Hastighed på landeveje
Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 15:03

Foranlediget af andre skribenter der bedyrer at de overholder
hastighedsbegrænsningerne til punkt og prikke, må jeg bare sige:

Hvor er i om morgenen og om eftermiddagen når jeg kører på arbejde. På en
distance på små 200 km hver dag, møder jeg ikke ret mange der ikke kører
omkring 85-90.

Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens
grænser?

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 29-11-09 15:15

"Frank Leegaard"skrev

> Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
> sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens
> grænser?

Flokdyrene,
dem der ikke tænker men bare gør som alle andre, det er dem der sikrer at et
lille udheld bliver til en stor ulykke.

De kører for stærkt, for det gør flokken,
de kører for tæt, for det gør flokken,
de er ligeglade med vejr og vej, for det er flokken,
de gør som flokken og er stolte af det,
de er en del af noget større end dem selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 15:48

alexbo wrote:
> [...]
> de er ligeglade med vejr og vej, for det er flokken,
> de gør som flokken og er stolte af det,
> de er en del af noget større end dem selv.

Det var jo nærmest et helt lille digt du fik lavet der ...

Påstanden om hastigheden er min. De øvrige påstande kan jeg bestemt ikke
generelt nikke genkendende til.

Men er enig i at manglende afstand er den største fare af alle.

--
- Frank

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-11-09 16:59

> [...]
> de er ligeglade med vejr og vej, for det er flokken,
> de gør som flokken og er stolte af det,
> de er en del af noget større end dem selv.

Tja... hvem kunne så have interesse i at male "fanden" på væggen!!! og sige
at dem der kører for stærkt er til fare for alt og alle etc.

Husk lige på at der er folk der lever af at lave den slags tolkninger og
undersøgelser tror du de ville sige noget andet, så de evt. bliver
arbejdsløse???? endelig er der folk der producerer sikkerheds udstyr,
fartpiloter etc. kunne de mon have en interesse i at "købe" en undersøgelse
hvor resultatet er kendt på forhånd?

Der findes jo noget der hedder lobbyisme og manipulering. og til tider kan
det være svært at genkende det præsenterede resultatet af en undersøgelse.

Men du er måske bare et af "flok dyrene" der ikke tænker selv og blindt tror
på hvad der bliver skrevet og sagt? Husk... ting er ikke nødvendigvis
rigtige bare fordi det er skrevet i en bog!!!

Mvh
JR

Fra : alexbo

Dato : 29-11-09 17:32

"Jan Rasmussen" skrev

> Men du er måske bare et af "flok dyrene" der ikke tænker selv

Jeg svarede på det Frank spurgte om og ævlede ikke løs om alt muligt andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-11-09 18:38

> "Jan Rasmussen" skrev

> Jeg svarede på det Frank spurgte om og ævlede ikke løs om alt muligt
> andet.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg mener bestemt du "ævlede" løs Alex, hvorfor jeg svarede på det du
skrev

Mvh
JR

Fra : KASO

Dato : 29-11-09 18:21

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tror på hvad der bliver skrevet og sagt? Husk... ting er ikke
> nødvendigvis rigtige bare fordi det er skrevet i en bog!!!

Ahh - ja - hvis undersøgelser viser noget, der ikke passer ind i ens
verdensbillede - så må det være en konspiration ......

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 18:29

KASO wrote:
> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen

> Ahh - ja - hvis undersøgelser viser noget, der ikke passer ind i ens
> verdensbillede - så må det være en konspiration ......

Nah ... men man skal nok være mere end almindelig dum, hvis ikke man kan se
en given problemstilling være til fordel for visse instanser og
institutioner.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 29-11-09 18:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nah ... men man skal nok være mere end almindelig dum, hvis ikke man kan
> se en given problemstilling være til fordel for visse instanser og
> institutioner.

Og endnu dummere, hvis man ikke kan se, at forøget hastighed fører til
forøget risiko - og større skader.....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 18:56

KASO wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og endnu dummere, hvis man ikke kan se, at forøget hastighed fører til
> forøget risiko - og større skader.....

Det er så absolut et voldsomt debatteret emne. Undersøgelser har ikke
fuldstændigt kunne klarelægge din pointe.

