Mondeo model 2006 - slå airbag fra i pa
Fra : Søren Bay

Dato : 02-12-09 20:41

Hejsa

Vi har en Ford Mondeo 2.0 TDCI fra 2005 (2006 model). Nu er familien
atter udvidet og vi ville gerne have mulighed for at have den ældste
datter på passagersædet i ny og næ. Men Mondeo'en har ikke en
slå-airbag-fra funktion, som visse andre modeller. Snakkede med det
lokale Ford-værksted, og de er ikke meget for at slå den fra, da der kan
blive noget juridisk bøvl, ved ulykke eller videresalg. Nogen der har
erfaringer med sådan en operation og hvem man skal have det gjort og
godkendt ved?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-12-09 20:55

Søren Bay skrev:
> [...]
> blive noget juridisk bøvl, ved ulykke eller videresalg. Nogen der har
> erfaringer med sådan en operation og hvem man skal have det gjort og

Skal hun sidde i bagudvendt stol? Hvis ikke, så mener jeg for nylig at
have læst at airbag'en godt må være tilkoblet, selv om barnet sidder i
barnestol/siddepude. Blot skal sædet være skubbet helt bagud så
afstanden til airbag'en bliver så stor som muligt. Forhør eventuelt FDM,
mener de har haft noget skriveri om det.

/Kent Glerup

Fra : Søren Bay

Dato : 03-12-09 01:02

Kent Glerup skrev:

> [...]
> afstanden til airbag'en bliver så stor som muligt. Forhør eventuelt FDM,
> mener de har haft noget skriveri om det.

Vi troede egentligt også hun måtte sidde i en almindelig barnestol
(bagudvendt er forbudt foran!) foran med stolen helt tilbage, men i en
brochure vi har fået står der, at det først er fra de er 140 cm høje!

Fra : Mikael

Dato : 03-12-09 01:42

On 3 Dec., 01:01, Søren Bay <b...@cool.dk> wrote:

> Vi troede egentligt også hun måtte sidde i en almindelig barnestol
> (bagudvendt er forbudt foran!) foran med stolen helt tilbage, men i en
> brochure vi har fået står der, at det først er fra de er 140 cm høje!

Bagudvendt er ikke forbudt foran, kun hvis airbaggen ikke er koblet
fra. Men FDM fraråder det af en eller anden sær årsag.
I Sverige opfordre de alle til at sætte deres børn bagudvendt så lang
tid som over hovedet muligt og siger i samme sætning at Sverige har
verdens laveste antal kvæstede børn i trafikken af samme årsag. Rømer
har derfor lavet en barnestol specielt til det nordiske marked, da det
kun er her man bruger bagudvendt når børnene bliver lidt større.

Med hensyn til frakobling af airbag undre det mig hvis Ford ikke har
lavet en nøgleafbryder til det. Min Mazda har det ikke, men det kan
købes og så bruger man bilens nøgle til at slå passagerairbaggen fra
med, det er der en del bil er der har.

Min søn sidder bagudvendt, dog på bagsædet da jeg ikke har fået
monteret frakoblingen endnu. Han er lige over 12mdr.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 06:27

On 3 Dec., 09:42, Mikael <miklar...@gmail.com> wrote:

> Bagudvendt er ikke forbudt foran, kun hvis airbaggen ikke er koblet
> fra. Men FDM fraråder det af en eller anden sær årsag.

FDM fraråder ikke bagudvendt. Det de fraråder er bagudvendt på
forsædet - hvilket jeg kun kan være enig i!

> [...]
> har derfor lavet en barnestol specielt til det nordiske marked, da det
> kun er her man bruger bagudvendt når børnene bliver lidt større.

Jep, det sikreste er absolut bagudvendt (på bagsædet), og så længe så
muligt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 03-12-09 16:43

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i meddelelsen

> FDM fraråder ikke bagudvendt. Det de fraråder er bagudvendt på
> forsædet - hvilket jeg kun kan være enig i!

Henrik enig med FDM - den skal vist lige markeres og gemmes til næste gang,
du kører i "FDM er en flok campingnisser der intet ved om virkeligheden
fordi de ikke er enige med mig" rillen

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 17:11

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Henrik enig med FDM - den skal vist lige markeres og gemmes til næste
> gang, du kører i "FDM er en flok campingnisser der intet ved om
> virkeligheden fordi de ikke er enige med mig" rillen

Har jeg udtalt at jeg altid er uenig med FDM? Nææh, jeg mener fortsat at det
er en komplet uduelig og ligegyldig "interesse"organisation...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 03-12-09 19:35

> Har jeg udtalt at jeg altid er uenig med FDM? Nææh, jeg mener fortsat at
> det er en komplet uduelig og ligegyldig "interesse"organisation...

Forbrugerrådet har intet imod en bagudvendt barnestol på forsædet - samtidig
med en frakoblet airbag

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 19:39

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Forbrugerrådet har intet imod en bagudvendt barnestol på forsædet -
> samtidig med en frakoblet airbag

Nej Forbrugerrådet? Vor Herre til hest! De er tyve gange værre end FDM.

Gå ind på recordere og se min signatur, så vil du se, hvad jeg mener som FS.
De foretager kendelser som er hovedrystende og helt i skoven - så sent som i
dag ang. manglende MPEG4-tuner i TV (nævnes i nyhederne). Og deres diverse
test STINKER. De er så ringe og med faktuelle fejl, at man må krumme tæer.
Og de mener at er "rådgiver" danskerne? *fnys*

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 03-12-09 20:00

> Har jeg udtalt at jeg altid er uenig med FDM?

