Udluftning af bremser på Citröen C5
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-12-09 09:39

Hej

Er der nogen specielle tricks til udluftning af bremser på en C5? Har en
kollega der ikke kan få bremsen hård efter renovering af en bremsecaliper.

Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))

Fra : Martin Bjerre

Dato : 15-12-09 17:10

> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke har helt tiltro til franskmænd endnu ;))

Jo, de "rumfærger" har helt almindelige bremser. Prøv at montere en stump
slang på hver udluftningsskrue, åben skruen og lad bilen stå 1 times tid.
Det hjælper nogle gange at væsken selv får lov at løbe. Virker det ikke, så
prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.

"Vil man forrest i flokken, skal der stå PSA på blokken"

Martin

Fra : Armand

Dato : 16-12-09 16:47

Martin Bjerre skrev:
> [...]
> prøv følgende: alle skruer lukket-træd pedalen i bund og hold den, åben en
> af skruerne og luk igen, slip så pedalen og gentag processen.

Vrøvl!
Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den
bremseforstærker befinder sig :-|

På Citroner med det klassiske hydrauliske affjedrings-system, som f.eks
C5, er også bremse-systemet koblet på samme servo-system og dét gør en
stor citroen til verdens letteste bil at lufte bremser på: Med motoren
kørende, belast bremsepedalen let vha. svigermors fod eller en
mursten/pind og udnyt det konstante servotryk til at lufte ligeså vildt
ud som fornødent.
Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær
opmærksom på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med
servo-olie!!!

--
Armand.

Fra : Martin Bjerre

Dato : 16-12-09 20:40

> [...]
> Af samme grund er der heller ikke bremsevædske på C5'en, så vær opmærksom
> på IKKE at efterfylde med bremsevædske, men derimod med servo-olie!!!

Du burde kontakte fabrikken og fortælle dem at de har lavet en fejl....
http://www.citronik.dk/jforum/jforum.page?module=search&action=search&forum=12&match_type=all&search_keywords=bremsev%C3%A6ske

Men du har ret i at de ældre citronader (BX-CX-SM-Xantia-ID-DS) har
hydropneumatisk affjedring, og benytter trykket i dette system til
bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.

Jeg undskylder fejltagelsen.

Martin

Fra : Armand

Dato : 16-12-09 22:48

Martin Bjerre skrev:

> [...]
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.

Aha!
Så er der jo ikke andet at gøre end at vende skytset: VRØVL, ARMAND!

--
Armand.
(Der ikke fatter dén ændring - De er skøre de r.., øhh, franskmænd))

Fra : alexbo

Dato : 16-12-09 20:52

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Prøv selv at kigge ned i motorrummet og se efter hvor den bremseforstærker
> befinder sig :-|

Øverst til højre.

http://1.bp.blogspot.com/_1XknPAfZhcs/SE59O_vVjAI/AAAAAAAABZo/4iohePsmvic/s400/Engine+Citroen+C5.jpg

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-12-09 12:44

On 16 Dec., 20:39, "Martin Bjerre"
<martin.bjerreGIDERIKKES...@get2net.dk> wrote:

> [...]
> bremserne, men på en C5 er der altså helt almindelige bremser med
> hovedcylinder, bremsevæske og bremseforstærker.

Og hvad så med GS ??

Leo

Fra : Martin Bjerre

Dato : 16-12-09 21:02

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
..

> [...]

Damn, den glemte jeg :), jeg burde også have nævnt XM, men dem findes der
vist ikke mange af mere....heldigvis

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-09 22:09

> Sådan en rumfærge har vel helt almindeligt bremsesystem med
> vacuumforstærker osv. som i "almindelige" biler, ikke? :)

Rumfærge, nja den er vel ikke større end en blåhval...

Men gør du det til en vane at skrue citroen så er citronik.dk et godt sted
at hente hjælp hvis det skulle knibe herinde

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-12-09 12:30

Hej!

Tak for jeres indlæg. Han havde i mellemtiden udluftet en ekstra gang,
og nu er bremsepedalen fin og hård igen.

Der er intet som bremser der virker

--
Mvh, Kim Voss Schrader