Tanke omkring 4x4
Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 00:16

Hey,

Sad lige og kom til at tænke på:

Hvis man skal have noget ægte 4x4 (med spær i hoved og røv og plads til
ordentlig gummi) hvad kunne man så gå efter?

Jeg har tænkt Land Rover Defender (svære at opdrive?), Toyota Land
Cruiser, Nissan Patrol, Hyundai Galloper, Mitsu Pajero.

Prismæssigt tænker jeg max 20000,-. Jeg tænker nysynet.

Behøver ikke være pæn, men skal være solid bygget og kunne tåle nogle
tæsk i tærrenet.

Det må meget gerne være en bil i kosmetisk stand hvor man tænker "fuck
det" hvis man får nogle buler/ridser eller er ligeglad med man har mudder
med ind på støvlerne.

Mekanisk skal den være i orden og solid altså og ingen kritisk rust. Men
kosmetisk er ikke så vigtig.

Nogle bud?

Min tanke er lidt viderekommet fra seneste Top Gear - den Land Cruiser
Hammond købte er sq cool :D Grim som arvesynden men gangbar i tærren
(trods dens mindre defekter i serien).

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 00:23

Martin [6000] wrote:
> [...]
>
> Min tanke er lidt viderekommet fra seneste Top Gear - den Land Cruiser
> Hammond købte er sq cool :D Grim som arvesynden men gangbar i tærren

Mig bekendt får du ingen ordenlig firhjulskubber til 20K.

Hvis du gør, har du reperationer første gang du kører i terræn med den for
40K.

Billigste er nok en Jimny. Men at kalde den noget som helst er vel en
tilsnigelse.

--
- Frank

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-12-09 07:21

Frank Leegaard skrev:

> [...]
> 40K.
>
> Billigste er nok en Jimny. Men at kalde den noget som helst er vel en

Og dine erfaringer med en Jimny er ??

Mvh
Jesper Hedegaard
-dere faktisk kører i sådan en på 3. år.

Fra : Armand

Dato : 29-12-09 00:57

Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> Prismæssigt tænker jeg max 20000,-. Jeg tænker nysynet.
>
> Behøver ikke være pæn, men skal være solid bygget og kunne tåle nogle

Lada Niva??

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-12-09 10:22

Armand wrote:

> Lada Niva??

Mig bekendt er den blevet hundedyr - og kult.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 29-12-09 20:36

Frank Leegaard skrev:

> Mig bekendt er den blevet hundedyr - og kult.

Hæ!
Skulle egentlig ikke undre mig.
Men en specifik vogn til kun 20.000,- ér også i sig selv nærmest en
umulighed :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-09 07:55

"Martin [6000]" skriver:

> Hvis man skal have noget ægte 4x4 (med spær i hoved og røv og plads til
> ordentlig gummi) hvad kunne man så gå efter?

- cut -

> Prismæssigt tænker jeg max 20000,-. Jeg tænker nysynet.

Jimny eller Niva.

Altså en "lille furhjulstrækker". De store til den pris er enten rustet
væk, eller færdige mekanisk. Med de små er der større chance for at få
en bedre bil.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-09 08:22

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Jimny

Hvor finder man den til 20 kkr ?
(de koster det dobbelte)
Men et udemærket valg ellers:
www.topgear.com/au/suzuki/jimny/road-test/suzuki---jimny

> Altså en "lille furhjulstrækker".

Suzuki SJ 410 eller 413 vil være en bil i prisklassen.
Mens Lada Niva sikkert også vil være for dyr:
www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Lada-Samara-NIVA_ID566643.htm

Fra : ib tinning

Dato : 29-12-09 09:28

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Martin
> Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

til den pris tror jeg du skal kigge efter en Range Rover v8 fra 1980 til
1990
jeg har selv haft en årgang 84 i 4 år og den gav mange store smil .

mvh Tinning

Fra : Martin Bjerre

Dato : 29-12-09 09:35

> [...]
>
> --
> Martin
> Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

En Nissan Patrol 3,3 Turbo...stærkere bil finder du næppe. Ja, de ruster,
men rent mekanisk holdte holder de til stort set alt.
Min fik klodser mellem chassisramme og karosse, og grove 33" hjul....så
kunne den køre overalt.

Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 10:59

> Lada Niva??

Godt bud.. den havde jeg helt glemt!

