Ang. om Saab har en fremtid...
Fra : Henrik B.

Dato : 12-12-09 01:01

Der er lidt aktuelle nyheder på min hjemmeside desangående... )

Men vi har tidligere diskuteret hvor Saab's (nødvendige) niche skulle være,
hvis de skal overleve som bilproducent.
Et svensk projekt mellem Uppsala-firmaet Electroengine, Innovatum i
Trollhättan (som deler tag med Saab's bilmuseum) og Saab, har med støtte af
den svenske regering fået fremstillet en eldreven Saab 9-3 - kaldet ZE Saab
9-3. Planen er at der skal køre 100 stk. rundt i løbet af 2010, som test.
Som det kan læses vejer bilen ikke mere end en alm. Saab 9-3 Aero, og med
samme plads i kabinen. Den vil kunne køre 300 km på en opladning, ligesom
den vil have 335 Hk og smutte til 100 km/t på 6,3 sek. Ganske respektabelt
må man sige. Og prisen: 495.000,- svenske træpenge. Måske mere end de fleste
biler, men alligevel ikke mere end hvad en alm. Saab 9-3 koster, såfremt man
slipper for afgiften. Dertil kommer, at det er ca. halvdelen af, hvad en
Tesla roadster koster...:
http://www.automotorsport.se/news/19912/svenskt-samarbete-tar-fram-100-elbilar-2010/

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 10:39

Henrik B. wrote:
> [...]
> alligevel ikke mere end hvad en alm. Saab 9-3 koster, såfremt man
> slipper for afgiften. Dertil kommer, at det er ca. halvdelen af, hvad

Indkøbsprisen skræmmer ikke.

Hvad med driften. Hvor længe holder en batteripakke?

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 10:57

Henrik B. wrote:
> [...]
> alligevel ikke mere end hvad en alm. Saab 9-3 koster, såfremt man
> slipper for afgiften. Dertil kommer, at det er ca. halvdelen af, hvad

Det er vel slet ikke nødvendigt. Saab er jo 10-20 år foran andre i
benzinmotorteknologi .... ?
--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 12-12-09 04:51

On 12 Dec., 10:57, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Det er  vel slet ikke nødvendigt. Saab er jo 10-20 år foran andre i
> benzinmotorteknologi ....  ?

Hvem siger det?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 15:03

Henrik B. wrote:

> Hvem siger det?

En eller anden tosse du vist godt kender.

Muligvis var det kun 5-10 år.

Tror nok det var 10-20 år.

--
- Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-12-09 08:20

On 12 Dec., 10:39, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Indkøbsprisen skræmmer ikke.
>
> Hvad med driften. Hvor længe holder en batteripakke?

Den holder nok indtil teknologien er forældet, dvs et par år...

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 17:53

Leo Jensen wrote:

> Den holder nok indtil teknologien er forældet, dvs et par år...

Passer nok meget godt med at de 3 mia, da er malket.

--
- Frank

Fra : KimH

Dato : 12-12-09 16:59

> [...]
> 9-3 koster, såfremt man slipper for afgiften. Dertil kommer, at det er ca.
> halvdelen af, hvad en Tesla roadster koster...:

Det lyder jo rimelig , hvis man kan få skiftet batteri undervejs på
sommerferieturen til Italien f.eks
Men turde i købe en nu , og så risikere at den var forældet om få år . Jeg
tror de fleste vil vente og så se om de kan holde , eller om der skulle
dukke noget bedre op , og ikke være forsøgskanin

Mvh. KimH

Fra : Henrik B.

Dato : 12-12-09 22:46

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Men turde i købe en nu , og så risikere at den var forældet om få år . Jeg
> tror de fleste vil vente og så se om de kan holde , eller om der skulle
> dukke noget bedre op , og ikke være forsøgskanin

Det er jo netop derfor at de 100 biler skal køre som forsøg. )

Men hvad er der at betænke sig på? Det er kendt batteriteknologi. Og i og
med at batteriteknologien i biler leveres som batteripakker, er det jo
forholdsvis let at opgradere til en evt. ny type batterier. Det er sgutte
vanskeligere/mere avanceret end en batteriskruemaskine.
Og om det holder? Tjah nu har Prius kørt rundt i 10+ år...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-09 23:51

"Henrik B." skriver:

> Den vil kunne køre 300 km på en opladning, ligesom
> den vil have 335 Hk og smutte til 100 km/t på 6,3 sek. Ganske respektabelt
> må man sige.

Desværre er det som med alle andre elbiler at man ikke kan kombinere
brugen af de 335 HK med 300 km mellem opladningerne

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-09 00:04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Desværre er det som med alle andre elbiler at man ikke kan kombinere
> brugen af de 335 HK med 300 km mellem opladningerne

Naaah, men hyt da hul i de 335 Hk. Det sjove er jo de 1.500 Nm (det samme
som en mindre lastbil)....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-09 00:09

"Henrik B." skriver:

> Naaah, men hyt da hul i de 335 Hk. Det sjove er jo de 1.500 Nm (det samme
> som en mindre lastbil)....

Det er det sjove ved elmotoren - problemet med de 1500Nm er at det
kortet gevaldigt op på afstanden man kan køre på en opladning.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-12-09 10:33

> [...]
> 9-3 koster, såfremt man slipper for afgiften. Dertil kommer, at det er ca.
> halvdelen af, hvad en Tesla roadster koster...:

Hej Henrik.