Men i yderste og vildelste konsekvens har du naturligvis ret. Overstiger
hastigheden det efter forholdene forsvarlige, vil ulykkernes omfang og antal
øges.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 30-11-09 07:45

> [...]
>
> Men i yderste og vildelste konsekvens har du naturligvis ret. Overstiger
> hastigheden det efter forholdene forsvarlige, vil ulykkernes omfang og

Præcis! Principielt kan det næppe anfægtes, at forøget hastighed isoleret
set øger risikoen. Nogle gange er der så andre faktorer, der også påvirker
resultatet (såvel i positiv som negativ retning) - og så er der nogle, der
vælger at tolke resultaterne til egen fordel. Det betyder dog ikke, at det
er ren "konspiration" og at man blot kan/skal køre med høj fart allevegne -
eller at man blot selv skal bestemme sig hastighed, fordi vi alle sammen -
hver især - ved, hvilken hastighed, der er "den rigtige".

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:10

KASO wrote:
> [...]
> bestemme sig hastighed, fordi vi alle sammen - hver især - ved,
> hvilken hastighed, der er "den rigtige".

Næe .. men du forholder dig ikke til trådstarten. Jeg er rimelig sikker på
at de er klogere (og sikrere) at følge de andre i god afstand med 88 km/t
end at de alle sammen overhaler dig fordi du kører 80.

--
- Frank

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-11-09 21:50

> Næe .. men du forholder dig ikke til trådstarten. Jeg er rimelig sikker på
> at de er klogere (og sikrere) at følge de andre i god afstand med 88 km/t
> end at de alle sammen overhaler dig fordi du kører 80.

Alt andet lige er sikkerheden højere, når dem der kører 88 kører bagved ham
der kører 80, fordi gennemsnitshastigheden på strækningen bliver lavere.

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 22:44

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>

> Alt andet lige er sikkerheden højere, når dem der kører 88 kører
> bagved ham der kører 80, fordi gennemsnitshastigheden på strækningen

Problemet er at der bliver han så ikke. Med nogen gange hasarderede
overhalinger til følge.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 23:10

"Frank Leegaard" skrev

> Problemet er at der bliver han så ikke. Med nogen gange hasarderede
> overhalinger til følge.

Det skyldes jo at den der overhaler kører hasarderet, det er der mange der
gør,
men du mener åbenbart at bare I er mange nok er det i orden.

Jeg synes at man ganske enkelt er dum hvis man overhaler harsaderet bare
fordi en forankørende ikke kører så stærkt som man selv gerne vil.

Når sådan en idiot er banket ind i en modkørende er det lastbilen eller
campingvognens skyld, han blev jo nødt til at overhale hasarderet, den kørte
kun 70 og man må køre 80 og helst 90.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 07:54

alexbo wrote:
> [...]
> eller campingvognens skyld, han blev jo nødt til at overhale
> hasarderet, den kørte kun 70 og man må køre 80 og helst 90.

Du vrøvler. Jeg forholder mig bare til virkeligheden som jeg ser den.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 01-12-09 14:32

"Frank Leegaard" skrev

> Du vrøvler. Jeg forholder mig bare til virkeligheden som jeg ser den.

Ja og det du ser er hasarderede overhalinger,
det mærkelige er at du tilsyneladende mener at det er den overhaledes skyld.
At man ved at overholde hastighedsgrænserne er skyld i at andre kører
tåbeligt.

At den der kører efter reglerne er farligere end flokken der overhaler
hasarderet.
Det var vores mening om det du startede med, hvad mener du?

Hvor stærkt bør en lastbil køre på landevejen for ikke at skabe disse
farlige situationer?
Hvor stærkt bør man køre med en trailer/campingvogn for ikke at skabe disse
farlige situationer?
Hvor stærkt bør man i det hele taget køre i forhold til andre?
Hvad bør man gøre hvis man bliver overhalet på landevejen?
Fortsætte i sit eget tempo eller sætte farten op til ingen længere
overhaler,
mens man selv overhaler hasarderet for ikke at miste fart.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:02

alexbo wrote:
> [...]
> det mærkelige er at du tilsyneladende mener at det er den overhaledes
> skyld. At man ved at overholde hastighedsgrænserne er skyld i at

Helt fri er man vel næppe. Jeg tror vi alle vil forbande den dag Volmer og
Gulle sætter fartpiloten på 70.

> At den der kører efter reglerne er farligere end flokken der overhaler
> hasarderet.
> Det var vores mening om det du startede med, hvad mener du?