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 11:01

> til den pris tror jeg du skal kigge efter en Range Rover v8 fra 1980 til
> 1990
> jeg har selv haft en årgang 84 i 4 år og den gav mange store smil .

Noteret :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 11:02

> [...]
> ruster, men rent mekanisk holdte holder de til stort set alt. Min fik
> klodser mellem chassisramme og karosse, og grove 33" hjul....så kunne

Patrol er også en af dem jeg havde tænkt på først - jeg kan bare ikke
umiddelbart finde nogle seriøse bud på dem.

Ang. Land Cruiser, så er det Serie 40 mig bekendt som Hammond kører i, i
serien.

Er sådan en bare helt umulig efterhånden eller er der gået kult i den så
prisen er steget til tops?

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-09 11:17

On 28 Dec 2009 23:16:00 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Hvis man skal have noget ægte 4x4 (med spær i hoved og røv og plads til
>ordentlig gummi) hvad kunne man så gå efter?

Hvis du mener spær i akslerne så er det vist kun nyere Land Cruiser og
Patrol der har det. Land-Rover har aldrig haft spær i akslerne som
standard.

> [...]
>
>Det må meget gerne være en bil i kosmetisk stand hvor man tænker "fuck
>det" hvis man får nogle buler/ridser eller er ligeglad med man har mudder

Til den pris så ville jeg begynde af kigge efter Range Rover V8, de er
ikke just kendt for at spare på dråberne og det påvirker priserne, men
det bliver ikke nemt at finde noget nysynet til den pris, det vil
kræve noget kiggen på DBA.dk

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 11:24

> Hvis du mener spær i akslerne så er det vist kun nyere Land Cruiser og
> Patrol der har det. Land-Rover har aldrig haft spær i akslerne som
> standard.

Min "gamle" Santa Fe (den nye model) som jeg havde tidligere kunne låses
mellem akslerne - der var spær der. Men ikke hjulene imellem, dvs. hvis
et hjul på hver aksel spandt så kunne jeg holde der og se funny ud.

Jeg har så læst i 2 Land Rover bøger at der også findes spær på selve
akslerne, dvs. hvis bare 1 hjul ud af 4 har bid så kommer man fremad.

Det er det jeg søger Umiddelbart.

> [...]
> ikke just kendt for at spare på dråberne og det påvirker priserne, men
> det bliver ikke nemt at finde noget nysynet til den pris, det vil kræve

Mit "krav" om nysynet var for at finde en der ikke skulle til syn om 6
måneder og ville kræve en masse rep. Men finder man en som skal synes i
morgen og som kan stryge lige igennem så gør det heller ikke noget.

Range Rover V8 er bestemt en mulighed - hvad den går på literen er ikke
så vigtigt da den ikke skal bruges til daglig transport.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-09 12:06

On 29 Dec 2009 10:24:18 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har så læst i 2 Land Rover bøger at der også findes spær på selve
>akslerne, dvs. hvis bare 1 hjul ud af 4 har bid så kommer man fremad.

Spærene skal eftermonteres, ARB Airlocker der er de mest udbredte
koster vist ca. 7500 kr pr aksel, så du skal ikke sætte næsen op efter
af finde en bil til 20.000 kr hvor der er monteret. En Range Rover har
en undervogn der er langt mere fleksibel end en Sante Fe, så den vil
klare sig noget bedre i terræn.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 12:11

> Spærene skal eftermonteres, ARB Airlocker der er de mest udbredte koster
> vist ca. 7500 kr pr aksel, så du skal ikke sætte næsen op efter af finde
> en bil til 20.000 kr hvor der er monteret.

Hmm.. jeg havde indtryk af, at det var standard på de "rigtige 4x4-biler".

Vil det sige, at jeg med en Range Rover vil komme ud for det samme, at
når 1 hjul på hver aksel spinner så hænger jeg der til spot og skamme?

> En Range Rover har en
> undervogn der er langt mere fleksibel end en Sante Fe, så den vil klare
> sig noget bedre i terræn.

Hvordan med frihøjde? Den var ikke imponerende på koreaneren

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-09 14:02

On 29 Dec 2009 11:11:18 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Hmm.. jeg havde indtryk af, at det var standard på de "rigtige 4x4-biler".

Land Rover har kun haft begrænset spær på nogle specialmodeller
tilbage i 60'erne og så har det kunne tilvælges på Discovery 3 på
bagakslen.

>Vil det sige, at jeg med en Range Rover vil komme ud for det samme, at
>når 1 hjul på hver aksel spinner så hænger jeg der til spot og skamme?

