Må man blinke ud?
Fra : Don Johan-son

Dato : 07-12-09 03:40

Jeg ser jævnligt billister som holder parkeret på en meget befærtet vej,
f.eks Fr.sundsvej, og så holder de og venstre-blinker for at mase sig ud i
trafikken. Man ved aldrig hvornår idioten bare svinger ud på kørebanen
selvom der ikke er plads.

Det er næsten altid ikke-vestligt-udseende personer og perkere som gør det.

Må man holde og blinke ud mens man venter på plads på kørebanen?

eller SKAL man vente med at blinke til der ER plads? (hvilket jeg selv
gør).

Fra : Craner

Dato : 07-12-09 07:21

"Don Johan-son" <donjohan-son@noreply.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Må man holde og blinke ud mens man venter på plads på kørebanen?
>
> eller SKAL man vente med at blinke til der ER plads? (hvilket jeg selv
Hvis ikke alle danske bilister var så egoistiske, så var dette her ikke
noget problem.
Jeg ved som bilist, at 95% af alle danske bilister, ikke kunne drømme om at
give plads, og derfor tager jvi selv.
Hvis der holder en bil der gerne vil ind ,så var noget af det nemmeste bare
at lukke ham ind, men nej sådan er den danske mentalitet ikke.
Sidste år kørte jeg rundt i USA og her var der en anden holdning til
bilister, der gerne vil ind.
I USA gives der plads, hvis der blinkes til vognbane skift, men i danmark
trækker bilerne sig mere sammen," for her bestemmer jeg" og han kan sku
blive hvor han er. derfor tager vi selv, og kører ud når den mindste chance
er til stede.
Beklager men sådan er det, og vi vil bare ikke se det i øjnene.
Hvis bilisterne i USA, ja i resten af europa kørte som danskerne, så gik
verdern i stå i løbet af kort tid.
Næste gang du ser en bil der gerne vil ind, så giv ham plads og glem dit
ego.

vh
Poul

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-09 15:47

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-09 17:01

"Nicolai" <no@thanx.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Ja, ja, kom videre i dit liv og lad andre om deres holdninger..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Do n Johanson

Dato : 07-12-09 17:40

On Mon, 7 Dec 2009 07:20:48 +0100, Craner wrote:

> Næste gang du ser en bil der gerne vil ind, så giv ham plads og glem dit
> ego.

Det plejer jeg skam også. Det som irriterer mig er, at visse typer mener at
vejene er deres og slet ingen hensyn tager. De har slet ikke lyst til at
holde og vente på en flettemulighed når de skal hjem fra Moskeen, så er det
ren Libanon det hele.

Fra : P

Dato : 07-12-09 19:58

On Mon, 7 Dec 2009 17:40:15 +0100, Do n Johanson <"do
njohanson"@noreply.invalid> wrote:

> [...]
>holde og vente på en flettemulighed når de skal hjem fra Moskeen, så er det

Kan de være en nedarvet hjemlængsel, som gør at visse personer kører
som i Damaskus eller Cairo

/P

Fra : Don Johanson

Dato : 12-12-09 00:28

On Mon, 07 Dec 2009 19:58:21 +0100, P wrote:

> Kan de være en nedarvet hjemlængsel, som gør at visse personer kører
> som i Damaskus eller Cairo

Ja og det virker som om at de slet ikke kan lide at være her med den
disrespekt de udviser. Jeg har ikke mere tal på hvormange gange jeg har set
at der køres venstre om mod kørselsretningen i rundkørslerne og mod
ensretningen - når moskeerne forlades.
Politiet holder ferie, så vi må nok leve med denne kulturberigelse og deres
trafikvaner :-/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 15:05

Don Johanson wrote:

> [...]
> og mod ensretningen - når moskeerne forlades.
> Politiet holder ferie, så vi må nok leve med denne kulturberigelse og

Sært så uheldig du er.

Ligner du en gris, siden du er så udsat?

--
- Frank

Fra : Dak

Dato : 07-12-09 10:32

> Må man holde og blinke ud mens man venter på plads på kørebanen?
>
> eller SKAL man vente med at blinke til der ER plads? (hvilket jeg selv
> gør).

