Test af Chevrolet Cruze (langt indlæg)
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 21:52

Så oprandt dagen, hvor jeg skulle prøve min seneste "opdagelse" - en
Chevrolet Cruze 2.0 VCDi med 150 hk og 320 nm. Og lad mig blot sige det med
det samme - hold da kæft en fed vogn til pengene: 279.995 kr ! (+5.000 kr
med næste sending pr skib).
Link: www.cruze.dk og www.chevrolet.dk/cruze/cruze-index.html

Turen blev arrangeret vha. af de link, ovenstående sider fra importøren
indeholder. Der gik max 15 min fra jeg havde afsendt anmodningen, til en
prøvetur var arrangeret pr tlf. - og testturen var dagen efter (mit valg).
Alt var klart, da jeg ankom - bilen tanket (har prøvet af Peugoet at blive
sendt afsted på en tom tank). Flotte linier har den sgu IRL - i mørkegrå
metallic. Kanon :)

Nuvel bilen blev startet op og udleveret, hvorfor jeg som vanligt kørte
sædet tilbage for at placere mig bag rattet. UPS, trods 2 m i længden kunne
jeg ikke "nå" rattet, hvorfor sædet måtte lidt frem igen. Sidst jeg har
prøvet dette, var i en Seat Altea samt Mercedes 240d st car. Kanon !

Sædet kunne desuden stilles relativt trinløst i højden og ryggen, hvorefter
jeg var klar. Det skulle vise sig, at yderligere justering ej blev
nødvendig, ligesom sæderne gav fuld støtte - som jeg kender det fra Leon'ens
sportssæder. Der var lyst læder på sæderne, og kvaliteten var okay inkl.
syningerne. Kanon !

Trods et fantastisk omfangsrigt udstyr inkl. klima og navigation fandt jeg
uden manual ud af ret meget af betjeningen. Alt sad bekvemt og fornuftigt
placeret, og kun fartpiloten i rattet var oldnordisk udformet (en gl. knap
at trykke på - underlig indretning). Kanon !

Bilens motor var naurligvis kold, så de første 10 minutters kørsel ad
motorvejen foregik i adstadigt tempo. I VAG'en er man i samme situation ikke
i tvivl om, at man kører diesel. I Chevrolet'en var man i tvivl om, om
motoren gik. Damm den går leise og støjdæmpet. Hjulstøjen blev mere lydbar
ved "for nogle" høj hastighed, men det "klarede" stereoanlæget (inkl.
equalizer og en bunke højttalere) uden problemer.

Motoren er ikke en 170 hk's 16V som i Leon'en - så de 150 hk 8V havde
naturligvis ikke antrittet. Men under normal motorvejskørsel trækker de 150
hk ganske godt, og igen bør det nævnes, at den giver meget lidt lyd fra sig.
Ved gennemvarm motor trak den ganske fint ved tempokørsel (mellemacc. såvel
med som uden nedgearing). Udemærket :)

Farten mærkedes generelt ikke, og kun speedometrets visning afslørede, at
der var gang i den. I byen hjalp servoen mærkbart, og samme blev sat ud af
spillet, når motorvejen blev indtaget. De hurtige motorvejssving klarede den
uden slinger i valsen, og bilen var ligeledes overraskende direkte i
styringen, når jeg kørte på de små veje. Imponerende - kanon !

En sportslig Leon FR slår naturligvis ovenstående med mange længder, men det
går så til gengæld ud over komforten i Leon'en. Kun BMW kan tilsyneladende
finde ud af at lave en undervogn, der kan begge dele IMO. Min 530d med
sportschassis, aut. niveauregulering samt diverse elektroniske hjælpemidler
er beviset.

Så efter modstræbende at have afleveret nøglerne igen må jeg sige, at der
IMO her virkelig er tale om et scoop. Står man i DK og mangler en ny
bil/firmabil, køber man Cruze'n efter en testtur - derom ingen tvivl.
Testturen sælger bilen ! (har mange sagt inden mig, hvorfor vognlageret pt.
er udsolgt)

Summa -> negativt:
1) leveringstidspunkt: uge 20 - måske !
2) intet ift. mit brug - jég fandt ik' noget negativt på den ½ time

Positivt:
1) samlekvalitet og lign. inkl. dørenes udtryk af "pengeskab"
2) at køre bilen er generelt meget positivt
3) 3 års garanti - 6 års rustgaranti uden efterbehandling
4) alt udstyr inkluderet i bilens pris. Evt ekstraudstyr som aftagelig
jydekrog koster intet (3.200 kr)

Imorgen skal jeg så køre i Golf 5 R32 DSG - testrapport følger...