Jeg er bestemt ikke afklaret. Kan sagtens se sagen med begge briller.

> [...]
> overhaler,
> mens man selv overhaler hasarderet for ikke at miste fart.

Du forholder dig til en ideel virkelighed. Jeg forholder mig til

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-12-09 22:51

> [...]
>
> Jeg er bestemt ikke afklaret. Kan sagtens se sagen med begge briller.

> Du forholder dig til en ideel virkelighed. Jeg forholder mig til

Ovenstående er lige netop virkeligheden.

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:38

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ovenstående er lige netop virkeligheden.

Ja at hvis du er en af de lovlydige er du med til at skabe farlige
situationer?

--
- Frank

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-12-09 22:56

> [...]
> farlige situationer?
> Hvor stærkt bør man køre med en trailer/campingvogn for ikke at skabe

Lastbiler og campingvogne bør overholde hastighedsbegrænsningerne. Så får
politikerne helt sikkert øjnene op for hvor farligt disse køretøjstyper gør
det for andre netop på grund af lave tilladte hastighedsbrgrænsning. Der
bliver (angiveligt) ført en kamp for at få hastigheden for campingvogne sat
op til 80.

Hvad lastbiler angår - så må de køre 60 km/t på hovedveje i Tyskland. Er der
nogen der brokker sig dernede?

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 23:39

> [...]
> hastigheden for campingvogne sat op til 80.
>
> Hvad lastbiler angår - så må de køre 60 km/t på hovedveje i Tyskland.

Er der nogen der overholder det?

--
- Frank

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-11-09 18:43

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen

> Ahh - ja - hvis undersøgelser viser noget, der ikke passer ind i ens
> verdensbillede - så må det være en konspiration ......

Der tror jeg du har en pointe KASO, du har helt ret i at hvis en
undersøgelse viste at farten ingen indflydelse havde på en strækning, så
ville visse instanser betragte undersøgelsen som useriøs og uanvendelig,
hvorimod den var at betragte som seriøs om den delte deres meninger

Mvh
JR

Fra : Brian Lund

Dato : 29-11-09 21:08

> Flokdyrene,
> dem der ikke tænker men bare gør som alle andre, det er dem der
> sikrer at et lille udheld bliver til en stor ulykke.
>
> De kører for stærkt, for det gør flokken,

<klip en masse tekst... ;)>

Jeg synes ellers der var en "overraskende" undersøgelse tidligere på året (i
EB??) hvor der puha stod at hver tredje dansker kørte for stærkt!

Så du må jo mene at de 2/3 der ikke kører for stærkt i forhold til loven
altså alligevel kører for stærkt? ;)

Nå til den lidt mere seriøse side så virker det ude i trafikken meget
hurtigt som om det er omvendt at det er 2/3 der kører for stærkt, mindst!
Det gør det ihvertfald om morgenen når jeg bare triller stille og roligt
hjem med de 70 km/t jeg må fra motorvejen og ind til byen...

(Dermed ikke sagt at jeg aldrig kører for stærkt, så er det sat på plads)

Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 21:25

Brian Lund wrote:

> [...]
> byen...
> (Dermed ikke sagt at jeg aldrig kører for stærkt, så er det sat på

Sjovt nok lader det faktisk til at 80% herinde aldrig kører for stærkt. Det
er en højst atypisk population ifht mine egne observationer ..

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 29-11-09 21:33

"Brian Lund" skrev

> Så du må jo mene at de 2/3 der ikke kører for stærkt i forhold til loven
> altså alligevel kører for stærkt? ;)

Du må åbenbart mene at alle bilister altid kører i flok.

Frank spørger om hvad vi mener er de værste, flokdyrene eller de andre, der
svarer jeg at jeg mener det er flokdyrene.

Så kommer der besynderlige bemærkninger om alle dem der lever af ulykker nok
ikke er helt troværdige, og nu skriver du om en undersøgelse.

Jeg har skrevet hvad jeg mener, uden at støtte mig til statistikker eller
undersøgelser, dem tror man alligevel kun på når de støtter ens eget
synspunkt.

Om fart, sprit eller tobak er farlig, afhænger af om man kører stærkt, kører
sprit eller er ryger,
jeg gør gerne det hele, men ikke samtidig og helst ikke i flok.

