Bremselængde: forvogn mod personbil
Fra : Klaus Andersen

Dato : 06-12-09 22:24

Til de lastbilsagkyndige.

Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for en
personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

Mvh

KA

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 22:36

Klaus Andersen wrote:
> Til de lastbilsagkyndige.
>
> Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for
> en personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

En forvogn alene, mener du?

Jeg tror det ikke. Fysikkens love er nogenlunde de samme. Resultatet vil
også blive nogenlunde det samme.

Dermed ikke sagt at visse bilmodeller ikke bremser bedre end andre. Faktisk
en del.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 23:20

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Til de lastbilsagkyndige.
>
> Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for en
> personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

Afhænger af bl.a. vægt og antallet af aksler. Men jo, det er muligt.
En toakslet forvogn kan bremse fra 30 - 0 km/t på under ti meter...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Sørup's Garage

Dato : 06-12-09 23:23

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Til de lastbilsagkyndige.
>
> Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for en
> personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

Hvis du tager en 4-akslet lastbil uden læs tror jeg der kan være noget om
snakken...
Her er en lille test lavet i Tyskland :
http://dindebat.dk/trafik-transport/672145-bremselaengde-mb-actros-vs-vw-t4.html
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : alexbo

Dato : 07-12-09 00:55

"Klaus Andersen" skrev

> Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for en
> personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

Nej, den har heller ikke bedre vejgreb tværtimod, en elendig vægtfordeling
den bagerste aksel har næsten intet akseltryk.

Den har heller ikke bedre bremser, alle moderne biler kan bremse mere end
nødvendigt, d.v.s. til blokeringsgrænsen.

Kravene til en lastbil og en motorcykel er lidt mindre end til en personbil,
5,0 m/ss og 5,8 m/ss.
Hvor meget vægt og hvor mange hjul er ligegyldigt for bremsevnen, den
bestemmes udelukkende af friktionen mellem dæk og vej, og friktionen ændres
i forhold til vægt og bremseflade.
Fordobler man bilens vægt fordobler man friktionen, fordobler man
hjulantallet halveres friktion på hvert enkelt hjul.
Derfor kan lastbiler, personbiler og motorcykler færdes på de samme veje, de
bremser i princippet lige godt.

Personbiler har dog som regel dæk med bedre bremseegenskaber, de behøver
ikke lastbildækkets store bæreevne, og kan derfor prioritere andre
genskaber.

Minimumskravet til lastbil er som skrevet 5 meter i sekundet pr sekund,
det vil sige at en lastbil der kører 10 meter i sekundet (36 km/t) skal
kunne bremse på 2 sekunder, i den tid kører den mellem 10 og 0 m i snit i 2
sekunder, altså 10 meter.
En personbil skal kunne bremse på 10/5,8 = 1,72 s, og kører så 8,6 meter.

De bedste personbiler bremser med 9-10 m/ss og lastbiler med 7,5-8,5 m/ss

Der er ingen tvivl om at ABS på lastbilbremser er en meget stort fremskridt
med hensyn til bremsevnen, af meget størrre betydning end på personbiler
hvor det før var umuligt at sikre at alle hjul bremsede optimalt, sørger
ABS'en for at alle hjul bremser alt hvad de kan uden at blokere uanset
hvordan vogntoget er læsset.

mvh
Alex Christensen

mvh
Alex Christensen

Fra : SvenP

Dato : 07-12-09 10:14

En fuldt læsset lastvogn, kan have en fordel under visse forhold. F. eks.
meget våd vej, eller snesjap, hvor den pga. vægten kan have bedre vejgreb.
På tør vej tror jeg stadig ikke en standard lastvogn kan overholde de samme
bremselængder son en personbil. Det handler om fysik, hvor vægten af
køretøjet og kontaktfladen til vejen er de vigtigste parametre. Så måske kan
et en tom lastvogn (halv vægt at en fuldt læsset) med mange aksler og
tvillingmonterede hjul, konkurere med personbilerne.

