Bilen er blevet svær at starte, fortsættel~
Fra : Jan

Dato : 19-12-09 17:12

Hej som tidligere nævnt i en tråd af 03-10-09 "Bilen er blevet svær at
starte" Har min Mazda lidt af være svær at starte når det er koldt. Jeg
havde selv skiftet gløderør uden at det hjalp. Der har været sprunget en
sikring til gløderør som er skiftet. Jeg ved dog ikke hvorfor at den var
sprunget.
Bilen har nu været på værksted ad 2 omgange. Første gang blev der
konstateret 2 fejl ved hjælp af computer.
Fejl 1: Defekt gløderørsrelæ.
Fejl 2: Defekt brændstoftemperaturføler
For at det ikke skulle blive for dyrt, blev det besluttet i samråd med
værksted at skifte gløderørsrelæet først for at se om det hjalp. Pris incl
fejlsøgning: 2350 kr. Gløderørsrelæ pris: 1250 + moms.
Nu skulle alt være i den skønneste orden alle fejl slettet osv. Men på vejen
hjem efter ca. 2 km kørsel begyndte gløderørslampen at blinke igen. Jeg
vendte vognen og kørte tilbage til værkstedet. Her sagde man at så var det
jo nok den anden fejl, brændstoftemperaturføleren den var gal med. Det blev
aftalt at de skulle få den hjem og kontakte mig når den var kommet hjem. Jeg
bad om at få det defekte relæ med hjem. Herhjemme lavede jeg en
prøveopstilling med det relæ og en lampe. Det er endnu ikke lykkedes mig
efter mere end 100 koblinger at få det til at fejle.
Dagen efter var den helt gal igen og ville ikke starte før efter 3 forsøg.
(Den løber fint rundt på starteren uden at slå i gang) Efter ca. 8 dage
havde jeg endnu ikke hørt fra værkstedet. hvorefter jeg ringede og snakkede
med værkføren som fortalte at kollegaen jeg havde talt med, var på kursus.
Jeg bad ham om at undersøge om føleren var kommet hjem. Og han lovede at
ringe tilbage. Det gjorde han så ikke. Efter endnu en uge ringede jeg så
igen til værkstedet. Talte med en ny medarbejder som fortalte at jeg
sevlfølgelig ikke skulle betale for at få skiftet et relæ som ikke fejlede
noget. jeg skulle blot komme med bilen så ville de kigge på den endnu en
gang.
Som sagt så gjort, Bilen blev kigget efter og fejlen var en defekt omkring
stikket til brændstoftemperaturføleren. Fejlen var ikke på gløderørsrelæet.
Jeg bad dem derfor om at sætte det gamle relæ i igen og hvis det lavede
fejl, ville jeg naturligvis betale for det. Men hvis ikke ville jeg ikke
betale for selve relæet.
Da jeg skulle hente bilen, var relæet ikke skiftet af den årsag at det var
bestillingsvare og man ikke tog det retur.
Nu har jeg så modtaget endnu en regning på 1463 kr. for rep af stik.
Så falder min kæde af: Hvad skal jeg gøre her ? Den sidste regning er fair
nok og den vil jeg egentlig gerne betale. Men den første som jeg har betalt
kontant, mener jeg at jeg skal have ombyttet mit relæ og penge tilbage for
det som ikke fejler noget.
Hvad mener gruppen og hvad skal jeg gøre ?

Mvh. Jan

Fra : ulrich

Dato : 19-12-09 17:48

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage for det som ikke fejler noget.
> Hvad mener gruppen og hvad skal jeg gøre ?

Jeg kiggede lige på din historie fra tidligere.

Den helt sikre måde at checke forvarmning/gløderør på er at afmontere en
forstøver/dyse - eller to, sætte tænding til og kigge ned på
gløderørsspidsen.
Hvis den bliver rød/hvid som den skal, behøver du ikke tænke mere på den
side af startproblemet.

Er din speederforbindelse et kabel forbundet til en arm på
brændstofpumpen, og denne arm kan rokkes op og ned - dens aksel har slør i
sit leje,
kan fejlen være der. - Meget normalt efter bilens kilometerstand.

Hvis der på dyserne/forstøverne er monteret nogle små slanger for
tilbageløb, og disse har gjort de mange kilometer med, er de
udskiftningsmodne.
Disse er også en normal årsag til startbesvær.

