|
| Forskel på sommer- og vinterdæk? Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 29-12-09 09:29 |
|
Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
at de står bedre fast på is.
Som støtte for min påstand fandt jeg dette fra Euromaster:
"Sommer- og vinterdæk er udviklet til at køre i den pågældende årstid
og yder optimalt under disse betingelser.
Især ved opbremsning viser der sig forskelle, når man kører på
sommerdæk om vinteren. Ved opbremsning med en hastighed på 50 km/t på
sneglat vejbane er bremselængden på sommerdæk 43 m. Det er 8 m længere
end med vinterdæk. Bremses der på islagt vej med sommerdæk og en
hastighed på 30 km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med
vinterdæk. Det kan være de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."
Am I right or am I right?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Sørensen (29-12-2009)
| Kommentar Fra : Sørensen |
Dato : 29-12-09 09:34 |
|
"Hans > skrev >
> Am I right or am I right?
>
>
Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.
| |
KimH (29-12-2009)
| Kommentar Fra : KimH |
Dato : 29-12-09 09:45 |
|
"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
news:4b39bf14$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Hans > skrev >
>> Am I right or am I right?
>>
> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.
Der skal jo være lidt underholdning :)
| |
Finn Guldmann (29-12-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 29-12-09 11:59 |
|
Sørensen skrev:
>> Am I right or am I right?
> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.
>
Vinteren kommer jo også igen og igen og igen.
| |
alexbo (29-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-12-09 12:32 |
|
"Sørensen" skrev
> Ak og ve, vil den diskussion da ingen ende ta.
Næh, og så skal vi nok være glade for at der kun diskuteres to slags dæk,
sommerdæk og vinterdæk,
det er nogenlunde som at diskutere forhjulstræk kontra baghjultræk.
Det er dejligt enkelt, ikke for vanskeligt og man kan finde støtte til et
hvilket som helst synspunkt på nettet.
F.eks Michelins nærmest geniale betragtning over vejforholdene.
"En vej er altid mere uforudsigelig om vinteren når det er koldt, end om
sommeren når det er varmt; uanset om den er tilsneet, isglat eller bare våd,
er der altid relativt ringere vejgreb om vinteren end om sommeren."
Om vinteren er det koldt, og en sneglat vej har ringere vejgreb end om
sommeren når det er varmt.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (29-12-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-12-09 14:36 |
|
alexbo wrote:
> F.eks Michelins nærmest geniale betragtning over vejforholdene.
>
> "En vej er altid mere uforudsigelig om vinteren når det er koldt, end
> om sommeren når det er varmt; uanset om den er tilsneet, isglat eller
> bare våd, er der altid relativt ringere vejgreb om vinteren end om
> sommeren."
Det er egentlig også rigtigt nok hvis man tager hele vinterhalvåret og
sammenligner med sommerhalvåret. I hvilken af disse to perioder er der
relativt dårligst vejgreb?
M.
| |
KimH (29-12-2009)
| Kommentar Fra : KimH |
Dato : 29-12-09 09:43 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4b39bdbc$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>
> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i at
> de står bedre fast på is.
>
> Som støtte for min påstand fandt jeg dette fra Euromaster:
>
> "Sommer- og vinterdæk er udviklet til at køre i den pågældende årstid og
> yder optimalt under disse betingelser.
> Især ved opbremsning viser der sig forskelle, når man kører på sommerdæk
> om vinteren. Ved opbremsning med en hastighed på 50 km/t på sneglat
> vejbane er bremselængden på sommerdæk 43 m. Det er 8 m længere end med
> vinterdæk. Bremses der på islagt vej med sommerdæk og en hastighed på 30
> km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med vinterdæk. Det kan være
> de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."
>
> Am I right or am I right?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk
>
>
Det har du da nok ret i , man kan også se, at det er meget længere
bremselængder man får på sne og isglatte veje , og farten skal meget ned ,
men alligevel ser man folk fare derudaf som om det var sommer
Mvh. KimH
| |
JBH (29-12-2009)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 29-12-09 10:09 |
|
"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse
news:4b39c12b$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4b39bdbc$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>>
>> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
>> at de står bedre fast på is.
>>
>> Som støtte for min påstand fandt jeg dette fra Euromaster:
>>
>> "Sommer- og vinterdæk er udviklet til at køre i den pågældende årstid og
>> yder optimalt under disse betingelser.
