Norske vinterveje
Fra : oz3bto

Dato : 16-12-09 22:11

Godt det ikke ser sådan ud i DK .. Ville jo give max kaos hele vinteren

Vejen i filmen er en jeg næsten daglig køre på ... og nej der er ikke pillet
ved hastigheden

http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=32407

http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=32406

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-12-09 22:28

oz3bto skriver:

> Godt det ikke ser sådan ud i DK .. Ville jo give max kaos hele vinteren

Stop nu den latterlige sammenligning mellem Norge og DK.

Norge har fastlandsklime i det meste af landet. Det vil sige at er der
sne, fryser der en 5-10 grader og det bliver ved med det. Der saltes og
ryddes ikke som i DK, men der gruses og folk kører på pigdæk, fordi det
er sådan man klarer det deroppe.

Jeg har kørt området omkring Vilhelmina/Klimpfjäll og Kiruna tyndt på
pigdæk, det er noget helt andet føre de har der end det du kunne møde i
Danmark i dag.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 23:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> oz3bto skriver:

> Stop nu den latterlige sammenligning mellem Norge og DK.

Hørt !!

> [...]
> og ryddes ikke som i DK, men der gruses og folk kører på pigdæk,
> fordi det er sådan man klarer det deroppe.

Netop. Biler ruster heller slet ikke i samme omfang.

> Jeg har kørt området omkring Vilhelmina/Klimpfjäll og Kiruna tyndt på
> pigdæk, det er noget helt andet føre de har der end det du kunne møde
> i Danmark i dag.

Deres vinterdæk (uden pigge) er derfor også ganske anderledes.

--
- Frank

Fra : AS

Dato : 17-12-09 17:39

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> sne, fryser der en 5-10 grader og det bliver ved med det. Der saltes og
> ryddes ikke som i DK, men der gruses og folk kører på pigdæk, fordi det

Kontinental klimaet ikke noget at gøre med salt. Det skal også være forbudt
her IMHO. Ret dejligt at, hvordan alle biler kører i grød af is og salt og
hvor taknemlige de er for den slags behandling. Men.. det kan godt være, det
er statspolitik: biller ruster hurtigere, folk køber nye, betaller noget
ekstra til staskassen, man har igen lidt penge til salt...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-09 18:48

AS skriver:

> Kontinental klimaet ikke noget at gøre med salt.

Jo. Svenskerne salter eksempelvis også op langs E12, men indtil det
bliver vinter - så holder de.

> Det skal også være forbudt her IMHO.

Fordi?

> [...]
> er statspolitik: biller ruster hurtigere, folk køber nye, betaller noget
> ekstra til staskassen, man har igen lidt penge til salt...

ROFL....

Klaus

Fra : ShutEye

Dato : 17-12-09 20:56

> [...]
> være, det er statspolitik: biller ruster hurtigere, folk køber nye,
> betaller noget ekstra til staskassen, man har igen lidt penge til salt...

Den "grød" du nævner er i mine øjne det farligeste at køre på.
Man aner ikke hvad der er under og i sig selv er den sindssygt glat.
Ville hellere bare have sne og de rigtige dæk :)

Fra : AS

Dato : 18-12-09 00:34

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Man aner ikke hvad der er under og i sig selv er den sindssygt glat.
> Ville hellere bare have sne og de rigtige dæk :)

Rigtigt, det er mere glat, end bare på presset sne. Jeg er faktiskt noget
sur (ganske meget), at der er levende myter om salt, der hjælper om
vinteren. Det hjælper, men så længe er -1-2 grader frost og ikke mere sne
end et par centimetrer med en betingelse - der skal ikke falde ny sne.

Fra : søren brix

Dato : 16-12-09 22:33

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> Godt det ikke ser sådan ud i DK .. Ville jo give max kaos hele vinteren
>
> Vejen i filmen er en jeg næsten daglig køre på ... og nej der er ikke
> [...]

hehe

og selv med din fart kan man også pluseligt få en nordmand bagefter der bare
skal forbi en i en fart (de kører som sindsyge af og til )

hav en god jul deroppe

mvh

Søren Brix Hviid
(gol bakeri 2000-01)