Bjærgning ved hjælp af anhængertræk
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-12-09 19:33

Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.

Er det en god ide?

Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Martin Bak

Dato : 18-12-09 21:35

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:e9ini5hh7jkelrut5bf8lpoov2lo2pejmg@4ax.com...

> [...]
>
> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?

Der er altså rimelig meget riv i krogen med en godt lastet trailer eller en
CV hvis man kører bare lidt frisk i et sving. Krogen kan sagtens bruges til
at trække bilen fri, og den er nok ofte lettere at komme til end
bugsérkrogen.

Sådan her skal min ikke gøre, dog:
http://www.youtube.com/watch?v=5z9gkE0GFb8 (gammel kending)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-12-09 21:51

[Default] On Fri, 18 Dec 2009 21:34:52 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>CV hvis man kører bare lidt frisk i et sving. Krogen kan sagtens bruges til
>at trække bilen fri, og den er nok ofte lettere at komme til end

Joh måske. Jeg synes dog stadig det virker voldsomt.

>Sådan her skal min ikke gøre, dog:
>http://www.youtube.com/watch?v=5z9gkE0GFb8 (gammel kending)

"gammel kending" er helt rigitgt. Jeg vidste hvad det var for et klip
før det var startet op. Man kender jo efterhånden YouTube.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-09 21:59

> Joh måske. Jeg synes dog stadig det virker voldsomt.

Prøv at kigge på hvad trækkrogen er gjort fast i og sammenlign så med
mængden af jern i et anhængertræk og hvor mange fastgørelsespunkter det har
i karossen ...

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-12-09 05:57

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:jiqni5pm37rigv4calptjag2mdqnsqa647@4ax.com...

> "gammel kending" er helt rigitgt. Jeg vidste hvad det var for et klip
> før det var startet op. Man kender jo efterhånden YouTube.

Jaa, man kender til dels Youtube.. men så en gang i mellem kommer der sådan
en video her: http://www.youtube.com/watch?v=ldY2s9fxuPs
.... og ja, det havde man nok ikke liiige regnet med

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 20-12-09 21:54

Anders Houmark skrev:

> Jaa, man kender til dels Youtube.. men så en gang i mellem kommer der sådan
> en video her: http://www.youtube.com/watch?v=ldY2s9fxuPs
> ... og ja, det havde man nok ikke liiige regnet med

Slem ka'l at lægge arm med

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 18-12-09 22:25

Martin Mose Larsen wrote:

> Jeg har set på tv at fastkørte biler bringes på ret køl ved at
> tov/kæde sættes på anhængertrækket og de derefter trækkes fri.
>
> Er det en god ide?
Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på vejen.

> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?

Jep - mit træk var skævt bagefter.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 23:00

Bjarne wrote:

> Jeg kom ihverttilfælde op af rabatten for en del år siden.
> Det tog kun ganske få sekunder for en traktor at hive mig tilbage på
> vejen.

> Jep - mit træk var skævt bagefter.

BVG?

--
- Frank

Fra : Bjarne

Dato : 19-12-09 08:43

Frank Leegaard wrote:

> BVG?
Brenderup - aftageligt.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-12-09 09:00

Bjarne wrote:

> Brenderup - aftageligt.

Jøpz ... Brenderup Veng Group ...

Skulle bare lige have luftet nogen fordomme.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 21:17

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...

Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem til
personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at begge
tidligere lå i Brenderup.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 21:29

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem
> til personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at

Tror nok de er lidt i familie. Men IMHO ikke mht til kvalitet. En Brenderup
trailer overgåes svjv vel kun af en Humbaur.

Et BVG træk er ikke noget at skrive hjem om.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-12-09 04:00

On 19 Dec., 09:00, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Jøpz ... Brenderup Veng Group ...
>
> Skulle bare lige have luftet nogen fordomme.

Dig ?? Du har da vel ikke fordomme... ?

Bortset fra det er et anhængertræk dimensioneret til at holde til
udmattelsesbelastning. Det kan tage rigtig mange 'små' slag, men det
er sq ikke lavet til at slæbe en bil fri.
Det er der så stort ikke rigtig noget på en bil der er, så et eller
andet skal der jo trækkes i når folk vælger at parkere
uhensigtmæssigt.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-12-09 17:18

Leo Jensen wrote:

> [...]
> Det er der så stort ikke rigtig noget på en bil der er, så et eller
> andet skal der jo trækkes i når folk vælger at parkere

Nu er min allerstørste fordom omkring VBG træk ikke deres styrke ved nævnte
scenarie. Det er mere at de ruster så satans meget.

At være skandinavisk producent uden at tage særligt hensyn til den slags
synes jeg er pinagtigt.

Havde det været et italiensk træk, kunne jeg bedre finde unskyldninger.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-12-09 13:32

On 20 Dec., 21:16, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> Mig bekendt har BVG ikke noget med Brenderup Trailer (som laver dem til
> personbiler og er svensk i dag) at gøre, altså bortset fra at begge

De udspringer begge fra Brenderup Trailers, men trailerfabrikken er i
dag under Thules vinger, mens trækfabrikken blev solgt fra til
Monoflex for 6-10 år siden. Produktionen flyttede til Broby på Fyn.
Jeg ser ikke andre hits på Google omkring BVG Group og Brenderup
anhængertræk end det du (Frank, ikke Henrik) har skrevet i denne tråd,
så mon du har ret ??

http://www.lmgtfy.com/?q=brenderup+veng+group

Vi er enige om at de ruster (det gjorde de i hvert fald i gamle dage),
men er ejeren BVG og ikke Monoflex ?

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 21:47

Leo Jensen wrote:

> [...]
>
> http://www.lmgtfy.com/?q=brenderup+veng+group
>
> Vi er enige om at de ruster (det gjorde de i hvert fald i gamle dage),

Jeg ved det reelt ikke. Synes bare alle de temmelig nye BVG træk jeg har set
på, har været elendige. Har irriteret mig at vi endelig havde lidt
produktion, som så viste sig elendig.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:17

> Jeg ved det reelt ikke. Synes bare alle de temmelig nye BVG træk jeg har
> set på, har været elendige. Har irriteret mig at vi endelig havde lidt
> produktion, som så viste sig elendig.

BVG er meget (mest) udbredt på lastbiler.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 20-12-09 22:03

Martin Mose Larsen skrev:
> [...]
>
> Det må da være en større belastning på krogen end hvad en campingvogn
> giver, specielt hvis det går lidt sidelæns?

Alt andet lige er der bedre styrke ved sideværts træk end i det
almindelige bugser(!)øje.

Optimalt bør man få fat i noget solidt undervogn et sted, men i den
sidste ende vil dét givetvis skade den tynde plastkofanger/spoiler som
træk- reb/kæde går under(!) fra sin fastgørelse oppe under vognbunden,
så trækkrogen er et udemærket alternativ ved en hurtig bjærgning!

--
Armand.