Helårsdæk
Fra : Nicolai

Dato : 16-12-09 13:16

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article572398.ece

Os der ikke gider skifte dæk 2 gange om året overvejer vinterdæk.
Vil nogen anbefale et sæt?

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-12-09 13:20

Den Wed, 16 Dec 2009 13:16:07 +0100 skrev Nicolai:

> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article572398.ece

Sjov artikel... helårsdæk _er_ vinterdæk. Nogle bedre end andre.

"Rigtige" vinterdæk har så snefnug på siden som viser de er specielt
egnet til sne.

FDM har en artikel om samme emne, både på deres web (for betalende
medlemmer) samt i seneste Motor i et læserbrev.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-09 13:25

> [...]
>
> FDM har en artikel om samme emne, både på deres web (for betalende
> medlemmer) samt i seneste Motor i et læserbrev.

http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=38834

Uanset så kan jeg godt leve med det kompromis...
Anbefalinger af helårsdæk og leverandør af samme er velkomne.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-09 23:09

"Nicolai" <no@thanx.com> skrev i meddelelsen

> Uanset så kan jeg godt leve med det kompromis...

Det store kompromis er så at du får væsentlig ringere sommeregenskaber....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Nicolai

Dato : 17-12-09 12:19

> Det store kompromis er så at du får væsentlig ringere sommeregenskaber....

Jeg så en anmeldelse af dæk hvor et helårsdæk blev #4 - det er kompromis nok
til mig,

Fra : Anders Majland

Dato : 17-12-09 13:56

> Jeg så en anmeldelse af dæk hvor et helårsdæk blev #4 - det er kompromis
> nok til mig,

Balladen er så om du er enig i den vægtning af egenskaberne der gav den
placering.

Som jeg skrev igår (og ingen har kommenteret) så fik vector dækket følgende
bemærkning i sidste test "relativ svag på sne"... Derfor kan rangordenen i
sådan en dæktest ikke stå alene ...

Jeg kører jo netop på vinterdæk for at få godt vejgreb på sne (og våde/kolde
veje)

Men har du ikke behov for at køre nogle hundrede km på trods af vejret så
kan det måske være "godt nok". Det er jo ret sikkert bedre end et sommerdæk

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-09 13:27

http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/AlleKommuner/2007/11/14/145737.htm

"Et godt alternativ kan være helårsdæk.
- Da vi sidst testede vinterdæk for et år siden, var et helårsdæk helt på
højde med de bedste vinterdæk, oplyser Henrik Teglgaard Lund."

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-09 16:49

> Os der ikke gider skifte dæk 2 gange om året overvejer vinterdæk.
> Vil nogen anbefale et sæt?

Har været godt tilfreds med vector5 på en mazda626 omkring 2002-3 stykker.
Dengang endte de i test af vinterdæk i midtergruppen er "ok" dæk hvor der
dog var et stykke til de bedste.

http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/155_70_R13QST/goodyear_v5pl.asp?ComponentID=194755&SourcePageID=195627

"relativ svag på sne" (i forhold til "rigtige vinterdæk") men stadig
"anbefalelsesværdigt"

Men siden har vi prioriterer fremkommelighed i sne så højt at vi siden har
skiftet mellem sommer/vinterhjul. Hendholdsvis 215/55-16 michelan alpin pa3
og continental ts800 i 15"

Michelins er imho ikke for gode på fastkørt sne/is men fine i sjap. I morgen
kan jeg fortælle hvad jeg synes om ts800 da vejdirektoratets kamera viser at
dele at min hjemtur er dækket af sne hvor der blot er kørt spor til
asfalten....

/A

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 18:36

"Nicolai" <no@thanx.com> wrote in message
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article572398.ece
>
> Os der ikke gider skifte dæk 2 gange om året overvejer vinterdæk.
> Vil nogen anbefale et sæt?

De kan larme en del... så det skal du leve med hele året

Kasper

Fra : Brian

Dato : 16-12-09 19:00

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelse

> De kan larme en del... så det skal du leve med hele året

Det kan sommerdæk såmænd også

Mine vinterdæk er mere støjsvage end sommerdækkene, men der er også lidt
forskel på bredden...

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 19:11

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Det kan sommerdæk såmænd også
>
> Mine vinterdæk er mere støjsvage end sommerdækkene, men der er også lidt
> forskel på bredden...

Så ville jeg sku hellere have nogle smallere sommer dæk der ikke larmede...

Kasper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 22:15

Kasper wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Så ville jeg sku hellere have nogle smallere sommer dæk der ikke
> larmede...

Mjow .. den konklusion er jeg vist også nået til. Synes 18-20" ser flotte
ud, men gider ikke larmen og alle de andre ulemper.