Ifølge teorien-læren så må man gerne blinke ud hvis man har holdt der et
stykke tid for at vise andre trafikanter sin hensigt. Ellers kan det jo
være andre bare tror han holder og venter på sin partner som er inde og
handle eller noget.

--
Dak
"Toyota Aygo+ 1.0 '09"

Fra : GiWeo

Dato : 07-12-09 15:51

Hej

Frit valg - bare du gør det FØR du sætter i gang

Fældselsloven §32
===
Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før
vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke
ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end
motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning
for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor
anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt
ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.
===

Fra : Henrik 8600

Dato : 07-12-09 19:30

"GiWeo" <no@mail.here> skrev i meddelelsen
> [...]
> anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt
> ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

Synes ikke det besvarer noget...

Henrik

Fra : P

Dato : 07-12-09 19:57

>Må man holde og blinke ud mens man venter på plads på kørebanen?

Iiih ja .. endelig en som har forstået hvad et blinklys er til!!!!!
Hurra hurra. 99% af de danske bilister bruger det ikke, eller bruger
det, når de ER inde i svingbåsen, bare sådan for en ordens skyld.
Hvis alle brugte blinklyset til at markere deres HENSIGT og dermed
give vi andre mulighed for at lukke dem ind, eller placere os
anderledes, FØR de rent faktisk foretog manøvren, så villle jeg blive
rigtig glad.

/P

Fra : ShutEye

Dato : 07-12-09 20:23

<klip>
> [...]
> give vi andre mulighed for at lukke dem ind, eller placere os
> anderledes, FØR de rent faktisk foretog manøvren, så villle jeg blive

Hørt!

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-09 10:33

> [...]
> f.eks Fr.sundsvej, og så holder de og venstre-blinker for at mase sig ud i
> trafikken. Man ved aldrig hvornår idioten bare svinger ud på kørebanen

Så bliver du vel mindst lige så irriterede på de kassevogne der holder i
rækken af parkerede biler med katastrofeblinket slået til..... Før man kan
se at de er herreløse kan man ikke vide om de vil sætte igang når som helst
,,,

Fra : P

Dato : 08-12-09 17:51

On Tue, 8 Dec 2009 10:32:47 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>se at de er herreløse kan man ikke vide om de vil sætte igang når som helst
Nej faktisk ikke. Hvis katastrofen er indtrådt og bilen er herreløs,
så antager jeg at den blive holdense, og kører udenom. Det bliver
først træls, når det ikke er praktisk muligt at komme forbi.

/P

Fra : ShutEye

Dato : 08-12-09 18:01

> Nej faktisk ikke. Hvis katastrofen er indtrådt og bilen er herreløs,
> så antager jeg at den blive holdense, og kører udenom. Det bliver
> først træls, når det ikke er praktisk muligt at komme forbi.

Tror at du missede pointen? Eller her er som jeg forstod indlægget:

Når man kommer kørende og kassevognen holder sammen med andre parkerede
biler, kan man ikke altid se inderste blinklys. Og så ligner det jo en der
holder og blinker ud.

Fra : P

Dato : 08-12-09 21:38

On Tue, 8 Dec 2009 18:00:32 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

> [...]
>biler, kan man ikke altid se inderste blinklys. Og så ligner det jo en der

Ja sådan læste jeg ikke teksten

/P

Fra : Anders Majland

Dato : 09-12-09 08:35

> Ja sådan læste jeg ikke teksten

Men Peter og Shuteye fangede alligevel min pointe.

Men skal som regel op på siden af bilen for at være sikker på at den er
herreløs ...

Jeg har kørt en del mc i kbh - og udover at man notorisk bliver overset
eller bare kanøflet så er igangsættende (og uvendende biler) et stort
problem ... De færreste maser bevidst ud foran en lastbil - men en mc skal
jo nok flytte sig ...