Jep.

>Hvordan med frihøjde? Den var ikke imponerende på koreaneren

Jeg kører på 235/85-16 dæk og jeg har ca 25 cm op til differencialet,
så er der vel 5 cm mere op til akslen. Jeg ved ihvertfald at en billig
2-tons værkstedsdonkraft fra Harald-skrald ikke kan løfte dækket fri
hvis man løfter under akslen.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 12:15

> [...]
> ikke just kendt for at spare på dråberne og det påvirker priserne, men
> det bliver ikke nemt at finde noget nysynet til den pris, det vil kræve

Hvad med den her?

http://www.dba.dk/land-rover-defender-25-tdi/id-63569763/

Eller bare den model... den er sq da cool!

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-09 13:54

On 29 Dec 2009 11:15:22 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Hvad med den her?
>
>http://www.dba.dk/land-rover-defender-25-tdi/id-63569763/
>
>Eller bare den model... den er sq da cool!

Det er stortset magen til min, min er bare med hardtop, istedet for
den der der er en pickup (Truckcap på LandRover sprog) med en løs
hardtop på ladet.

Der står at det er en Tdi, det er det formentlig ikke, den er
ihvertfald født med en 2,5 Diesel Turbo, der er en svagere motor, både
effektmæssigt og holdbarhedsmæssigt, min har gået 300.000 km og har
fået skiftet stempler og topstykke 2 gange.

Men hvis den ellers ikke er rustet op i rammen, så er den sgu billig.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 20:09

> Land Rover har kun haft begrænset spær på nogle specialmodeller tilbage
> i 60'erne og så har det kunne tilvælges på Discovery 3 på bagakslen.

> Jep.

Hmm så manglede Santa Fe'en sq bare nogle bedre dæk (og lidt frihøjde) -
troede den var skrabet på det punkt med spær, men den havde spær - blot
ikke mellem hjulene på hver aksel.

Øv og satans og så alligevel ikke for så behøver jeg ikke bekymre mig om
det

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 20:11

> Det er stortset magen til min, min er bare med hardtop, istedet for den
> der der er en pickup (Truckcap på LandRover sprog) med en løs hardtop på
> ladet.

Pickup udgaven kunne jeg egentlig få meget sjov ud af tror jeg.

> [...]
> født med en 2,5 Diesel Turbo, der er en svagere motor, både
> effektmæssigt og holdbarhedsmæssigt, min har gået 300.000 km og har fået

Uff.. hvilken motor skal man så gå efter?

> Men hvis den ellers ikke er rustet op i rammen, så er den sgu billig.

Ja den virker ikke dyr.

Jeg faldt også over en GD'er kort model med 25000km på tælleren. Med
tanke på dens liv så har den nok arbejdet alle 25000km - men sådan en
kunne vel også være et bud? Jeg antager den ikke er ædt op af rust, men
måske kan være slidt i undervognen.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-09 22:49

On 29 Dec 2009 19:10:44 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Pickup udgaven kunne jeg egentlig få meget sjov ud af tror jeg.

Ellers kan man jo bare lave den om, taget er boltet på, så det kan
byttes på et par timer - højst.

>Uff.. hvilken motor skal man så gå efter?

Enten lev med risikoen eller vælg hvilken som helst anden Land-Rover
motor.

> [...]
>tanke på dens liv så har den nok arbejdet alle 25000km - men sådan en
>kunne vel også være et bud? Jeg antager den ikke er ædt op af rust, men

Hvis det er en af forsvarets aflagte så har den spær i akslerne, jeg
ved ikke om det er standard på de civile. Jeg forsøgte engang at
finde en spilkofanger til en nyere GD'ere, det var ikke nemt, men
tilgengæld var det ret dyrt, og det lod til at der generelt var et
meget begrænset udvalg af udstyr til den. Det alene kan være grund til
at finde noget andet.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 21:06

> HA!

HØ?

> Hvis det bare sådan er for sjov, så kommer det helt sikkert til at koste
> dig langt mere end du på nuværende tidspunkt overhovedet kan drømme om
> :-|

Det er kun for sjov og det tror jeg ikke det gør ..

> Ud fra dét skulle du tage og drømme lidt længere altimens du sparer
> yderligere op til noget der er/kan være bedre med og i mellemtiden har
> avanceret til en anden indkomst der kan holde trit med udgiften til alle
> de uundværlige off-road gadgets og ferierne til Sahara og Ural!!!