Good Luck

Palle

Fra : Jan

Dato : 19-12-09 20:35

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilbageløb, og disse har gjort de mange kilometer med, er de
> udskiftningsmodne.
> Disse er også en normal årsag til startbesvær.

Hej Palle

Tak for oplysningen. Jeg prøvede med en prøvelampe på gløderørene. Der kom
periodisk spænding på.
Det viste sig at være stikket til brændstoftemp.føler der var periodisk
defekt. Derved gav denne ikke signal til motorstyringen om at aktivere
gløderørsrelæet.
Mvh. Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-09 18:36

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> tilbage for det som ikke fejler noget.
> Hvad mener gruppen og hvad skal jeg gøre ?

Det er jo pokkers uheldigt, at lige den ting ud af to man prøver først ikke
er den der gør tricket. Men jeg synes nu, at værkstedet har ret.
Som du beskriver det, så var det dig selv i samråd med værkstedet der tog
beslutningen om, at starte med at udskifte relæet. Det fremgår ikke, at du
på det tidspunkt lavede nogen aftale med værkstedet om at de ville tage det
nye relæ tilbage hvis det viste sig ikke at være årsagen.
Det har en medarbejder så siden nævnt for dig i telefonen, men det måske
uden at kende historien til bunds, og kun efter at have hørt din udlægning.
Du skriver ikke om værkstedet virkelig bestilte relæet hjem, eller om de
havde det på lager, men det ændrer ikke ret meget ved situationen.

Jeg synes du skulle æde regningen og glæde dig over, at du sandsynligvis har
fået taget et kommende problem i opløbet. Husk på, at der faktisk blev vist
fejl ved relæet ved motortesten. Hvis det er svært at betale regningen, er
værkstedet sikkert til at snakke med om at dele den i 2. Hvis du vil prøve
at "spare" lidt, så kan du jo montere dit gamle, og angiveligt fejlbehæftede
relæ i bilen igen, og se om du kan få afsat det "nye" på DBA. Det vil du dog
nok fortryde hvis det gamle pludselig fejler så du får problemer med bilen
igen.
Sorry, men det er nu min mening.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jan

Dato : 19-12-09 20:31

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> "nye" på DBA. Det vil du dog nok fortryde hvis det gamle pludselig fejler

Hej Martin

Det er netop for at høre andres meninger at jeg skriver her. Jeg skal dog
sige at jeg gennem hele forløbet har gjort værkstedet opmærksom på at det
skal gøres så billigt som muligt. Der skal jo være råd til julegaver til
andre end bilen og værkstedet
Men Jeg forstår ikke hvorfor værkstedet bare udskifter dele uden at
kontrollere om de virkelig er defekte, men ud fra en devise om at "Det
computeren sagde, var at der var fejl på dimsen"
Groft sagt kunne man jo have startet med at skifte delen mellem
nummerpladerne. For derefter at sige at computeren sagde at det var den der
var defekt.
Jeg ved at man kan tærske langhalm på sådan et spørgsmål. Men der sgu surt
at skulle betale for noget der ikke var defekt. Nu er jeg selv el-mand og
kender til den slags.
Det er også mega surt at betale 2350 kr. for at finde ud af dagen efter at
det hjalp intet. Så føler man virkelig at pengen var givet bedre til fattige
børn i afrika. Eller nede på den lokale bodega.

Men tak for din mening.

Mvh. Jan

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-12-09 21:15

Jan skrev:

> Jeg ved at man kan tærske langhalm på sådan et spørgsmål. Men der sgu
> surt at skulle betale for noget der ikke var defekt. Nu er jeg selv
> el-mand og kender til den slags.

Hvilken slags el-mand?. F.eks er mange elektrikere glade for at udskifte
sorte boks uden videre. Men når det er sagt så er jeg nok enig med
Martin. Når du tester det, er det så med samme belastning og
udenomstemperatur?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jan

Dato : 19-12-09 21:57

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Når du tester det, er det så med samme belastning og udenomstemperatur?.