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-12-09 22:05

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jydekrog koster intet (3.200 kr)
>
> Imorgen skal jeg så køre i Golf 5 R32 DSG - testrapport følger...

Keder du dig i din juleferie..?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 22:10

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Keder du dig i din juleferie..?..

Dét synes jeg da ikke umiddelbart, ovenstående giver udtryk for

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-09 22:10

Følgende er skrevet af Mogens (K):

> [...]
> bil/firmabil, køber man Cruze'n efter en testtur - derom ingen tvivl.
> Testturen sælger bilen ! (har mange sagt inden mig, hvorfor vognlageret pt.

Ka være vi kommer til at "se" Folmer i den når dén tid oprinder

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 22:13

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Ka være vi kommer til at "se" Folmer i den når dén tid oprinder

Jep det vil sgu ikke være utænkeligt bortset fra, at han ligesom BJ nok ikke
vælger diesel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-09 22:15

Mogens (K) formulerede tirsdag:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Jep det vil sgu ikke være utænkeligt bortset fra, at han ligesom BJ nok ikke
> vælger diesel

Kommer nok en dag

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-12-09 22:25

On Tue, 29 Dec 2009 21:13:08 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

>"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

>Jep det vil sgu ikke være utænkeligt bortset fra, at han ligesom BJ nok ikke
>vælger diesel

Mener da at huske, han har en fortid med en diesel - storebror til min
potte

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 22:32

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Mener da at huske, han har en fortid med en diesel - storebror til min
> potte

ja, det er sgu rigtigt - hans Fiat Stilo var med dieselmotor.
Sorry

Fra : Jan W.

Dato : 29-12-09 14:20

> Så efter modstræbende at have afleveret nøglerne igen må jeg sige, at der
> IMO her virkelig er tale om et scoop.

Interessant.

Ja, der sker noget med de "nye mærker" for tiden.

// Jan

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 22:37

"Jan W." <janwildau@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Interessant. Ja, der sker noget med de "nye mærker" for tiden.

Bilen er koreansk produceret, men med europæisk teknik. I forretningen talte
de ligefrem om tiden (modellerne) før og efter Cruze. F.eks. "foræres" biler
fra før (Nubira st car) pt. væk for 159.000 kr.

En Cruze kan ikke forhandles yderligere ned, ligesom der ikke ydes
flåderabat, hvis du køber bilen privat, og er på kørepenge i firmaet. Dette
er jo normalt rundt omkring - f.eks. sparer man ca. 17.000 kr på en ny Polo
ved at nævne det forhold.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-09 22:44

"Mogens (K)" skriver:

> Imorgen skal jeg så køre i Golf 5 R32 DSG - testrapport følger...

Brugtbil?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 22:51

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Brugtbil?

Ja, Golf R32 fås IMO kun som brugtvogn, idet den nye Golf 6 R-model desværre
blot er med en 2 liters voldstunet TFSI-motor. Ellers skulle der stå en ny
gl. R32 gemt een et sted - kender du stedet?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-09 23:08

"Mogens (K)" skriver:

> Ja, Golf R32 fås IMO kun som brugtvogn, idet den nye Golf 6 R-model desværre
> blot er med en 2 liters voldstunet TFSI-motor.

Skulle den være ringere?

> Ellers skulle der stå en ny gl. R32 gemt een et sted - kender du stedet?

Pas. Jeg har ikke råd til så dyr en bil at jeg kender markedet for dem.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 23:10

> Skulle den være ringere?

R32 blir kult, IMO :)

> Pas. Jeg har ikke råd til så dyr en bil at jeg kender markedet for dem.

Nøh, men det kunne jo være at din Golf-handel havde afspejlet eet eller
andet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-09 23:15

"Mogens (K)" skriver:

> R32 blir kult, IMO :)

På grund af den sultne motor?
Eller er du ræd for de "lettere tvangsventillerede" motorer?