Mvh. Sven

Fra : 2rb1

Dato : 18-12-09 20:55

> [...]
>
> Kan det være sandt at bremselængden er kortere for en forvogn en for en
> personbil, bl.a pga. stærke bremser og bedre vejgreb?

Jeg tror at bremselængden er nogenlunde den samme. Det der gør at en lastbil
altid har en længere standselængde, er at trykluftbremsen her en lang
reaktionstid (op mod 1 sek. før der er fuld virkning på alle hjul/bremser)

2rb1

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-12-09 22:25

On Fri, 18 Dec 2009 20:55:08 +0100, "2rb1" <2rb1@2rb1.dk> wrote:

> [...]
>altid har en længere standselængde, er at trykluftbremsen her en lang
>reaktionstid (op mod 1 sek. før der er fuld virkning på alle hjul/bremser)

Glem det!!

Det var aktuelt da ruder konge var knægt.

En hvilken som helst lastbil af nyere oprindelse har skivebremser i
dag, og der skal ikke ventes på noget som helst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : 2rb1

Dato : 19-12-09 02:04

> [...]
>
> En hvilken som helst lastbil af nyere oprindelse har skivebremser i
> dag, og der skal ikke ventes på noget som helst.

Det kan sq godt ske Olmer, men jeg er ikke så sikker på at det er tromlen
eller skriven der er årsagen til forsinkelsen, men mere selve
trykluftanlæget.

Fra : alexbo

Dato : 19-12-09 10:41

"2rb1" <2rb1@2rb1.dk> skrev

> Det kan sq godt ske Olmer, men jeg er ikke så sikker på at det er tromlen
> eller skriven der er årsagen til forsinkelsen, men mere selve
> trykluftanlæget.

Det er ved at være fortid.

http://www.scania.com/products-services/trucks/main-components/chassis/brakes/electronic-brake-system.aspx

http://www2.mercedes-benz.dk/content/denmark/mpc/mpc_denmark_website/dk/dk_splashpage/home/home/commercial_vehicles/new_trucks/atego/telligent-systems/chassis.html

Jeg må indrømme at jeg kender ikke så meget til den præcise virkemåde, men i
princippet står hele luftsystemet under tryk konstant, og helt ude ved
hjulet skrues der op og ned for trykket.

I den forbindelse er trykluftbremser jo langt nemmere at have med at gøre
end hydrauliske, man kan bare lukke luften ud, så det er ligegyldigt hvor
mange hjul og hvor forskellige anhængere der køres med, hvert hjul klarer
sig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 11:37

alexbo skrev:
> [...]
> mange hjul og hvor forskellige anhængere der køres med, hvert hjul klarer

En af producenterne forklarer systemet her (på engelsk og som PDF);
http://www.wabco.info/intl/pdf/820/001/302/8200013023.pdf

I dag bruges EBS version 2.
EBS version 1 skulle være over 12 år gammel.

Fra : alexbo

Dato : 19-12-09 12:17

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> En af producenterne forklarer systemet her (på engelsk og som PDF);
> http://www.wabco.info/intl/pdf/820/001/302/8200013023.pdf

Tak for linket har du også et link til at det er indført som krav for
indregistrering?

At kalde alm. trykluftsystermer fra da Ruder konge var knægt er nok at
overdrive, der er næppe 5% danske lastbiler der har intelligente bremser.

Det er på vej men det er i hvert fald ikke standard,
jeg skrev selv at det er ved at være fortid, det er ikke fortid men det er
på vej.

På Mercedes er det ekstraudstyr, og da alle er enige om at vognmænd er nogle
fornærede sataner der kun er ude på at få alting billigst muligt, er der
ingen grund til at tro de ofrer en formue på det.

