Ændre tilladt påhængsvægt?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-12-09 12:42

Så tilfældigt til min skræk og rædsel at der på Camryens reg.att. står
500/1500 kg. som højeste tilladte påhængsvægt; kan det passe at jeg
skal igennem et nyt syn for at få dét ændret? (dét foresvæver der mig
nemlig noget om)

Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Andersen

Dato : 03-12-09 13:42

> [...]
> noget om)
>
> Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Hvis der ikke er bremser på din trailer har du et problem, dog kun ved evt.
kontrol

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-09 13:53

Jens Andersen wrote:

> Hvis der ikke er bremser på din trailer har du et problem, dog kun ved evt.
> kontrol

...eller standsning.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-12-09 19:07

Torben Scheel skrev:
> ..eller standsning.

Med fuld læs. Men er der ikke stadig noget med at man regner med faktisk
totalvægt og ikke tilladt totalvægt ved kørsel med trailere?

Således at man godt må køre med en 750 kg, blot den ikke er læsset til
mere end 500 kg total?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-09 21:13

Jens Andersen wrote:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvis der ikke er bremser på din trailer har du et problem, dog kun
> ved evt. kontrol

overhovedet ikke. Læs den til 500 kg

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 14:05

"Hans Paulin skrev

> [...]
> noget om)
>Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Du er godt nok nem at skræmme, så jeg tør dårligt skrive at du kan ikke få
det ændret uden videre.
Måske med en erklæring fra Toyota du kan tage med i synshallen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Andersen

Dato : 03-12-09 15:23

> "Hans Paulin skrev

Er din påhængsvogn en såkaldt 01 på 750kg totalvægt (01 er påhv.
uden bremser) kan den uden videre nedsættes af et bilsynssted til 500kg
totalvægt som du må trække.

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 16:33

"Jens Andersen" skrev

>Er din påhængsvogn en såkaldt 01 på 750kg totalvægt (01 er påhv. uden
>bremser) kan den uden videre nedsættes af et bilsynssted til 500kg
>totalvægt som du må trække.

Jeg har ikke nogen trailer.
Hans har en 750 kg trailer uden bremser han godt vil kunne trække med fuldt
læs, der hjælper det ikke at nedveje traileren.
Han kan jo i forvejen køre med den, bare totalvægten holdes under 500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 03:35

Følgende er skrevet af Jens Andersen:
> [...]
> bremser) kan den uden videre nedsættes af et bilsynssted til 500kg totalvægt

Vi vil gerne kunne bruge den op til de 750 kg.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 03:26

alexbo forklarede den 03-12-2009:
> "Hans Paulin skrev

> Du er godt nok nem at skræmme, så jeg tør dårligt skrive at du kan ikke få
> det ændret uden videre.
> Måske med en erklæring fra Toyota du kan tage med i synshallen.

Hmnnn...

Da vi fik træk på Carinaen var der næsten frit valg på alle hylder mht.
"hvorhenne vi ville ha overliggeren" ; det var kun hensynet til min
kones A-kort der satte grænsen for hvor højt vi ville ha vægtgrænsen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 10:57

"Hans Paulin (6310)" skrev

> Da vi fik træk på Carinaen var der næsten frit valg på alle hylder mht.
> "hvorhenne vi ville ha overliggeren" ; det var kun hensynet til min
> kones A-kort der satte grænsen for hvor højt vi ville ha vægtgrænsen

Ja det er ikke meget man må trække med et motorcykelkort.

Ofte vælger man en lavere trækgrænse end tilladt, men ikke for anhænger uden
bremser,
det gavner ingenting, men for at ændre forholdet mellem bilens egenvægt og
trailerens totalvægt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 11:02

alexbo har bragt dette til verden:
> "Hans Paulin (6310)" skrev

> Ja det er ikke meget man må trække med et motorcykelkort.

Ok, "B"

> [...]
> bremser,
> det gavner ingenting, men for at ændre forholdet mellem bilens egenvægt og

Hmnnn...ok

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 11:17

"Hans Paulin (6310)" skrev i

> Da vi fik træk på Carinaen var der næsten frit valg på alle hylder mht.
> "hvorhenne vi ville ha overliggeren" ; det var kun hensynet til min
> kones A-kort der satte grænsen for hvor højt vi ville ha vægtgrænsen

På færdselstyrelsen hjemmeside kan du se øverste hylde for en Camry, og den
er 500/1500 kg. for "alle" sammen.
Skal du på hylden over øverste, skal du have særlig tilladelse.

Du kan jo næsten sige dig selv at frit valg ikke lyder rigtigt.
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Bortset fra det skal konen så passe på med hvad hun trækker med Camryen, en
1500 kg trailer må hun ikke køre med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 11:54

Sagde min synsmand osse for lidt siden :-/

> Skal du på hylden over øverste, skal du have særlig tilladelse.

Jup!

> Du kan jo næsten sige dig selv at frit valg ikke lyder rigtigt.
> http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

"Det frie valg" gælder bremset vægt (sagde synsmanden hér til morgen);
dér sagde den rare synsmand i sin tid da Carinaen fik træk på at vi
ikke skulle sætte vægten så højt at det gav problemer for min kone(s
kørekort)

> Bortset fra det skal konen så passe på med hvad hun trækker med Camryen, en
> 1500 kg trailer må hun ikke køre med.