> Nøh, men det kunne jo være at din Golf-handel havde afspejlet eet eller
> andet

Nope. Den var i forvejen for dyr i forhold til mit udgangspunkt, ville
have en 6'er (havde jo en 5'er i forvejen, så det var der slet ikke kig
på), men ville også have 7 trins kassen. Og så går 160 bare suverænt
meget bedre end 122 i mellem accelreationerne!

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 06:43

> På grund af den sultne motor?

På grund af den 6-benede motor og dét, der følger med.
En Golf R haar forbruget 11,8 km/l, mens R32 kører 9,3 km/l.
Lyder for mig som værende et play forbrug for en 3,2 l maskine af den
kaliber

> Eller er du ræd for de "lettere tvangsventillerede" motorer?

Gider ikke små motorer

> Nope.

OK - som sagt kunne det være, at I havde talt om noget

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 09:39

"Mogens (K)" skriver:

> Gider ikke små motorer

Ok, det gider jeg så godt

Jeg vil hellere have en lille anonym bil med lidt flere "muskler", end
den der ligefrem udstråler "skufandenihelvedeherkommerjegogkørerræs".

> OK - som sagt kunne det være, at I havde talt om noget

Nope, som skrevet ville jeg have en 6'er.

Klaus

Fra : CL

Dato : 30-12-09 13:37

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Ok, det gider jeg så godt
>
> Jeg vil hellere have en lille anonym bil med lidt flere "muskler", end
> den der ligefrem udstråler "skufandenihelvedeherkommerjegogkørerræs".

Ahh er det ikke pungen der svarer nu ?

Carsten Larsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 17:00

CL skriver:

> Ahh er det ikke pungen der svarer nu ?

Nej, så havde jeg taget 122'eren.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-12-09 17:01

CL wrote:

> Ahh er det ikke pungen der svarer nu ?

Scrotum?

--
- Frank

Fra : CL

Dato : 30-12-09 17:46

Frank Leegaard wrote:

> Scrotum?

Carsten Larsen

Fra : KASO

Dato : 30-12-09 12:37

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Alt var klart, da jeg ankom - bilen tanket (har prøvet af Peugoet at blive

Dén har Ford også lavet med mig - ikke befordrende for en positiv
indstilling....

> [...]
> blev nødvendig, ligesom sæderne gav fuld støtte - som jeg kender det fra
> Leon'ens sportssæder. Der var lyst læder på sæderne, og kvaliteten var

Var læderet inkl. i ovenstående pris?

> [...]
> placeret, og kun fartpiloten i rattet var oldnordisk udformet (en gl. knap
> at trykke på - underlig indretning). Kanon !

Betyder det så, at den er nem at betjene - eller at du har nemt ved at finde
ud af det?

> Bilens motor var naurligvis kold, så de første 10 minutters kørsel ad
> motorvejen foregik i adstadigt tempo. I VAG'en er man i samme situation
> ikke i tvivl om, at man kører diesel.

Er det Fiat-motoren, der går igen her?

> [...]
> 2) at køre bilen er generelt meget positivt
> 3) 3 års garanti - 6 års rustgaranti uden efterbehandling

Sølle 6 års rustgaranti ville jeg smide på negativsiden. Det tyder på, at de
ikke har tillid til eget produkt - og hidtil har det jo heller ikke været
det mest "ruststærke" mærke....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 16:23

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Var læderet inkl. i ovenstående pris?

Jep - no problem. Ikke handskeskind som i Audi, men ganske ok til prisen.
(samme spørgsmål havde min kammerat)

> Betyder det så, at den er nem at betjene - eller at du har nemt ved at
> finde ud af det?

Præcis

> Er det Fiat-motoren, der går igen her?

Aner ikke om Opel får sin diesel fra Fiat

> Sølle 6 års rustgaranti ville jeg smide på negativsiden. Det tyder på, at
> de ikke har tillid til eget produkt - og hidtil har det jo heller ikke
> været det mest "ruststærke" mærke....