Din mening som Martins er helt i orden. Måske er det mig der er, som uffe
skriver, bare frustreret.
Relæet er ikke testet med samme belastning men temperaturen er den samme i
mit værksted som udenfor.
Men det ville, som jeg har skrevet jo ikke være sværere end at sætte det
gamle i igen. Sætter den fejl på relæet igen, er der ingen tvivl -> relæet
er defekt. Jeg betaler gladeligt. Sætter den ingen fejl -> så har jeg ret.
og vil ikke betale for et relæ der ikke var defekt.
Igen som Uffe skriver, ved mekanikerne ikke meget hvis ikke de har deres
computer.
Tak for input.
Mvh. Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-09 21:19

> [...]
> det hjalp intet. Så føler man virkelig at pengen var givet bedre til
> fattige børn i afrika. Eller nede på den lokale bodega.

Fejlen ved en lang række 'værksteder' i dag er følgende:
Til fejlsøgning har de computere, ikke mennesker.
Det som computeren siger står til troende og skal ikke diskuteres eller
fortolkes.
'Mekanikerne' er ikke i stand til at foretage almindelig fejlsøgning på en
bil.
Hvis de skulle komme ud for en bil uden computer, ville mange af dem stå som
Moses ved det Røde Hav og ikke ane hvad de skulle gøre.

Derfor er det som det er og sådan nogle som dig og mig bliver frustrerede
over det værkstedet har lavet, når det ikke var det rigtige.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jan

Dato : 19-12-09 22:00

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Derfor er det som det er og sådan nogle som dig og mig bliver frustrerede
> over det værkstedet har lavet, når det ikke var det rigtige.

Suk ! Hvor har du dog ret !
Men nu skal vi da også passe på ikke at skære alle over en kam. Der findes
vel også dygtige mekanikere.
Jeg har bare ikke opdaget dem endnu.
Men for s..... hvor man mister tilliden til værkstedet.
Tror at jeg skal have en gammel morris morfar. Det ved man sgu da hvad er.

Mvh. Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-09 22:18

> Suk ! Hvor har du dog ret !
> Men nu skal vi da også passe på ikke at skære alle over en kam. Der findes
> vel også dygtige mekanikere.

Helt sikkert, de er bare svære at finde.

> Jeg har bare ikke opdaget dem endnu.
> Men for s..... hvor man mister tilliden til værkstedet.
> Tror at jeg skal have en gammel morris morfar. Det ved man sgu da hvad
> er.

Til gengæld er der ikke mange tilbage der kan fejlfinde, endsige reparere på
sådan en

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-12-09 22:42

Uffe Bærentsen wrote:
> "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Helt sikkert, de er bare svære at finde.

> Til gengæld er der ikke mange tilbage der kan fejlfinde, endsige
> reparere på sådan en

For at skifte de bremsecylindre i tromlerne bagpå hver 8.000 kræver ikke det
vilde. Man får vel også hurtigt øvelsen.

--
- Frank

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-12-09 02:22

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> For at skifte de bremsecylindre i tromlerne bagpå hver 8.000 kræver ikke
> det vilde. Man får vel også hurtigt øvelsen.

Desværre så siger computeren ikke noget om at skifte bremsecylinder på den
bil,
da computeren slet ikke kan sluttes til bilen og derved kan bilen ikke
diagnosticeres.
Konsekvensen af dette er enten udskiftning af dele på må og få.
Eller at skrotte bilen.

Ironi kan forekomme i ovenstående

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 13:11

Jan skrev:

> [...]
> at det hjalp intet. Så føler man virkelig at pengen var givet bedre til
> fattige børn i afrika. Eller nede på den lokale bodega.

Situationen er efterhånden klassisk omkring fejlmeldinger og til dels
forårsaget af moderne mekanikere der lige som vi andre stoler blindt på
det elektronikken fortæller dem og ikke tillige udfører lidt godt
gammeldags mekaniker-arbejde á 'skille ad - kigge på - samle igen'
hvorunder stikket med den dårlige forbindelse sikkert ville have været
fundet
Rundt omkring i det ganske land er der masser af mekanikere der lever
højt på at have specialiseret sig i mærker eller ligefrem modeller og
derved har meget lettere ved at stille rette diagnose fra starten af,
bl.a. ud fra 'plejer at være' kendskabet, hvilket desværre så langtfra
ikke er tilfældet for de autoriserede værksteder
F.eks. er en bekendt meget ærekær VW-mekaniker og har derfor, igennem
længere tid, været på kollisionskurs med sin værkfører der er gammel
Ford-mekaniker og føler sig nødsaget til at udføre fejlsøgning efter
bogen og ikke vil høre på medarbejdere 'der husker engang hvor et
lignende tilfælde'

--
Armand.