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 16-12-09 22:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Mjow .. den konklusion er jeg vist også nået til. Synes 18-20" ser flotte
> ud, men gider ikke larmen og alle de andre ulemper.

Min bil var monteret med et sæt helt nye 18" dæk og fælge da jeg købte den.
Dem nænner jeg altså ikke at smide ud, blot fordi de rumler lidt ved
60-80km/t

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 23:15

Brian wrote:

> Min bil var monteret med et sæt helt nye 18" dæk og fælge da jeg
> købte den. Dem nænner jeg altså ikke at smide ud, blot fordi de
> rumler lidt ved 60-80km/t

Sælg da lortet til en "du ved godt hvem" ...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-09 23:10

> Mjow .. den konklusion er jeg vist også nået til. Synes 18-20" ser flotte
> ud, men gider ikke larmen og alle de andre ulemper.

De 18" jeg havde sagde sgutte noget i kabinen. Er den virkelig så ringe
lydisoleret, så'n en VW?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 23:21

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> De 18" jeg havde sagde sgutte noget i kabinen. Er den virkelig så
> ringe lydisoleret, så'n en VW?

Sikker på det ikke er din hørelse ...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-09 23:21

> Sikker på det ikke er din hørelse ...

Hvordan er det nu - ejer du en iPhone?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 23:56

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan er det nu - ejer du en iPhone?

Jow .. og en SE og en HTC .. (og nogen flere stykker ...)

Det er fordelen ved at være telefonansvarlig ..

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-09 23:10

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Det kan sommerdæk såmænd også
>
> Mine vinterdæk er mere støjsvage end sommerdækkene, men der er også lidt
> forskel på bredden...

Vælg nogle støjsvage næste gang. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 16-12-09 23:15

> Vælg nogle støjsvage næste gang. )

Det gør jeg skam også - så snart de gamle er kørt ned

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-09 23:17

> Det gør jeg skam også - så snart de gamle er kørt ned

Husker du at krydsbytte for hver 5.000 km?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-12-09 23:22

Henrik B. wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Husker du at krydsbytte for hver 5.000 km?

Se det er jo netop den slags jeg ikke gider.

Så hellere kyle lortet af helvede til eller sælge til en Henrik, der ikke
rigtig kan høre noget ...

--
- Frank

Fra : Brian

Dato : 17-12-09 08:58

> Husker du at krydsbytte for hver 5.000 km?

Sommerdækkene har forskellige dimensioner for/bag, så det er ikke muligt.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 20:01

> Sommerdækkene har forskellige dimensioner for/bag, så det er ikke muligt.

Jo da, for så bytter du bare om på højre/venstre, så de løber i den anden
retning.
(Og ny fortæller du så at dækkene har omløbsretning).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-09 20:57

Den Thu, 17 Dec 2009 20:00:33 +0100 skrev Henrik B.:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jo da, for så bytter du bare om på højre/venstre, så de løber i den anden
> retning.
> (Og ny fortæller du så at dækkene har omløbsretning).

Har alle dæk ikke det? Det eneste dæk jeg har set der ikke har (ok,
jeg har ikke kigget på så mange) er mit reservehjul.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 21:37

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Har alle dæk ikke det? Det eneste dæk jeg har set der ikke har (ok,
> jeg har ikke kigget på så mange) er mit reservehjul.

Nej, langt fra. På rigtig mange er der blot angivet "Outside" på den ene
side...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 16-12-09 14:46

"Nicolai" skrev

> Os der ikke gider skifte dæk 2 gange om året overvejer vinterdæk.
> Vil nogen anbefale et sæt?

Det hvor du bor og med dit kørselsmønster vil jeg anbefale Michellin Alpine,
de er ikke velegnede til høj sne langt ude på landet,
Men inde i byen og med kørslen startende langt op af formiddagen efter der
er gruset og saltet er de perfekte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nicolai

Dato : 17-12-09 12:17

http://www.fyens.dk/article/1387840:Indland-Fyn--Vejdirektoratet-raser-over-sommerdaek-bilisterne

Fra : AS

Dato : 18-12-09 00:42

"Nicolai" <no@thanx.com> wrote in message

> http://www.fyens.dk/article/1387840:Indland-Fyn--Vejdirektoratet-raser-over-sommerdaek-bilisterne

Hvis der indføres et lov, alt ligger hurtigt på pladsen. Muligvis
politikerne er mere involveret med anden slags lov.

Fra : AS

Dato : 18-12-09 00:44

"Nicolai" <no@thanx.com> wrote in message
> http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article572398.ece
>
> Os der ikke gider skifte dæk 2 gange om året overvejer vinterdæk.
> Vil nogen anbefale et sæt?

Jeg vil helst gå med sandaller om sommeren og gode støvler om vinteren. De
fleste gør vel det samme, ikke? Skal der være anderledes for vores biler?