|
| Lidt nyt fra FDM Fra : Frank Leegaard |
Dato : 27-12-09 15:27 |
|
Ifølge FDM bremser de bedste vinterdæk lige så godt som sommerdæk i vådt
f'øre.
"
FDM anbefaler, at man kører med vinterdæk i vintermånederne
Samtidig betyder den tekniske udvikling af vinterdæk, at disse bliver stadig
bedre. Både i glat og vådt føre. Således har hollandske myndigheder i en ny
stor dæktest fastslået, at mange nye vinterdæk på markedet bremser lige så
godt eller bedre end de fleste sommerdæk i vådt føre.
Så hvad enten julen bliver våd eller hvid, gentager vi gerne, at FDM
anbefaler, at man kører med vinterdæk i vintermånederne. Set i forhold til
den risiko man udsætter sig selv og andre for ved at forsøge at liste sig
gennem vinteren på sommerdæk, er det en relativ beskeden investering, der er
tale om. Samtidig skal man huske, at man heller ikke slider på
sommerdækkene, så længe de står i vinterhi, til vejene igen bliver tørre"
http://www.fdm.dk/sider/vinterdaek-eller-ej
--
- Frank
| |
frank (27-12-2009)
| Kommentar Fra : frank |
Dato : 27-12-09 16:01 |
|
Og i hvilken kategori falder dæk som er mærket M+S ??
Venlig hilsen Frank.
| |
Frank Leegaard (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 27-12-09 16:06 |
|
frank wrote:
> Og i hvilken kategori falder dæk som er mærket M+S ??
Hvis det er incl "bjergtop" og " * " er det vel vinterdæk..
elllers noget helårssnavs
--
- Frank
| |
Jesper (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 27-12-09 16:32 |
|
> frank wrote:
>> Og i hvilken kategori falder dæk som er mærket M+S ??
>
> Hvis det er incl "bjergtop" og " * " er det vel vinterdæk..
>
> elllers noget helårssnavs
Mud + Snow.. = .. Mudder og Sne - altså vinterdæk!
vh
Jesper
| |
Leo Jensen (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 27-12-09 08:37 |
|
On 27 Dec., 16:32, "Jesper" <jskottFJ...@post.cybercity.dk> wrote:
> > frank wrote:
> >> Og i hvilken kategori falder dæk som er mærket M+S ??
>
> > Hvis det er incl "bjergtop" og " * " er det vel vinterdæk..
>
> > elllers noget helårssnavs
>
> Mud + Snow.. = .. Mudder og Sne - altså vinterdæk!
>
> vh
> Jesper
Ja, eller terrændæk. De er ikke nødvendigvis bedre i dansk vinterføre
end et sommerdæk.
Leo
| |
Frank Leegaard (27-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 27-12-09 16:40 |
|
Leo Jensen wrote:
> On 27 Dec., 16:32, "Jesper" <jskottFJ...@post.cybercity.dk> wrote:
>>> frank wrote:
>>>> Og i hvilken kategori falder dæk som er mærket M+S ??
>>
>>> Hvis det er incl "bjergtop" og " * " er det vel vinterdæk..
>>
>>> elllers noget helårssnavs
>>
>> Mud + Snow.. = .. Mudder og Sne - altså vinterdæk!
>>
>> vh
>> Jesper
>
> Ja, eller terrændæk. De er ikke nødvendigvis bedre i dansk vinterføre
> end et sommerdæk.
Mindes da endnu en firehjulstrækker til glatførekursus.
Øjjj for en snurretop...
--
- Frank
| |
obak (28-12-2009)
| Kommentar Fra : obak |
Dato : 28-12-09 10:02 |
|
Det som nye test viser er at moderne vinterdæk, er ved at komme af med de
skavanker de havde i forhold til sommerdæk. det vil sige at nye test viser
at moderne vinterdæk, bremser ligeså godt som sommerdæk på tør og våd
asfalt uafhængigt af temperatur.
Den dæk krig som har raset her inde i gennem længere tid, tager bund i gamle
test, og gamle typer vinterdæk.
Den argumentation der sværger til at sommerdæk, i vinterføre begynder efter
min opfattelse at lyde lidt hul.
I samme forbindelse, kunne jeg her før jul og lige efter, konstatere at der
stadig er nogle sommerdæks terorister som våger sig ud på snedækkede
vintervej, i ført en stor portion mod og tålmodighed. De køre ca 30 km. i
timen, og trækker en kø på 10 - 15 biler efter sig. Men frem kommer de.
Ja, eller terrændæk. De er ikke nødvendigvis bedre i dansk vinterføre
end et sommerdæk.
Leo
| |
Frank Leegaard (28-12-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 28-12-09 12:40 |
|
obak wrote:
> Det som nye test viser er at moderne vinterdæk, er ved at komme af
> med de skavanker de havde i forhold til sommerdæk. det vil sige at
> nye test viser at moderne vinterdæk, bremser ligeså godt som
> sommerdæk på tør og våd asfalt uafhængigt af temperatur.
> Den dæk krig som har raset her inde i gennem længere tid, tager bund
> i gamle test, og gamle typer vinterdæk.
> Den argumentation der sværger til at sommerdæk, i vinterføre begynder
> efter min opfattelse at lyde lidt hul.
>
> I samme forbindelse, kunne jeg her før jul og lige efter, konstatere
> at der stadig er nogle sommerdæks terorister som våger sig ud på
> snedækkede vintervej, i ført en stor portion mod og tålmodighed. De
> køre ca 30 km. i timen, og trækker en kø på 10 - 15 biler efter sig.
> Men frem kommer de.
>
>
> Ja, eller terrændæk. De er ikke nødvendigvis bedre i dansk vinterføre
> end et sommerdæk.
Det skal naturligvis præciseres at det kun er de bedste af vinterdækkene der
lever op til det opridsede. Køber du 4 fælge og dæk til 18-2000, skal du nok
ikke forvente noget som helst.
--
- Frank
| |
obak (28-12-2009)
| Kommentar Fra : obak |
Dato : 28-12-09 13:05 |
|
Konklusionerne af den Holandske test er:
Konklusioner
Dækimportør-Foreningens sammenfatning af fakta:
Vinterdæk er bedst på sne- og isdækkede veje.
Sommerdæk er bedst på tørre sommerveje.
Vinterdæk er bedre på våde vinterveje, når temperaturen nærmer sig 0 grader
Celsius.
Sommerdæk er bedre på våde sommerveje med temperaturer på omkring 20 grader
Celsius.
Helårsdæk fungerer som en slags kompromis, ikke helt dårlige, men heller
ikke i top i nogen disciplin.
For landet som helhed ligger der sne i terrænet hver tredje morgen i januar
og februar.
Døgnets laveste temperatur ligger under 0 grader ved solopgang i månederne
december til marts.
> Det skal naturligvis præciseres at det kun er de bedste af vinterdækkene
> der lever op til det opridsede. Køber du 4 fælge og dæk til 18-2000, skal
> du nok ikke forvente noget som helst.
>
| |
|
|