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 29-11-09 21:53

alexbo wrote:

> Om fart, sprit eller tobak er farlig, afhænger af om man kører stærkt,
> kører
> sprit eller er ryger,
> jeg gør gerne det hele, men ikke samtidig og helst ikke i flok.

Køre sprit ? det er der ikke mange der vil indrømme at de gør.

Carsten Larsen

Fra : alexbo

Dato : 29-11-09 22:13

"CL" skrev

> Køre sprit ? det er der ikke mange der vil indrømme at de gør.

Det er fordi det er flokdyr, flokken må gerne køre stærkt, men endelig ikke
sprit.

For mig er der ingen forskel,
den reaktion man kan nå at foretage inden for en fast afstand bliver i store
træk mindre jo stærkere man kører eller jo mere man drikker.

Man kan så sidde med sine ninjareflekser i høj fart.
Eller trisse stille afsted i en brandert, begge kan undgå at ramme en
pludselig opstået forhindring, hvis eller de har bedømt rigtigt.

Det er klart hvis man kører stærkt uden de hurtige reflekser og 100%
koncentration,
eller kører sprit uden at nedsætte farten, så har man skåret i
sikkerhedsmargenen..

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 30-11-09 07:49

> [...]
> koncentration,
> eller kører sprit uden at nedsætte farten, så har man skåret i

Problemet er, at evnen til at bedømme rigtigt forsvinder sammen med
spritten - og så går det rigtigt galt! Der er _ingen_ undskyldning for at
køre sprit - overhovedet!

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 10:41

"KASO" skrev

> Problemet er, at evnen til at bedømme rigtigt forsvinder sammen med
> spritten - og så går det rigtigt galt! Der er _ingen_ undskyldning for at
> køre sprit - overhovedet!

Det har man da heller ikke brug for.

Hvis jeg kører sprit kører jeg sprit.
Hvis jeg kører stærkt kører jeg stærkt.
Hvis jeg taler i håndholdt taler jeg i håndholdt.
Det er da ikke noget jeg prøver at finde en undskyldning for.

Sidder I andre og finder på undskyldninger for jeres kørsel?

Undskyld jeg kører så stærkt, jeg sidder og træner i at bedømme hastigheder,
og jeg mangler noget træning i de høje hastigheder på landevejen.

Når telefonpælene siger tju---tju---tju, kører jeg 125km/t, det er godt at
vide hvis speedometret skulle gå i stykker.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 30-11-09 14:43

> "KASO" skrev

> Det har man da heller ikke brug for.
>
> Hvis jeg kører sprit kører jeg sprit.
..... <SNIP en masse vrøvl>

Prøv at lære det danske sprog - men jeg kan da prøve at oversætte i håb om
at selv du forstår det:

_Man_må_under_ingen_omstændigheder_køre_i_alkoholpåvirket_tilstand!

Er det til at forstå?

Har du drukket, så din promille er over den tilladte - så skal du bare lade
bilen stå.

Skal jeg tage stilling til din tåbelige bemærkning, så prøver du jo faktisk
at undskylde spritkørsel med, at det er OK, hvis blot man kører
langsommere - dét er en af de dårlige undskyldninger, du ikke mener at have
brug for - men som du så bruger alligevel!

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 16:32

"KASO" skrev

> _Man_må_under_ingen_omstændigheder_køre_i_alkoholpåvirket_tilstand!

Hvad man må og hvad man gør er to forskellige ting.

I færdselsloven står hvad man ikke må, den kan du citere i sin helhed hvis
du har lyst,
med understregning og lidt stampen i gulvet hvis du mener det hjælper.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-09 14:17

alexbo wrote:
> [...]
> du har lyst,
> med understregning og lidt stampen i gulvet hvis du mener det hjælper.

Tak for et godt grin. Synd at pointen prellede af - men det fik da nogle
dobbeltmoralske til at blamere sig.

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 01-12-09 17:15

"Torben Scheel" skrev

> Tak for et godt grin. Synd at pointen prellede af - men det fik da nogle
> dobbeltmoralske til at blamere sig.

Det var netop også tanken at vise at moral kan ikke gradbøjes, enten følger
man reglerne eller også gør man ikke.
Om man kører sprit, for stærkt eller overtræder andre færdselsregler,
samfundet har vedtaget en straf for det hele, er straffen ens er
overtrædelsen af samme
værdi.
Om man mister kortet ved at køre sprit eller for stærkt er af samme skuffe,
i hvert fald ifølge lovgiverne.
Man kan så være uenig i strafudmålingen, men det gælder ikke kun
færdselsloven.