Fra : Don Johanson

Dato : 12-12-09 00:33

On Tue, 8 Dec 2009 10:32:47 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> se at de er herreløse kan man ikke vide om de vil sætte igang når som helst

Især dem som holder i 2' position med en lang kø efter sig fordi man ikke
kan køre udenom pga dobbelte spærrelinier

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-09 12:59

> Især dem som holder i 2' position med en lang kø efter sig fordi man ikke
> kan køre udenom pga dobbelte spærrelinier

Den slags spærringer må jo så godt passere, også ud over fuldt optrukken
streg.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 15:06

ShutEye wrote:

> Den slags spærringer må jo så godt passere, også ud over fuldt
> optrukken streg.

Naturligvis. Den gode Don har nok trukket sit førerbevis i en automat.

--
- Frank

Fra : Don Johanson

Dato : 14-12-09 23:24

On Sat, 12 Dec 2009 15:05:54 +0100, Frank Leegaard wrote:

> Naturligvis. Den gode Don har nok trukket sit førerbevis i en automat.

Gu må de fuldt optrukne linier ej passeres. Er det 60år siden du fik
kørekort?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-12-09 23:29

Don Johanson wrote:

> Gu må de fuldt optrukne linier ej passeres. Er det 60år siden du fik
> kørekort?

nej.

Hint: Standset køretøj

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-12-09 01:31

Don Johanson skrev:
> Gu må de fuldt optrukne linier ej passeres. Er det 60år siden du fik
> kørekort?

Må man foreslå at du finder FL frem og LÆSER hvad den skriver om overhaling?

Fra : ShutEye

Dato : 15-12-09 01:39

> Gu må de fuldt optrukne linier ej passeres. Er det 60år siden du fik
> kørekort?

Tænk hvis du havde ret?
Hele landet (især storbyer) ville gå helt i stå!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 15:05

Don Johanson wrote:

> Især dem som holder i 2' position med en lang kø efter sig fordi man
> ikke kan køre udenom pga dobbelte spærrelinier

Nå. Der var så en der ikke kendte færdselsloven.

--
- Frank

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-12-09 18:40

On Tue, 08 Dec 2009 18:00:32 +0100, ShutEye wrote:

> [...]
>
> Når man kommer kørende og kassevognen holder sammen med andre parkerede
> biler, kan man ikke altid se inderste blinklys. Og så ligner det jo en

Præcis. Variant: Bil (Land Rover?) hvor bagklappen er sidehængslet og
dækker højre baglys når den åbnes. Så kan det også ske med bageste bil i
rækken.

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-12-09 13:25

"Don Johan-son" <donjohan-son@noreply.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> [...]
>
> Må man holde og blinke ud mens man venter på plads på kørebanen?
>
> eller SKAL man vente med at blinke til der ER plads? (hvilket jeg selv

Prøv at tænke nærmere og meget dybere over at blinklyset er et
signalgivningsapparat til at fortælle dine medtrafikanter din hensigt.

PS: Det gælder også når man påtænker at dreje til venstre, højre, ind på en
decelrationsbane osv. osv.
Det er intet signalgivningsapparat, når det anvendes EFTER man har gjort,
hvad man har planlagt.

mvh/Bjørn J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 15:07

Bjørn J. wrote:
> [...]
> på en decelrationsbane osv. osv.
> Det er intet signalgivningsapparat, når det anvendes EFTER man har

og egentligt har du sagt alt det der bør siges i denne tråd.

For meget længere er den jo sådan set ikke.

--
- Frank

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-09 23:50

Den Sat, 12 Dec 2009 13:25:12 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
> decelrationsbane osv. osv.
> Det er intet signalgivningsapparat, når det anvendes EFTER man har gjort,

Der var ingen der sagde noget om efter. Spørgsmålet var om man måtte
give tegn til at man har tænkt sig at trække ud foran (det må antages at
man ikke har tænkt sig at trække ud foran, da problemet ellers er et helt
andet).

Eller sagt på en anden måde: Må man blinke for at signalere "jeg trækker
ud om et kvarter", eller først når man har tænkt sig at trække ud?

Eller hvad med den tilsvarende situation ved overhaling? Må man blinke
ud til overhaling ved motorvejskryds Skærup, i forventning om at der
bliver plads til at overhale efter Vejle Fjord broen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Don Johanson

Dato : 13-12-09 14:44

Netop, du har forstået problemet.
De andre som har svaret, har nok slet ikke bil og har taget kørekort i
Afrika