>> Især ved opbremsning viser der sig forskelle, når man kører på sommerdæk
>> om vinteren. Ved opbremsning med en hastighed på 50 km/t på sneglat
>> vejbane er bremselængden på sommerdæk 43 m. Det er 8 m længere end med
>> vinterdæk. Bremses der på islagt vej med sommerdæk og en hastighed på 30
>> km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med vinterdæk. Det kan være
>> de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."
>>
>> Am I right or am I right?
>>
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Hans
>> www.zofiaoghans.dk
>>
>>
>
> Det har du da nok ret i , man kan også se, at det er meget længere
> bremselængder man får på sne og isglatte veje , og farten skal meget ned ,
> men alligevel ser man folk fare derudaf som om det var sommer
>
Mon det er vinterdækkene som gør det..........
http://www.sn.dk/artikel/36896:Slagelse--44-faar-boeder---fem-staar-til-klip
"For 44 bilister hjalp søndagskøreturen i Slagelse ikke på den for mange i
forvejen overanstrengte december-økonomi. De røg nemlig en i en af politiets
fartfælder"
mvh
JBH
| |
obak (29-12-2009)
| Kommentar Fra : obak |
Dato : 29-12-09 12:57 |
|
> Am I right or am I right?
Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
Sommerdæk er bedst på tørre sommerveje.
Vinterdæk er bedre på våde vinterveje, når temperaturen nærmer sig 0 grader
Celsius.
Sommerdæk er bedre på våde sommerveje med temperaturer på omkring 20 grader
Celsius.
Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller
ikke i top i nogen disciplin.
For landet som helhed ligger der sne i terrænet hver tredje morgen i januar
og februar.
Døgnets laveste temperatur ligger under 0 grader ved solopgang i månederne
december til marts.
>
| |
alexbo (29-12-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-12-09 13:01 |
|
"obak" skrev
> Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
> Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
Er det nu også fakta, jeg vil foreslå pigdæk på isdækkede veje.
mvh
Alex Christensen
| |
obak (29-12-2009)
| Kommentar Fra : obak |
Dato : 29-12-09 13:39 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4b39ef86$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "obak" skrev
>
>> Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
>> Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
>
> Er det nu også fakta, jeg vil foreslå pigdæk på isdækkede veje.
>
Pigdæk er vel også vinterdæk, blot med pigge
| |
Hans Paulin (6310) (29-12-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 29-12-09 13:27 |
|
obak frembragte:
> Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
> Sommerdæk er bedst på tørre sommerveje.
> Vinterdæk er bedre på våde vinterveje, når temperaturen nærmer sig 0 grader
> Celsius.
> Sommerdæk er bedre på våde sommerveje med temperaturer på omkring 20 grader
> Celsius.
> Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller
> ikke i top i nogen disciplin.
Dét var en fin liste - tak for dén!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Mikael (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Mikael |
Dato : 30-12-09 01:23 |
|
On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>
> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
> at de står bedre fast på is.
Hvis du mener at is er det samme som sne, sjap så ja.
Men de nyeste test viser at de rent faktisk også står bedre fast på en
kold våd vej end sommerdæk gør på samme vej, der er dog ingen tvivl om
at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.
Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -
20.000 indlæg om for og imod.
Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.
Mikael
| |
Frank Leegaard (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 30-12-09 09:49 |
|
Mikael wrote:
> On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
>> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>>
>> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk
>> ligger i at de står bedre fast på is.
>
> Hvis du mener at is er det samme som sne, sjap så ja.
>
> Men de nyeste test viser at de rent faktisk også står bedre fast på en
> kold våd vej end sommerdæk gør på samme vej, der er dog ingen tvivl om
> at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.
>
> Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -
> 20.000 indlæg om for og imod.
>
> Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
> tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.
Sverige kan måske bortforklares. Tyskland kan ikke.
--
- Frank
| |
Hans Paulin (6310) (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 30-12-09 10:50 |
|
Mikael forklarede den 30-12-2009:
> On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
>> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>>
>> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
>> at de står bedre fast på is.
>
> Hvis du mener at is er det samme som sne, sjap så ja.
>
> Men de nyeste test viser at de rent faktisk også står bedre fast på en
> kold våd vej end sommerdæk gør på samme vej, der er dog ingen tvivl om
> at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.