Det er svært at sammenligne spritkørsel, 3 børn uden sele, eller 160km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:04

alexbo wrote:
> [...]
> færdselsloven.
>
> Det er svært at sammenligne spritkørsel, 3 børn uden sele, eller

Gu er der da grader af lovovertrædelser. Mange lovovertrædelser har ikke en
pind med moral at gøre. Det er en funktionær der har besluttet at den her
vej vist kan klare 70.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:11

alexbo wrote:
> [...]
> Når telefonpælene siger tju---tju---tju, kører jeg 125km/t, det er
> godt at vide hvis speedometret skulle gå i stykker.

Har du drukket lige nu? For det virker sådan.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 18:40

"Frank Leegaard" skrev

> Har du drukket lige nu? For det virker sådan.

Lige nu?
Det ville da ikke kunne få indflydelse på hvad jeg skrev for 8 timer siden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 20:19

alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev

> Lige nu?
> Det ville da ikke kunne få indflydelse på hvad jeg skrev for 8 timer
> siden.

Nuvel ... Saynomore.

--
- Frank

Fra : Arne Riis

Dato : 29-11-09 18:29

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
> sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens

jeg tror ikke man bare sådan kan laste dem som kører lidt for hurtigt eller
kører som flokken o.l.
Dem jeg tror er virkelig farlige i trafikken er dem som er ude at køre en
hyggetur. For mig er der ikke noget som hedder en hyggetur i trafikkken. Det
er 100 % koncentration, årvågenhed, konstant træning af
af afstandsbedømmelse, træning af hastighedbedømmelse af andre trafikanter.
Om hastigheden er 85 eller 90 km/t er fuldstændig ligegyldig, hvorimod
hasighedsdifferencen til andre
trafikanter er af betydning.
Prøv en gang ved lejlighed at køre Hannover-Hamburg på 54 min. Hvis grejet
ellers er orden er det ikke spor farligere end at køre 85 på en dansk
landevej.
Arne

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 18:59

Arne Riis wrote:
> [...]
> Prøv en gang ved lejlighed at køre Hannover-Hamburg på 54 min. Hvis
> grejet ellers er orden er det ikke spor farligere end at køre 85 på

Fuldstændig enig. En for lav hastighed medfører i alle fald for mig at jeg
mister koncentrationen.

Når den passende hastighed så samtidig er at følge "flokken" ser jeg ingen
større fare forbundet dermed. Politiet lader til at have samme
overbevisning. Kontrollerne i disse tidsrum er ikke eksisterende.

--
- Frank

Fra : P

Dato : 30-11-09 10:29

KLIP
>Prøv en gang ved lejlighed at køre Hannover-Hamburg på 54 min. Hvis grejet
>ellers er orden er det ikke spor farligere end at køre 85 på en dansk
>landevej.

Hvor mange kilometer regner du med på de 54 min?

Snakker vi landevej eller motorvej?

/P

Fra : Arne Riis

Dato : 30-11-09 18:30

"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP
>
> Hvor mange kilometer regner du med på de 54 min?
>
> Snakker vi landevej eller motorvej?
>
> /P

Vi snakker naturligvis motorvej og der ca 150 km og det er ca 165 km/t i
snit. Og det kan kun lade sig
gøre hvis man kører 200 når det er muligt. Og det er det går bedst hvis man
"følges" med nogen da der ellers vil være for mange langsomtkørende i tredie
spor.
Det jeg egentlig ville sige med denne sammenligning er at det drejer sig om
at være i eet med køretøjet
samt 100% koncentreret. I eksemplet er der ikke tid til at spise chokolade,
drikke cola, justere radio, pille næse etc.
Og det er præcis det samme på en dansk landevej med 90 km/t.
Arne

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 20:21

Arne Riis wrote:
> [...]
> chokolade, drikke cola, justere radio, pille næse etc.
> Og det er præcis det samme på en dansk landevej med 90 km/t.

Ahr - vel ikke helt. Men helt sikkert. Man skal koncentrere sig. Det hjælper
dog på overblikket og muligheder for overvinde "fejl" hvis man holder
rigelig afstand.