Naa, det er blot gas. Du kan bare godt, på linie med mandre andre i gruppen,
lide at udstille dem som ignoranter der knap kan kende deres røv fra deres
albuer...

> Nææh, jeg mener fortsat at det er en komplet uduelig og ligegyldig
> "interesse"organisation...

Du behøver ikke at sætte interesse organisation " " - at det er en interesse
organisation ligger ligesom i navnet

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 20:05

> Du behøver ikke at sætte interesse organisation " " - at det er en
> interesse organisation ligger ligesom i navnet

Tværtimod.
Jeg er nødt til at sætte "interesse" i citationstegn, da man nogle gange kan
undre sig over, hvis interesser det egentlig er FDM mener at de varetager...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-12-09 15:38

Mikael skriver:

> Med hensyn til frakobling af airbag undre det mig hvis Ford ikke har
> lavet en nøgleafbryder til det.

Company policy

> Min Mazda har det ikke, men det kan
> købes og så bruger man bilens nøgle til at slå passagerairbaggen fra
> med, det er der en del bil er der har.

Jeg kunne så vælge at skrive: Det undrer mig at sådant ikke er
standardúdstyr i en Mazda. Det er det selv i en skrabet Golf.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 15:41

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne så vælge at skrive: Det undrer mig at sådant ikke er
> standardúdstyr i en Mazda. Det er det selv i en skrabet Golf.

Mazda har vel bare en mere seriøs tilgang til sikkerhed...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-12-09 15:44

"Henrik B." skriver:

> Mazda har vel bare en mere seriøs tilgang til sikkerhed...

Og Ford endnu mere?
Tjah, sådan kan man også vælge at tolke det.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 03-12-09 15:41

Fra : Mikael

Dato : 03-12-09 11:30

On 3 Dec., 14:26, "Henrik B." <saab95aeroest...@gmail.com> wrote:

> FDM fraråder ikke bagudvendt. Det de fraråder er bagudvendt på
> forsædet - hvilket jeg kun kan være enig i!

Jeg kan ikke se problemet med en bagudvendt barnestol foran, så længe
airbaggen er frakoblet.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 19:45

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kan ikke se problemet med en bagudvendt barnestol foran, så længe
> airbaggen er frakoblet.

Bagsædet er dels et langt mere sikkert sted at opholde sig, dels problemet
med at børnene foran stjæler opmærksomhed i STOR stil. Uanset hvor meget man
mener at man holder fokus på trafikken, så er der ingen med bagudvendte
stole foran, som kan frasige sig at man sidder og kaster blikke på lille
pus, ligesom ungen lige får sutten, når den er faldet ud af munden og ungen
skriger.
Derfor...!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 03-12-09 19:56

> [...]
> stole foran, som kan frasige sig at man sidder og kaster blikke på lille
> pus, ligesom ungen lige får sutten, når den er faldet ud af munden og

Uhadada - og det gør børn i barnestole på bagsædet ikke?

Så sent som på turen hjem fra Jylland idag, kørte jeg på et tidspunkt bag en
sølvfarvet Vectra st car, som trods en gabende tom motorvej ikke trak ind i
højre side. Til sidst måtte han ha al Leon'ens bizonelys kastet i nakken,
hvorefter han flygtede til højre. Da jeg passerede ham, havde jeg egentligt
forventet at se ham sidde og sms'e, men det var barnet i barnestolen på
bagsædet, der havde stjåelt hans opmærksomhed 200%. GOSH !!!

I staden blev jeg iøvrigt næsten kørt ned af en Volvo, som ikke holdt
tilbage ifm. hans kørsel IND i rundkørslen. Chaufføren sad og sms'ede !!

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-09 19:59

> Uhadada - og det gør børn i barnestole på bagsædet ikke?

I bagudvendt stol Mogens, bagudvendt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mikael

Dato : 04-12-09 15:38

On 3 Dec., 19:44, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> pus, ligesom ungen lige får sutten, når den er faldet ud af munden og ungen

Men det er sgu meget rart at kunne kaste et blik på den lille når man
sidder alene i bilen og ingen kan se om alt er ok, det er faktisk lidt
besværligt på bagsædet når man er alene i bilen og kan give mindst
lige så farlige situationer.
Skulle der opstå en situation som kræver andet end en hånd på sutten
kan man jo stoppe stille og roligt, det er straks værre når du ikke
kan se hvorfor barnet f.eks. siger som det gør. Barnet bliver som
regel også langt roligere når det kan se nogen, det er lidt svært i en
bagudvendt på bagsædet.

Det er den sædvanlige snak om opmærksomhed. Skal man så også forbyde
alt muligt andet der kan stjæle din opmærksomhed, for der er nok at ta
af.

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-09 22:38

> [...]
> sidder alene i bilen og ingen kan se om alt er ok, det er faktisk lidt
> besværligt på bagsædet når man er alene i bilen og kan give mindst

Netop, for det kan ikke lade sig gøre!

> [...]
> kan se hvorfor barnet f.eks. siger som det gør. Barnet bliver som
> regel også langt roligere når det kan se nogen, det er lidt svært i en

Det er et soørgsmål om vane! Og bare det at skulle servere sutten, hvor
mange meter tor du egentlig du flytter dig, uden at se hvad du foretager dig
på vejen???

> Det er den sædvanlige snak om opmærksomhed. Skal man så også forbyde
> alt muligt andet der kan stjæle din opmærksomhed, for der er nok at ta
> af.

For min skyld ja...

--
http://www.saabklub.dk/