Jeg drømmer så længe det er nødvendigt og pt. har det "lange udsigter" da
jeg ikke har plads til det hvor jeg bor pt.

Kunne det tænkes de 20k var sat ud fra at jeg lige skal få lidt føling
med det inden jeg smider en 60k vogn ud i mudderet og smadrer bilen pga.
begynderfejl?

Kunne det tænkes de 20 var sat ud fra, at jeg ikke ville nænne at smide
en 60k investering ud i mudderet med risiko for buler?

Du får det til at lyde som om jeg lige har fået en våd drøm og slet ikke
har tænkt over det før........... og det er slet ikke tilfældet. Der er
er en ganske god grund til det jeg søger og det prisleje jeg pt. ligger i.

Indlægget er oprettet med mål for øje = at finde ud af hvilke modeller
der er oplagte at kigge på til terrænbrug.

Tak for bekymringen dog :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 23:08

> Ellers kan man jo bare lave den om, taget er boltet på, så det kan
> byttes på et par timer - højst.

> Enten lev med risikoen eller vælg hvilken som helst anden Land-Rover
> motor.

Oki.

> Hvis det er en af forsvarets aflagte så har den spær i akslerne, jeg ved
> ikke om det er standard på de civile.

Umiddelbart tror jeg det er en derinde fra.

> [...]
> det ret dyrt, og det lod til at der generelt var et meget begrænset
> udvalg af udstyr til den. Det alene kan være grund til at finde noget

Nice to know. Spil vil jeg over tid gerne have nemlig.

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-12-09 11:48

> Armand har dog ret derhen at den billige bil i anskaffelse ofte bliver
> meget dyrere i drift. Særlig hvis den bliver "brugt" som her.

Ja det anfægter jeg heller ikke.. men at antage jeg ikke er klar over det
tager jeg sq lidt som en fornærmelse selvom det sikkert er ment godt.

Om nogen er jeg udemærket klar over at det der med 4 hjul og et rat kan
være et dyrt bekendtskab hvis det købes for billigt... been there done
that, still paying off that friggin t-shirt.

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-12-09 16:43

> Min kommentar gik mere på at "ikke bruge til daglig transport" = Hobby,
> og hobby'er koster kassen hvadenten man blot sidder hjemme ved
> spisebordet med sin frimærkesamling eller vrikker rundt i terrænet i en
> 4X4.

Selvfølgelig - at tro andet er da naivt.

> Har du ikke råd til dén nu får du heller ikke råd til den om føje år
> hvor din 20.000kr's ting er værdiløs og du (igen) skal finde alle(!)
> pengene til købet :-|

Jeg tror du misforstår mine hensigter. En 20kkr bil _behøver_ ikke være
crap, men kan være det.

Nøjagtig som en til fx 60kkr kan være det...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-09 17:00

"Martin [6000]" skriver:

> Ja den virker ikke dyr.

Og den har fået renoveret motor.

Det skorter nu heller ikke med interessrede på bilen.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-12-09 18:19

> Og dér ligger så vores uenighed: Selv en konebil-str. til 20Kilo er tæt
> på crap-stadiet, og for en 4X4 vil det være langt mere udtalt :-|

Et eller andet sted er det jo også der en 4x4-ekspert skal springe frem
og sige at det kræver mindst 40kkr fx.

Men hvis der findes noget til 20kkr, så findes der noget.

Og nej... en kone-bil til 20kkr kan sagtens være alt andet end crap.

Med ønsket en en 4x4 der ligner crap (groft sagt) men ellers iorden kan
man sagtens være heldig.. jeg søger jo ikke en der ligner noget der lige
har forladt fabrikken...

Men lad høre: Har du nogle konkrete anbefalinger eller er vi bare ude i
noget teoretisk? Det er mere konrekt jeg har brug for end teoretisk amme-
stue snak som jeg allerede har vendt med mig selv en milliard gange :-/

Der er ikke noget af det du pt. har skrevet som har fået mig til at tænke
"hmm det havde jeg sq lige overset" ... så please.. leave it

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-12-09 11:51

> It's your problem - I'll leave You with it!

Tak - havde det været en gammel motorcykel så havde jeg taget imod dine
bekymringer med kyshånd for der ligger du virkelig inde med guldkorn. Jeg
aner intet om motorcykler.

Deri forskellen ;)