--
- Frank

Fra : Arne Riis

Dato : 30-11-09 19:28

Fra : Leo Havmøller

Dato : 30-11-09 09:59

> På en distance på små 200 km hver dag, møder jeg ikke ret mange der ikke
> kører omkring 85-90.

Målt hvordan? på speedometer eller GPS?

Leo Havmøller.

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 10:56

"Leo Havmøller" skrev

> Målt hvordan? på speedometer eller GPS?

Hvordan måler man hastighed på biler man møder med en GPS?
Det vil kunne forklare noget jeg har tænkt over, nemlig det med at øve sig i
at bedømme hastighed af andre trafikanter, det kræver jo at man kan
kontrollere sin bedømmelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-09 13:15

> [...]
> Det vil kunne forklare noget jeg har tænkt over, nemlig det med at
> øve sig i at bedømme hastighed af andre trafikanter, det kræver jo at

Det gør man vel heller ikke, man bruger den bare som et mere retmålende(?)
speedometer!
Og så er det vel en vurderingssag at gætte sig til når de andre
overhaler/man overhaler dem.

Det er trodsalt ikke helt umuligt at estimere hastighedsforskellen imellem
ens egen bil og andre medtrafikanters.

Brian

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 16:38

"Brian Lund" skrev

> Det er trodsalt ikke helt umuligt at estimere hastighedsforskellen imellem
> ens egen bil og andre medtrafikanters.

Nej men det er svært at få estimeringen konfirmeret, og så hjælper det ikke
at man sidder og øver sig.

Jeg kan godt se ideen i at hvis man selv kører 95km/t, estimerer at den
forankørende er 30 meter foran og kører 80km/t, den modgående estimerer man
til 400 meter væk med en hastighed på 85 km/t, så kan man regne ud om man
kan overhale sikkert med den nuværende fart.

Det magter jeg ikke mens jeg kører bil, og da slet ikke hvis jeg skal øve
mig med stopur og metermåler, så jeg sidder ikke og øver
mig i at gætte hastighed eller afstand, jeg sidder og nyder turen og
musikken.

Overhalingsproblematikken overlader jeg til den gennemprøvede forsøg og lær.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 18:13

alexbo wrote:
> [...]
> musikken.
>
> Overhalingsproblematikken overlader jeg til den gennemprøvede forsøg

Er du pissefuld eller hvad?

Det kører da rundt oven i bøtten på dig

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 30-11-09 18:39

"Frank Leegaard" skrev

> Det kører da rundt oven i bøtten på dig

Ja jeg er godt klar over at det går over hovedet på mange,
sådan en smule abstrakt tænkning, er ikke så nemt som at køre i røven på
alle andre.

Du kan måske forklare mig hvorfor du er så fuldstændig enig i nedenstående
udsagn og hvordan det egentlig foregår rent praktisk.

"konstant træning af afstandsbedømmelse, træning af hastighedbedømmelse af
andre trafikanter"

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-11-09 03:11

On Nov 29, 3:02 pm, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk>
wrote:
> Hvor er i om morgenen og om eftermiddagen når jeg kører på arbejde. På en
> distance på små 200 km hver dag, møder jeg ikke ret mange der ikke kører
> omkring 85-90.

Jeg kører ca. 90 på speedometeret, nogle gange 100.

> Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
> sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens
> grænser?

De sidste.

--
Christian

Fra : P

Dato : 30-11-09 20:31

On Sun, 29 Nov 2009 15:02:47 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
>sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens

Når jeg kører til og fra arbejde ligger nålen på 85, som er cirka 81
km/t ifølge min gps. Det er naturligvis på landevej. Jeg kører små 100
km i alt til og fra arbejde hver dag.
Jeg bliver overhalet en del gange, men slet ikke så ofte som man
skulle tro. Jeg nægter at køre 90 eller mere fordi andre ikke kan
vente .. så er de yderst velkomne til at køre udenom. Hvis det er mere
farligt, så er der ikke rigtig noget at gøre ved det.
Jeg slapper til gengæld mere af på turen, da jeg ikke skal kigge efter
politi og fotofælder, da jeg jo ikke er i risikogruppen.

/P

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-11-09 22:46

P wrote:

> [...]
> Jeg slapper til gengæld mere af på turen, da jeg ikke skal kigge efter
> politi og fotofælder, da jeg jo ikke er i risikogruppen.