Okay; det er så sjældent vi har noget sådant hægtet på; i givet fald er
det undertegnede der kører med det (og jeg har så alt i pap på nær
sidevogn)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 11:16

alexbo tastede følgende:
> "Hans Paulin skrev

> Du er godt nok nem at skræmme, så jeg tør dårligt skrive at du kan ikke få
> det ændret uden videre.
> Måske med en erklæring fra Toyota du kan tage med i synshallen.

Ringede til synshallen der slog Camryen op; den højeste ubremsede vægt
den må køre med er 500 kg.

Han anbefalede mig at ringe til Skat angående den vægtafgift vi betaler
hvert år; de sagde jeg kunne køre til syn og få vejet traileren ned, få
papir på det og aflevere det til dem så ville de ændre det uden
omkostninger.

Synet skulle jeg dog selvsagt betale for.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-12-09 15:02

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> 500/1500 kg. som højeste tilladte påhængsvægt; kan det passe at jeg skal
> igennem et nyt syn for at få dét ændret? (dét foresvæver der mig nemlig

Du kan altid veje bilens maksimale trækvægt ned uden syn, du tager bare hen
på dit lokale (?) SKAT og får det ordnet.

> Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Hvorfor er det dumt ?

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Søren

Dato : 03-12-09 16:07

> [...]
> noget om)
>
> Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Du må godt kører med en 750 kgs. trailer uden bremser, den må bare ikke
læsses til at veje over 500kg.
Det der bestemmer det er hvornår dit kørekort er fra, med nye kørekort fra i
år engang må man så ikke spænde en 750 kgs. trailer efter da det nu er
trailers reg. vægt der bestemmer, mens ældre kørekort bruger bilens reg.
påhængs vægt.

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-12-09 16:13

"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i år engang må man så ikke spænde en 750 kgs. trailer efter da det nu er
> trailers reg. vægt der bestemmer, mens ældre kørekort bruger bilens reg.

Dén ændring har jeg ikke hørt noget om......

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-12-09 16:17

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Dén ændring har jeg ikke hørt noget om......

.... men har nu fundet den - Google er et dejligt stykke software

Fra : alexbo

Dato : 03-12-09 16:33

"Brian Sørup" skrev

> Dén ændring har jeg ikke hørt noget om......

Det er heller ikke rigtigt.
Hvad angår kørekort må man altid trække 750 kg , det er kun et spørgsmål om
bilen må.

Der er ændret i reglerne for totalvægt beregningen og egenvægt/anhænger.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : GSX 750

Dato : 04-12-09 02:09

> [...]
>
> "Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Dén ændring har jeg ikke hørt noget om......

Det er da helt nyt.
Har haft førerbrev i 19 år.
Jarl
--
Billig autocamper sælges

Fra : alexbo

Dato : 04-12-09 10:59

"GSX 750" skrev

> Det er da helt nyt.
> Har haft førerbrev i 19 år.

Jo længere man har haft førerbrev jo mere nyt er der kommet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-12-09 03:28

Følgende er skrevet af Søren:
> [...]
> år engang må man så ikke spænde en 750 kgs. trailer efter da det nu er
> trailers reg. vægt der bestemmer, mens ældre kørekort bruger bilens reg.

Mit kørekort er knap 40 år gammelt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 19:45

Søren skrev:

> [...]
> fra i år engang må man så ikke spænde en 750 kgs. trailer efter da det
> nu er trailers reg. vægt der bestemmer, mens ældre kørekort bruger

Du har ikke læst helt igennem :-|

Spørgsmålet går alene på køretøjet, men reglerne omfatter kørekortet,
altså chaufføren.
Har man erhvervet sig et trailerkørekort kan man udnytte enhver
koblingsvægt på et køretøj under 31/2T til fulde. Reglerne fra i sommers
er som sådan dem der skulle matche det efterhånden halvgamle
trailerkørekort - altså blot med nogen forsinkelse. Sagt med andre ord:
Efter maj '09 forventer man at seriøse trailerbrugere anskaffer sig et
trailerkørekort; men selv med dét bliver man givetvis knaldet hvis man
fører 750 kg (effektiv) ubremset trailer efter en Camry!

--
Armand

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-12-09 00:24

> Således at man godt må køre med en 750 kg, blot den ikke er læsset til
> mere end 500 kg total?

Jo.

--
Martin

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-12-09 01:00

> [...]
> noget om)
>
> Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

Hvis din bil vejer 1489 kg, er trækket vejet til almineligt B-kørekort.
Så må du gerne køre med din trailer.
Du må bare ikke gøre den tungere end 500 kg..

Anderledes er det hvis bilen er vejet op til trailerkort.
Det kan ses på registreringsattesten. I så fald er højeste tilladte vægt på
trækket større end bilens vægt + 50 kg.

I det tilfælde risikerer man en bøde på 5000 kr for en kørekortrsforseelse,
hvis man triller rundt med en tom traler, hvis tilladte totalvægt
overskrider bilens.
Det var der en del sjov med, dengang reglerne om trailerkortet blev
introduceret.
Løsningen var at nedveje bilen til normalkortet.
Så må man køre rundt til en megatrailer, blot blot man ikke fylder mere i
den end, bilen må trække, og så vogntoget ikke overstiger 3500 kg totalt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Armand

Dato : 15-12-09 19:24

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> noget om)
>
> Har en 750 kgs. trailer så det er lidt dumt...

750 kg ubremset trailer efter en Camry må sq da være noget af en
oplevelse :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-12-09 21:49

Armand wrote:

> 750 kg ubremset trailer efter en Camry må sq da være noget af en
> oplevelse :-|

Cirka som en 2 tons. Det afhænger vel mest af lasten ..

--
- Frank