Det er jo heller ikke standard på Scania.
http://www.scania.com/products-services/trucks/main-components/chassis/brakes/

Køber vælger hvilke bremser han ønsker, tromler eller skiver elektroniske
eller mekaniske.
Man skal ikke undervurdere at en bremsebakke til en tromlebremse har en
bremseflade der er 4 gange så stor som en bremseklods.
Tromlen selv har en masse der er nogenlunde modsvarende, et robust mekanisk
tromlebremsesystem kan meget nemt være at foretrække.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 13:07

alexbo skrev:
> [...]
> At kalde alm. trykluftsystermer fra da Ruder konge var knægt er nok at
> overdrive, der er næppe 5% danske lastbiler der har intelligente bremser.

Skal se hvad jeg kan finde frem om det.

> Det er på vej men det er i hvert fald ikke standard,
> jeg skrev selv at det er ved at være fortid, det er ikke fortid men det er
> på vej.

Jeg mener det er lovkrav, men skal kigge efter det.

Men på den FH12 jeg overtog som ny for tre år siden var det standard. Og
nye trailere for to år siden havde det også. Og jeg er sikker på at det
ikke var som tilkøb for når man står og mangler en bil her-og-nu får man
dem som "As Is".

> [...]
> Tromlen selv har en masse der er nogenlunde modsvarende, et robust mekanisk
> tromlebremsesystem kan meget nemt være at foretrække.

Jeg skal prøve at se om jeg kan finde hvad reglerne siger. Vil tro at
det bliver EU-regler.

Fra : alexbo

Dato : 19-12-09 14:16

> [...]

> nye trailere for to år siden havde det også. Og jeg er sikker på at det
> ikke var som tilkøb for når man står og mangler en bil her-og-nu får man

Helt standard er det ikke.
Det kan i nogen tilfælde installeres i biler med bladfjdre.

http://www.volvo.com/trucks/denmark-market/da-dk/trucks/safety/preventing_accidents/EBS_efficient_brakes.htm?print=yes

En Volvo sætter man sig ned og konfigurerer, i hvert fald hvis man ikke bare
køber hvad Volvosælgeren har på lager.
Hvis man kan tænke sig nedenstående kan man vælge meget, men ikke
elektroniske bremser.

http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1024374

Det er ikke bare lige at købe en lastbil, hvis man ønsker det optimale inden
for rammerne af økonomien, der er meget at hente ved at overveje hvad der
passer bedst.
Meget af det er ganske gratis, en anden akselafstand f.eks. koster stort set
ingenting, men har stor betydning for hvordan bilen kører.
En lavbygning er ganske gratis, men kan spare mange trin for en
distibutionschauffør.
En "tailprep" til lift koster så vist jeg husker ca. 1000 kr, og sparer
3-4000 ved monteringen, foruden at det er meget pænere end eftermontering.
Et chassis med 8 mm tykkelse i stedet for 7mm giver den ekstra styrke som en
presenningopbygning kan få brug for.

Der utrolig mange muligheder for alle lastbilmærker, de skal bare bruges.
Her er nettet en fantastisk hjælp, man skal ikke trække oplysningerne ud af
en uvillig sælger der bare vil have en underskrift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 17:35

alexbo skrev:
> Helt standard er det ikke.
> Det kan i nogen tilfælde installeres i biler med bladfjdre.
> http://www.volvo.com/trucks/denmark-market/da-dk/trucks/safety/preventing_accidents/EBS_efficient_brakes.htm?print=yes

Den havde luft på bagakslerne (den bagerste kunne løftes) og blad på
forakslen.

> [...]
> Her er nettet en fantastisk hjælp, man skal ikke trække oplysningerne ud af
> en uvillig sælger der bare vil have en underskrift.

Med den jeg snakker om var det virkelig "bah-buh". Det var hvad
leasingfirmaet overhovedet kunne finde "her-og-nu". Eneste krav der
skulle opfyldes var faktisk "Volvo", min. 460hk og 3 aksler, og i
påkommende tilfælde kunne mærket visnok godt havde været et andet.

Men den blev hentet ved en forhandler i Sverige. Så den var end ikke
bygget til DK. Hvilket gav lidt ekstra arbejde da den skulle til syn.
For EU til trods er reglerne for en lastbil i Danmark og en lastbil i
Sverige ikke de samme.

