Nogen der har en Touran ell. lign på gule ~
Fra : bme

Dato : 30-11-09 20:59

Hejsa i stuerne

Enkelte personer på mit arbejde vil gerne have skiftet
transportere/peugeot experter ud med touran'er på gule plader.

Bilerne kører under reglerne om specialindrettede biler, og må derfor
køres i mellem hjem og arbejde.

Hvis man frekventerer skats hjemmeside, viser de et tydeligt eksempel
hvor netop en touran med indretning ikke bliver betegnet som
specialindrettet - men vores forhandler påstår hårdnakket at skat har
lempet på de krav i løbet af 2009, og at det ikke er et problem. (men
han skal jo også sælge bilen)

Er der nogle herinde der kører i en touran/zafira/gr.scenic mv som har
fået den godkendt af skat som en specialindrettet varebil??

Vi regner med at forsøge at få et bindende tilsagn fra skat - men jeg
er af den overbevisning at projektet er umuligt - har jeg ret???

mvh

Bo

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-11-09 22:33

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi regner med at forsøge at få et bindende tilsagn fra skat - men jeg er
> af den overbevisning at projektet er umuligt - har jeg ret???

Min storebror er i et VVS firma hvor en del af dem på kontoret har
firmabiler de kører hjem i. Der har de haft samtlige biler til godkendelse
til skat sidste år.
Der blev der sagt nogo til Zafiraen.

Der var vinduer bagi og så var den for personvognpræget til den kunne gå som
specialindrettet varebil. Så efter den dato blev de skippet og dem på
kontoret fik hvidepladebiler istedet.

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-09 23:11

bme skriver:

> [...]
> specialindrettet - men vores forhandler påstår hårdnakket at skat har
> lempet på de krav i løbet af 2009, og at det ikke er et problem. (men

Lad ham komme med et bevis derpå.

> Vi regner med at forsøge at få et bindende tilsagn fra skat - men jeg
> er af den overbevisning at projektet er umuligt - har jeg ret???

Måske.

Anyhow er jeg interesseret i at høre om resultatet, da jeg netop kører i
den slags "øse", men måske lige på kanten af det lovlige. Til gengæld
fylder mine reoler, så meget at jeg _intet_ kan se ud af hverken bag
eller sideruder.

Og er det et problem at man kan se gennem ruderne, må en kraftig
afdækningstape på indersiden af ruderne kunne forvandle den til en
varevogn.

På den anden side modsiger skat sig selv:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1748260&vId=0&i=1#i1748260

Momenter der taler for specialindrettet:
Der er som følge af et erhvervsmæssigt behov indrettet mange fastspændte
reoler, der fylder det meste af køretøjets lastrum
Køretøjet er ud over de fastspændte reoler også fyldt med nødvendigt
værktøj og materialer

På den måde kan man sige, at der er visse erhverv, der med større
sandsynlighed kan få godkendt et køretøj som specialindrettet end andre.
Det er erhverv, hvor de køretøjer, der er nødvendige for at udføre
arbejdet, er store, fordi der skal anvendes meget værktøj mv., og der
hvor køretøjet bliver tilsmudset, og hvor der måske også opstår
lugtgener. Der kan som eksempel nævnes:

* vvs
* elektriker
* servicemontører

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-09 23:20

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> [...]
> arbejdet, er store, fordi der skal anvendes meget værktøj mv., og der
> hvor køretøjet bliver tilsmudset, og hvor der måske også opstår

Arrrh pis, jeg fortsætter lige:

http://www.sitenews.dk/articles/attachments/6/Praksisaendring_-_gulpladebiler_-_SKM2008.354._SKAT.pdf

VW Touran:
Dette køretøj vil SKAT ikke anse som specielindrettet, og dermed uegnet
til at træde i stedet for en
privat bil. Der er herved lagt vægt på:
l Det er et køretøj, der som udgangspunkt uden den pågældende indretning
er meget velegnet
til privat brug
l Køretøjet er ikke ved indretningen blevet uegnet til privat brug
l Der muligvis heller ikke et erhvervsmæssigt behov for den konkrete
indretning, og tingene kan
tages ud af køretøjet, hvis der er behov for rent privat at transportere
ting
l Køretøjet er ikke tilsmudset eller med lugtgener, der gør det uegnet
til privat brug

"Velegnet til privat brug", fordi der er 2 forsæder?

