Kan man selv udskifte tændrør?
Fra : Ukendt

Dato : 30-11-09 09:07

Hvis man ikke har så meget forstand på biler, kan man så alligevel udskifte
tændrør, eller er det en speciel process på en nyere bil? Og der er vist
noget der hedder elektrode-afstand. Hvordan sikrer man sig at den er korrekt
til den type bil/motor man har?

Fra : Anders Majland

Dato : 30-11-09 10:03

> [...]
> er vist noget der hedder elektrode-afstand. Hvordan sikrer man sig at den
> er korrekt til den type bil/motor man har?

Vil starte med et modspørgsmål - Hvorfor vil du skifte tændrør ?

(Hvis du selv laver alm service som olieskift mm så spurgte du nok ikke)

Og for at få de rigtige tændrør til motoren er det nemmeset at købe dem på
et værkted der kan slå op hvad du skal bruge ...

Og det er oftest helt ligetil at skifte hvis du har en topnøgle der passer

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-11-09 10:51

Anders Majland skrev den 30-11-2009:

> [...]
> værkted der kan slå op hvad du skal bruge ...
>
> Og det er oftest helt ligetil at skifte hvis du har en topnøgle der passer

Man skal så bare passe på med ikke at rive sine 1800,- krs.
tændrørskabler i stykker når man hiver tændrørshætterne af!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-11-09 15:37

> Man skal så bare passe på med ikke at rive sine 1800,- krs. tændrørskabler
> i stykker når man hiver tændrørshætterne af!

Gylden regel: Hiv _aldrig_ i selve kablet, altid kun i stik eller
aflastning.

(been there, 1 less t-shirt to go )

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-12-09 10:58

Den 30-11-2009, skrev Uffe Bærentsen:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Gylden regel: Hiv _aldrig_ i selve kablet, altid kun i stik eller aflastning.
>
> (been there, 1 less t-shirt to go )

Hvorfor tror du jeg ved at kablerne koster 1800,- kr.?

"Vores" tændrør sidder netop så dybt som Alex beskrev

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-09 20:16

Anders Majland wrote:

> Vil starte med et modspørgsmål - Hvorfor vil du skifte tændrør ?

De skal skiftes ved 70-90.000 km eller hver 4. år. Og det nærmer sig de
km-tal.
Og bilen har lige været til service for 14 dage siden hvor jeg dog glemte at
bede om at få dem skiftet. Det er åbenbart ikke noget de selv gør opmærksom
på (heller ikke gearkasse olie i aut.gearkassen der skal skiftes for hver
60.000 km. Det måtte jeg også selv huske på, hvilket var helt tilfældigt da
jeg sad og kiggede lidt i servicehæftet en dag).

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 21:04

"Peter Sørensen" <-> skrev i meddelelsen

> De skal skiftes ved 70-90.000 km eller hver 4. år. Og det nærmer sig de
> km-tal.

Igen, hvilken bil taler vi om?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 02:31

Henrik B. wrote:
> Igen, hvilken bil taler vi om?

MB C180K 2006 w203

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-09 22:28

> MB C180K 2006 w203

Du skal benytte ét af følgende tændrør:

Op til motornummer 30853899 (->17.11.2006.) - Bosch F6 NPP332
Fra motornummer 30853900 (17.11.2006.->) Bosch Y6 NPP332

Bor du evt. i Østjylland, kan ejeg sælge dig 4 stk. for 400,- inkl mormor...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 10:50

"Peter Sørensen" <-> skrev

> Hvis man ikke har så meget forstand på biler, kan man så alligevel
> udskifte tændrør, eller er det en speciel process på en nyere bil?

Ja, jo nyere bilen er jo mere speciel er processen.
På en ældre bil stikker tændrørene nærmest lige ud i luften,
på nyere er de ofte dybt nede i motoren under dækplader og tændspoler.

mvh
Alex Christensnen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 16:56

> [...]
> er vist noget der hedder elektrode-afstand. Hvordan sikrer man sig at den
> er korrekt til den type bil/motor man har?

Man kan godt selv. Hvilken bil drejer det sig om? For er den udstyret med
moderne tændingssystem med tændkassetter, så SKAL det være korrekte tændrør,
ellers får du dårlig motorgang og brændstoføkonomi. Og i værste fald futter
du tændkassetten af.
Og du vil ikke altid kunne regne med at den lokale "bilistbutik" ved hvad
der skal bruges...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-11-09 18:21

"Peter Sørensen" <-> wrote in message
> [...]
> er vist noget der hedder elektrode-afstand. Hvordan sikrer man sig at den
> er korrekt til den type bil/motor man har?

Køb et mærke som Bosch i en større butik - der hænger som regel en lille bog
hvor du kan slå din bil mærke/model op - og kan så aflæse det korrekte
tændrør. De er så ydermere "indstillet" med korrekt elektrodeafstand.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 18:31

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Køb et mærke som Bosch i en større butik - der hænger som regel en lille
> bog hvor du kan slå din bil mærke/model op - og kan så aflæse det korrekte
> tændrør. De er så ydermere "indstillet" med korrekt elektrodeafstand.

Bosch har ikke nødvendigvis et tændrør som passer!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-12-09 19:28

Den 30.11.2009 09:07, skrev Peter Sørensen bl.a.:
> [...]
> noget der hedder elektrode-afstand. Hvordan sikrer man sig at den er korrekt

Du skriver et sted at den lige har været til service, så hvis den går
normalt og værkstedet, som de bør, har kontrolleret tændrør, kan du
roligt vente til næste gang.

--
Niels