : 02-01-10 14:35

Nu har jeg en Cee'd der har været bokstunet fra ny... Har
kørt 90000km nu og har været til 3 service uden der har været noget.
Boksen har selvfølgelig været afmonteret...
Fik ved 20000km udlæst fejlkoder da den hakkede ved
1800omdr. Viste sig at være en af de nu udryddede børnesygdomme.
Men der blev intet nævnt om de kunne se den havde været tunet.
Så det tror jeg sq ikke de kan se.
Det er ivørigt en boks fra Landberg

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-01-10 23:40

Søren C wrote:
> [...]
> 1800omdr. Viste sig at være en af de nu udryddede børnesygdomme.
> Men der blev intet nævnt om de kunne se den havde været tunet.

Ved en VAG kan man ikke se selve bokstuningen som sådan. Men man kan se
indikatorer.

En del fejl er netop typiske for en bil med boks på.

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-01-10 23:30

> Afhænger af metoden. Tager du f.eks. BSR's ODB-tuning, så kan den ikke
> aflæses, da man jo gen-upload'er original programmet. Så det eneste man
> kan se med testeren er antallet af flashninger...

Det ville også være nok for mig til at blive nervøs da de jo selv ved
hvornår de har flashet den og kunne finde på at spørge hvorfor der er en
masse flasher de ikke kender til...

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-01-10 00:32

> Nu er der jo ikke behov for at flashe frem og tilbage utallige gange.

Hvis man vil lege og teste lidt?

> Desuden aner de jo intet om, om det skyldes servicebesøg eller
> opgraderinger hos en anden forhandler...

Rigtigt. Men hvis de i deres log kan se jeg har fået opgraderet flash 2
gange på de sidste 2 besøg, hvordan forklarer jeg så at der ind imellem
der har været 5 andre?

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-01-10 10:46

Den Tue, 05 Jan 2010 07:20:16 +0100 skrev Henrik B.:

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke sådan det funker.
> De kan se det samlede antal flash, ikke med dato og klokkeslæt.

Og når de så ved og kan se i deres system at de har flashet mig 2 gange
og ECU'en fortæller det er sket 7 gange?

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-01-10 22:35

> Aaaaahhh, come on Martin. De kan sgutte huske antallet af flash på alle
> de biler som kommer på et værksted...

Nej men de kan vel se det i deres system hvad de har lavet ved sidste
service..

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-01-10 23:04

> Dine argumenter er i mine øjne ren teori og langt ude... )

Det synes jeg ikke... sidst jeg var derinde kunne de se jeg havde fået
opdateret software to gange.

Hvem er længst ude af os to så?

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-01-10 00:15

> Som sagt, så aner de jo ikke en skid om, hvor det er foregået, og om
> alle gangene har været "opdateringer".

Sikkert ikke nej.

Men at være så skråsikker på at de ikke kan se man har fået det foretaget
og så skyde mig i foden at jeg er hypotetisk er vist det man kalder "ren
teori og langt ude"

Så må folk bedømme om det er en risiko de vil leve med eller ej.

Jeg har valgt at være pessimistisk så jeg skal ikke have hverken bokset
eller chippet noget på min. Risikoen for at de opdager det eller stiller
sig på bagbenene stiger betragteligt.