Nu skal du have opdateret din hjemmeside:

http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1918977.ece

Kineserne har købt sig ind i Saab !

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 16:51

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hej Henrik.
>
> Nu skal du have opdateret din hjemmeside:

Nope, det står der skam allerede, og har gjort i nogle dage... )

> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1918977.ece

> Kineserne har købt sig ind i Saab !

Nope. De har købt det gamle aflagte produktionsudstyr til den gamle Saab
9-3, samt nu udgået 9-5. Dertil har de købt sig til teknologi, i form af
motorer og gearkasser.
I kina er selv sidste generation af en europæisk mere moderne, end
kinesernes egne.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 14-12-09 16:59

KLIP

> [...]
> motorer og gearkasser.
> I kina er selv sidste generation af en europæisk mere moderne, end

O.k.

Så må Saab jo håbe, denne kapitalinsprøjtning er tilstrækkelig, da de ellers
går et sort nytår i møde..

mvh/Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 17:06

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så må Saab jo håbe, denne kapitalinsprøjtning er tilstrækkelig, da de
> ellers går et sort nytår i møde..

Tjah, man må håbe at pengene kommer i Saabs kasse, og ikke GM's.
Så det kan gavne en evt. køber...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 17:11

Henrik B. wrote:
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Tjah, man må håbe at pengene kommer i Saabs kasse, og ikke GM's.
> Så det kan gavne en evt. køber...

Jeg tænker da nu mere på de stakkels leverandører.

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-12-09 19:01

Frank Leegaard skrev:
> Jeg tænker da nu mere på de stakkels leverandører.

Det er jo nok også begrænset hvor meget der bliver til dem, hvis alle
pengene forsvinder ned i et stort sort hul ovre i United Bluff.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 19:39

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tænker da nu mere på de stakkels leverandører.

Der ér jo indgået akkord med dem, for ca. 6 mdr. siden, så det er ikke
relevant.
Det nævnes dog at en stor del af Saabs underleverandører, med fordel kan
starte produktion i Kina, og derved blive leverandør til BAIC.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 21:16

Henrik B. wrote:
> [...]
> Det nævnes dog at en stor del af Saabs underleverandører, med fordel
> kan starte produktion i Kina, og derved blive leverandør til BAIC.

De indgik jo netop akkord fordi de troede lortet skulle videreføres.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 21:43

> De indgik jo netop akkord fordi de troede lortet skulle videreføres.

Netop, som det kommer til at ske... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 22:00

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Netop, som det kommer til at ske... )

Håber det da - tror det så ikke ...

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-12-09 18:04

> O.k.

Som jeg skrev forleden, har kineserne købt værktøjerne til 9-3.
MEN det viser sig nu, at de også har købt alle rettighederne til Saabs
modeller 9-3 og 9-5

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 19:40

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Som jeg skrev forleden, har kineserne købt værktøjerne til 9-3.
> MEN det viser sig nu, at de også har købt alle rettighederne til Saabs

Begge udgåede modeller....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-12-09 20:15

> Begge udgåede modeller....

Det ka sgu godt ske, men jég synnes allywell, det er et dårligt
tegn/signal/strategi for en fabrik. Saab virker desværre mere og mere til at
være færdige som "sangere" IMO...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 21:40

Mogens (K) wrote:

> Det ka sgu godt ske, men jég synnes allywell, det er et dårligt
> tegn/signal/strategi for en fabrik. Saab virker desværre mere og mere
> til at være færdige som "sangere" IMO...

Lige den del er svær at vurdere om. Et er nok sikkert. Det er GM der svinger
taktstokken der, og GM selv ved dårligt nok hvilket ben de selv skal stå på.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 21:44

> Det ka sgu godt ske, men jég synnes allywell, det er et dårligt
> tegn/signal/strategi for en fabrik. Saab virker desværre mere og mere til
> at

At tjene penge på overflødigt udstyr? Næææh, nærmere smart i mine øjne...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-12-09 21:51

> At tjene penge på overflødigt udstyr? Næææh, nærmere smart i mine øjne...

Det ville ha' været særdeles skelsættende, hvis jeg havde fået medhold i min

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 22:01

Mogens (K) wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det ville ha' været særdeles skelsættende, hvis jeg havde fået
> medhold i min kommentar

Ville du decideret have fået det nærmest skidt?

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-12-09 22:04

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ville du decideret have fået det nærmest skidt?

:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-12-09 22:37

"Henrik B." skriver:

> Begge udgåede modeller....

Skulle 9-3 ikke til at forsøgsbygges som ellert?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 23:09

> Skulle 9-3 ikke til at forsøgsbygges som ellert?

Jo og? Den som ryger til kina er den tidligere 9-3...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-12-09 23:18

"Henrik B." skriver:

> Jo og? Den som ryger til kina er den tidligere 9-3...

Å-K. Forstod det som den nuværende.

Det vil sige at det er den der er bygget på den gamle Vectra A (GM2900)
platfom og ikke den nye bygget på Vectra C (Epsilon)?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-09 23:37

> Å-K. Forstod det som den nuværende.
>
> Det vil sige at det er den der er bygget på den gamle Vectra A (GM2900)
> platfom og ikke den nye bygget på Vectra C (Epsilon)?

Si....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 15-12-09 09:18

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Det vil sige at det er den der er bygget på den gamle Vectra A (GM2900)
> platfom og ikke den nye bygget på Vectra C (Epsilon)?

Der er en der har læst op på tingene, hva

/Brian