Fra : 2rb1

Dato : 19-12-09 12:02

> [...]
> mange hjul og hvor forskellige anhængere der køres med, hvert hjul klarer

Ja det kan jeg sq godt se i de link. Der er sket noget siden jeg tog
hængerkort i 88'
Den gang var det mekanisk trykluft og der var der forsinkelse på. Det var
faktisk rart at køre med, når man skulle igangsætte op af en bakke. Helt
ned i kælderen med bremsen, slippe den og køre. Så var man fri for at rulle
5-10cm baglænds. Jeg tror enda at loven foreskrev dengang, at et trykluft
bremseanlæg skulle være virkningsfuldt på højst 1 sek.

Mvh. 2rb1

Fra : alexbo

Dato : 19-12-09 12:28

"2rb1" skrev

> [...]
> rulle 5-10cm baglænds. Jeg tror enda at loven foreskrev dengang, at et
> trykluft bremseanlæg skulle være virkningsfuldt på højst 1 sek.

Ja det er netop dette Scania mener når de skriver brændstofbesparende, den
utilsigtede efterbremsning.

Det brugte du som starthjælp, nu har man lavet en rullesikring, så får man
fordelen ved start og slipper for efterbremsningen ved kørsel.

Detailforskrifter 1988.

5.03.025 LASTBIL N2
(1)Driftsbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 4,4 m/s2.
(2)Nødbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 2,2 m/s2.
(3)Driftsbremsens funktionstid må ikke være større end 0,5 s.
5.03.026 LASTBIL N 3
(1)Lastbil N3 skal opfylde præstationskravene for lastbil N2.

Bremsekravet er så større i dag, men tidskravet er det samme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 14:09

alexbo skrev:
> [...]
> (1)Lastbil N3 skal opfylde præstationskravene for lastbil N2.
> Bremsekravet er så større i dag, men tidskravet er det samme.

I 2007 siger de ikke ret meget mere. Men nu er de plastret til med
henvisninger til direktiver og andre regler fra EU.

Har så forsøgt mig med det regelsæt, men opgivet. Det er en jungle.

Og det bliver bestemt ikke nemmere af at "EBS" har mindst to andre
betydninger i det system også.

Jeg fandt mindst to andre systemer der var tilbygning/udvidelse af EBS,
men der var ikke sat dato på.

Så, p.t., er jeg lige vidt.

Fra : 2rb1

Dato : 19-12-09 13:49

Har lige et tillægs spørgsmål til jer der ved noget om lastbiler.

Når man kører efter et vogntog på motorvej eller andre gode vejstrækninger,
syntes jeg at det er tit man ses at bremselyset aktiveres, uden synlig
grund. Hvad sker der?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-12-09 14:34

On Sat, 19 Dec 2009 13:49:24 +0100, "2rb1" <2rb1@2rb1.dk> wrote:

> [...]
>syntes jeg at det er tit man ses at bremselyset aktiveres, uden synlig

Hvis der er retarder på arrangementet, stilles den til at bremse
vogntoget ved en forvalgt hastighed, typisk omkring 90 km/t.

Den arbejder sammen med cruise-controllen, og bremser automatisk ned.
Det sker typisk når det går ned ad bakke.

Det er ikke meget vi skal gøre selv, nu om dage.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 14:39

2rb1 skrev:
> [...]
> vejstrækninger, syntes jeg at det er tit man ses at bremselyset
> aktiveres, uden synlig grund. Hvad sker der?

Det kan være flere ting.

Det kan være forvognens baglys som du kan se ind gennem påhængsvognens
opbygning, og forveksler med bremslys.

Det kan være en løs forbindelse/kortslutning i ledningsnettet, eller
forkert isat stik. Dette ses også ofte på personbiler med noget på krogen.

Og det kan være at chaufføren bruger bremsepedalen som fodstøtte. Vi har
kolleger der, selv efter mange år i erhvervet, bruger den fremgangsmåde.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-12-09 15:08

On Sat, 19 Dec 2009 14:39:00 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det kan være flere ting.
>
>Det kan være forvognens baglys som du kan se ind gennem påhængsvognens
>opbygning, og forveksler med bremslys.