Hvad farve var det du sagde din Superb var?

Nuvel - du bor vel på djævleøen?

--
- Frank

Fra : Brian Lund

Dato : 01-12-09 07:52

> [...]
> km i alt til og fra arbejde hver dag.
> Jeg bliver overhalet en del gange, men slet ikke så ofte som man

Jeg har det tit på samme måde, men jeg kører 90% af mine daglige 57 km
pendlen på 4 sporet vej (hovedvej 70 km/t + motorvej 110/130)! - Der har
folk lidt nemmere ved at overhale, jeg tror bestemt det gør en væsentlig
forskel! :)

Brian

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-12-09 09:18

On Mon, 30 Nov 2009 20:31:20 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>Jeg slapper til gengæld mere af på turen, da jeg ikke skal kigge efter
>politi og fotofælder, da jeg jo ikke er i risikogruppen.

Min normale landevejshastighed er 90. Med den hastighed bliver man ikke
blitzet i den del af DK, hvor jeg kører.

Fly

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-12-09 13:17

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Min normale landevejshastighed er 90. Med den hastighed bliver man ikke
> blitzet i den del af DK, hvor jeg kører.

Det kommer an på hvor præcis din fartpilot skråstreg speederfod er.

80 plus 10% = 88 + 3 km/t.

Altså: Kører du 91, bliver du skrevet for 88 km/t.

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:06

Fly Christensen wrote:

> Min normale landevejshastighed er 90. Med den hastighed bliver man
> ikke blitzet i den del af DK, hvor jeg kører.

Det gælder vist over hele DK med mindre der er specielle kampagner.

--
- Frank

Fra : Betrel

Dato : 01-12-09 09:05

> [...]
>
> Hvem mener i så forøvrigt er mest til fare for trafikken: Dem der befærder
> sig som resten af "flokken" eller dem der bogstavligt kigger på lovens

Hastighedstavlerne er laveste fællesnævner.

Den gælder døgnet rundt og i al slags vejr, så derfor er tavlernes hastighed
ofte sat lavt.
Der er forskel på hvad der er forsvarlig hastighed om vinteren i glat føre i
myldretidstrafikken og om sommeren kl. 4 om morgenen uden trafik på vejene.
Men skiltene skal tage højde for normal situationen året rundt.

Desuden er der forskel på om du kører en Berlingo eller en Subaru Impreza,
men hvordan skal skiltene kunne vide det.

Der er også forskel på køre erfaring og dygtighed, men igen kan skiltene
ikke vide om du er danmarks bedste bilist eller en som TROR han er danmarks
bedste bilist.

Så det er logisk at en dygtigt chauffør, i en god bil der kører kl. 4- 5 om
morgenen på en tør sommermorgen kan holde en højere hastighed med samme
sikkerhed end en chauffør der tror han kan køre, og kører om vinteren i
sneglat føre , i myldretiden.

Alt kommer ned til at man skal køre efter forholdene, dvs. din bil , dine
evner (tro mig du er dårligere end du tror) og vej/vejr forhold.

Hvis alle havde et realistisk forhols til ovennævnte behøvede man slet ikke
hastighedstavler.

Og husk altid loven ikke er retfærdig eller logisk, den er lavet af
mennesker og er ligeså uretfærdig og ulogisk som vi mennesker er.

Hilsen Betrel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-12-09 13:19

"Betrel" <bertil@sommerlystoglevnedforgamle.dk> skrev i meddelelsen

> Alt kommer ned til at man skal køre efter forholdene, dvs. din bil , dine
> evner (tro mig du er dårligere end du tror) og vej/vejr forhold.

Alt kommer ned til at man skal overholde hastighedsbegrænsningerne fordi ..

> Hvis alle havde et realistisk forhols til ovennævnte behøvede man slet
> ikke hastighedstavler.

.... ingen har et realistisk forhold til ens egne evner (m.m.)

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-12-09 22:08

Betrel wrote:
> [...]
>

> Og husk altid loven ikke er retfærdig eller logisk, den er lavet af
> mennesker og er ligeså uretfærdig og ulogisk som vi mennesker er.

Ingen snak om uretfærdighed og dygtige/udygtige bilister. Bare en knastør
konstateren af hvad folk gjorde.

--
- Frank