Enig - bilen bør efterbehandles

Racervogn på nr. plader - kører helt kanon. OG sæt så gearvælgeren i "S", og
man bliver 20 år yngre med det vuns :)

Fra : TDN

Dato : 30-12-09 16:26

> [...]
>
> Racervogn på nr. plader - kører helt kanon. OG sæt så gearvælgeren i "S",
> og man bliver 20 år yngre med det vuns :)

Håber da du skriver lidt mere om den, end dette!!! sider og venter på en
udførlig testrapport

Mvh
Thomas

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 16:30

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> Håber da du skriver lidt mere om den, end dette!!! sider og venter på en
> udførlig testrapport

Ja jeg ska prøve at gøre et forsøg lidt senere på kvällen
Jeg prøvede både en '07 Golf R32 med 6 trins vanlig gearkasse samt en '08
Golf R32 DSG, og de kører ikke ens, som jég ser" det...

Fra : Henrik B.

Dato : 03-01-10 19:49

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Aner ikke om Opel får sin diesel fra Fiat

Hvis det er en 1,9'er så jo...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-10 19:55

> Hvis det er en 1,9'er så jo...

1.991 kubik kaldet 2 liters i Cruze og 1,9 i Opel...

Fra : Jensen

Dato : 30-12-09 16:24

On Tue, 29 Dec 2009 20:51:33 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

>Imorgen skal jeg så køre i Golf 5 R32 DSG - testrapport følger...

Nåh ja, du er jo så "glad" for VAG-biler og deres låsesystemer...

--
Thomas

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 16:28

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nåh ja, du er jo så "glad" for VAG-biler og deres låsesystemer...

Ja det er sgu noget skod. Hva gør jeg så?

Fra : Sørup's Garage

Dato : 30-12-09 16:30

> "Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja det er sgu noget skod. Hva gør jeg så?

Gør evt. som Mr.Bean ......

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-12-09 16:34

On Wed, 30 Dec 2009 15:28:02 GMT, "Mogens \(K\)" <no@mail.com> wrote:

>"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Ja det er sgu noget skod. Hva gør jeg så?

Hva mæ at bestille den uden centrallås og alt det der fis. Så kan du
få lov at stå og fumle med nøglen lige som i gamle dage )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 17:02

Ivan Madsen skriver:

> Hva mæ at bestille den uden centrallås og alt det der fis. Så kan du
> få lov at stå og fumle med nøglen lige som i gamle dage )

LOL.

Det er skutte centrallåsen der er noget pangel, men låsen i sig selv.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 30-12-09 17:07

KLIP

> LOL.
>
> Det er skutte centrallåsen der er noget pangel, men låsen i sig selv.

Så må man da købe den keyless..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 17:12

"Bjørn J." skriver:

> Så må man da købe den keyless..;)

Dørene?

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 30-12-09 17:15

> "Bjørn J." skriver:

> Dørene?

Jep... eller som nævnt Mr. Bean udgaven.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 17:36

"Bjørn J." skriver:

> Jep... eller som nævnt Mr. Bean udgaven.

Den slæde jeg har, har ingen synlige nøglehuller, men alle er (så vidt
jeg er informeret) med nøglehuller til nødåbning af dør.

Jeg mangler også at se en Golf med keyless go.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-09 18:01

> Den slæde jeg har, har ingen synlige nøglehuller, men alle er (så vidt
> jeg er informeret) med nøglehuller til nødåbning af dør.

Ja der skrev de til dig "forleden"

> Jeg mangler også at se en Golf med keyless go.

Ja dem er der dælme ikke mange af

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 18:27

"Mogens (K)" skriver:

> Ja der skrev de til dig "forleden"

Ja, har ikke selv ledt efter det.

> Ja dem er der dælme ikke mange af

Jeg kan ikke finde det som originalt tilbehør.....

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-10 19:57

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Motoren er ikke en 170 hk's 16V som i Leon'en - så de 150 hk 8V havde
> naturligvis ikke antrittet.

En Cruze 150 har også 16V - beklager.
Mangel på antrit skyldes den lange gearing, bilen er udstyret med...

Fra : Henrik B.

Dato : 03-01-10 20:25

> En Cruze 150 har også 16V - beklager.
> Mangel på antrit skyldes den lange gearing, bilen er udstyret med...

Så passer pengene igen, m.h.t. Fiat-motor, da den samme motor med 8V har 120
Hk.

--
http://www.saabklub.dk/