"ikke et erhvervsmæssigt behov for den konkrete indretning, og tingene
kan
tages ud af køretøjet, hvis der er behov for rent privat at transportere
ting"

Se, har man ike brug for reolerne, er det i orden, men at man kan tage
kufferterne ud, er da netop det de skriver tidligere: "Køretøjet er ud
over de fastspændte reoler også fyldt med nødvendigt værktøj og
materialer"

Nu har jeg selvfølgelig heller ikke haft pågældende Touran "i hånden" og
kan se om reolerne er til at tage ud.

Klaus

Fra : bme

Dato : 01-12-09 17:08

Klaus D. Mikkelsen udtrykte præcist:
> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

Det har han ikke lyst til efter at have hørt mine argumenter...

Det er ikke nok - du har jo "muligheden" for at fjerne dem....

Vores skal have reklamer på siden så det giver sig selv.

> [...]
> privat bil. Der er herved lagt vægt på:

> l Det er et køretøj, der som udgangspunkt uden den pågældende indretning

Min peugeot expert er også meget velegnet til privat brug - der er
endda 3 sæder...

> l Køretøjet er ikke ved indretningen blevet uegnet til privat brug
> l Der muligvis heller ikke et erhvervsmæssigt behov for den konkrete
> indretning,

Det kan vi jo så ikke vide noget om - om igen Skat

> og tingene kan
> tages ud af køretøjet, hvis der er behov for rent privat at transportere
> ting.

Tja, i min expert kan man transportere private ting uden at fjerne
indretningen...

> l Køretøjet er ikke tilsmudset eller med lugtgener, der gør det uegnet
> til privat brug
>
> "Velegnet til privat brug", fordi der er 2 forsæder?

Ja, det argument forstår jeg heller ikke - den er da mindre velegnet
end min expert med 3 sæder i?

> [...]
> materialer"
>
> Nu har jeg selvfølgelig heller ikke haft pågældende Touran "i hånden" og

Jeg har også studset over den touran på skats hjemmeside, og har derfor
idag argumenteret til langbortistan for at vores behov og anvendelse er
i nøje overensstemmelse med de kriterier der bliver stillet op for
specialindrettede biler. Hvis man køber en caddy, er der ingen
problemer, hvis man køber en ford transit connect er der heller ingen
problemer, hvis man køber en touran er man en smart brian som Skat ser
skævt til - mon man kan trææke udgifter til kiropraktiker fra i skat?

anyway, vi har bedt om et bindende svar fra skat, det koster 300,- og
som de selv siger så tilstræber de at kunne give et svar indenfor en
måned. Der røg afskrivningen i år på bilen.

/bo

I øvrigt, var ude og prøvekøre bilen idag, den kørte da ganske
udmærket, men jeg vil stadig foretrække min gr. scenic (privatbil) hvis
jeg skulle vælge.

Fra : Benny

Dato : 17-12-09 18:11

> http://www.sitenews.dk/articles/attachments/6/Praksisaendring_-_gulpl...

Øj. Det liner en af mine bekendte biler (næsten). De kører
transitter, og en gang i mellem skal de have noget udstyr med der
ligger på et par paller. Derfor havde de lavet det sådan i en af
bilerne at en man kunne fjerne reolerne på 10 - 20 minutter. De var
blot slidset ind og "låst" med hårnålesplitter. Det måtte man ikke.

Løsning: Splitterne blev udskiftet med 3 - 4 mm skruer, Så var det i
orden.

> VW Touran:

Tourannen har også været på tale, men den kan ikke køre med 20 - 30 %
overlæs uden at ligne en spæd kalv der har fået for lidt gift. Desuden
kan du ikke smide et par paller ind i den uden problemer.

Touran vil jeg ikke kalde en varebil, men nærmere en forvokset
stationcar.

Benny