>
> Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -
> 20.000 indlæg om for og imod.
Der var én der smed en fin liste hér i tråden; hvis den står til
troendes er jeg dækket ind med viden
>
> Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
> tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.
Lovgivning er (efter mit afbrudte jura-studium) ikke noget der holder
mig vågen om natten
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Frank Leegaard (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 30-12-09 16:40 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Mikael forklarede den 30-12-2009:
>> On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
>>> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>>>
>>> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk
>>> ligger i at de står bedre fast på is.
>>
>> Hvis du mener at is er det samme som sne, sjap så ja.
>>
>> Men de nyeste test viser at de rent faktisk også står bedre fast på
>> en kold våd vej end sommerdæk gør på samme vej, der er dog ingen
>> tvivl om at vinterdæk er ringere på varme veje både tørre og våde.
>>
>> Men har du tid så kig lidt tilbage igruppen her kan du nok finde 10 -
>> 20.000 indlæg om for og imod.
>
> Der var én der smed en fin liste hér i tråden; hvis den står til
> troendes er jeg dækket ind med viden
>>
>> Hvis du stadig er i tvivl kan du prøve at overveje hvorfor både
>> tyskland og sverige har regler for dækvalg om vinteren.
>
> Lovgivning er (efter mit afbrudte jura-studium) ikke noget der holder
> mig vågen om natten
Sammen med afbrydelsen der, forsvandt din logiske sans?
--
- Frank
| |
Kim Kristensen (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 30-12-09 11:04 |
|
On 29 Dec., 09:28, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Kom til at diskutere sommer- vinterdæk i familien:
>
> Jeg mener at vinterdæks primære fordel i forhold til sommerdæk ligger i
> at de står bedre fast på is.
>
> Som støtte for min påstand fandt jeg dette fra Euromaster:
>
> "Sommer- og vinterdæk er udviklet til at køre i den pågældende årstid
> og yder optimalt under disse betingelser.
> Især ved opbremsning viser der sig forskelle, når man kører på
> sommerdæk om vinteren. Ved opbremsning med en hastighed på 50 km/t på
> sneglat vejbane er bremselængden på sommerdæk 43 m. Det er 8 m længere
> end med vinterdæk. Bremses der på islagt vej med sommerdæk og en
> hastighed på 30 km/t, er bremselængden sågar 11 m længere end med
> vinterdæk. Det kan være de afgørende meter, som forhindrer en ulykke."
>
> Am I right or am I right?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans www.zofiaoghans.dk
Det må være nogle gamle ”ContinenTal” Euromaster har på deres
hjemmeside, for forskellen er tilsyneladende større nu.
Nu hedder det ved 50 km/t på snedækket vej:
Vinterdæk 30,6 meter
Helårsdæk 39,9 meter
Sommerdæk 86,4 meter
Det skulle være 55,8 meter og ikke 11 meter, så det er trods alt en
forskel der er til at få øje på.
Ved 100 km/t på tør vej vinder sommerdæk med 9,8 meter i forhold til
vinterdæk, 3,4 meter på våd vej over 7 grader, men taber med samme
distance på våd vej nå temperaturen er under 7 grader.
Prøv selv:
http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/continental/automobil/themen/reifentipps/bremsperformance/download/cbi_de.swf
Med venlig hilsen Kim
| |
Hans Paulin (6310) (30-12-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 30-12-09 23:08 |
|
Kim Kristensen formulerede spørgsmålet:
> Det mÃ¥ være nogle gamle â€ContinenTal†Euromaster har pÃ¥ deres
> hjemmeside, for forskellen er tilsyneladende større nu.
>
> Nu hedder det ved 50 km/t på snedækket vej:
>
> Vinterdæk 30,6 meter
> Helårsdæk 39,9 meter
> Sommerdæk 86,4 meter
>
> Det skulle være 55,8 meter og ikke 11 meter, så det er trods alt en
> forskel der er til at få øje på.
>
> Ved 100 km/t på tør vej vinder sommerdæk med 9,8 meter i forhold til
> vinterdæk, 3,4 meter på våd vej over 7 grader, men taber med samme
> distance på våd vej nå temperaturen er under 7 grader.
Tak for suplerende oplysninger
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
|
|