Vinterdæk er bedst på våd vej
Fra : Leo Jensen

Dato : 14-12-09 04:35

Det kan da næsten ikke passe ??

Hermed citat fra JP.dk:

At vinterdæk er langt bedre end sommerdæk, når der ligger sne på
vejene, det ved enhver. Men i Danmark, hvor der kun ligger sne i
terrænet hver tredje dag om vinteren, går diskussionen i høj grad på,
hvilke dæk der er bedst på en typisk våd vintervej.

Plus til vinterdækkene
»Det har vi svaret på nu,« siger Kenneth Saust, formand for de danske
dækimportørers sammenslutning, Dækimportør-Foreningen.

»Statslige hollandske tests viser nemlig, at vinterdæk i gennemsnit
klarer sig ni pct. bedre end sommerdæk på våde vinterveje,« forklarer
han.

Citat slut

Sådan er et måske i Holland, men de har jo også et ganske andet klima
end Danmark...

Leo

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-12-09 17:50

[snip]

Hvad er "våde vinterveje"?

Fly

Fra : Sode

Dato : 14-12-09 18:21

Hvad er "våde vinterveje"?

Fly

Afmonter dine bukser, indtag "skovskiderstillingen" lad dig falde 10 til 60
cm bagover
Hvornår du rammer asfalten afhænger af din hængerøvs-status !!!! når du
rammer ved hvad
"våde vinterveje" er.

Du forventer sq da ikke seriøst svar på det ?

VH/Sode
(klogere end mange, men dummere end de fleste)

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-12-09 04:32

On Mon, 14 Dec 2009 18:21:14 +0100, "Sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:

>Hvad er "våde vinterveje"?
>
>Du forventer sq da ikke seriøst svar på det ?

Jo.

Uden en definition giver det første udsagn ingen mening.

Temperaturen kunne for eksempel være vigtig at vide. Over eller under de
berømte 7 grader.

Fly

Fra : TDN

Dato : 14-12-09 17:56

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Den der påstår at det modsatte har lænet sig op af oldgamle test, og dengang
passede det, men udviklingen har overhalet de gamle anbefalinger og i dag
kan de bedste vinterdæk være bedre på våd vej og marginalt dårligere på tør
vej. Jeg har oplevet det på glatføre bane med mine nye vinterdæk (bedst i
test) kunne jeg udbremse dem på sommerdæk på våd vej.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 14-12-09 18:31

"TDN" skrev

> Jeg har oplevet det på glatføre bane med mine nye vinterdæk (bedst i test)
> kunne jeg udbremse dem på sommerdæk på våd vej.

Fortæller det noget om sommerdæk kontra vinterdæk,
eller fortæller det noget om dine dæk kontra de andres dæk?

Jeg synes det er meningsløst at koge det ned til vinterdæk kontra sommerdæk,
det er lige så meningsløst som at dele bilisters køreevner op efter køn,
eller biler efter for eller baghjulstræk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-12-09 12:19

> [...]
> det er lige så meningsløst som at dele bilisters køreevner op efter køn,
> eller biler efter for eller baghjulstræk.

Ahhh ... den med kønnet er god nok ;)

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 17-12-09 12:47

"Per Henneberg Kristensen" skrev i

> Ahhh ... den med kønnet er god nok ;)

Jeg er ikke sikker på at kvinder kører så meget bedre som
forsikringsselskaberne mener,
nogle mænd kører tosset, det er altid mænd man finder på marken om morgenen,
men tager man de 5% mandlige tosser ud, er resten af mænd mindst lige så
gode bilister som kvinder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-12-09 15:22

> [...]
> nogle mænd kører tosset, det er altid mænd man finder på marken om
> morgenen, men tager man de 5% mandlige tosser ud, er resten af mænd mindst

Mænd er statistisk set de bedste:
http://lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091007/ARTIKLER/910079910/1036/senestenytrss
"Ingen kvinder blandt de ti finalister i Danmarks Bedste Bilist..."

Fra : alexbo

Dato : 17-12-09 15:28

"Mogens (K)" skrev i

> Mænd er statistisk set de bedste:
> http://lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091007/ARTIKLER/910079910/1036/senestenytrss
> "Ingen kvinder blandt de ti finalister i Danmarks Bedste Bilist..."

Flot statistik 15.000 deltagere, 10 bedste er mænd.

Mænd er de bedste bilister, og journalister hører til i den dumme ende af
befolkningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren C

Dato : 14-12-09 10:12

En glatbane modsvarer ikke en alm våd vej. Og kan derfor ikke bruges
på nogen måde som
sammenligning.

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-12-09 01:08

On Dec 15, 4:31 am, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> [...]
>
> Uden en definition giver det første udsagn ingen mening.
>
> Temperaturen kunne for eksempel være vigtig at vide. Over eller under de

Hermed et link til artiklen. Den fortæller selvfølgelig ikke hvilken
temperatur der er testet ved, men klimaet i Holland er meget lig det
danske, de slipper bare for at det bliver rigtig koldt.

http://fpn.dk/motor/bil/article1915612.ece

Vintervåde veje er i min verden det vi kører på 9 ud af 10 dage fra 1..
november til 1. marts. Våd asfalt mellem 0 og 10°C. Selvfølgelig kan
man dreje testresultatet i den retning man ønsker ved at teste ved 1°C
kontra test ved 10°C, men mon ikke de har valgt at bruge noget
repræsentativt vejr til testen.
Hvis det at testen er foretaget i Holland skal trække i nogen retning,
så er det mod varmere temperaturer end de danske, og det taler kun
yderligere for vinterdæk i DK.

Hovedkonklusionen af testen er blot, at vinterdæk som minimum er
ligeværdige med sommerdæk på våde veje om vinteren. Man skal dermed
ikke undgå vinterdæk fordi man tror sommerdæk er meget bedre på våd
vej.

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-12-09 07:27

On 17 Dec., 15:21, "Mogens \(K\)" <n...@mail.com> wrote:

> Mænd er statistisk set de bedste:http://lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091007/ARTIKLER/91...
> "Ingen kvinder blandt de ti finalister i Danmarks Bedste Bilist..."

Du vinder nok ingen priser fra Dansk Matematikforbund på den analyse,
men man vil nok kunne komme med den modsatte påstand:
Man kan på denne baggrund ikke udelukke hypotesen om at mænd er bedre
bilister end kvinder...

Leo