>--

Du er s'gu verdensmester i søgte forklaringer.

>--

>Det kan være en løs forbindelse/kortslutning i ledningsnettet, eller
>forkert isat stik. Dette ses også ofte på personbiler med noget på krogen.

>--

Det er en mulighed, men hvorfor udelader du den mest almindelige
mulighed, nemlig retarderen? Du har måske ikke kørt med sådan en
moderne ting? )

>--

>Og det kan være at chaufføren bruger bremsepedalen som fodstøtte. Vi har
>kolleger der, selv efter mange år i erhvervet, bruger den fremgangsmåde.

>--

Nu har du vundet 2 verdensmesterskaber i søgte forklaringer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : 2rb1

Dato : 19-12-09 17:01

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> moderne ting? )

> Nu har du vundet 2 verdensmesterskaber i søgte forklaringer.

Det er flotte forklaringer, men jeg vælger sq at tro på Folmer ;0))

VH. 2rb1

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 17:23

folmer@rasmussen.dk skrev:
> Du er s'gu verdensmester i søgte forklaringer.

Man begynder.......

> Det er en mulighed, men hvorfor udelader du den mest almindelige
> mulighed, nemlig retarderen? Du har måske ikke kørt med sådan en
> moderne ting? )

(Og dog.....)

Jeg kender til den funktion, men har ikke kørt med den.

Men jeg kender også til fabrikanter der overvurderer deres motorbremse
så meget at de sætter bremslyset til at lyse når den går i gang. Også
selvom virkningen af motorbremsen ikke er ret meget større end det at
række en hånd ud af vinduet.

> Nu har du vundet 2 verdensmesterskaber i søgte forklaringer.

Jo s*u.

Man begynder at spekulere om hvad de egentlig har udstyret din bil med.

Mon de har sat "hele samlingen" i den?

Fartpilot, så du ikke skal sidde og træde på speeder?
ACC så du ikke skal holde øje med afstand?
- og den nye der også er koblet til driftsbremsen, så den kan bremse
helt ned til nul i påkommende tilfælde?
"Sporpilot" (kan ikke huske akronymet) så du får en lyd i den ene
højtaler hvis du kommer for tæt på i den side og tilsvarende i den anden
side?
Så du kan sidde og læse i din roman mens du blot styrer med knæet, efter
lydene?

Hvis du hverken har observeret den jeg nævner med lyset eller er klar
over at vi har kolleger der endnu, efter mange år i erhvervet, ikke har
fået lagt unoderne fra sig, begynder jeg godtnok at bekymre mig om hvor
du har din opmærksomhed når du kører.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-09 11:28

2rb1 skrev:
> Det kan sq godt ske Olmer, men jeg er ikke så sikker på at det er
> tromlen eller skriven der er årsagen til forsinkelsen, men mere selve
> trykluftanlæget.

Du kan jo sammenligne den tid det tager fra du træder på din bremse og
til hydraulikken reager på din bagaksel med den tid det vil tage hvis du
træder på en kontakt og til dette signal vil kunne være fremme ved din
bagaksel.

Sætter du dem op så de fungerer sammen vil du kunne opdage at det
elektriske signal er fremme længe før hydraulikken når at reagere.

Så meget før at det hydrauliske "signal" på din personbil vil reagere
senere end bremsen på bagerste aksel på Folmers trailer.

Du kan nemlig ikke få indregistreret trækkere eller trailere i dag hvis
de ikke er udstyret med det system hvor trykluften "står klar" ude ved
bremsecylinderen, og blot skal styres af et elektrisk signal fra
bremsepedalen. Det gamle trykluft styret signal kommer haltende
bagefter, for begge systemer er der sideløbende.

Men forsinkelse i bremsesystemet?

Som Folmer skriver; Glem det, det var da Ruder Konge var knægt.